تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799492489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چندهمسري به تلخي مرگ است


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: چندهمسري به تلخي مرگ است
فريده غائب : طاهره رحيمي دبيركل جامعه فاطميون به محض شنيدن نام لايحه خانواده خيلي فوري مي گويد: «من نظري متفاوت از ديگران دارم.» او به عنوان يك زن ، چندهمسري را مي پذيرد و معتقد است ايران كنوني در شرايط اضطرار و مازاد جمعيت زنان آماده به ازدواج قرار دارد كه ازدواج مجدد مردان تنها راهكار حل اين پديده است.

ھھھ +به تازگي كليات لايحه حمايت از خانواده در كميسيون قضايي مجلس به تصويب رسيده است. موضع شما به عنوان دبيركل جامعه اسلامي فاطميون در برابر اين لايحه چيست؟ ما جلسات مختلفي را در احزاب زنان تشكيل داده ايم اما من درباره اين لايحه نظري متفاوت از ديگران دارم. به نظر من لايحه خانواده نياز به تكميل شدن دارد اما اين به معناي كنار گذاشتن اش نيست. من با كليات لايحه حمايت از خانواده موافقم. +ماده بحث برانگيز 23 اين لايحه كه مي گويد مرد بدون اجازه همسر اول به شرط تمكن و اجراي عدالت مي تواند ازدواج مجدد داشته باشد جزء كدام مواد اين لايحه است؟ يعني شما موافق اين ماده هستيد يا مخالف؟ من با كلياتش موافقم اما نياز به اصلاحات دارد. اصلاً در اسلام بحثي به نام رضايت زن اول نداريم اين بحث در اسلام زماني مطرح شد كه مرد قصد ازدواج با برادرزاده يا خواهرزاده همسرش را داشت كه به خاطر مساله صله ارحام و مشكلات بعدي آن اسلام رضايت زن اول را شرط قرار داد وگرنه رضايت زن اول در بقيه موارد وجود نداشت. +از حرف شما مي توان اينگونه برداشت كرد كه به عنوان موافقان اجراي ماده 23 لايحه خانواده نيازي به اجازه همسر اول براي ازدواج مجدد نيست. حتي اگر تمام عالم را به زن بدهند باز هم زن نمي تواند بپذيرد كه شوهرش همسر ديگري اختيار كند چرا كه اين خلاف فطرت زن است. من معتقدم رضايت زن چه باشد و چه نباشد نه عقلي است و نه شرعي. ماده 23 كه شرط رضايت زن را برداشته قانون بهتري است چرا كه اگر قرار بر اجراي ازدواج مجدد باشد با مشت و لگد و زور هم كه شده زن را مجبور به دادن رضايت مي كنند پس رضايت زن معنا و مفهوم ندارد. قانون فعلي مي گويد اگر مردي بدون رضايت همسرش ازدواج مجدد كند به شش ماه زندان محكوم مي شود. حرف من اين است كه آيا اين شش ماه حبس به نفع خانواده است؟ +اگر اين طور است كه شما مي گوييد پس چرا اصلاً رضايت همسر براي ازدواج مجدد مرد در قانون فعلي نوشته شده است؟ رضايت زن براي جلوگيري از ازدواج هاي زيرزميني و قرباني نشدن هزاران كودك است. شما هم خوب مي دانيد كه الان در جامعه اين گونه ازدواج ها وجود دارد و نمي توانيم چشم مان را ببنديم و بگوييم ازدواج هاي زيرزميني وجود ندارد. +چگونه است كه از يك طرف شما موافق برداشتن شرط رضايت همسر اول براي ازدواج مجدد هستيد و از طرفي مي گوييد رضايت زن اول به خاطر جلوگيري از ازدواج هاي زيرزميني است؟ با قانوني شدن ازدواج مجدد ازدواج هاي زيرزميني كاهش مي يابد چرا كه زن ترجيح مي دهد رابطه اش رسمي و آشكار باشد. خداوند در ازدواج مجدد استطاعت مرد را تاكيد كرده است. نقصي كه در قانون ما وجود دارد توجه بيشتر به استطاعت مالي است در حالي كه استطاعت معنوي و عقلي و جسمي هم بايد احراز و عدالت نيز اجرا شود. به نظر من قانوني كردن اين ماده از بحران تعداد زنان آماده به ازدواج كه در سنين 30 تا 45 ساله اند جلوگيري مي كند. +يعني شما معتقديد زنان 30 تا 45 ساله آماده به ازدواج در ايران با بحران مواجهند؟ بله جمعيت آنها بسيار زياد است. طبق آمار يك ميليون و 700 هزار زن اضافه آماده به ازدواج در كشور داريم و همين امر ايران را در شرايط اضطراري قرار داده كه تنها راه حلش ازدواج مجدد قانونمند است. +اما مريم بهروزي دبير جامعه زينب در نامه اش به مجلس با استناد به آمارهاي رسمي مركز آمار در نامه اي اعلام كرده است در برابر هر هزار دختر هزار و 113 پسر وجود دارد. پس مبناي اين آمار شما چيست؟ شايد اين آمار در ساير مقاطع سني باشد اما همچنان مي گويم كه جمعيت زنان آماده به ازدواج در سنين 30 تا 45 ساله بسيار زياد است و يك ميليون و هفتصد هزار نفر آنها بدون شوهرند. +آماري كه شما مطرح مي كنيد يك بحث قديمي است و در اين چند سال جمعيت شناسان زيادي بطلان آن را اعلام كردند. من معتقدم تعداد زنان آماده ازدواج نسبت به مردان بيشتر است چرا كه در جنگ مردانمان به شهادت رسيدند. آمار مرگ و مير ناشي از حوادث موتور سيكلت در كشور ساليانه 9هزار نفر است و علاوه بر آن تصادفات را هم بايد در نظر گرفت. پس ميزان مرگ و مير مردان در سن ازدواج بسيار بيشتر از زنان در سن ازدواج است. بايد بپذيريم اين نوع ازدواج در جامعه انجام مي گيرد پس اگر 10 مورد هم باشد برايش بايد قانون نوشته شود و دولت موظف است اين شرايط اضطراري را حل كند. +آيا وظيفه دولت در حمايت از اين زنان بي سرپرست به پيدا كردن همسري براي آنها محدود مي شود و آيا فكر نمي كنيد تامين معاش مهم ترين دغدغه اين زنان است؟ اشتباه نكنيد مشكل اين زنان مالي نيست. در سخنراني اخيرم براي همسران شهدا به اين نكته اشاره كردم كه دولت براي آنها تسهيلات فراواني گذاشته و زندگي آنها را تامين مي كند. از نظر اقتصادي در رفاهند اما 90درصدشان به بيماري هاي عصبي مبتلا هستند و اين همان حقوق عاطفي و جنسي است كه به آن توجه نمي شود. پول دادن به زن بيوه كافي نيست همانطور كه يك مرد نياز جنسي دارد زن هم دارد پس چرا ما آنها را تحقير مي كنيم؟ همچنين ما نمي توانيم زنان بي همسر را رها كنيم تا فساد كل جامعه را بگيرد. +نتايج يك تحقيق كه در گردهمايي اخير وزارت كشور عنوان شد يكي از ويژگي هاي جديد روسپيگري در ايران را ورود زنان شوهردار به اين مساله مي داند. آيا با اين وجود شما بر اين تصوريد كه واقعاً زنان بي همسر جامعه را فاسد مي كنند؟ بله زناني هستند كه شوهر دارند اما كارهاي ديگري هم مي كنند. منظور من از زنان بي همسر زناني است كه در خيابان پرسه مي زنند و ولگردي مي كنند اگر اين زنان كانون خانواده داشته باشند قطعاً از اين كارها نمي كنند. اسلام جزء را فداي كل كرده است. من معتقدم ازدواج مجدد به تلخي مرگ است. ازدواج مجدد به لحاظ روحي خانواده را آسيب پذير مي كند اما همان مصلحتي كه در مرگ نهفته است در ازدواج مجدد هم نهفته است و اين به نفع زنان است. +زنان در ازدواج مجدد چه نفعي مي برند؟ اين شرايط اضطراري است كه زن را مجبور به ازدواج مجدد مي كند اگر نه كدام زن دوست دارد سرش هوو بياورند يا خودش هوو شود؟ مي پذيرم كه چندهمسري ايده آل زن نيست اما از سر ناچاري و اضطرار مجبور مي شود. +اگر چندهمسري قانوني شود به نظرشما چنددرصد اين نوع ازدواج ها از سر اضطرار خواهد بود؟ جز در مواردي كه عشق و عاشقي مطرح باشد و مواردي كه با پول معامله مي شود تمامي ازدواج هاي مجدد از سراضطرار است. +منتقدان مي گويند در دنياي واقعيت ازدواج هاي مجدد مردان معمولاً با زناني جوان، زيبا و ... رخ مي دهد در حالي كه اگر مردي براي حمايت از زن اين كار را مي كند چرا با زن بيوه اي كه سرپرست خانوار است و پنج فرزند هم دارد، ازدواج نمي كند؟ بايد ماده 23 اين لايحه به قدري قانونمند شود كه اين مشكلات پيش نيايد. به اين صورت كه در كنار شرط استطاعت مالي، استطاعت معنوي، جسمي و عقلي احراز شود اينكه آيا مردي توانايي مديريت و نگه داشتن چند زن را دارد يا نه. از طريق مصاحبه، مشاوره و پرس وجو از اطرافيان مرد اثبات انواع استطاعت ها امكان پذير است. + شرط اجراي عدالت يكي از شروط ازدواج مجدد براي مرد است.ثابت كردن اجراي عدالت قبل از وقوع ازدواجي چطور امكان پذير است؟ منظور اسلام از عدالت همان عدالت ظاهري است يعني اختصاص دادن وقت مساوي، محبت زباني و رفاه براي همه زنان. يكي از نقص هاي ماده 23 هم اين است كه در اجراي عدالت بايد مهريه زن اول به طور كامل پرداخت شود و اگر مهريه زن پايين بود يك دوم تمام اموالي كه با مرد در طول زندگي به دست آورده است بايد حق زن باشد. + آيا در تقسيم احساس عشق و محبت هم مي توان عدالت را اجرا كرد؟ عدالت احساسي را نمي توان رعايت كرد اما فراموش نكنيد كه نگاه مرد با زن متفاوت است. زن نمي تواند همزمان دو نفر را دوست داشته باشد اما نگاه مرد به زن همانند عيال است مثل نگاه به فرزندان كه همه را دوست دارد. + اگر لايحه حمايت از خانواده از جمله ماده 23 با همين محتوا تصويب شود چه تبعاتي خواهد داشت؟ مشكلات جامعه را حل نمي كند و آمار ازدواج هاي مجدد را بالا مي برد چرا كه ازدواج هاي بي در و پيكر نتيجه اش قرباني شدن زن اول و دوم است اما با قانونمند كردنش مي توان جلوي ازدواج هاي نامناسب را گرفت چرا كه امكان دارد مرداني كه مستطيع نيستند ازدواج مجدد كنند اما باز هم معتقدم قانونمندي در هر شرايطي بهتر از بي قانوني است.
 سه شنبه 8 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 323]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن