تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عريف بيش از استحقاق، چاپلوسى و كمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و يا حسد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834848939




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از فهم ظاهري ‌تا معرفت باطني‌


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: از فهم ظاهري ‌تا معرفت باطني‌ جام جم آنلاين: فهم حقايق و معاني آيات قرآن كريم اعم از محكم و متشابه نيازمند توضيح و تبيين و شرح الفاظ و عبارات اين كتاب آسماني است و از همين رو دانشمندان علوم قرآني در طول ساليان متمادي با بهره‌گيري از روايات و احاديث پيامبرص‌ و ائمه معصومين‌ (ع) و خود آيات قرآن و همچنين با استفاده از قوانين و قواعد فلسفي و ادبيات عرب و... به دنبال تبيين و توضيح و فهم اين آيات بوده‌اند. تفاوت تفسير و تأويل در قرآن يكي از مباحثي است كه در اين راستا همواره مورد بحث قرار گرفته است و علماي علوم قرآني براي تفكيك اين دو مقوله شاخص‌هايي را تعيين كرده‌اند كه در ادامه به آن مي‌پردازيم. معناي كلي تفسير در اصطلاح دانشمندان علوم قرآني همان علم فهم قرآن و بيان و توضيح مقصود و مراد خداي متعال در آيات قرآن كريم است البته دانشمندان علوم اسلامي در اين باره نظرات مختلفي دارند، به عنوان مثال بدرالدين زركشي در تعريف تفسير گفته است: تفسير علمي است كه با آن كتاب خداوند كه بر پيامبرش نازل شده فهميده مي‌شود و بيان معاني و استخراج احكام و حكمت‌هاي آن انجام مي‌گردد. دكتر محمد حسين ذهبي نيز در كتاب التفسير والمفسرون مي‌نويسد: تفسير عبارت است از دانشي كه بحث مي‌كند از مرادالله در قرآن به قدر طاقت بشري. (تاريخ تفسير قرآن كريم، حبيب‌الله جلاليان، ص 20 و 21)‌ مرحوم طبرسي نيز در مقدمه تفسير مجمع‌البيان مي‌گويد: تفسير دانستن قواعدي است كه توسط آنها معاني آيات قرآن كريم از قبيل اوامر و نواهي و... معلوم مي‌شود. وي همچنين مي‌گويد: تفسير خود، عبارت است از كشف كردن ابهام از لفظ مشكل... و گفته شده كه «فسر» به معناي كشف كردن چيز پوشيده است. (مباني و روش‌هاي تفسيري، عميد زنجاني، ص111)‌ اما تأويل(با اين‌كه عده اندكي آنرا با تفسير يكسان مي‌دانند) به معني فهم مراد اصلي كلام است و در نزد علماي متاخر تاويل در اصطلاح، برگرداندن لفظ از معني راحج به معني مرجوح است به شرط آن‌كه دلايل و شواهدي آن را تاييد كند. علامه طباطبايي در باب تاويل مي‌فرمايد: تاويل هرچيزي حقيقتي است كه آن چيز از آن سرچشمه مي‌گيرد و آن چيز به نحوي تحقق دهنده و حامل و نشانه اوست چنانكه صاحب تأويل زنده تاويل است و ظهور تأويل با صاحب تأويل است. اين معني در قرآن نيز جاري است، زيرا اين كتاب مقدس از يك رشته حقايق و معنويات سرچشمه مي‌گيرد كه از قيد ماده و جسمانيت آزاد و از مرحله حس و محسوس بالاتر و از قالب الفاظ و عبارات كه محصول زندگي مادي است، بسي وسيع‌تر است. اين حقايق و معنويات به حسب حقيقت در قالب بيان لفظي نمي‌گنجد. وي در ادامه مي‌گويد: به موجب اخبار متواتره، پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) و خاندان رسالت (عليهم السلام) به تأويل قرآن مجيد عالم و آگاه هستند. (تاريخ تفسير قرآن، حبيب‌الله جلاليان، صص 27 - 25)‌ با بررسي آيات قرآن كريم (7 آل عمران، 59 نساء، 53 اعراف، 39 يونس، 6 و 36 و 100يوسف و...) مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه تاويل برحسب استعمال به كلام اختصاص نداشته و در مورد رويا، حقايق خارجي و نظاير آنها نيز به كار مي‌رود. همچنين روشن مي‌شود كه تأويل هر امري، مناسب با ظاهر آن، از حدود دلالت‌هاي لفظي بيرون بوده و از احساسات اهري و علم عادي دور است. (مباني و روش‌هاي تفسيري، عميد زنجاني، ص119) در مقابل آن همچنان‌كه از تعاريف ارائه شده براي تفسير برمي‌آيد، تفسير قرآن جز توضيح و تشريح و كشف مداليل و معاني الفاظ آيات و جملات تركيبي آنها و بيان مقاصد مورد نظر مجموعه‌اي از آيات، چيز ديگري نخواهد بود و معناي تفسير بيانگر اختلاف كمي و كيفي در كشف و بيان مداليل و مفاهيم لفظي آيات قرآن است.(همان، ص113)‌ همچنانكه تعاريف ارائه شده از تفسير و تأويل نشان مي‌دهد، اين دو مقوله با يكديگر تفاوت‌هايي دارند كه توسط علما و دانشمندان علوم قرآني بيان شده است. راغب اصفهاني در اين باره مي‌گويد: تفسير اعم از تاويل است. تفسير بيشتر در الفاظ به كار مي‌رود و در مفردات واقع مي‌شود و تأويل بيشتر در معاني و جمله‌ها به كار مي‌رود و اكثرا در كتب الهيه انجام مي‌گيرد و تفسير هم در كتب الهيه و هم در كتاب‌هاي ديگر واقع مي‌شود. دانشمند ديگري در اين خصوص مي‌گويد: تفسير بيان لفظي است كه يك وجه بيشتر ندارد و تأويل، توجيه كردن لفظي است كه به معناي مختلفي توجه دارد، به يكي از آن معاني، با دلايل ظاهر. ابوطالب تغلبي نيز گفته است: تفسير بيان وضع لفظ است يا به طور حقيقت يا مجاز و تأويل بيان باطن لفظ است كه از اول يعني بازگشت به عاقبت امر گرفته شده، پس تأويل خبر دادن از حقيقت مراد و تفسير خبر دادن از دليل مراد است. راغب اصفهاني همچنين در تفسير خود اظهار مي‌دارد: بدانكه تفسير در عرف علما كشف معاني قرآن و بيان مراد از الفاظ است، اعم از اين‌كه به حسب لفظ مشكل باشد يا نه، و از لحاظ معني اعم از ظاهر و غير ظاهر است،‌ اما تأويل بيشتر در جمله‌ها واقع مي‌شود. عده‌اي از علما نيز گفته‌اند: آنچه در كتاب خدا بيان شده و در احاديث صحيح از سنت تعيين گشته تفسير ناميده مي‌شود، زيرا كه معنايش ظاهر و واضح است و كسي را نشايد كه در آنها اجتهاد يا غير آن به كار برد، بلكه بايد بر همان معنايي كه براي آن وارد شده آن را حمل نمايد و از آن تجاوز نكند و تأويل آن است كه علماي عامل به معاني كتاب و ماهران در علوم و معارف براي آن استنباط مي‌نمايند كه از نظر شيعه اينان تنها پيامبرص و اهل بيت‌ع او هستند. (ترجمه الاتقان في علوم القرآن، سيوطي، صص 550- 549)‌ علامه طباطبايي نيز تأويل را بالاتر از تفسير و تنزيل مي‌داند و معظم بودن مرحله تأويل را مستند به آيات قرآن شرح مي‌دهد. وي با اشاره به آيات 4 زخرف، 80 واقعه و 7 آل عمران مي‌فرمايد: قرآن مجيد از حقايق ماورايي و غيرمادي سرچشمه مي‌گيرد و تأويل قرآن كه همان حقايق غير محسوس هستند در قالب بيان لفظي بشري نمي‌گنجد، زيرا الفاظ و عبارات بشري محصول زندگي مادي اوست و نمي‌تواند بيانگر حقايق والاي الهي باشد. پس تأويل قرآن آن چيزي است كه آيه به سوي آن برمي‌گردد و در مقايل تنزيل (تفسير) معني روشن و تحت‌اللفظ آيه است. وي همچنين مي‌گويد: با استناد به آيه «لا يمسه الا المطهرون» ( 79 واقعه) و آيه تطهير و آيات 26 و 27 سوره جن، ‌فقط خدا و رسول خدا و امامان معصوم‌ع‌ عالم به تأويل قرآن هستند. ( تاريخ تفسير قرآن، حبيب الله جلاليان، صص 39 38)‌ براي آشنايي بيشتر با معناي تأويل و تفاوت آن با تفسير قرآن به روايت زير توجه كنيد:فضيل بن يسار مي‌گويد: از امام صادق (عليه السلام) در باره اين حديث نبوي كه هيچ چيز در قرآن نيست مگر آنكه ظاهري دارد و باطني و هيچ حرفي در قرآن يافت نمي‌گردد مگر آن كه براي آن تعريفي است و براي هر تعريفي آغازي، سوال كردم كه منظور از قرآن ظاهري دارد و باطني چيست؟ امام فرمودند: ظاهرش، تنزيل آن و باطنش تأويل آن است، از قرآن مطالبي قبلا واقع شده است و مسائلي هنوز تحقق خارجي پيدا نكرده است. قرآن، چون خورشيد و ماه جريان دارد و هر زمان چيزي از آن بيايد و تحقق پذيرد. خداي متعال فرموده است: جز خدا و پايداران و استواران در علم و دانش كسي ديگر تأويل را نمي‌داند و ما تأويل قرآن را مي‌دانيم. (مباني و روش‌هاي تفسيري، عميد زنجاني، ص 126 به نقل از تفسير فرات كوفي)‌ با نگاهي به تعاريف ارائه شده براي تفسير و تأويل مي‌توان گفت كه تفسير عبارتست از فهم و ادراك ظاهر قرآن اعم از اسباب نزول و احكام و شوون و قصص آيات، مطلق و مقيد، مجمل و مبين، ناسخ و منسوخ و... كه همگي از ظواهر سخن مي‌گويد و تأويل عبارت است از شناخت و معرفت به حقيقت آيات الهي و آنچه كه در بطن قرآن نهفته مي‌باشد و اين علم مختص خداوند متعال و پيامبرص و ائمه معصومين‌ع است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 544]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن