تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799393915




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عبيد زاكاني


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: عبید تالیفاتی چون تعریفات در ۱۰ فصل، رساله دلگشا، ریش نامه، صد پند، اشعار هزلیه، مکتوبات قلندران و موش و گربه به جا مانده اما بی تردید بهترین کتاب عبید «اخلاق الاشراف» اوست که از عمیق ترین رساله های فارسی است. این رساله هم از نظر معنا و هم لفظ از شاهکارهای ادبیات فارسی است. عبید در این رساله تسلط عمیق خود را در مباحث دینی و اخلاقی و سیاسی ثابت کرده و شیوه طنزآمیز بدیعی به کار برده است. شیوه بیان او چنین است که نخست هر یک از فضایل اخلاقی چون حکمت و شجاعت و عفت و... را بیان می کند. آنگاه مذهب مختار معاصران خود را در تعریف این معانی یاد می کند و جهانی از نخوت و طنز خنده ناک در لفافه بیان می کند. عبید از این نظر به ماکیاولی شباهت تام دارد.

شخصی از مولانا عضدالدین پرسید چگونه است که در زمان خلفا مردم دعوی خدایی و پیغمبری بسیار می کردند و اکنون نمی کنند! گفت: مردم این روزگار را چندان ظلم و گرسنگی افتاده است که نه از خدایشان به یاد می آید و نه از پیامبر...

(کلیات عبید، ص ۲۷۰)



● علا و بلا

در مازندران علاء نامی حاکم بود سخت ظالم، خشکسالی روی نمود. مردم به استقساء بیرون رفته و چون از نماز فارغ شدند امام بر منبر دست به دعا برداشته و گفت: خدایا بلا و وبا و علا را از ما دفع کن.

(رساله دلگشا، صص ۱۱۵ ۱۱۴)



● خانه و قبرستان

جنازه ای را به راهی می بردند. درویشی با پسر بر راه ایستاده بودند. پسر از پدر پرسید: بابا در اینجا چیست؟ گفت: آدمی. پسر پرسید: کجایش می بردند؟ گفت: به جایی که نه خوردنی باشد و نه پوشیدنی، نه نان و نه آب و نه هیزم و نه آتش و نه زر و نه سیم و نه بوریا و نه گلیم! پسر گفت: مگر به خانه ما می برندش!؟



● عدل

اخلاق اشراف: «پادشاهان عجم چون ضحاک تازی و یزدگرد بزهکار و دیگر متاخران که از عقب رسیدند تا ظلم می کردند دولت ایشان در ترقی بود و ملک معمور! چون زمان به کسری انوشیروان رسید، او از رکاکت رای و تدبیر وزرای ناقص عقل شیوه عدل اختیار کرد. در اندک زمانی کنگره های ایوانش بیفتاد! چنگیزخان تا هزاران هزار بی گناه را به تیغ بی دریغ از پای درنیاورد پادشاهی روی زمین بر او مقدر نگشت.»

عبید در اینجا رندانه فضیلت عدل را می کوبد و تنها هوشمندان می دانند که مقصود او چیست.



● جنگ های بیهوده

یکی از جنبه های نادرست سیاست سلاطین در همه تاریخ طولانی بشر جنگ های بیهوده و زیانبار آنهاست. عبید این حقیقت را به باد انتقاد می گیرد.

سپاهی ای را گفتند چرا به غزا نمی روی! گفت به خدا من یکی از آنان را نمی شناسم و آنان هم مرا نمی شناسند پس عداوت میان من و آنها چگونه واقع می شود؟

عبید به درستی گفت و کاش یه جورایی خبر می شد که بعدها در جنگ جهانی دوم ۶۵ میلیون نفر بدون اینکه همدیگر را بشناسند با هم جنگ کردند و کشته شدند.

هرگز کسی در طول تاریخ به این پرسش جوابی نداده که چرا جنگیدیم و چرا باز هم خواهیم جنگید.



● آقازاده ها

عبید حتی فرزندان طبقه حاکم (یعنی آقازاده ها) را از قماش دیگری می شمارد و معتقد است این جماعت از مادران خویش ستمکار و خانه برانداز زاده می شوند. نمونه تقریباً نزدیک او فرزند مظفرالدین شاه که دستور دادند دیگ آب جوشی را که پیرمردی مشغول گلاب گیری بود به روی او بریزند و او را کشت.



● فالگیری

نکته جالبی که در آثار عبید به چشم می خورد کتابی است به نام فالنامه بروج که در پایان در فال یک رباعی آمده است. عبید در این رساله به سبک انتقادی و طنز کتاب های فالگیری را به باد استهزا گرفته و مولفان آن را مسخره کرده است.



● روزگار تزویر

در روزگاری که پادشاهان و امیران و وزیران همه نعل وارونه می زدند یعنی به ظاهر هر چه می گفتند در باطن ضد آن را انجام می دادند مردانی چون عبید و حافظ برای فرار از درد و اوضاع نفرت انگیز چاره ای جز خندیدن و گاه حتی می خوردن نداشتند اما این خنده، خنده عادی نیست، خنده ترحم و استهزایی است که از سراپای آن حس انتقام خواهی نمایان است.



● طنز و کرامت انسان

و خلاصه اینکه چنین نویسنده زبردست و بزرگی را در شمار هزالان و هجوگویان نباید شمرد زیرا نه به هجو احدی پرداخته و نه غرض او در مطایبات و رسائل شیرین خود بردن عرض و آبروی کسی یا تهدید دیگران برای جلب منفعت و استیفای منظورهای مادی و شخصی بوده است.

(عباس اقبال، مقدمه کلیات)



● نعمت مردن

و این هم یکی از مطایبات عبید در باب مناسبات خانوادگی:

زنی بیمار شد و به شوهرش گفت: وای بر تو اگر من بمیرم چه می کنی؟ مرد گفت: اگر تو نمیری من چه کار خواهم کرد؟





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 700]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن