محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826641157
بیمارى و شهادت
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بیمارى و شهادت
«الذین ضل سعیهم فى الحیوة الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا (1) »(الكهف:104)دختر پیغمبر نالان در بستر افتاد. در مدت بیمارى او،از آن مردان جان بر كف،از آن مسلمانان آماده در صف،از آنان كه هر چه داشتند از بركت پدر او بود،چند تن او را دلدارى دادند و یا بدیدنش رفتند؟هیچكس!جز یك دو تن از محرومان و ستمدیدگان چون بلال و سلمان.اما هر چه باشد زنان عاطفه و احساسى رقیقتر از مردان دارند،بخصوص كه در آن روزها،زنان بیرون صحنه سیاستبودند و در آنچه مىگذشت دخالت مستقیم نداشتند.صدوق باسناد خود كه به فاطمه دختر حسین بن على (ع) مىرسد نویسد (2) :زنان مهاجر و انصار نزد او گرد آمدند.اما در عبارت احمد بن ابى طاهر تنها (زنان) آمده است از مهاجر و انصار نامى نمىبرد (3) .اگر هم از زنان مهاجران كسى در این دیدار شركت داشته،مسلما وابسته بگروه ممتاز و دست در كار سیاست نبوده است.اما انصار موقعیت دیگرى داشتهاند.آنان از آغاز یعنى از همان روزها كه پیغمبر را به شهر خود خواندند،پیوند خویش را با خویشاوندان او نیز برقرار و سپس استوار ساختند.و چنانكه اشارت خواهم كرد،بیشتر آنان این دوستى را با على و فرزندان او،و خاندان او به سر بردند.بهر حال پاسخى را كه دختر پیغمبر به پرسش آنان داده است،نشان دهنده روحیه رنگ پذیر مردم آن زمان است،كه با دیگر زمانها یكسانست.دختر پیغمبر از رفتار مردان آنان گلهمند است.گفتار زهرا (ع) پاسخ احوال پرسى نیست.خطبهاى بلیغ است كه اوضاع آن روز مدینه را روشن مىسازد،و از آنچه پس از یك ربع قرن پیش آمد خبر مىدهد.دیرینهترین متن این گفتار را كه نویسنده در دست دارد كتاب«بلاغات النساء»است.اما این گفتار در كتابهایى چون امالى شیخ طوسى كشف الغمه،احتجاج طبرسى و بحار الانوار مجلسى و دیگر كتابها آمده است.من عبارت احمد بن ابى طاهر را بفارسى برگرداندهام و چون این گفتار نیز صنعتهاى لفظى و معنوى را در بر دارد كوشیدهام تا ترجمه نیز از آن زیورها عارى نباشد.لكن:گر بریزى بحر را در كوزهاى چند گنجد قسمتیك روزهاى. (4)-دختر پیغمبر چگونهاى؟با بیمارى چه مىكنى؟-بخدا دنیاى شما را دوست نمىدارم و از مردان شما بیزارم!درون و برونشان را آزمودم و از آنچه كردند ناخشنودم!چون تیغ زنگار خورده نابرا،و گاه پیش روى واپس گرا،و خداوندان اندیشهاى تیره و نارسایند.خشم خدا را بخود خریدند و در آتش دوزخ جاویدند (5) .ناچار كار را بدانها واگذار،و ننگ عدالت كشى را بر ایشان بار كردم نفرین بر این مكاران و دور بوند از رحمتحق این ستمكاران.واى بر آنان.چرا نگذاشتند حق در مركز خود قرار یابد؟و خلافتبر پایههاى نبوت استوار ماند؟آنجا كه فرود آمد نگاه جبرئیل امین است.و بر عهده على كه عالم بامور دنیا و دین است.به یقین كارى كه كردند خسرانى مبین است.بخدا على را نه پسندیدند،چون سوزش تیغ او را چشیدند و پایدارى او را دیدند.دیدند كه چگونه بر آنان مىتازد و با دشمنان خدا نمىسازد (6) .بخدا سوگند،اگر پاى در میان مىنهادند،و على را بر كارى كه پیغمبر بعهده او نهاد مىگذاردند،آسان آسان ایشان را براه راست مىبرد.و حق هر یك را بدو مىسپرد،چنانكه كسى زیانى نبیند و هر كس میوه آنچه كشته استبچیند.تشنگان عدالت از چشمه معدلت او سیر و زبونان در پناه صولت او دلیر مىگشتند.اگر چنین مىكردند درهاى رحمت از زمین و آسمان بروى آنان مىگشود. اما نكردند و بزودى خدا به كیفر آنچه كردند آنانرا عذاب خواهد فرمود (7) . بیایید!و بشنوید!:شگفتا!روزگار چه ابو العجبها در پس پرده دارد و چه بازیچهها یكى از پس دیگرى برون مىآرد.راستى مردان شما چرا چنین كردند؟و چه عذرى آوردند؟دوست نمایانى غدار.در حق دوستان ستمكار و سرانجام به كیفر ستمكارى خویش گرفتار.سر را گذاشته به دم چسبیدند.پى عامى رفتند و از عالم نپرسیدند.نفرین بر مردمى نادان كه تبهكارند.و تبه كارى خود را نیكوكارى مىپندارند (8) .واى بر آنان.آیا آنكه مردم را براه راست مىخواند،سزاوار پیروى است،یا آنكه خود راه را نمىداند؟در این باره چگونه داورى مىكنید؟ .بخدایتان سوگند،آنچه نباید بكنند كردند.نواها ساز و فتنهها آغاز شد.حال لختى بپایند!تا بخود آیند،و ببینند چه آشوبى خیزد و چه خونها بریزد!شهد زندگى در كامها شرنگ و جهان پهناور بر همگان تنگ گردد.آنروز زیانكاران را باد در دست است و آیندگان بگناه رفتگان گرفتار و پاى بست (9) .اكنون آماده باشید!كه گرد بلا انگیخته شد و تیغ خشم خدا از نیام انتقام آهیخته.شما را نگذارد تا دمار از روزگارتان بر آرد،آنگاه دریغ سودى ندارد.جمع شما را بپراكند و بیخ و بنتان را بر كند.دریغا كه دیده حقیقتبین ندارید.بر ما هم تاوانى نیست كه داشتن حق را ناخوش مىدارید. (10)این سخنان كه در آن روز درد دل و گله و شكوه بانوئى داغدیده و ستمدیده مىنمود،بحقیقت اعلام خطرى بود.خطرى كه نه تنها مهاجر و انصار،بلكه رژیم حكومت و آینده نظام اسلامى را تهدید مىكرد.دیرى نگذشت كه آنچه دختر پیغمبر در بستر بیمارى و نیز روزهاى پیش در جمع مسلمانان از آن خبر داد،و مردم را از پایان آن ترساند تحقق یافت.آنروز گفتند پیمبرى و رهبرى نباید در یك خاندان بماند.گفتند قریش،این تیره خودخواه و برترىجو،باید همچنان مهترى كند.آنروز پایان كار را نمىدیدند.ندانستند كه مهترى از قریش به خاندان امیه و سپس بفرزندان ابو سفیان و تیره حكم بن عاص و مروانیان مىرسد،ندانستند كه تند باد این تصمیم عجولانه گردى را كه بر روى اخگر سوزان دشمنى دیرینه عراقى و شامى انباشته استبه یكسو خواهد زد.ندانستند كه همچشمى قحطانى و عدنانى از نو آغاز مىشود،دو گروه برابر هم خواهند ایستاد و خلیفههائى جان خود را در این راه خواهند داد و سرانجام آتشى سر مىزند كه سراسر شرق و سپس حجاز و شام و مغرب اسلامى را فرا گیرد.كه«ان الله لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بانفسهم» (11)براى آگاهى بیشتر از این دگرگونىها و نتیجههائى كه بر آن مترتب شد فصلى جداگانه با عنوان براى عبرت تاریخ خواهیم آورد.درآستانهملكوت«و ان للمتقین لحسن مآب جنات عدن مفتحة لهم الابواب» (12)(ص 49-50)دختر پیغمبر چند روز را در بستر بیمارى بسر برده؟درست نمىدانیم،چند ماه پس از رحلت پدر زندگانى را بدرود گفته؟،روشن نیست.كمترین مدت را چهل شب (13) و بیشترین مدت را هشت ماه نوشتهاند (14) و میان این دو مدت روایتهاى مختلف از دو ماه (15) تا هفتاد و پنج روز (16) ،سه ماه (17) ،و شش ماه (18) است.این همه اختلاف،و این همه روایتهاى گوناگون چرا؟از این پیش نوشتیم كه در چنان سالها،تاریخ حادثهها از خاطر یكى بذهن دیگرى انتقال مىیافت.و چه كسى مىتواند ادعا كند كه همه این ناقلان از اشتباه بر كنار بودهاند.و این در صورتى است كه موجبات دیگر در كار نباشد.اما مىدانیم كه در آن روزهاى پرآشوب،از یكسو دستهبندىهاى سیاسى هنوز قوت خود را از دست نداده بود،و از سوى دیگر مسلمانان سرگرم جنگ در داخل سرزمین اسلام بودند در چنین شرایط كدام كس پرواى ضبط تاریخ درستحوادث را داشت؟بر فرض كه هیچیك از این دو عامل دخالتى در این روى داد نداشته باشد،بدون شك دستههاى سیاسى كه پس از این تاریخ روى كار آمدند تا آنجا كه توانستهاند تاریخ حادثهها را دستكارى كردهاند.بارى به نقل مجلسى از دلائل الامامه در این بیمارى بود كه دو تن صحابى پیغمبر ابو بكر و عمر خواستار دیدار او شدند.اما دختر پیغمبر رخصت این دیدار را نمىداد.على (ع) گفت من پذیرفتهام كه تو بآنان اجازت ملاقات دهى.فاطمه گفتحال كه چنین ستخانه خانه تو است (19) هر چند ابن سعد نوشته است ابو بكر چندان با دختر پیغمبر سخن گفت كه او را خشنود ساخت (20) اما ظاهرا از این ملاقات نتیجهاى كه در نظر بود بدست نیامد.دختر پیغمبر بآنان گفت نشنیدید كه پدرم فرمود فاطمه پاره تن من است هر كه او را بیازارد مرا آزرده است؟گفتند چنین است!فاطمه گفتشما مرا آزردید و من از شما ناخشنودم (21) و آنان از خانه او بیرون رفتند. بخارى در صحیح نویسد: پس از آنكه دختر پیغمبر میراث خود را از خلیفه خواست و او گفت از پیغمبر شنیدم كه ما میراث نمىگذاریم، زهرا دیگر با او سخن نگفت تا مرد (22) .در واپسین روزهاى زندگى،اسماء دختر عمیس را كه از مهاجران حبشه و از نزدیكان وى بود طلبید. چنانكه نوشتیم اسماء نخست زن جعفر بن ابى طالب بود،چون جعفر در نبرد مؤته شهید شد به ابو بكر بن ابى قحافه شوهر كرد.دختر پیغمبر به اسماء گفت:-من خوش نمىدارم بر جسد زن جامهاى بیفكنند و اندام او از زیر جامه نمایان باشد.-من در حبشه چیزى دیدم، اكنون صورت آنرا به تو نشان مىدهم. سپس چند شاخه تر خواست. شاخهها را خم كرد.پارچهاى بروى آن كشید.دختر پیغمبر گفت:-چه چیز خوبى است.نعش زن را از نعش مرد مشخص مىسازد.چون من مردم تو مرا بشوى!و نگذار كسى نزد جنازه من بیاید. (23)در آخرین روز زندگانى آبى خواست.بدن خود را نیكو شست و شو داد جامههاى نو پوشید و به غرفه خود رفت.خادمه خویش را گفت تا بستر او را در وسط غرفه بگستراند.سپس روى به قبله دراز كشید دستها را بر گونههاى نهاد و گفت من همین اعتخواهم مرد (24) بنقل علماى شیعه،شوهرش على (ع) او را شست و شو داد.ابن سعد نیز همین روایت را اختیار كرده است (25) . لیكن چنانكه نوشتم ابن عبد البر گوید دختر پیغمبر اسماء را گفت تا متصدى شست و شوى او باشد.و گویا اسماء در شست و شوى فاطمه (ع) با على علیه السلام همكارى داشته است.ابن عبد البر نوشته است چون دختر پیغمبر زندگانى را بدرود گفت، عایشه خواست به حجره او برود اسماء طبق وصیت او را راه نداد. عایشه شكایت به پدر برد كه:-این زن خثعمیه (26) میان من و دختر پیغمبر در آمده است و نمىگذارد من نزد جسد او بروم. بعلاوه براى او حجلهاى چون حجله عروسان ساخته است. ابوبكر در حجره دختر پیغمبر آمد و گفت:-اسماء چرا نمىگذارى زنان پیغمبر نزد دختر او بروند؟ چرا براى دختر پیغمبر حجله ساختهاى؟-زهرا به من وصیت كرده است كسى بر او داخل نشود-چیزى را كه براى نعش او ساختهام، وقتى زنده بود به او نشان دادم و به من دستور داد مانند آن را برایش بسازم.-حال كه چنین است هر چه بتو گفته چنان كن (27) .ابن عبدالبر نوشته است نخستین كس از زنان كه در اسلام براى او بدین سان نعش ساختند فاطمه (ع) دختر پیغمبر (ص) بود. سپس مانند آنرا براى زینب بنت جحش (زن پیغمبر) آماده كردند.پىنوشتها:1.آنانكه كوشش ایشان در زندگى دنیا تباه شد و مىپندارند كه كارى نیك مىكنند.2.بحار ج 43 ص 158.3.بلاغات النساء ص 32.4.مثنوى:نیكلسن دفتر 21 ص 4.5.-كیف اصبحت من علتك یا بنت رسول الله؟-اصبحت و الله عائفة لدنیاكم.قالیة لرجالكم.لفظتهم بعد ان عجمتهم و شناتهم بعد ان سبرتهم.فقبحا لفلول الحد.و خور القناة و خطل الراى«و بئسما قدمت لهم انفسهم ان سخط الله علیهم و فى العذاب هم خالدون.6.لا جرم لقد قلدتهم ربقتها.و شننت علیهم عارها.فجدعا و عقرا و بعدا للقوم الظالمین.ویحهم انى زحزحوها عن رواسى الرسالة.و قواعد النبوة.و مهبط الروح الامین.الطبین بامور الدنیا و الدین.الا ذلك هو الخسران المبین.و ما الذى نقموا من ابى الحسن؟نقموا و الله نكیر سیفه.و شدة وطاته.و نكال وقعته و تنمره فى ذات الله.7.و بالله لو تكاقؤوا عن زمام نبذه الیه رسول الله (ص) لساربهم سیرا سجحا لا یكلم خشاشه.و لا یتعتع راكبه.و لاوردهم منهلا نمیرا فضفاضا تطفح ضفتاه.و لاصدرهم بطانا قد تحیر بهم الرى.غیر متحلى بطائل.الا بغمر الناهل.وردعة سورة الساغب.و لفتحت علیهم بركات من السماء و الارض،و سیاخذهم الله بما كانوا یكسبون.8.الا هلمن فاسمعن.و ما عشتن اراكن الدهر عجبا.الى اى لجا استندوا.و باى عروة تمسكوا؟«و لبئس المولى و لبئس العشیر.و لبئس للظالمین بدلا».استبدلوا و الله الذنابى بالقوادم.و العجز بالكاهل.فرغما لمعاطس قوم یحسبون انهم یحسنون صنعا الا انهم هم المفسدون و لكن لا یشعرون.9.ویحهم!فامن یهدى الى الحق احق ان یتبع امن لا یهدى الا ان یهدى فما لكم كیف تحكمون.اما لعمر الهكن لقد لقحت فنظرة، ریثما تنتج.ثم احتلبوا طلاع القعب دما عبطا و ذعافا ممقرا هنالك یخسر المبطلون و یعرف التالون غب ما اسس الاولون.10.ثم طیبوا عن انفسكم نفسا.و طامنوا للفتنة جاشا و ابشروا بسیف صارم.و بقرح شامل و استبداد من الظالمین.یدع فیئكم زهیدا و جمعكم حصیدا فیا حسرة لكم و انى بكم و قد«عمیت علیكم انلزمكموها و انتم لها كارهون- (از آیه 28 سوره هود) »11.خدا آنچه را كه مردمى دارند دگرگون نمىسازد مگر آنكه آنان خود دگرگون شوند. (الرعد:11) .12.همانا پرهیزكاران را نیكو بازگشتگاهى است.بهشت جاویدان كه درهاى آن بروى آنان گشوده است.13.بحار ص 191 ج 43.روضة الواعظین ص 151.14.الاستیعاب ص 749.15.بحار ص 213 ج 43.16.عیون المعجزات بنقل مجلسى ص 212.17.طبقات ج 8 ص 18.18.انساب الاشراف بلاذرى ص 402.19.بحار ج 43 ص 170 بنقل از دلائل الامامه و نیز رجوع شود به علل الشرائع ج 1 ص 178.20.طبقات ص 17 ج 8.21.بحار ص 171.22.صحیح ج 5 ص 177.23.استیعاب ص 751 و رجوع به طبقات ابن سعد ج 8 ص 18 و انساب الاشراف ص 405 و بحار ج 43 ص 189 شود.24.بحار ج 43 ص 172 به نقل از امالى شیخ طوسى و رجوع به انساب الاشراف ص 402 و طبقات ج 8 ص 17-18 شود.25.طبقات ج 8 ص 18.26.خشعم از قحطانیان و از عربهاى جنوبى بوده است.و این سرزنشى است كه عدنانیان (و از جمله قریش) به قحطانیان مىكردند.27.استیعاب ص 751،چنانكه نوشتیم اسماء در این تاریخ زن ابوبكر بوده است.برگرفته از كتاب :زندگانى فاطمه زهرا(س)ص 149 تا 157نویسنده : سید جعفر شهیدى
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 410]
صفحات پیشنهادی
بیمارى و شهادت
بیمارى و شهادت «الذین ضل سعیهم فى الحیوة الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا (1) »(الكهف:104)دختر پیغمبر نالان در بستر افتاد. در مدت بیمارى او،از آن مردان ...
بیمارى و شهادت «الذین ضل سعیهم فى الحیوة الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا (1) »(الكهف:104)دختر پیغمبر نالان در بستر افتاد. در مدت بیمارى او،از آن مردان ...
ملاقات کنندگان دختر پیغمبر در بستر بیماری
دختر پیغمبر چند روز را در بستر بیمارى بسر برده؟ درست نمىدانیم،اما مشهور این است که آن حضرت هفتاد و پنج یا نود و پنج روز پس از پیامبر اکرم به شهادت رسیده ...
دختر پیغمبر چند روز را در بستر بیمارى بسر برده؟ درست نمىدانیم،اما مشهور این است که آن حضرت هفتاد و پنج یا نود و پنج روز پس از پیامبر اکرم به شهادت رسیده ...
به مناسبت ايام فاطميه بخش مقالات پايگاه اطلاعرساني «علويون ...
خبر شهادت حضرت زهرا(س) به امام على(ع) و حالات حسنين، علل بيماري و شهادت حضرت زهرا(س)، كيفيت وفات حضرت زهرا(س) و تاريخ وفات حضرت زهرا(س) از عناوين ارائه شده ...
خبر شهادت حضرت زهرا(س) به امام على(ع) و حالات حسنين، علل بيماري و شهادت حضرت زهرا(س)، كيفيت وفات حضرت زهرا(س) و تاريخ وفات حضرت زهرا(س) از عناوين ارائه شده ...
شهید راه ولایت
این جنایت باعث بیمارى منجر به شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) گردید.(2)هرچند تاریخ نگاران درباره مدت عمر حضرت زهرا(سلام الله علیها) اختلاف دارند، ولى هیچكس ...
این جنایت باعث بیمارى منجر به شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) گردید.(2)هرچند تاریخ نگاران درباره مدت عمر حضرت زهرا(سلام الله علیها) اختلاف دارند، ولى هیچكس ...
موجبات شهادت امام موسى كاظم علیه السلام
موجبات شهادت امام موسى كاظم علیه السلام. ... از آنها با مرگ طبیعى و با اجل طبیعى و یا با یك بیمارى عادى از دنیا نرفتهاند، و این یكى از مفاخر بزرگ آنهاست. ...
موجبات شهادت امام موسى كاظم علیه السلام. ... از آنها با مرگ طبیعى و با اجل طبیعى و یا با یك بیمارى عادى از دنیا نرفتهاند، و این یكى از مفاخر بزرگ آنهاست. ...
خرما عامل شادابى، طراوت و درمان بيمارى ها
در مسيحيت برگ درخت خرما سمبل و نشانه شهادت و شهدايى است كه در راه ديانت حضرت ... مصرف خرما، روش شناخته شده اى براى درمان سرطان و ساير بيمارى هاى عفونى است. ...
در مسيحيت برگ درخت خرما سمبل و نشانه شهادت و شهدايى است كه در راه ديانت حضرت ... مصرف خرما، روش شناخته شده اى براى درمان سرطان و ساير بيمارى هاى عفونى است. ...
امام حسن عسکری (ع) چگونه به شهادت رسید و وصیتش چه بود؟
امام حسن عسکری (ع) چگونه به شهادت رسید و وصیتش چه بود؟ ... دلیل دیگر ما بر اتخاذ این شیوه از سوى خلیفه، طرز بر خورد آنان باامام به هنگام بیمارىاش مىباشد. ...
امام حسن عسکری (ع) چگونه به شهادت رسید و وصیتش چه بود؟ ... دلیل دیگر ما بر اتخاذ این شیوه از سوى خلیفه، طرز بر خورد آنان باامام به هنگام بیمارىاش مىباشد. ...
در آستانه شهادت
در آستانه شهادت. ... چـنـد روزى (بـه روایـتـى چـهل روز) در بستر بیمارى افتاد، اصحاب به دیدن او مى آمـدنـد، و در هـمان حال نیز از برخى یاران زخم زبانها شنید. ...
در آستانه شهادت. ... چـنـد روزى (بـه روایـتـى چـهل روز) در بستر بیمارى افتاد، اصحاب به دیدن او مى آمـدنـد، و در هـمان حال نیز از برخى یاران زخم زبانها شنید. ...
آيا پيامبر اكرم بر اثر مرگ طبيعى از دنیا رفتند يا به شهادت ...
آيا پيامبر اكرم بر اثر مرگ طبيعى از دنیا رفتند يا به شهادت رسيدند؟ ... آنكه چنين نيست و خداوند آن بيمارى را بر من مسلط نكرده است و اين ريشخندى شيطانى است. ...
آيا پيامبر اكرم بر اثر مرگ طبيعى از دنیا رفتند يا به شهادت رسيدند؟ ... آنكه چنين نيست و خداوند آن بيمارى را بر من مسلط نكرده است و اين ريشخندى شيطانى است. ...
پایان رنج های حضرت زهرا علیهاالسلام
... و بىوفاییهاى بسیار، در اثر بیمارى و تألمى كه از ضربات دشمنان بر بدن مباركشان حاصل شده بود به شهادت رسیدند و به دیار حق و ملاقات با پدر شتافتند. ...
... و بىوفاییهاى بسیار، در اثر بیمارى و تألمى كه از ضربات دشمنان بر بدن مباركشان حاصل شده بود به شهادت رسیدند و به دیار حق و ملاقات با پدر شتافتند. ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها