واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: ميزگرد بررسي نكات سياسي، اجتماعي وصيتنامه امام خميني(ره) در داكا برگزار شد
گروه خبرنگاران افتخاري / دكتر سيد محمد رضا هاشمي: نكات سياسي ـ اجتماعي وصيتنامه امام خميني(ره)، روز گذشته 19 خردادماه در داكا مورد بررسي فرهيختگان بنگالي قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار افتخاري خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) در داكا، در ادامه فعاليتهاي متنوع رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در داكا به مناسبت بزرگداشت سالگرد ارتحال رهبر فقيد انقلاب اسلامي و در پي چاپ و انتشار نسخه بنگالي وصيتنامه امام (ره)، روز يكشنبه نوزدهم خردادماه ميزگرد بررسي نكات سياسي ـ اجتماعي وصيتنامه حضرت امام در محل تالار اجتماعات رايزني برگزار شد.
در اين ميزگرد كه تعدادي از اساتيد دانشگاههاي داكا، روحانيان و اصحاب رسانههاي مكتوب و ديگر فرهيختگان بنگالي حضور داشتند، جنبههاي مختلف وصيتنامه امام (ره) مورد بررسي قرار گرفت.
در آغاز اين نشست رايزن فرهنگي ج.ا.ايران ضمن خوشامدگويي به حضار و فرهيختگان و قدرداني و تشكر از حضور آنان با اشاره به اهميت وصيت در اسلام هدف از برگزاري اين جلسه را تبيين و بررسي جوانب مختلف وصيتنامه امام (ره) دانست.
دكتر «محمدرضا هاشمي» ارائه راهنمايي و توصيه به مخاطبان وصيتنامه را مهمترين هدف نگاشتن وصيت در فرهنگ اسلامي دانست و افزود: هدف حضرت امام (ره) از نگاشن وصيتنامه سياسي ـ الهي خود راهنمايي پيروان خود و نسلهاي بعدي به سوي آينده بهتر بوده است.
رايزن فرهنگي ايران در داكا ضمن تشكر از حضور فرهيختگان در اين نشست، اظهار اميدواري كرد دستاوردهاي تلاش فكري انديشمندان حاضر در جلسه بتواند آموزههاي مورد نظر امام در وصيتنامه را بيش از پيش تبيين كند.
«مسعود مجومدار»، روزنامهنگار برجسته روزنامه ناياديگانتو در بخشي از سخنان خود ضمن اشاره به مسافرتهاي خود به ايران و آرزوي بازديد از مرقد امام خميني(ره) و ديدار با نزديكان ايشان خاطره برآورده شدن آرزوي بزرگ خود و زيارت مرقد آن امام را بيان كرد.
دبير روزنامه ناياديگانتو با اشاره به وجهة روحاني و علمي امام خميني(ره) گفت: انقلاب ايران قطعاً اسلامي و معنوي بوده و در راستاي استقرار حكومت نبوي در مدينه بوده است.
مجومدار وصيتنامه امام بيانگر بينش بلند و آيندهنگري امام دانست و گفت: اين وصيتنامه بيانيه دوست و دشمنشناسي است و اصول اصلي سياست ج.ا.ايران مانند «نه شرقي ـ نه غربي» و راهنماييهاي لازم را فرا روي مخاطبان قرار ميدهد.
اين روزنامهنگار برجسته بنگالي ادامه داد: وصيتنامه امام (ره) اگر چه مبناي ايراني دارد و خطاب به ملت ايران صادر شده ولي الگويي براي امت اسلامي و سرمايهاي گرانبها براي جهان اسلام است.
«اشرفالدين خان» رئيس آكادمي شهيد تيتومير نيز در سخنان خود با اشاره به ذكر «حديث ثقلين» در فراز آغازين وصيتنامه گفت: بايد ديد چرا حضرت امام (ره) وصيتنامه مهم خود را با اين حديث متواتر شروع كرده است.
اين روحاني شيعه و تحصيلكرده حوزه علميه قم با بيان اين كه امام (ره) به تبيين اين حديث پرداخته است، از قرآن به عنوان «قرآن صامت و ثقل اكبر» و اهل بيت(ع) به عنوان «قرآن ناطق و ثقل اصغر» نام برد و از تأثيرات سياسي مترتب بر اين حديث سخن به ميان آورد.
اشرفالدين خان افزود: متأسفانه مسلمانان از تفسير واقعي قرآن توسط اهل بيت(ع) محروم هستند و لذا اكنون دچار انحراف شدهاند.
وي افزود: در مباحث اسلامي، جنبه سياسي اسلام با بحث اهل بيت(ع) و ولايت آنان ارتباط وثيق و ملموس دارد و گرنه بحث از قرآن به عنوان ثقل اكبر به تنهايي كفايت نميكند.
مولانا دكتر محبوب الرحمان نيز در سخنان خود با اشاره به حديث ثقلين در فراز آغازين وصيتنامه امام (ره) به تبيين مقام شهود در تفسير اين حديث پرداخت و گفت: اگر كسي به اين مقام دست نيابد نميتواند رهبري امت اسلامي را به عهده بگيرد.
وي همچنين به تولي و تبري به عنوان دو اصل ديگر در ميان محبان اهل بيت(ع) اشاره كرد و گفت: اين كه در نماز ميگوييم «الهم صل علي محمد و آل محمد كما صليت علي ابراهيم و آل ابراهيم» نشان دهنده اهميت «آل» در استمرار رسالت است.
دكتر محبوب الرحمان در فراز ديگري از سخنان خود مقدمه وصيتنامه حضرت امام (ره) را افشاي توطئه وهابيت و تأثيرات زهرآگين تبليغات وهابيان بر امت اسلامي از سوي امام (ره) دانست.
وي همچنين آموزههاي ديگر وصيتنامه را «دشمنشناسي»، «لزوم رعايت عدالت اجتماعي»، «حفظ نظام» و «عدالت و شايستگي رهبري نظام اسلامي» برشمرد و به تبيين آنها پرداخت.
دكتر «ابو احمد» استاد برجسته دانشگاه داكا نيز در بخشي از سخنان خود ضمن تشكر از برگزاري اين ميزگرد با يادآوري اقدامات جمهوري اسلامي ايران در برگزاري كنفرانسهاي حج و نقش وحدتآفرين آنها به تبيين دستاوردهاي اين اقدامات پرداخت.
وي حضور زنان ايران در كليه زمينهها را از دستاوردها و ميراث امام خميني(ره) در استقرار جمهوري اسلامي ايران دانست كه به زنان نقشي فعال داده است و در وصيتنامه خود نيز برلزوم حضور زنان در صحنههاي اجتماعي تأكيد كرده است.
پرفسور «عبدالمنان خان»، استاد گروه عربي دانشگاه داكا با تجليل از نقش تاريخي امام و وصيتنامه وي گفت: عدم جدايي دين از سياست شالوده اصلي اين وصيتنامه را تشكيل ميدهد.
رئيس كميته قدس بنگلادش همچنين امام خميني(ره) را وليامر مسلمين جهان و حديث ثقلين را پناهگاه امت اسلامي در برابر هجوم دشمنان دانست و افزود: وهابيت عامل تفرقه در جهان اسلام شده و لذا امام در وصيتنامه خود به اين موضوع پرداختهاند.
اين استاد گروه عربي دانشگاه داكا در پايان با تأكيد بر اهميت فوقالعاده 8 وصيتنامه امام خواستار مطالعه و بررسي دقيقتر آن شد.
«عالمگير محيالدين» سردبير روزنامه ناياديگانتو نيز در بخشي از سخنان خود با اشاره به مبارزات ملت ايران به رهبري امام خميني (ره) و پيروزي در برابر ابر قدرتها آن را حاصل دشمنشناسي امام و ملت ايران دانست.
اين روزنامهنگار برجسته دو آموزه مهم وصيتنامه امام را «لزوم وحدت و همبستگي» و «اعتماد به نفس» دانست و پيروزي ملت ايران را نيز حاصل پيروي از تأكيدات رهبر انقلاب درباره وحدت دانست.
مولانا دكتر «عطاء الرحمان ميازي» در تبيين و تحليل خود وصيتنامه امام را كوتاه اما بسيار گويا دانست و گفت: معنويت و روحانيت محور حركت سياسي حضرت امام بوده كه توانسته نهضت و حركت سياسي ايجاد كند.
وي با اشاره به تشبثاتي كه براي همخواني اسلام با آراء غربي ميشود و اسلام را مدرنترين، دموكراتيكترين و علميترين دين ميداند، اين نگاه و رويكرد را به دليل معيار دانستن مدرنيته و دموكراسي انحرافي دانست و گفت: نبايد به دام اين گونه مقايسه افتاد بلكه بايد تبيين علمي و همخوان با اسلام را پذيرفت.
اين عالم و پژوهشگر اسلامي اسلام را معيار مطلق دانست و گفت: آن دسته از آثار و تحقيقات تمدن جديد كه با اسلام همخواني دارد مورد پذيرش مسلمانان است، مانند فعاليتهاي دموكراتيك و مردم سالارانهم.
وي افزود: اين نكته در كليه آثار امام به چشم ميخورد و ايشان اسلام را به عنوان معيار مقايسه ميپذيرد.
دكتر ميازي در ادامه سخنان خود امام خميني (ره) را مجدد و اصلاحگر بزرگ عصر حاضر دانست كه پس از اصلاح خود و تزكيه دروني به اصلاح نفس و اصلاح جامعه همت گماشت.
اين محقق اسلامي با اشاره به جهتگيريهاي فعاليتهاي اسلامي در عصر حاضر گفت: اكنون همه جهان اسلام پيرو امام خميني(ه) هستند و ويژگي برجسته امام انديشيدن به آينده جهان اسلام بوده است و لذا هرگونه اقدام ايشان مانند محكوميت سلمان رشدي مورد تأييد جهان اسلام قرار گرفت.
اين پژوهشگر اسلامي در پايان اظهار اميدواري كرد مقالهاي تحليلي درباره وصيتنامه حضرت امام تأليف و منتشر كند.
دكتر محمد عبدالحي پژوهشگر علوم انساني نيز در سخنان كوتاهي ضمن ابراز اين كه تحت تأثير كلام امام در وصيتنامه قرار گرفته، امام را سياستمداراي بزرگ و برجسته دانست كه حكومتي قدرتمند بر پايه اخلاق و معنويت و فرهنگ بنيان گذارد.
وي در پايان برلزوم درسآموزي از انديشهها و آموزههاي امام توسط انديشمندان و مردم بنگلادش تأكيد كرد.
مولانا «سعيد الرحمان مخلصي» نيز در سخنان كوتاهي امام را «عالم رباني» خواند كه توانست حكومتي مبتني بر احكام شريعت و معارف الهي تأسيس كند.
اين عالم اهل تسنن ضمن بيان نقش عالم اصلاحگر ديني به نام «الفيساني» كه با تعليمات خود شبهقاره را احيا كرد و لذا از او با عنوان «مجدد شبهقاره» نام برده ميشود، گفت: امام خميني(ره) نيز مجدد و احياگر اين عصر است با اين تفاوت كه گستره احياگري و پرتوافشاني ايشان جهاني بوده و بشريت از اين پرتوافشاني و آموزهها بهرهمند شده است.
مولانا «محمد اسحاق امير شريعت» در خلافت مجلس بنگلادش نيز در سخناني ضمن بزرگداشت ياد امام و بيان خاطره ديدار امام در جماران گفت: من از روحيه مردم ايران اعم از پير و جوان، زن و مرد شگفت زده شدم و اين تنها و تنها ناشي از رهبري امام بود.
اين عالم ديني با اشاره به جهان شمول بودن پيام امام خميني(ره) گفت: امام منحصر به ايرانيان نبود و گستره نفوذ كلامش فراوطني بود و لذا اكنون ايران مستحكم و استوار ايستاده است و هيچ كس نميتواند ج.ا.ايران را تضعيف كند.
پرفسور «كوثر مصطفي» استاد دانشگاه داكا نيز در سخناني گفت: وصيتنامه امام اقيانوس انديشه امام را در خود جاي داده و لذا بايد آن را مطالعه و از آن درس آموخت.
وي نيز همچون تعدادي ديگر از سخنرانان اين نشست، دشمنشناسي را يكي از آموزههاي مهم وصيتنامه امام دانست و گفت: دشمنان اسلام سعي در تحريك شيعه و سني دارند كه امام هوشيارانه نسبت به آن در وصيتنامه هشدار داده است.
استاد فلسفه دانشگاه داكا با انتقاد از عدم تبيين مفاد حديث ثقلين در سمينارها گفت: اهل بيت(ع) چراغ هدايتند و امام خميني(ره) نيز در فراز آغازين وصيتنامه با ذكر اين حديث نقش اهل بيت(ع) را تبيين كرده و وهابيون و علماي درباري را رسوا كرده است.
اين مرشد خانقاه در ادامه به توطئههاي شيطاني وهابيان كه خود را يكتاپرست ميدانند، ولي توحيد لقلقه زبانشان بوده و در دلهايشان رسوخ نكرده است، اشاره كرد.
اين استاد فلسفه سپس به جنبه فراملي وصيتنامه امام اشاره كرد و گفت: پيام امام و مخاطبان آن كليه مظلومان، آزاديخواهان و امت اسلامي است و لذا مطالعه و بازخواني وصيتنامه براي همه مسلمانان ضروري است.
دكتر كوثر مصطفي تلاش و اقدام حضرت امام خميني(ره) درباره وحدت و همبستگي مسلمانان را بسيار مهم دانست و بر لزوم درسآموزي و استفاده از پرتوهاي اين وصيتنامه تأكيد كرد.
استاد «فريدالدين خان» هماهنگ كننده ميزگرد نيز در فواصل برنامه با تبيين برخي از فرازهاي وصيتنامه امام و بيان خاطرات حضور خود در ايران ميپرداخت، در بخشي از سخنان خود گفت: امام برصراط مستقيم ربوبي بود و لذا امپرياليسم و شيطان بزرگ نتوانست در برابر او ايستادگي كند.
وي در فرازي ديگر از سخنان خود به وجهه سياسي اسلام پرداخت و با اشاره به جمله معروف شهيد مدرس كه «ديانت ما عين سياست ما و سياست ما عين ديانت ماست» گفت: درسهاي امام در نجف درباره ولايت فقيه ريشه در انديشه عدم جدايي دين و سياست در قلمرو فكري حضرت امام دارد.
در پايان اين نشست حضار از توجه رايزن فرهنگي به وصيتنامه امام و برگزاري اين جلسه سپاسگزاري كردند و لزوم ادامه اين گونه برنامهها را مورد تأكيد قرار دادند.
اين مراسم با دعا و ثنا به روح پر فتوح امام خميني(ره) معمار بزرگ جمهوري اسلامي ايران و شهداي راه حق و آزادي به پايان رسيد و سپس از ميهمانان پذيرايي به عمل آمد.
دوشنبه 20 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1341]