تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830966754




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زندگی رنگی آدم​های تنها


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما  - رامتین شهبازی دکتر علی رفیعی سال​هاست با اجرای نمایش​های مختلف نشان داده که دارای دیدگاه زیباشناسی ویژه​ای است. در حالی که شلختگی و بی سلیقگی به معیاری اصلی برای ساخت بصری یک فیلم مبنا قرار می­گیرد، دکتر رفیعی تاکید می​کند که چگونه می​توان ساده​ترین فضاهای نمایشی را با چنان رنگ آمیزی عرضه کرد که بیننده از همان اوان کار مجذوب آن شود و دریابد که شلختگی و زشتی معیار نیست.این اتفاق در دو فیلم سینمایی وی نیز رخ داده است. ماهی​ها عاشق می​شوند، سرشار از رنگ و نور و نشاط است. فیلم درباره تنهایی آدم​ها بود. اما این آدم​های تنها جملگی زنده هستند و زندگی می​کنند. این نگاه در «آقا یوسف» نیز تکرار می​شود. آقا یوسف در نیمه داستان فیلم پی می​برد که بنیان آرزوهایش یکسره بر باد رفته است و آشیانی را که می​توانسته تمام بار خستگی و تنهایی خود را بر آن بنا نهد، از دست رفته می​بیند. تقابل آرزومندی و بی آرزویی در «آقا یوسف» با بازی رنگ​ها نمود پیدا می​کند. رنگ تند قرمز که نشان از شور دارد و زندگی در تقابل با رنگ سفید و آبی که سرد است و نمایشگر جمود و سردی واقع می​شود.  این تقابل از همان صحنه​های ابتدایی فیلم خود را نشان می​دهد. دخترک که سرزنده است و شاداب ، دوست دارد لباس سرخ مادر را به تن کند، اما مادر نمی​خواهد این اتفاق بیفتد و لباس را از تنش خارج می​کند. زمانی​که آشیانه آقا یوسف بر باد می​رود، رنگ چیره بر خانه او و دخترش آبی است. این هماهنگی زمانی بیشتر خود را به رخ می​کشد که حتی رنگ پنبه​ای که رعنا- دختر آقا یوسف- دستان پدر را با آن مرهم می​نهد نیز رنگ آبی دارد . آقا یوسف از منظر تماتیک نیز می​کوشد بر آموزه های کهن هنر یعنی نمایش انسانیت و عزت نفس استوار بماند. داستان و بن اصلی تفکر آقا یوسف بر پایه کهن درام پردازی ارسطو استوار است که تقلید - نمایش- باید بر اساس اعمال خصلت​های نیک انسانی باشد و تقلید از اعمال و مردمان بد جایز نیست. آقا یوسف انسانی شریف است که باید تکلیف دودوتای زندگی​اش را خود به تنهایی حل کند. او نمی​تواند درد زندگی​اش را برای کسی بگوید، زیرا در آن صورت یک عمر داعیه تربیت و پایه خانواده​اش را سست می​​کند. یکی از زن​هایی که آقا یوسف در خانه​​اش کار می کند، به پسرش می​گوید، همین آقا یوسف نظافت چی، دختر همانند رعنا را تربیت کرده است. این جمله دردناک ترین جمله​ای است که چون کوه بر دوش آقا یوسف سنگینی می​کند و او را تا مرزهای ویرانی سوق می​دهد. او با همین جمله همه راه آمده در زندگی را به خطا می​بیند. اما روش و منشی که رفیعی از این شخصیت در فیلم نشان می​​دهد حاکی از این است که آقا یوسف بر تخت اشتباه روان نیست. بخشی از زندگی، آفت تقدیر است. آفتی که انسان دست بسته اوست و گریزی از آن ندارد. بنابراین انسانیت آقا یوسف را باید در جمع منش و تقدیر او به قضاوت نشست. همین نکته  همچنان بر ما موکد می​کند که آقا یوسف تا چه اندازه تنهاست و سایه​های بی اعتمادی و شک تا چه اندازه بلند که ناگهان زندگی دلخواسته او را یکسره به سوی تباهی می​​برند. آقا یوسف فیلم عاری از اشکالی نیست. اما فیلمی زیبا و تمیز و خوش سلیقه است بر اساس آموزه​های کهن درام در مورد شخصیت. برای پرداختن به جزئیات فرصتی فراخ نیاز است. 52




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 482]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن