تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814928675




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به پايان آمد آن مجلس تورم همچنان بالاست!


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: به پايان آمد آن مجلس تورم همچنان بالاست!
دكتر احمد يزدان‌پناهكاركرد مجلس هفتم از ابعاد گوناگون در اين چند روزه، به نقد كشيده شده است. يكي از مهم‌ترين درس‌آموزي‌ها، ضعف مديريت زمان و عدم اولويت‌بندي بهينه رفع مشكلات مردم بود ...


... كه مطالبه به حق از خانه ملت است.
مجلس هشتم بايد در اين شرايط حساس، لحظه‌اي را از قدرت اعطايي مردم به خود براي «قانون‌گذاري» و «نظارت» بر اجراي درست امور اين مرز پرگهر غفلت نكند. راسل جمله معروفي دارد، مي‌گويد: «ما كه اين امكان را داريم در آينده اشتباهات جديد مرتكب شويم، چرا بايد اشتباهات گذشته را تكرار كنيم؟» از مطالبات و مشكلات سه‌گانه مردم؛ يعني تورم و بيكاري و مسكن بر خلاف اولويت دولتيان كه بيكاري را پرچم كرده‌اند، تورم بوده و هست. مجلسيان از مجاري گوناگون مسووليت خود مي‌توانستند آن را به وضع كنوني نكشانند!
مجلسيان اگر پند دانشگاهيان متخصص و دلسوز را هم به دلايلي شنوايي نداشتند، لااقل به مركز پژوهش‌هاي خود مجلس كه قرار بوده و هست توان كارشناسي تصميم سازي و تصميم‌گيري مجلسيان را بالا ببرد، بايد بيشتر گوش مي‌كردند.
مثال: مركز پژوهش‌هاي مجلس از موفقيت تركيه در يك رقمي كردن تورم چهار نعل خود و به 7/7 رساندن آن چندين نوبت تحليل‌هاي خود را ارائه كرده است.
حذف كسري بودجه از طريق مهار مخارج بخش عمومي، سرعت بخشيدن به خصوصي‌سازي واقعي (به عنوان يكي از سه مولفه يك خصوصي‌سازي درست) همراه ساختن افكار عمومي با طرح صادقانه مسائل، استفاده از منابع صندوق بين‌المللي پول براي مهار بحران بدهي‌ها (حال بفرماييد نفت نعمت است يا بلاي سياه) سالم سازي روابط مالي دولت (شفافيت‌ها) و مبارزه جدي و موثر با مفاسد اقتصادي از راهكارهاي دولت تركيه براي مهار تورم به مجلس يادآوري شده بود.
اگر متغير كليدي مهار تورم درتركيه را انضباط مالي دولت و سياست‌هاي پولي به موقع و درست بدانيم، مجلس هفتم در اين راستا چه كرده است؟ مجلس براي «جو سرمايه‌گذاري» داخلي و خارجي چه كرده است؟
يادتان باشد همان كمال درويش كه معمار اقتصاد نوين تركيه است و در اين چهارسال بارها براي تعامل درست مجلس هفتم و دولت نهم از او ياد كرده‌ام و وزير كنار گذاشته شده اقتصاد هم در لحظه وداع از او سخن گفت با 2/16ميليارد دلار صندوق بين‌المللي پول، اصلاحات ساختاري و اصولي تركيه را انجام داد و به ماليه عمومي تركيه نظم و نسق هدف‌دار بخشيد و آن را در جهت رشد اقتصادي و رفاه مردم آن كشور سامان داد ولي مجلس با اين رشد درآمد نفت بايد قبول كرد مي‌توانست خيلي بهتر از اينها عمل كند!
دغدغه‌هاي مسوولان ايران دوست و مشكلات و گرفتاري‌هاي مردم، مجلس هشتم را از تكرار اشتباهات گذشته بايد مصون نمايد؛ چرا كه رشد شتابان قافله توسعه‌يافتگي‌ها و دورقمي بودن تورم كشورمان و برزخ تصميم‌سازي‌هاي كليدي در حوزه پولي و مالي و ساختاري همه نماگرهايي هستند كه مجلس هشتم را مجلسي پويا و زمان آگاه و شريك در تحمل ديگران و مشاوره پذير و اطلاع‌رسان به مردم در چشم‌انداز ناظران آگاه قلمداد مي‌نمايد.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 271]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن