تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798929777




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خطبه ها را كوتاه كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: خطبه ها را كوتاه كنيد
به مناسبت سي امين سال اقامه نماز جمعه به دستور امام خميني (ره ) در پنجم مرداد ماه 1358
مجيدي زندي
خبر بسيار كوتاه اما پر معنا بود. به اين مضمون كه بيش از پانصد تن از مسلمانان شهر ميلان ايتاليا پس از سالها تلاش از شهرداري ميلان و حتي وزارت كشور ايتاليا مجوز برپايي اقامه نماز جمعه را در پيست دوچرخه سواري اين شهر دريافت كردند زيرا اين افراد تاكنون نماز جمعه را هر هفته در پاركينكي اقامه مي كردند كه گنجايش نمازگزاران را نداشت ; پاركينگي كه 20 سال محل اقامه نماز جمعه بوده است !
فردا چهارم مرداد به مناسبت برگزاري اولين نماز جمعه در تهران در پنجم مرداد سال 1358 روز ملي نماز جمعه نامگذاري شده اين در حاليست كه طي 30 سال گذشته نماز جمعه علاوه بر معيادگاه مومنان محل نمايش اقتدار ملي و حضور فراگير مردم ايران در صحنه هاي سياسي و عبادي هم مطرح بوده است . اما اگر تلاش هاي مسلمانان مقيم شهر ميلان ايتاليا را با دقت بيشتري مد نظر قرار دهيم درخواهيم يافت كه ما مردم مسلمان ايران از چه موهبتي برخورداريم كه كمتر از داشتن چنين موهبتي شكرگزار بوده ايم البته دليل آن هم ساده است چون نعمتي كه در دسترس باشد كمتر فرصتي پيش مي آيد تا از نداشتن آن نعمت غمگين شويم .
فردا هزار و پانصد و يكمين نماز جمعه در تهران برگزار مي شود كه احياي نماز جمعه در تهران و بسياري از شهرهاي كشور مولود مبارك نظام جمهوري اسلامي محسوب مي شود. نماز جمعه اي كه دستور موكد خداوند به مسلمانان را دارد و درجمهوري اسلامي ايران يادگار حضرت امام (ره ) و شهر خون هزاران شهيد گلگون كفن است كه اكنون بسياري از مسلمانان جهان هم به چنين حضور مباركي از مومنين در يك مكان و زير يك سقف غبطه مي خورند كه خوشبختانه ملت مومن و خداجوي ايران اسلامي در 30 سال اخير همواره حضور معنوي و سياسي خود را در صحنه هاي نماز جمعه به جهانيان نشان داده است . نماز جمعه اي كه محل پيوند مردم و مسئولان هم محسوب مي شود و اثر گذارترين تريبون براي پاسخگويي به سئوالات سياسي و مذهبي مردم نيز هست .
اما اين تريبون ارزشمند اطلاع رساني و ميعادگاه معنوي همانند هر رسانه ديگري همواره نيازمند تحول نوگرايي و رفع مشكلات و نواقص است نواقصي كه خود را با كاهش حضور مردم آشكار مي سازد و مي تواند به عنوان يكي از ابزارهاي مناسب آفت شناسي نمازهاي جمعه مورد توجه دقيق قرار گيرد.
خوشبختانه نماز جمعه در كشور ما همانند ساير آداب اسلامي همچنان مورد توجه خاص مردم قرار دارد زيرا مردم شريف مومن و خداجوي ايران اسلامي به درستي بر اهميت و صلابت نماز جمعه به عنوان مظهر و مبناي معرفي اقتدار و عظمت مسلمانان واقف هستند و همچون ساير عبادات براي تداوم آن نيز مراقبت مي كنند نماز جمعه اي كه تاكنون در جمهوري اسلامي با پاسخگويي بر بسياري از شبهات و شايعات به رسالت هدايت گر خود به خوبي عمل كرده است و ائمه محترم جمعه هم در واقع با پذيرش بخشي از مسئوليت رهبري منطقه به بيان ديدگاههاي رسمي نظام مبني بر ضرورت حفظ وحدت در جامعه اسلامي عليرغم وجود اقوام و طوايف و حتي اختلاف نظر سياسي و اجتماعي پرداخته اند.
نماز جمعه فردا در ميعادگاههاي جمعه سراسر كشور از اين جهت داراي شان خاص مي شود كه در خود يادگار اولين روز اقامه نماز جمعه در مركز جمهوري اسلامي به امامت مرحوم آيت الله طالقاني را دارد. نماز جمعه اي پس از پيروزي انقلاب اسلامي به دستور امام خميني (ره ) اقامه شده بود. نمازهاي سياسي و عبادي كه در سه دهه اخير در سراسر كشور صحنه نمايش عزت و اقتدار و عظمت مسلمانان و مايه ياس و نااميدي دشمنان ملت و جمهوري اسلامي هم محسوب شده است . در اين ميان نمازجمعه نيز همانند هر مساله و موضوع عبادي و سياسي نيازمند مراقبت و پاسداري است .
حجت الاسلام منصور غفوري معاون سياسي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور در پاسخ به اين سئوال كه چگونه مي توان از اين دستاورد ارزشمند معنوي و سياسي پاسداري كرد مي گويد : آمارها و اعداد و ارقام از حضور گسترده تر مردم در نمازهاي جمعه خبر مي دهند گاهي يك نمازجمعه را ملاك بررسي قرار مي دهيم كه ممكن است به دلايلي در يك شهر نمازجمعه با كاهش حضور نمازگزاران مواجه شود كه در ارزيابي هاي ما هم به دلايلي دچار افت مي شود اما در كل در سطح كشور اگر مورد بررسي دقيق قرار دهيم نمازهاي جمعه با افزايش حضور مردم همراه بوده و ما اكنون با درخواست هاي مختلفي از شهرها مواجه هستيم كه درخواست امام جمعه دارند در حاليكه ما امام جمعه و امكانات لازم براي برپايي نمازجمعه نداريم .
وي مي افزايد : اكنون حدود 600 نماز جمعه در سطح كشور برپا مي شود كه اگر نمازهاي جمعه اهل سنت را نيز به اين آمار اضافه كنيم از 600 مكان فراتر خواهد رفت و در تعدادي از شهرها هم بزودي نماز جمعه برقرار خواهد شد به عنوان مثال در استان خوزستان در دوران جنگ تحميلي امكان اقامه نمازجمعه در بسياري از شهرها وجود نداشت اما اكنون درخواست هاي فراواني وجود دارد و در بسياري از استانهاي غربي و سيستان و بلوچستان هم وجود دارد و استانهاي جديد هم مكرر درخواست دارند كه امكان آن وجود ندارد اما براي جذب مردم به نمازهاي جمعه فقط ما موظف به اين كار نيستيم زيرا ما فقط مسئول انتصاب امام جمعه هستيم و حضور مردم هم افتخارآفرين است اما ممكن است افرادي نمازجمعه تهران را ملاك همه نمازهاي جمعه قرار دهند كه اين مقايسه اشتباه است زيرا در گذشته نماز جمعه در شهرستانهاي اطراف تهران برگزار نمي شد در شهر ري و لواسان نمازجمعه برپا نمي شد و همه نمازگزاران از اطراف به دانشگاه تهران مي آمدند در حاليكه اكنون شش تا هفت مصلي در اطراف تهران ايجاد شده است كه از تهران مستقل شدند در حاليكه اين نماز اكنون در مناسب هاي خاص مملو از حضور مردم مي شود كه واقعا به نماد نمازهاي جمعه در سراسر جهان تبديل شده است كه لازم است در ارزيابي ها مورد توجه قرار گيرد.
وي محتواي خطبه ها رفتار ائمه جمعه و اعضا ستاد نمازجمعه رشد معنوي و فرهنگي محيط نمازجمعه را از جمله عوامل اثرگذار در جذب افراد جديد به نمازهاي جمعه ارزيابي مي كند و مي افزايد : البته ما براساس همين مباني عزل و نصب ائمه جمعه داريم زيرا براساس ارزيابي هاي انجام شده ادامه همكاري ائمه جمعه مورد توجه قرار مي گيرد.
آقاي غفوري مي افزايد : وجود امام جمعه محوري ترين بخش اقامه نمازجمعه است حقيقتا براي استقرار امام جمعه چندين عامل بايد فراهم شود و حداقل آن يك مكان مناسب براي اقامه نمازجمعه است امام جمعه اي كه مي بايست با فرهنگ و آداب و اقوام و طوايف مردم منطقه آشنا باشد همچنين كه لازم است امكانات معمولي براي دفتر امام جمعه فراهم شود تا ارزيابي مشكلات مردم خطابه امام جمعه به مسئولان محلي تكميل گردد در عين حاليكه امكان اقامه نمازجمعه عليرغم درخواست هاي مردم و شوراهاي شهر براي ما فراهم نيست و اين مساله يكي از ضعف هاي نظام جمهوري اسلامي محسوب مي شود كه هنوز نتوانسته به نياز مردم براي تامين مبلغ مسايل اسلامي پاسخگو باشد.
وي مي افزايد : به طور متوسط در هر استان فقط 20 اقامه جمعه داريم كه با توجه به نيازهاي مردم بسيار كم است و جاهايي كه مانده و امام جمعه ندارد بسيار زياد است . در اين ميان آمار وجود دارد كه از 63 هزار مسجد در كشور 40 هزار مسجد فاقد پيشنماز است و همين الان هم بسياري از شهرهاي ما عليرغم درخواست ها نماز جمعه ندارند نمازجمعه اي كه ميعادگاه وحدت محسوب مي شود. ضمن آنكه مقام امام جمعه كيفي تر است و هر روحاني مي تواند امام جماعت شود اما ويژگي هاي امام جمعه بسيار وسيعتر و انتخاب آن هم بسيار سخت تر و حساس تر است .
حجت الاسلام غفوري درباره راهكارهاي مناسب براي رونق هر چه بهتر و بيشتر نمازهاي جمعه در سطح كشور هم مي گويد : اين مسايل را مي توان در ابعاد مختلف ديد زيرا در ابتدا ما نمازجمعه را يك رسانه مي دانيم كه به تنهايي نمي تواند همه نيازهاي خود را برطرف كند. رسانه اي كه مي بايست مخاطب محيط اجتماعي و سياسي را مدنظر قرار داد. براي نمازهاي جمعه هم ساخت مصلاي خوب با معماري شيك و آبرومندانه و در دسترس فرش شد مراعات سيستم گرمايشي و سرمايشي شده نور و بهداشت پاركينگ و پارك و فضاي مناسب براي نگهداري كودكان و نوجوانان سيستم صوت پذيرايي هاي جنبي و... مي تواند در جذب نمازگزار جمعه موثر واقع شود.
وي مي افزايد : مردم نه از لحاظ قانوني و نه از نظر شرعي الزامي براي حضور در نمازجمعه ندارند بلكه اين حضور داوطلبانه و عبادي است و روز جمعه و تعطيلي روز جمعه خود را به عبادت مي دهند و اگر قرار باشد در سرماي صفردرجه زمستان در بسياري از شهرها از جمله محل دانشگاه تهران آنها را ساعت ها روي آسفالت سرد نگه داريد سخت است اگرچه حضور اين يك نفر به عنوان يك امت محسوب مي شود زيرا تحمل دو ـ سه ساعت نشستن در آسفالت سرد و محيط زمستاني فقط از انسان عاشق برخواهد آمد در حاليكه اگر مصلي درست شود و امكانات فراوان در اختيار بسياري ديگر از افراد و خانواده ها قرار گيرد يقينا در زمستان سرد هم افراد بيشتري خواهند آمد و اين كمبود جمعيت از ضعف اعتقادي نيست بلكه واقعا از تحمل افراد خارج است و امكان بيماري هم وجود دارد.
وي محتواي خطبه ها و قدرت معنوي و علمي و اجرايي امام جمعه را ركن بسيار اساسي در جذب مردم معرفي مي كند و مي افزايد : بيان و استدلال و اخلاق و رفتار امام جمعه در كنار تشويق و ترغيب هاي عمومي مي تواند باعث جذب مردم شود اگر در نمازجمعه هر شهري هر هفته وزير وكيل استاندار فرماندار بخشدار شهردار و ديگر مديران مسئول حضور داشته باشند و به مشكلات مردم رسيدگي كنند و مردم مصلاهاي نمازجمعه را صحنه حل مشكلات مادي و معنوي خود بدانند حضور مردم گسترده تر و قدرت نمازهاي جمعه هم بيشتر خواهد شد و اين يك عيب محسوب مي شود كه مسئولان محلي كمتر شركت كنند.
وي مي افزايد : در چنين شرايطي حتي ما از امامان جمعه خواهش كرديم مشكلات مادي ستادهاي نمازجمعه را به نمازگزاران نگويند تا جايگاه معنوي نمازهاي جمعه تضعيف نشود در حاليكه آنها هم مشكلات فراوان دارند كه حل بسياري از اين مشكلات برعهده نظام جمهوري اسلامي و مردم است كه با حل آن مي توان نمازهاي جمعه را هم از لحاظ محتوايي و هم از لحاظ كمي و حضور گسترده تر مردم رونق بخشيد.
حجت الاسلام عبدالعلي ابراهيمي معاون امور استانهاي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه هم در اين باره مي گويد : حضور مردم در نمازجمعه و مراقبت از اين حضور به مساله اعتقادي و ديني مردم بازمي گردد يعني نماز به عنوان يكي از فروع دين ما مطرح است و طبيعي است كه مردم نسبت به مسايل ديني خود اعتقاد دارند زيرا هر جا كه پاي عقيده در ميان باشد آنجا گرايش و حضور مردم جدي و پر رنگ مي شود به همين دليل من هميشه معتقدم تصور مردم از نمازجمعه تصور درست و بي نقصي است زيرا جزوي از اعتقادات آنها محسوب مي شود و آنها در سه دهه اخير اين مساله را به درستي آشكار ساخته و نشان داده اند.
وي ادامه مي دهد : حال اگر بخواهيم بررسي كنيم كه چرا نمازجمعه گاهي دچار نوسان مي شود اين به مسايل مختلفي بازمي گردد و از آنجا كه هر انسان منصفي در نقادي مي بايست نقد را از خودش شروع كند من دوست دارم از اشكالات موجود در كارهاي خودمان بگويم زيرا صراحتا معتقدم متوليان امور به چند نكته بايد بيشتر توجه كنند تا استقبال عمومي مردم را به بهترين شيوه اي قدر بدانند.
وي زمان ايراد خطبه را يكي از ضعف هاي موجود در اين زمينه ارزيابي مي كند و مي افزايد : زمان ايراد خطبه ها در حال حاضر زمان مناسب و درستي نيست زيرا خطبه هاي طولاني در شرايط هواي گرم يا هواي سرد كه از طرف مسئولان زمينه و فضاي مناسب براي مهياسازي امكانات سرمايشي و گرمايشي فراهم نشود و حتي زير پاي مردم فرش درستي پهن نمي شود و بالاي سر مردم سقف درستي هم نداريم كه دو ساعت حضور آنها شرايط آرامي برايشان فراهم نمائيم .
معاون امور استانهاي شورا سياستگذاري ستادهاي نمازجمعه مي افزايد : بنابراين معتقدم تا مهيا شدن شرايط خطبه ها بايد به حداقل ممكن برسد و به تعبيري ديگر اقامه خطبه ها مي بايست از حيث زمان و مكان روانشناسي درستي انجام شود. زيرا افرادي كه در نمازهاي جمعه شركت مي كنند نياز دارند كه به نيازهاي آنها فرهنگي معنوي خود دست يابند به عنوان نمونه اگر در خطبه هاي نمازجمعه موضوعي مطرح شود كه ذهن او آن را نمي پسندد و تامين كننده خواسته هاي او نيست طبيعي است كه اين وضعيت هم در سير صعودي حضور مردم در نمازهاي جمعه اثر مي گذارد.
حجت الاسلام ابراهيمي مي گويد : مساله ديگري كه مي تواند مورد توجه قرار گيرد اين است كه ستادهاي نمازجمعه همانند ساير اماكن مذهبي ديگر نيازمند خدمتگزاراني است كه خادمين نمازجمعه اكنون با حداقل امكانات موجود نمي توانند خدمات درستي را در اختيار نمازگزاران قرار دهند كه رضايت مردم در مدت حضور در مصلاهاي جمعه جلب شود افرادي كه از چندين كيلومتر راه و احيانا روستاهاي اطراف شهرستانها به نمازجمعه مي آيند نبايد به دليل نبود وسايل نقليه در روز جمعه دچار عذاب شوند اين حداقل توقع آنهاست كه پس از پايان نمازجمعه خدمات عمومي حمل و نقل رايگان مستقر باشد تا بتوانند سريعتر خود را به منزل برسانند اما اگر خادمان نمازجمعه به هر دليلي نتوانند اين امكانات داخلي را فراهم آورند طبيعي است كه از جمعيت نمازگزاران جمعه كاسته مي شود مردم راغب هستند كه در نمازجمعه شركت كنند اما مشكلات و موانع اگر برطرف نشود آنها مقصر نيستند و هرگونه توقع نابجا هم از آنها درست نخواهد بود.
وي مي گويد : مساله مهم ديگري كه مسئولان ستادهاي نمازجمعه بايستي به خودشان نگاه كنند و ضعف ها را برطرف نمايند اين است كه در فضاهاي اقامه نمازجمعه امكانات جانبي نياز دارد آن امكانات تاكنون و طي 30 سال اخير به درستي فراهم نشده است . به عنوان نمونه مادري كه مجبور است با فرزند خردسال خود به نمازجمعه بيايد بايد شرايطي برايش فراهم شود كه در يكي ـ دو ساعت كودكش در كلاس و مهدي نگهداري شود يا به فراخور نيازهاي روز نمايشگاه كتاب و نرم افزارهاي مورد نياز فراهم شود كه همزمان با شنيدن سخنان روز مطالب و موضوعات روز را نيز از طريق كتاب و مجله خريداري و به منزل ببرد.
معاون امور شهرستانهاي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه برپايي نهضت مصلي سازي را اقدامي مناسب براي رفع نيازهاي مكاني نمازجمعه مناسب ارزيابي مي كند و مي افزايد : ما در شورا به اين مساله به خوبي واقف هستيم كه نيازهاي نمازگزاران جمعه بايد برطرف شود و حالا ممكن است عده اي بگويند چرا پس از 30 سال هنوز به اين نيازها پاسخ نمي دهيد كه در پاسخ بايد مطرح كرد كه طبيعي است اين وظيفه وظيفه مجموعه نظام جمهوري اسلامي است ما براي برگزاري نمازجمعه و انتخاب امام جمعه اعلام آمادگي مي كنيم اما امكانات مادي كه در اختيار نهادهاي نمازجمعه قرار ندارد. اكنون چند سالي است كه بحث نهضت مصلي سازي در كشور مطرح است ما در اين حوزه چه مقدار اعتبار مالي داريم اعتبارات مورد نياز براي ساخت مصلي رقم كمي نيست و يقينا از حوزه اختيار ما نيست . هر چند از اقدامات دولت جمهوري اسلامي خصوصا در يكي ـ دو سال اخير قدرداني مي كنيم اما صريحا عرض مي كنيم با امكانات موجود در سال تنها مي توان دو يا سه مصلا را بنا كرد . در عين حاليكه اكنون ما در 580 شهر كشور نمازجمعه برگزار مي كنيم .
آقاي ابراهيمي مي افزايد : برخي از افراد از ما مي خواهند به جاي تخصيص اعتبار محدود به برخي از مصلي ها يا مساجد براي تعمير و نگهداري همه اعتبارات را يكجا براي ساخت يك مصلاي بزرگي همچون تهران اختصاص دهيد تا خود به خود تبليغ مناسبي براي نمازجمعه شود در حاليكه ارزيابي هاي انجام شده و حتي نظر مقام معظم رهبري اين است كه سنگر نمازجمعه در هر شهري كه ايجاد شد آن شهر از نظر امنيت و اقتدار ملي تا حد زيادي مصونيت پيدا مي كند پس همه شهرها و مصلاها براي ما يك اندازه اهميت و ارزش دارد. در چنين شهرهايي مردم در محل هاي اقامه نمازجمعه به مركز و دژ مستحكمي براي صيانت از دستاوردهاي انقلاب اسلامي مي شود.
آقاي ابراهيمي با اشاره به بخشي از سخنراني آيت الله هاشمي رفسنجاني در يكي از خطبه هاي نمازجمعه مي گويد : رئيس جمهور آن كشور گفت كه آمريكا براي شما خواب هاي شومي ديده است شما چگونه مي خواهيد در برابر اين دشمن قدرتمند مقاومت كنيد كه رئيس مجلس خبرگان رهبري در آن سفر كه در دوران رياست جمهوري آقاي هاشمي رفسنجاني بود خطاب به رئيس جمهور كره گفته بود كه نظام جمهوري اسلامي در هر هفته در اقصي نقاط كشور نمازجمعه اي دارد كه مردم در آن حاضر مي شوند و امامان جمعه مردم را نسبت به دشمنان و طرح هاي آنها آگاه مي كنند كه رئيس جمهور كره نزديكي مسئولان ايراني و مردم در نمازهاي جمعه را شرط پيروزي و موفقيت نظام جمهوري اسلامي ارزيابي كرده بود.
معاون امور شهرستانهاي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه مي افزايد : در چنين شرايطي نمازجمعه پل ارتباطي مردم و مسئولان نظام هم محسوب مي شود و در هر جايي از كشور كه نمازجمعه برگزار مي شود امامان جمعه در آن شهرها محور وحدت مسئولان و مديران محلي و مردم محسوب مي شوند كه اين دستاوردهاي بسيار بزرگي است .
وي مي گويد : در اين شرايط تبليغات لازم هم بايد انجام شود زيرا بخشي از افراد جامعه فكر مي كنند كه چون نمازجمعه نمازي مستحبي است و حضور در آن واجب نيست كمتر سعي مي كنند خود را به اين نماز و خطبه هاي آن برسانند در حاليكه در فرق اسلامي ديگر اين نماز واجب است و ما علاوه بر مساله مستحبي بودن نمازجمعه مشكلات اجرايي فراوان هم داريم كه مي بايست با همت همه مردم مسئولان و اعضا ستادهاي اقامه نمازجمعه برطرف شود تا حضور مردم هر چه بيشتر قدرتمندتر و پرشكوه تر شود و حضور گسترده مردم هم فقط محدود به ماه مبارك رمضان يا فرصت هاي خاص نباشد بلكه همه جمعه ها براي همه مردم مهم و اثرگذار ديده شود.

مردم ما مردم وفاداري هستند كه واقعا عاشقانه و صرفا براي رضاي خدا در نمازهاي جمعه شركت مي كنند اما همچنانكه براساس مباني فقه جعفري و كلام معصومين (ع ) كه مي فرمودند ائمه جمعه و جماعات مي بايست شرايط ضعيف ترين افراد حاضر در نماز را مدنظر قرار دهند ضروري است حاشيه هاي غيرضروري مراسم نمازجمعه كم كنند. حاشيه هايي كه در كنار خطبه هاي طولاني فشار سنگيني به افراد سالخورده حاضر در نمازهاي جمعه وارد مي سازد افرادي كه مجبورند پس از ساعت 2 بعدازظهر شرعي براي صرف نهار به منزل بروند و يا در ماه مبارك رمضان در گرماي شديد با دهان روزه مشكلات خاصي را تحمل نمايند كه اميدواريم در آستانه 30 سالگي اقامه نمازجمعه در كشور عمل به تكليف شرعي و الهي و محور همه برنامه هاي رسمي و غيررسمي ستادهاي نمازجمعه و ائمه محترم جمعه قرار گيرد.
براساس مباني فقه جعفري و كلام معصومين (ع ) ائمه جمعه و جماعات مي بايست شرايط ضعيف ترين افراد حاضر در نماز را ملاك مدت اقامه و خطبه قرار دهند در چنين شرايطي هر قدر حاشيه هاي غير ضروري از خطبه ها و برنامه هاي جنبي كاسته شود باعث رونق بيشتر نمازهاي جمعه خواهد شد
حجت الاسلام منصور غفوري معاون سياسي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه : مردم نه از لحاظ قانوني و نه از نظر شرعي الزامي براي حضور در نماز جمعه ندارند بلكه اين حضور آنها عبادي داوطلبانه و از روي عشق معنوي است زيرا دو ساعت تحمل سرماي گزنده زمستان روي آسفالت سرد و مشقت گرماي تابستان فقط از انسان عاشق برمي آيد كه حضور يك نفر حضور يك امت را معنا مي كند
اگر در نماز جمعه هر شهري هر هفته وزير وكيل استاندار فرماندار بخشدار شهردار و ديگر مديران مسئول حضور داشته باشند و به مشكلات مرم رسيدگي كنند مصلاهاي جمعه ميعادگاه عبادت و مكان همكاري مردم و مسئولان خواهد شد
حجت الاسلام عبدالعلي ابراهيمي معاون امور استانهاي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه : تا زمانيكه در مصلي امكانات مناسب براي مقابله با گرما و سرما فراهم نشود نبايد خطبه ها را طولاني كرد به همين دليل خطبه هاي نماز جمعه از حيث زمان و مكان نيازمند روانشناسي درستي از نمازگزاران مي باشد
نماز گزاراني كه از چندين كيلومتر راه و احيانا روستاهاي اطراف به محل اقامه نماز جمعه مي آيند نبايد پس از پايان نماز به دليل نبود وسايل نقليه مناسب دچار عذاب شوند و مسئولان شهري بايد اين امكانات را براي نمازگزاران فراهم نمايند
 چهارشنبه 2 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن