تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از غير خدا بِبُرد، خداوند، هزينه زندگى او را تأمين مى‏كند و از جايى كه ان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820119307




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مروري بر سرمقاله هاي روزنامه هاي صبح امروز


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: مروري بر سرمقاله هاي روزنامه هاي صبح امروز


تهران - خبرگزاري ايسكانيوز: روزنامه هاي ابتكار،اعتماد ملي ،جام جم ،جوان ،مردم سالاري ،خراسان و كارگزاران در سرمقاله هاي خود مطالب سياسي از جمله انرژي هسته اي ، تفاهمنامه آمريكا با دولت عراق و مجلس شوراي اسلامي و در حوزه اقتصادي به محاصره اقتصادي و نيز تورم در جامعه را مورد توجه قرار داده اند.

به گزارش روز شنبه باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز" ، بخشي از مقاله هاي روزنامه هاي ياد شده به شرح زير است:

**ابتكار
روزنامه ابتكار امروز در سرمقاله خود مي نويسد: تراژدي غم بار در رفتار انقلابيون همواره به فراموشي سپردن رهبران انقلاب است.بي ترديد ملت هايي كه بزرگي بزرگان خويش را ادراك مي كنند و همواره آنان را بزرگ مي دارند، به ميزان بزرگي و عظمت شخصيت آنها و به ميزاني كه عمق انديشه شان را مي شناسند و پاس مي دارند، بزرگ و بزرگتر مي شوند و پخته تر مي گردند.
بنابراين بزرگداشت بزرگان انديشه، خود يكي از عوامل رشد و ترقي ملت هاست و اين معنا را همه ملت هاي ريشه دار دريافته اند و يكي از رمز و رازهاي بقاي ملت ايران در طول تاريخ پرماجراي خويش، شناخت انديشه بزرگان و بزرگداشت شخصيت، منش، نگرش و آثار آنها بوده است.
كساني كه از نزديك مراسم بزرگداشت امام خميني(س) را نظاره گر هستند گواهي مي دهند كه اكثريت مردم نه فقط براي تجليل خدمات بي بديل آن امام حضور پيدا مي كنند كه بلكه به قصد طلب شفاعت و مغفرت در اين مراسم شركت مي جويند و به طور طبيعي تا زماني كه اين قداست باقي است چنين عشقي نيز لبريز است.
سالهاست كه خرداد در ذهن ما ايرانيان نقطه عطف در تحولات بشمار مي آيد. پانزدهم خرداد نقطه شروع زنگ بيداري بشريت در عصر خواب زده بحساب مي آيد. امام توانستند مدلي براي استقلال ملت ها در جهان عرضه كنند. كاري كه هيچ يك از انديشمندان و سياستمداران آزاده جهان قادر به انجام آن نگرديدند. سلطه كلامش بر اكثر انديشمندان جهان سايه انداخت نظريه فروپاشي شوروي را برژينسكي از پيام ايشان به گورباچف وام گرفت.
زيركي و فراست امام موجب شد تا با خردمندي و واقع گرايي آميزشي بين سنت ها و دست آوردهاي بشر جديد برقرار نمايد و راه توسعه همه جانبه را بر ايران هموار سازد.

**اعتماد ملي
روزنامه اعتماد ملي امروز در سرمقاله خود با عنوان "دام جديد براي ايران" مي نويسد: -
گزارش‌هاي محمد البرادعي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي طي 12باري كه بر عدم انحراف مواد هسته‌اي اذعان كرده است، خواستار شفاف شدن وجوهي از ماهيت مواد هسته‌اي شده كه تا كنون اعلام نگرديده است. البته در اين بين داور فني و مرجع صالحه پرونده هسته‌اي، پرونده‌هاي جديدي گشوده است كه به تعبير ‌هاشمي‌رفسنجاني خطيب نماز جمعه ديروز تهران
اسناد ادعايي ارائه شده اولي‌ هاينونن معاون امور پادمان‌هاي آژانس در جلسه توجيهي روز پنجشنبه درخصوص اسناد موسوم به فلز اورانيوم كه مي‌تواند در توليد كلا‌هك هسته‌اي به كار رود و اشاره به تلا‌ش‌هاي ايران براي آزمايش مواد با قابليت انفجار بالا‌ پس از سال 2004 از يك سو نقض گزارشي است كه 16 نهاد اطلا‌عاتي آمريكا در سال گذشته منتشر كرده و اعلا‌م كردند كه ايران فعاليت‌هاي هسته‌اي نظامي پس از سال 2003 را متوقف كرده و از سوي ديگر تلا‌ش‌هاي چند ساله آژانس براي اثبات عدم انحراف ايران از فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي را رد مي‌كند. واكنش‌هاي داخلي در ايران، خصوصا اعلا‌م احتمال ايجاد حد و مرز جديد براي همكاري با آژانس در صورت ادامه رفتار دو پهلوي آن از سوي رئيس موقت مجلس هشتم و نيز هشدارهاي ‌هاشمي رفسنجاني نشان‌دهنده اين است كه ادامه رويكردهاي مردان هسته‌اي وين مي‌تواند روند همكاري‌هاي فزاينده ايران و آژانس را با اشكال مواجه كند. علا‌وه بر آن ورود آژانس به كسب اطلا‌عات درباره سايت‌هاي نظامي ايران و تدقيق در روند ساخت موشك شهاب 3 ديگر در چارچوب همكاري‌هاي متعارف فني بين ايران و آژانس نميگنجد بلكه به تغيير فاز در روند تعاملا‌ت تهران و وين مي‌انجامد كه در آن آژانس هر بار با ايراد ترديدهاي جديد درصدد كسب اطلا‌عات جديد برخواهد آمد و اين بار از مجراي يك نهاد بين‌المللي، به بررسي اتهامات كشورهاي ديگر خواهد پرداخت و كشور مخاطب را در رديف متهم نشانده و درخواست‌هاي جديدي مطرح مي‌كند.
**جام جم
روزنامه جام جم امروز در سرمقاله خود با تيتر"به تحريم عادت كرده ايم"مي نويسد:
مديريت تحريم‌هاي اقتصادي يكي از مباحث حساس، كليدي و زيربنايي است كه براي مقابله با آن بايد راهكارهايي در پيش گرفت كه آثار تحريم‌ها را كاهش دهد يا به حداقل برساند.
هرچه شرايط جهاني رو به جلو مي‌رود اين موضوعات نيز پيچيده‌تر و آثار چالش‌هاي جهاني بر كشورهاي در حال توسعه مثل ايران بيشتر مي‌شود.
تا زماني كه ثبات اقتصادي در سطح جهان وجود داشت، دولتمردان و اقتصاددانان ما مشكلات اقتصادي را بيشتر ناشي از محيط داخلي ايران تحليل مي‌كردند و مقابله با آنها هم قابل پيش‌بيني و قابل برنامه‌ريزي بود؛ اما اكنون كه تلاطم‌هاي اقتصادي بين‌المللي ايجاد شده است ايران هم به عنوان يكي از مجموعه‌هاي اقتصادي جهان مقابله با بحران‌هاي اقتصادي و مشكلات اقتصادي‌اش پيچيده‌تر، سخت‌تر، چندوجهي‌تر و زمان‌برتر شده است، چون علاوه بر پيش‌بيني مولفه‌هاي بحران‌زاي محيط داخلي بايد مولفه‌هاي بحران‌زاي محيط بيروني بخصوص اقتصاد جهاني را هم پيش‌بيني كند و اين مساله كار مديريت را فوق‌العاده پيچيده‌تر و ظرافتش را بيشتر و هزينه‌اش را سنگين‌تر مي‌كند.
در چنين شرايطي، مديريت تحريم‌هاي اقتصادي به دانايي و خرد جمعي نياز دارد و برنامه‌ريزي‌ها بايد از افق كوتاه مدت به افق ميان‌مدت سوق داده شود و با مسائل اقتصادي با نظريه‌هاي علمي و رويكردهاي تخصصي و كارشناسي برخورد كرد و منطق علمي را پيشوانه كار و برنامه‌ريزي قرار داد.

**جوان
روزنامه جوان امروز در سرمقاله خود با عنوان"جايگاه اخلاق در سياست كجاست؟"نوشت:
مهم ترين بستر چالش سياسى آنجا مى باشد كه از نگاه نسبى گرايى به اخلاق نگاه شود و بخواهيم يك رابطه دوسويه براى آن ترسيم كنيم.
شايد فاجعه هايى كه براى بشر به وجود آمده و سياسيون بيشترين نقش را در آن داشته اند از اين منظر بوده است يعنى بسط و گسترش نگاه نسبى گرايانه به اخلاق.
از همين منظر است كه رابطه سياست و اخلاق بايد بر دو پايه تعريف شود. يعنى نگاه مطلق گرايانه اخلاقى و نگاه نسبى گرايانه به اخلاق.
اين دو نگاه منشا دو نحله سياسى مى باشد كه در انديشه هاى سياسى تبلور پيدا مى كند.
رهبران الهى و پيروان ايشان به دليل نگاه ناب و حقيقت گرايانه به اخلاق آموزه هاى سياسى خود را بر پايه حقايق اخلاقى برپا مى كنند و هيچ جا ميدان سياست را به نفع آموزه هاى اخلاقى فراخ نمى كنند و رنگ و ماهيت سياست ورزى آنها در ذات خود اخلاقى است.اما رهبران مادى و آنها كه دل در گرو تمنيات مادى و شهوانى دارند، عرصه سياست ورزى آنها مقدم بر هر اصولى است و اخلاق تابع رفتار غريزى آنها است و بيشترين امتيازات اخلاقى آنها حداكثر در وضع قوانين كنترل غرايز مى باشد و لاغير.
نتيجه اى كه از مباحث فوق مى گيريم اين است كه تمام رفتار هاى سياسى متاثر از فضاهايى است كه بازيگران عرصه سياست بر آن مى انديشند و فكر مى كنند و اصولا افعال سياسى تماما رابطه نسبى با اخلاق دارند اما بايد ديد با كدام نوع اخلاق، اخلاقى كه در مكاتب الهى تعريف مى شود يا اخلاقى كه در مكاتب مادى و براساس منفعت و سود تدوين شده است.

** مردم سالاري
روزنامه مردم سالاري امروز موضوع تفاهم نامه آمريكا با دولت عراق را مورد توجه قرار داده و مي نويسد: اين روزها موضوع تفاهم نامه آمريكا با دولت عراق براي پايان دادن به اشغالگري، از اهميت ويژه اي برخوردار شده است.
شرايط فعلي و بحث تفاهم نامه براي پايان اشغالگري نيازمند به سياست راهبردي قوي و اتحاد و انسجام همه نيروهاي آزاديخواه و استقلا ل طلب و مراجع تقليد و مردم و دولت عراق است چرا كه اين مرحله از رويدادهاي گذشته است.
سياست هاي آمريكا در لبنان و عراق قطعا تداوم تنش و چالش در منطقه و به نفع هيچ يك از كشورهاي منطقه نخواهد بود.
اگر بين گروه ها و افراد صاحب نظر اختلا في در اين رابطه هست، بر سر چگونگي تعامل با آمريكا و دولت هاي منطقه براي خروج بدون چالش آمريكا و هم پيمانانش از عراق است نه در اصل موضوع - همه نيروهاي مردمي و وابسته به مردم اعم از مذهبي و ملي در عراق و در كشورهاي همسايه عراق و كشورهاي اسلا مي متفق القولند كه لشگركشي و تداوم حضور ابرقدرت ها در منطقه و اشغال كشوري مثل عراق، منافع مردم منطقه را تامين نخواهد كرد - بحث در چگونگي پايان دادن به اين اشغال است.
بايد حساس بود و بايد مساله را جدي گرفت و راهبردي واحد را تعقيب كرد

**خراسان
روزنامه خراسان امروز در سرمقاله خود با عنوان"گراني هاي اخير و چند سوال "مي نويسد:
تاثير و پيامد اقدام هاي ضربتي خصوصا در زمينه مسائل اقتصادي، نه قابل انكار است و نه مخفي و رازآلود كه برخي بخواهند و بتوانند به راحتي و سادگي شانه از زيربار مسئوليت خالي كنند.
هنوز تب افزايش نجومي و سرسام آور قيمت مسكن سرد نشده كه اجاره بهاي مسكن از پله هاي آپارتمان ها و برج هاي مرتفع صعود كرده، سر به آسمان مي سايد، گرچه برخي تمهيدات دولت و برخي پيشامدها تا حدودي مانع رشد قيمت مسكن شده، ولي اجاره نشين ها مجبورند هر روز به سرپناهي كوچك تر و گران تر ازديروز رضايت دهند.
اما تب اين يكي فروكش نكرده تب افزايش قيمت برنج داغ مي شود و البته از پس پي گيري مسئولان، دست هايي آلوده به احتكار ، سلف خري هاي آنچناني و جوسازي خودنمايي مي كند، تدبيرهاي هرچند ديرهنگام به نوعي در كنترل قيمت برنج تا حدودي موثر مي افتد، گرچه در اين فقره انصافا نقش افزايش قيمت جهاني برنج و غلات را به خاطر خشكسالي هايي كه خيلي از نقاط جهان را متاثر كرده نمي توان ناديده گرفت.
از سوي ديگر در هنگامه اي كه خشكسالي، طبق آمار در ٤٠ سال گذشته بي سابقه است و مشكلات خاص خود را به دنبال دارد و حتي تامين آب شرب و خصوصا استحصال انرژي از نيروگاه هاي برق آبي را با مشكل اساسي مواجه كرده است و نيز كشاورزان و دامداران زحمتكش را به شدت در تنگنا قرار داده به گونه اي كه دست بسياري از آنان از سرمايه خالي شده و در حالي كه اساسا محصولي از كشت ديم عايد نشده، تكليف كشت هاي وابسته به آب هاي سطحي نيز روشن است ، درموضوع برق نيز چاره اساسي صرفه جويي و استفاده بهينه از انرژي است كه براي جلوگيري از سهميه بندي ضرورتي انكارناپذير است اما افزايش قيمت براي مشتركان پرمصرف نيز مبحثي است كه نمي تواند از نظر مسئولان اين بخش دور بماند و شايد در آينده اي نه چندان دور گريزي از آن نباشد.

**كارگزاران
روزنامه كارگزاران امروز در سرمقاله خود نوشت: چرا انتخاب علي لاريجاني به رياست مجلس به جاي غلامعلي حدادعادل طي روزهاي اخير انتقاد بسياري از مخالفان سياسي وي از طيف اصلاح‌طلبان را برانگيخته، به‌ويژه آنكه گفته مي‌شود فراكسيون اصلاح‌طلبان مجلس يكپارچه به لاريجاني راي داده است. مايه اصلي انتقاد اصلاح‌طلبان مخالف علي لاريجاني اين است كه پيشينه او در هدايت جريان رسانه‌اي و سازماندهي تشكيلاتي جريان محافظه‌كار و سپس آبادگران اصولگرا عليه اصلاح‌طلبان در دوره هشت‌ساله رياست‌جمهوري سيدمحمد خاتمي آشكار است و هم‌او در كنار محمدرضا باهنر جزء هسته‌هاي فعاليت عليه اصلاح‌طلبان بوده است و حال اين دو هدايت مجلسي را در دست مي‌گيرند كه اصلاح‌طلبان هم از فراكسيون‌هاي تعيين‌كننده آن هستند، اين اصلاح‌طلبان منتقد در مقابل به پيشينه رقيب لاريجاني يعني حدادعادل اشاره مي‌كنند كه اگرچه در انتخابات مجلس ششم با حذف عليرضا رجايي راهي مجلس شد ولي در هشت‌سال حضور در مجلس و چهارسال رياست بر آن يكي از وزنه‌هاي ميانه‌روي در فضاي سياسي كشور بوده و به تعبير خود كوشيده بود مجلس را مستقل از گرايش‌هاي سياسي اداره كند. اما گويا وي قرباني همين مشي مستقل شد زيرا به جاي آنكه اين استقلال به تقويت جايگاه مجلس در نظام جمهوري اسلامي منتج شود به شكل‌گيري مجلسي بي‌تفاوت و بي‌اثر در امور اساسي كشور منجر شد كه عملا آن را در مشت دولت قرار داد. اما همين شيوه عملي حداد كه در زمان‌هاي فرياد سكوت مي‌كرد و هنگام سكوت مصلحت‌آميز (از نگاه مخالفانش) فرياد سر مي‌داد، همه مخالفان سياسي‌اش از رايحه خوش خدمت حامي احمدي‌نژاد تا اصلاح‌طلبان و محافظه‌كاران سنتي را در جبهه‌اي واحد در پشت علي لاريجاني قرار داد تا براي نخستين‌بار رئيس مجلسي كه براي دور بعد راي آورده است، نتواند به جايگاه رياست برگردد. آن عده از اصلاح‌طلبان كه معتقدند حدادعادل گزينه مناسب‌تري از لاريجاني براي رياست مجلس است به اين ويژگي‌هاي شخصيتي حداد اشاره مي‌كنند كه در دوران رياست مجلس شأن و جايگاه مخالفان اصلاح‌طلبش را رعايت مي‌كرده و حاضر نبوده از برخي اصول كه برخاسته از نجابت رفتاري و منش اوست براي پيشبرد اهداف سياسي عدول كند. لاريجاني به جرياني (راست‌سنتي) تعلق دارد كه اگرچه در دوران مجالس گذشته به‌جز مجلس پنجم نتوانسته بود از اقبال مردمي برخوردار شود ولي در مجلس هشتم بيشترين سهم را در مجالس اخير به دست آورده است./110
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن