تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از توبه بنده اش بیش از عقیمی که صاحب فرزند شود و گم کرده ای که گمشده اش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799020901




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اميد تازه‌اي براي بينا شدن نابينايان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: اميد تازه‌اي براي بينا شدن نابينايان
در اين پروتز يك ميكروچيپ الكترونيكي در پرده شبكيه چشم، جايگزين سلول‌هاي حسي از كار افتاده مي‌شود. اين چيپ قادر است با تحريكات الكتريكي، عصب بينايي را فعال كند كه در مبتلايان به «راشيتيسم» غيرفعال است. از سوي ديگر يك دوربين بسيار كوچك كه در قاب عينك مخصوص نصب شده است، تصاوير جهان اطراف را ارايه مي‌كند.
پژوهشگران آلماني با ساخت پروتز قابل پيوند در پرده شبكيه، اميد جديدي به نابينايان مي‌دهند.

به گزارش سرويس بين‌الملل «تابناك»، روزنامه «برلينر سايتونگ» نوشت: پژوهشگران و دانشمندان دانشگاه فني آخن (ار.و.ت.ها.) مشتركا با همكاران خود در انستيتو «فراونهوف» براي سيستم‌ها و كليدهاي ميكروالكترونيكي شهر «دويسبورگ» در آلمان، نخستين پروتز بينايي را ساختند كه به طور كامل قابل پيوند در پرده شبكيه نابينايان است و به آنها نور بينايي را هديه مي‌كند.

در اين پروتز، يك ميكروچيپ الكترونيكي در پرده شبكيه چشم، جايگزين سلول‌هاي حسي از كار افتاده مي‌شود. اين چيپ مي‌تواند با تحريكات الكتريكي، عصب بينايي را فعال كند كه در مبتلايان به «راشيتيسم» غيرفعال است. از سوي ديگر، يك دوربين بسيار كوچك كه در قاب عينك مخصوص نصب شده است، تصاوير جهان پيرامون را ارايه مي‌كند.

سپس يك كامپيوتر كوچك كه همراه فرد حمل مي‌شود و با عينك اتصال دارد، با تجزيه و تحليل داده‌هاي تصاوير ارايه شده از سوي دوربين، نوع سلول‌هاي بينايي و اندازه و ميزاني را كه اين سلول‌ها بايد با تكانه‌هاي الكتريكي فعال شوند، محاسبه مي‌كند تا در مغز فرد تصويري پيدا شود كه دوربين پيشتر ثبت كرده است.

كامپيوتر اين داده‌ها و اطلاعات را بار ديگر به عينك بازمي‌گرداند و عينك اين داده‌ها را بدون ارتباط سيمي كه به ميكروچيپ پيوند شده، در چشم منتقل مي‌كند. سپس پروتز بينايي با كمك 25 الكترود تكانه‌هاي الكتريكي را به عصب بينايي منتقل مي‌كند و اين عصب تحريكات الكتريكي را به مغز منتقل و در آنجا يك تصوير توليد مي‌كند.

در پاييز سال گذشته، اين پروتز بينايي در كلينيك‌هاي چشم دانشگاه‌هاي آخن و اسن براي نخستين بار در پرده شبكيه چشم شش فرد مبتلا به راشيتيسم پيوند شد و اين پروتز كه از يك ماده پلاستيكي «پلي ايميد» ساخته شده است، به مدت چهار هفته در چشم اين افراد ماند.
پس از اين آزمايش‌ها، اين شش نفر اعلام كردند كه آنها با اين روش، نقاط نوري و «لكه‌هاي نوري» را درك كرده‌اند. زماني كه پژوهشگران چندين الكترود را همزمان فعال كردند، مبتلايان به راشيتيسم توانستند خطوط و ديگر اشيا را نيز ببينند.

بنا بر قدرت و توان تحريك، لكه‌هاي نور در رنگ‌هاي گوناگون و متفاوت ظاهر مي‌شوند.
«ويلفريد موكوا»، مدير انستيتوي الكتروتكنيك دانشگاه فني آخن و سازنده و كاشف اين پروتز بينايي، بر اين باور است كه نتايج به دست آمده، بسيار جالب و ياري دهنده هستند.

اين پروتز چشمي و چيپ الكترونيكي به تأمين برق از خارج نياز ندارد و انرژي كه با آن عينك اطلاعات را به چشم ارسال مي‌كند، براي آن كافي است. اين پروتز بينايي از سوي پزشكان، فيزيكدانان و مهندسان نرم‌افزار بررسي شده و سازگاري آن را با چشم آزمايش و نتايج آن را روي يك عينك دوربين متصل به عينك ثبت كرده‌اند.

«موكوا» گفت: ما در اين آزمايش‌ها نخست صرفا قدرت برق را تغيير مي‌دهيم كه با آن الكترودها در شبكيه فعال مي‌شوند و صرفا 0004/0 ميلي آمپر برق كافي است تا افراد مورد آزمايش بتوانند توانايي ديدن را با اين پروتز و عينك به دست آورند.

موكوا ميزان اندك مصرف برق اين پروتز را بااهميت خواند و افزود: اين امر از اين نظر مهم است كه در مراحل بعدي توسعه اين پروتز بينايي قرار است، نه تنها بيش از 25 الكترود، بلكه صدها الكترود در ميكروچيپ جاي داده شود.

به گفته «موكوا»، هر چه تعداد الكترودها افزايش يابد، به همان نسبت نيز ما مي‌توانيم به مرحله تجزيه و تحليل تصاوير شبيه يك چشم سالم نيز نزديكتر شويم كه حدود يك ميليون عصب بينايي دارد، اما صرفا ميزان و مقدار محدودي از انرژي مي‌توان به چشم وارد كرد.
به باور موكوا، در غير اين صورت چشم بسيار گرم شده و آسيب مي‌بيند.

قرار است در آزمايش‌هاي بعدي الكترودهاي بيشتري در چيپ الكتريكي جاي داده شود و به علاوه براي نخستين بار از سيستم دوربين نيز استفاده خواهد شد.
موكوا گفت: همه بيماران توانستند ميكروچيپ را به راحتي در چشم داشته باشند، به گونه‌اي كه مي‌توان در آينده مدت آزمايش را طولاني‌تر از چهار هفته كرد.

موكوا و همكاران وي اميدوارند كه نابينايان با كمك پروتز توسعه يافته بتوانند بار ديگر محيط پيرامون خود را درك كرده و سمت و جهت خود در پيرامون را درك كنند.
يك عينك ويژه و ميكروچيپ مي‌تواند، در آينده به عنوان نمونه اين امر را ممكن كند كه فرد بتواند درب و يا موانع ديگر چون پله‌ها را نيز شناسيايي نمايد.

پژوهشگران پيش‌بيني مي‌كنند كه مدل‌هاي جديد پروتز بينايي، حداكثر در دو سه سال آينده به بازار خواهند آمد. «كلاوس روتر» از كلينيك دانشگاهي چشم شاريته در برلين گفت: پروتز بينايي مي‌تواند به مبتلايان به راشيتيسم كمك كند تا بتوانند زندگي روزمره خود را از نظر بينايي بهتر درك كنند.

«روتر» افزود: تاكنون به طور كامل قابل پيش‌بيني نيست كه يك ميكروچيپ پيوند شده در پرده شبكيه چشم تا چه اندازه مي‌تواند به قدرت بينايي فرد كمك كند.
روتر هشدار مي‌دهد كه اين نوع پروتزها در آينده نيز نخواهند توانست كه يك درك و ذهنيت كامل از تصوير را به فرد بدهند.

روتر گفت: مغز بايد اول تجزيه و تحليل معقول تحريكات جديد را ياد بگيرد، بدين خاطر پيش‌بيني مي‌شود كه همه مبتلايان به راشيتيسم نتوانند به يك اندازه از اين پروتز بينايي سود ببرند.

ترجمه: مرتضي جواديان
 پنجشنبه 6 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن