واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: راستين: تهران از سينماي ما حذف شده است خبرگزاري فارس:«شادمهر راستين» گفت: تهران امروزه از سينماي ما حذف و تبديل شده است به چند خانه، ويلا و به تازگي برج ميلاد و شناسايي تهران محدود شده است به چند برگزاره و يك برج كه تازه آنها را هم از دور نشان ميدهيم و اين نگاه تيپيكال به شهر باعث ميشود كه كم كم شهر از سينماي ما فراموش شود. به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، دومين نشست كانون فيلم شهر روز گذشته با حضور «شادمهر راستين» منتقد و نويسنده سينما و نمايش فيلم «دزد دوچرخه» به كارگرداني «ويتوريو دسيكا» در فرهنگسراي هنر برگزار شد. راستين پس از نمايش فيلم «دزد دوچرخه» با اشاره به هدف تشكيل اين كانون گفت: در كانون فيلم شهر بدنبال شناسايي فيلمهاي شهري نيستيم كه بخواهيم به دنبال مصاديق عيني براي فيلم شهري باشيم و اين مصاديق را در فيلمها پيدا كنيم، چرا كه بر خلاف فيلم هاي وسترن و يا كمدي عموما ژانري به نام فيلم شهري نداريم اما به دليل اينكه عموما تمامي فيلمها در يك خانه و يا لوكيشن و شهر فيلمبرداري مي شوند مي توانيم نشانههاي زندگي شهري را در آنها جستجو كنيم. وي ادامه داد:فيلم شهري كيفي است و ويژگي اش رعايت يكسري آداب است كه مثلا رعايت حق همسايگي جزو آن به حساب مي آيد و ويژگي زندگي شهري نيز قانونمندي است كه براي كسانيكه از روستا به شهر ميآيند اين موضوع دشوار است و به همين دليل است كه روستا نشين در مواجه با شهر فكر ميكند شهر مجموعه اي از آدم هاي دغلكار است كه در اين صورت وقتي به شهر ميآيد در مقابل مجموعه اي از روابط ناخوشايند قرار ميگيرد. اين منتقد و نويسنده سينما افزود:روستائيان به دنبال كشف فرصتهاي براي شكوفايي به شهر ميآيند و به نظرشان ميرسد كه در شهر آدمي مفيد تر خواهند بود كه اين آمدن به شهر بايد همراه با پذيرفتن مناسبات شهري باشد كه وقتي ابزارهاي شهرنشيني را نمي توانند دست يابند دچار نااميدي مي شوند و چون ابزار شهر نشيني را ندارند احساس نا امني ميكنند. راستين خاطر نشان كرد: وقتي ابزارهاي زندگي شهري را از كسي بگيريم او نا اميد ميشود و آن وقت رفتاري را از خود نشان ميدهد كه نه شهري است و نه روستايي و در واقع رفتار حاشيه نشينها را از خود بروز ميدهد كه در آن صورت مجموعهاي از بزهكاريها ميرود سمت حاشيهها، چرا كه اين افراد با هزار اميد و آرزو به شهر آمدهاند كه كمتر كار كنند و بيشتر پول در بياورند اما واقعيت شهر آنها را به سمت حاشيهها ميراند. وي تصريح كرد: امروزه ما در دائما مظاهر زندگي شهري را ميبينيم و دائما با اعداد و ارقام و تصاويري روبرو ميشويم كه روستا نشين را ترغيب به شهر نشيني ميكند به طوريكه از مجموع 25 درصد جمعيت روستايي ما 85 درصد هنوز حتي شهر را نديدهاند ما در خانههايشان تلويزيون كه هيچ ماهواراه هم وجود دارد و دائما در حال تصاويري هستند كه آنها را ترغيب مي كند به سمت شهر هجوم بياورد كه هجوم باعث ايجاد حاشيهها خواهد شد و در نتيجه بزهكاري نيز گسترش پيدا ميكند. اين منتقد و نويسنده سينما گفت:سي سال پيش يكي از ارزان ترين مناطق تهران اكباتان بود به طوريكه بيشترين آمار بزهكاري را داشت اما امروز تبديل به يكي از بهترين مناطق تهران شده است، اين بهترين منقطه شدن اتفاقي نبوده است و دو نسل تلف شدهاند يا شهركي حاشيه اي مانند اكباتان امروز به چنين فضاي خوبي تبديل شود. راستين با اشاره به نگاه متفاوت رخشان بني اعتماد و كيانوش عياري به شهر اظهار داشت:كارگرداناني نظير رخشان بني اعتماد و كيانوش عياري كه بعد از انقلاب كار خود را شروع كردند از جاهايي فيلم گرفتند كه شايد كمتر كسي به آنها توجه داشت و دوربين انها به جاهايي ميرفت كه روزمره كسي به آنجا نمي رفت كه بعدها اين نوع نگاه جستجوگرانه را در فيلم هاي بلند آنها نيز مشاهده ميشود. وي همچنين با انتقاد از نوع استفاده از شهر در سينما خاطر نشان كرد: به جرات مي توان گفت كه تا 20 سال آينده ديگر هيچ تصويري از تهران امروز را در سينما شاهد نخواهيم بود،چرا كه اگر همين امروز هم به سينماي ما نگاه كنيد ميبينيد كه همه فيلم هاي ما در خانهها ميگذرد در حالي كه در گذشته ما فيلمي مانند رضا موتوري را داشتيم كه از جنوب شهر به شمال شهر ميرود و در بكگراندش تصاويري را از تهران به عنوان يك سند مي توان يافت اما بايد پرسيد امروز چه بر سر شهر تهران امده است كه مسعود كيميايي كه بهترين تصاوير شهري را ميتوان در فيلمهايش يافت در دو فيلم اخير خود از نمايي داخلي به نمايي داخلي ميرود؟ اين منتقد و نويسنده سينما تاكيد كرد: متاسفانه تهران دارد از سينماي ما حذف ميشود و به نظر ميرسد كه تهران به عنوان يك شخصيت مستقل براي ما ديگر هيچ اهميتي ندارد درحاليكه سينما به عنوان ماندگارترين اثر هنري ميتواند به نسلهاي بعدي نشان دهد كه در اين شهر چه خبر بوده است. راستين در خاتمه صحبتهاي خود گفت: تهران امروزه از سينماي ما حذف و تبديل شده است به چند خانه، ويلا و به تازگي برج ميلاد و شناسايي تهران محدود شده است به چند برگزاره و يك برج كه تازه آنها را هم از دور نشان ميدهيم و اين نگاه تيپيكال به شهر باعث ميشود كه كم كم شهر از سينماي ما فراموش شود. انتهاي پيام/.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 258]