تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى‏بهره از ادب بيشتر طمع مى‏كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799539167




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بالندگي هنر خوشنويسي در مكتب وحي / 17علي رضاييان:رشد خوشنويسي در شكل امروزي آن نتيجه پيوند اين هنر با كتابت قرآن است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بالندگي هنر خوشنويسي در مكتب وحي / 17علي رضاييان:رشد خوشنويسي در شكل امروزي آن نتيجه پيوند اين هنر با كتابت قرآن است
گروه هنر: پيشرفت هنر خوشنويسي به دليل پيوند آن با وحي الهي است، چراكه قبل از ظهور اسلام نيز ايرانيان صاحب متن مقدس بودند ولي هنر خوشنويسي با كتابت آن، پيشرفت چنداني نكرد و ابداع خطوط مختلف خوشنويسي به دست ايرانيان بعد از ظهور اسلام است.
«علي رضاييان» خوشنويس در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) ضمن بيان مطلب فوق گفت: هنر خوشنويسي در شكل امروزين آن بعد از ظهور اسلام به وجود آمد كه خط كوفي منسوب به امام علي(ع) هم‌اكنون در موزه‌ها موجود است. البته ايران قبل از اسلام نيز داراي هنر خوشنويسي بوده ولي نه به صورت و شكل فعلي آن. بعد از ظهور اسلام هنر خوشنويسي نزد ايرانيان شكل ديگري به خود گرفت.

نقش ايران در ابداع خطوط مختلف

وي افزود: ابن‌مقله مبدع خطوط سته خود فردي ايراني است. هنر خوشنويسي كه در ايران رواج پيدا كرد كم‌كم در كشورهاي عربي و تركيه نيز رواج يافت و به همين دليل است كه خطوط از يكديگر متفاوت شدند مثلاً خط ثلث ايراني و ثلث عثماني به وجود آمد.

اين خوشنويس كه برپايي نمايشگاه فردي و جمعي بسياري را در كارنامه هنري خود دارد، ادامه داد: بعضي از خطوط ايراني ماندند مثل خطوط تعليق كه فقط در ايران استفاده مي‌شد و در كشورهاي مسلمان ديگر مورد استفاده نداشت، همچنين خطوط نستعليق و شكسته نستعليق كه از خطوطي هستند كه علاوه بر اين كه مبدع آن‌ها ايراني است، تنها در محدوده ايران كاربرد دارند و خطوطي ايراني باقي ماندند.

كتابت قرآن، عامل رشد هنر خوشنويسي

رضاييان كه از سال 61 خوشنويسي را آغاز كرده است، بيان كرد: از آنجا كه هنر خوشنويسي با كتابت قرآن پيوند خورده، به مرور زيبايي‌هايي بر آن افزوده شده و اين هنر در خدمت كلام وحي قرار گرفته است.

وي در پاسخ به پرسش ديگر ما مبني بر اين كه اگر هنر خوشنويسي در خدمت قرآن در نمي‌آمد باز هم تا اين اندازه پيشرفت داشت، گفت: اگر هنر خوشنويسي با قرآن عجين نمي‌شد نمي‌توانست به اين اندازه پيشرفت داشته باشد، چراكه اگر چنين بود بايد در عرصه هنر خوشنويسي پيش از اسلام نيز اتفاقاتي رخ مي‌داد، اما اين كه بعد از ظهور اسلام به سرعت خطوط مختلف اختراع مي‌شوند نشان مي‌دهد كه ظهور اسلام نقش بسزايي در رشد اين هنر دارد.

مدرس انجمن خوشنويسان ايران ادامه داد: علماي دين و شاعران عارف ما نظير حافظ و سعدي علاوه بر اين كه شاعر بودند، خود از علماي دين نيز بودند به همين دليل نقش بسزايي در گرايش خوشنويسي به مفاهيم معنوي دارند. اينان با اشعار عرفاني خود خوشنويسان را به خطاطي شعر عرفاني سوق دادند.

علت رشد و بالندگي هنر خوشنويسي در سايه قرآن

وي در پاسخ به خبرنگار ما مبني بر اين كه پيش از اسلام نيز ايرانيان صاحب كتاب مقدس بودند، پس چرا هنر خوشنويسي در خدمت كتابت متن مقدس ايرانيان زرتشتي درنيامد، گفت: شايد به خاطر ارزش كلام باشد. ارزش قرآن آنقدر زياد است كه بسياري از هنرها از جمله هنر خوشنويسي را در خدمت خود درآورد.

رضاييان ادامه داد: بعد از خوشنويسي هنر تذهيب كه به معناي طلاكاري متن خوشنويسي ‌شده است در خدمت كلام وحي درآمد و علاوه بر آن هنر كتاب‌آرايي و صفحه‌آرايي نيز به اين هنرها پيوستند. چنين به نظر مي‌آيد كه منشأ اين امر، خود قرآن باشد كه به دليل نبود صنعت چاپ با اين هنرها سعي مي‌شده كه قرآن به صورت زيبايي نگاشته شده و در اختيار مردم قرار گيرد.

خوشنويسي، هنري مقدس

فوق ممتاز انجمن خوشنويسان ايران اظهار كرد: من بر اين عقيده‌ام كه هنر خوشنويسي، هنر مقدسي است، چراكه از اين هنر به نحو ناشايستي استفاده نمي‌شود. شما نمي‌توانيد اثر هنري خوشنويسي را ببينيد كه كلمات ناشايستي را در خود داشته باشد، حتي كساني كه چندان مقيد به شرع نيستند نيز اشعار عارفانه و آيات و احاديث را خوشنويسي مي‌كنند.

وي افزود: اگر دو خوشنويس معتقد و بي‌اعتقاد به مفاهيم ديني كه از نظر سنجش هنري در يك سطح هستند را در نظر بگيريم، نفر اول كه به قرآن معرفت بيشتري دارد كاري متفاوت از نفر دوم ارايه خواهد كرد. ممكن است افراد عادي اين تفاوت را درك نكنند ولي خبره‌هاي خوشنويسي اين تفاوت را حس مي‌كنند.

عضو انجمن خوشنويسان ايران بيان كرد: خداوند به كار خوشنويسي كه به معارف الهي معرفت داشته باشد، بركت مي‌دهد. كساني هستند كه قرآن را كتابت كرده‌اند و كارشان در حد عالي است ولي كارشان بلااستفاده مانده، در مقابل خوشنويساني هستند كه از نظر هنري در حد متوسط هستند ولي قرآني را كه كتابت كرده‌اند چندين بار چاپ شده و مورد استفاده عموم مردم قرار گرفته است.

هنري كه آدمي را به تامل وامي‌دارد

او كه سال گذشته(1387) نمايشگاهي در تركمنستان داشته، افزود: جواناني كه آغاز به كار خوشنويسي مي‌كنند، در ابتدا عشق به هنر خوشنويسي آنها را به سمت اين هنر مي‌كشاند ولي در كل عموماً هنرمندان خوشنويس نسبت به هنرمندان ديگر مقيدتر هستند چون اين هنر خودبه‌خود انزوايي را به دنبال خود دارد.

رضاييان در پايان سخنان خود گفت: در عرصه هنر عكاسي بايد داخل اجتماع رفت ولي هنر خوشنويسي آدمي را به درون فرا مي‌خواند و اين انزوا خودبه‌خود آدم را به تامل وا مي‌دارد. كسي كه وارد اين عرصه از هنر مي‌شود، از مجموع اين حالات متاثر شده و تاثير اين حالات را بر روحيه خود مشاهده مي‌كند.
 دوشنبه 4 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 541]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن