تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى پذيرد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804123002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مروري بر سرمقاله هاي روزنامه هاي امروز


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: مروري بر سرمقاله هاي روزنامه هاي امروز


تهران - خبرگزاري ايسكانيوز: روزنامه هاي جام جم ،حمايت ،خراسان، رسالت و مردم سالاري در مقاله هاي امروز خود مطالب فرهنگي و سياسي به ويژه آغاز به كار مجلس هشتم را مورد توجه دادند.

** جام جم:
روزنامه جام جم امروز در سرمقاله خود نوشت : بالاخره مسوولان فرهنگي براي انجام يك پژوهش جدي كه سرانه مطالعه در كشور را تعيين مي‌كند مصمم شدند كه جاي تقدير دارد، كاري كه سا‌ل‌ها پيش بايد انجام مي‌شد و با همه امكانات به وقت ديگر حوالت مي‌شد.
اين در حالي است كه در سال‌هاي مديريت دولت هشتم 2 طرح بزرگ ملي سنجش و پيمايش ارزش‌ها و پيمايش فرهنگي خانوارها با مطالعات و پژوهش‌هاي گسترده اجرا شد و جمعي از استادان دانشگاه‌ها هم در گردآوري و پردازش اطلاعات اين پژوهش‌ها مشاركت داشتند، اما چرا جاي چنين طرحي تاكنون خالي و كسي به آن عنايتي نكرد؟
انجام پژوهش در اين عرصه كه مي‌تواند مبناي تمام فعاليت‌ها، سياستگذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي فرهنگي قرار گيرد، در حالي تاكنون به تاخير افتاده است كه در كنار پرسش از چرايي انجام نشدن آن، پرسش از چگونگي برنامه‌ريزي‌هاي فرهنگي هم مهم مي‌نمايد.
نكته مهم ديگر اين‌كه دولت‌ها مي‌آيند و مي‌روند و آمدگان برنامه‌ها و سياست‌هاي رفتگان را به كناري مي‌نهند و برنامه‌هاي خود را پيش مي‌برند.
آنچه در اين زمينه قابل توجه بسيار است اين كه انجام چنين پژوهش مهمي بايد پايه و مبنايي براي سياستگذاري‌هاي پس از اين باشد و اگر قرار باشد پس از گذشت چند سال و نهايي شدن اين پژوهش و اعلام آمارها، در قفسه كتابخانه‌ها جاخوش كند و مبناي سياستگذاري و برنامه‌ريزي‌ها قرار نگيرد، هزينه‌اي است كه از جيب مردم رفته و گرهي نيز نگشوده است.
به هر حال انجام اين دست پژوهش‌ها با همه مسائلي كه دارد، ضرورتي است غيرقابل انكار و مراكزي چون پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات علاوه بر انجام پژوهش‌هاي خود، بايد پژوهش‌هاي كلان و ملي را هم مدنظر قرار دهند و راه را براي سياستگذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي درست هموار كنند.

**حمايت:
روزنامه حمايت امروز در سرمقاله خود با عنوان"وجدان و انضباط كاري ،رمز تحقق نو آوري و شكوفايي "مي نويسد:راه چاره حل توجه به دو مساله بسيار مهم است؛ يكي رعايت نظم و انضباط كاري و ديگري داشتن وجدان كاري و همت بلند كه اگر اين دو فاكتور در كشور ما به خوبي مراعات شود، شك نبايد كرد كه اين مشكلات دامن گير هم رفع خواهد شد در امسال كه سال نوآوري و شكوفايي نام گذاري شده است اين مقوله مهم بايد بيش از پيش مورد توجه مسئولان و آحاد مردم قرار گيرد.
اساسا انضباط در امور – اعم از شخصي ترين مسايل زندگي تا عمومي ترين آنها – از مولفه هاي بسيار مهم شكوفايي است كما اينكه در دين مبين اسلام نيز بسيار به آن تاكيد شده است.
اگر ما به دنبال تحقق شكوفايي در سايه تحول و نوآوري هستيم – كه البته هستيم – چاره‌اي نداريم جز آنكه تئوري مدوني در خصوص توسعه و پيشرفت همه جانبه كشور داشته باشيم و حركت ما براي رسيدن به اين هدف الزاما بايد هدفمند باشد.
قطعا لازمه تدوين اين تئوري توسعه و سپس اجرايي نمودن آن اين است كه نظم و انضباط و وجدان كاري بر جامعه ما حاكم باشد.
متاسفانه در گذشته، كم و بيش بي توجهي يا كم توجهي به قانون در كشور باب شده بود كه البته با تاكيدهاي مقام معظم رهبري طي چند سال اخير، قانون مندي و قانون مداري تا حدودي در كشور جلوه بيشتري به خود گرفته است، هر چند هنوز هم در مسير قانون گرايي و انضباط كاري، راه طولاني در پيش داريم و اين وظيفه و هوشياري ما را دو چندان مي كند.
وجدان كاري كه طبيعتا نظم و انضباط را هم به دنبال خود دارد اگر به عنوان يك امر لازم در جامعه نهادينه شود نه تنها بسياري از مشكلات كوچك اما دست و پا گير اداري و اقتصادي را حل مي كند خود عامل مهمي در شكل گيري رويكرد نوآورانه در كشور به شمار مي رود؛ رويكردي كه شكوفايي و بالندگي جامعه نتيجه مسلم آن خواهد بود.
وجدان كاري به اين معنا است كه هر كس در هر كسوت و جايگاهي است به عنوان يك ايراني، به وظيفه خود به درستي عمل كند و در به اجرا در آوردن تكليف ناشي از مسئوليت، هم امانتدار خوبي باشد و هم يك شهروند منظم، حال فرق نمي كند كه تو كارگر باشي يا كارمند يا كارفرما و يا مسئول، بلكه آن چه مهم است درست كار كردن و منظم بودن در كارها است. راه علاج جامعه ما همين است و جز اين نيست يعني همان چيزي كه ما بدان تعهد كاري مي گوييم.
از اين رو، قانون مدار هم كسي است كه با رعايت نظم و انضباط، وجدان كاري دارد و تمام تلاش خود را معطوف به هر چه بهتر انجام دادن تكاليف ملي و شغلي خويش مي كند.

**خراسان
روزنامه خراسان امروز در سرمقاله خود با تيتر"وفاداري به سوگند" مي نويسد: خانه ملت ديروز در به روي منتخبان مردم گشود تا به مدت چهار سال پذيراي نمايندگان مجلس هشتم باشد ،نمايندگاني كه با سوگند خوردن در برابر قرآن مجيد و با تكيه بر شرف انساني خويش، متعهد شدند پاسدار حريم اسلام و نگهبان دستاوردهاي انقلاب اسلامي ملت ايران و مباني جمهوري اسلامي باشند، و پيش از جلوس بر كرسي هاي سبز قانون گذاري و نظارت بر حسن اجراي قوانين، بر اطاعت از قانون اساسي و همچنين مدنظر قرار دادن استقلال كشور، آزادي مردم و تامين مصالح آنان را در گفته ها و نوشته ها و اظهارنظرهايشان تاكيد كردند.
اين روزنامه در ادامه مي افزايد: شرايط حال حاضر كشور و رخ دادهاي منطقه اي و بين المللي نيز نشان از واقعيت هاي آشكار و پنهاني دارد كه وظيفه تك تك مسئولان اعم از قانون گذار، تصميم گير و مجري را در شناخت دقيق منافع ملي و عوامل واقعي و موثر در اعتلاي ميهن با بهره گيري از حد اعلاي تدبير، هوشمندي و درايت و همچنين بهره جستن از خرد جمعي نخبگان جامعه با سلايق گوناگون در عين تاكيد بر حفظ اصول و ارزش هاي اصيل انقلاب را سنگين تر مي كند.

**رسالت
روزنامه رسالت امروز در سرمقاله خود با عنوان"انتظارات ديپلماتيك از لاريجاني " نوشت:
دكتر لاريجانى پيش از مطرح شدن به عنوان كانديداى رياست مجلس هشتم در سمت‌هاى گوناگونى فعاليت داشته است اما دوره محدودى از فعاليت تحت عنوان دبير شوراى عالى امنيت ملى و بويژه مسئوليت پروژه هسته‌اي، بيشترين انتظارات از حضور ايشان در سمت تازه خود در شوراى عالى امنيت ملى را به دنبال خواهد داشت. اين اعتقاد به طور جدى وجود دارد كه هنوز از ظرفيت‌هاى مجلس شوراى اسلامى در سياست خارجى استفاده بهينه نشده است.
حركت در راستاى اهداف چشم‌انداز بيست ساله در بلند مدت، تحقق شاخص‌هاى برنامه‌هاى پنج ساله ميان مدت و سرانجام توجه فورى به حل مسائل و مشكلات آنى و كوتاه مدت جامعه همچون گراني، تورم و بيكارى وظيفه مشخص مجلس است اما بدون شك با تعديل فضاى سياست خارجى و هويت ديپلماسى در فضاى متلاطم و خشن كنوني، رسيدن به اهداف سه گانه فوق با دشوارى كمترى همراه خواهد بود. بويژه اينكه اين فضا به گونه‌اى كاملا ناعادلانه و غير محكمه پسند به ايران تحميل شده است.
آقاى لاريجاني، مجلس هشتم و بويژه كميسيون امنيت ملى و سياست خارجى و گروه‌هاى دوستى مجلس بايد اين موضوع را در دستور كار خود قرار دهند كه چرا فضاى خارجى به گونه‌اى كاذب عليه ايران تنش‌زا است؟ جمهورى اسلامى ايران از كمترين مؤلفه‌هاى تنش‌زا با قوانين و مقررات بين‌المللى و اصل حسن همجوارى برخوردار است، ولى شاخص‌هاى تنش با آن به گونه‌اى روزافزون در حال افزايش است.
تعداد كشورهايى هم كه در شعاع دربرگيرى روابط خارجى دولت ايران قرار گرفته‌اند، بسيار كمتر از داعيه‌هاى بلند ما در سياست خارجى است. مجلس كه با محذورات و تشريفات كمترى مواجه است مى‌تواند اين دامنه را توسعه بخشد، به علاوه اينكه در برخى مسائل منطقه‌اى بويژه در مسائل مبتلا به سياست خارجى ايران، مجلس مى‌تواند با راهكارهايى بن‌بست شكن باشد. و سرانجام اينكه فضاى پركار سياست خارجى كشور، شرايط تاريخى را به وجود آورده است كه در آن مجلس هشتم مى‌تواند كارنامه‌اى تاريخى از خود بر جاى گذارد. گام اول در اين راه، تنظيم راهبرد چهار ساله سياست خارجى مجلس است.

**مردم سالاري
روزنامه مردم سالاري امروز در سرمقاله خود با عنوان "مجلس هشتم و چالش هاي پيش رو "مي نويسد:
همچنان كه امام راحل گفته اند مجلس بايد عصاره فضايل يك ملت و در راس امور باشد.
پس از پيروزي انقلا ب اسلا مي، مجالسي كه در ايران تشكيل شده، چه در زمان فعاليت اين مجالس و چه پس از پايان هر دوره معمولا ناظران و تحليلگران سياسي نظرات و ديدگاه هاي خود را درباره فعاليت ها و تلا ش هاي مثبت و ايجابي نمايندگان ابراز داشته اند و درباره كارنامه و عملكرد نمايندگان نمره مثبت يا منفي را داده اند.
با توجه به وضعيت انتخابات مي توان در مورد وضعيت مجلس و تشكيل فراكسيون ها و گروه هاي مختلف و موضع گيري هاي آن از آغاز نظر داد.
با توجه به اين كه در مجلس هفتم و در مجلس هشتم دخالت هاي هيات هاي اجرايي و نظارت در ردصلاحيت افراد وجود داشته است اما به نسبت افرادي توانسته اند از اين مرحله عبور كنند.
البته درباره مجلس هفتم و كاركرد و استقلا ل آنها نظرات متفاوتي وجود دارد. در اين ارتباط مي توان به نامه هاي رئيس مجلس به عنوان اعتراض به رئيس جمهور در مورد عدم اجراي مصوبات دولت اشاره كرد و حتي در سفرهاي استاني و عدم توجه به مطالبات نمايندگان يا انحلا ل سازمان مديريت و بي اثر كردن ديدگاه هاي نمايندگان در ارتباط با تبصره هاي بودجه شاهد عملكرد ضعيف نمايندگان مجلس هفتم بوده ايم.
در مجلس هشتم با توجه به محدوديت هايي كه براي كانديداهاي اصلا ح طلب ايجاد شد اكثريت مربوط به غيراصلاح طلبان است. اما با توجه به اقدام فراكسيون اصولگرايان در تعيين هيات رئيسه مجلس قبل از تشكيل جلسه رسمي مجلس مي توان آن را نوعي نشانه ترس و نگراني اصولگرايان از راي ندادن به تركيب مورد نظرشان دانست.
راي نياوردن بسياري از نمايندگان مجلس هفتم با توجه به عملكرد ضعيف آن و نداشتن روحيه انتقادي در مقابل دولت موجب شده كه نمايندگان مجلس هشتم تلا ش كنند كه از تجارب مجلس هفتم براي حفظ پايگاه اجتماعي خودشان بهره ببرند، از سوي ديگر نزديك شدن انتخابات دور دهم رياست جمهوري به نوعي در فعال كردن فراكسيون هاي مجلس و حضور در صحنه انتخابات و حمايت از كانديداهاي رياست جمهوري، مجلس را دچار نوعي چالش خواهد كرد كه اگر هر كدام از كانديداهاي اصولگرا يا اصلا ح طلب پيروز ميدان رقابت شوند مطمئنا در تداوم فعاليت مجلس در آينده موثر و نافذ خواهد بود.
بنابراين در چنين فضايي مجلس هشتم و با توجه به انتخابات رياست جمهوري و وضعيت نامطلوب اقتصادي و گراني مسكن و عدم تحقق وعده هاي دولت اصولگرا حتما نمايندگان مجلس هشتم بايد در پي تغيير مواضع خود به ويژه مواضع انتقادي نسبت به حقوق ملت باشند تا در مشاركت مردم در انتخابات رياست جمهوري موثر واقع شوند زيرا در غير اين صورت حتما بايدنگران حضور جدي مردم در انتخابات رياست جمهوري باشيم./120
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 462]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن