تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم همانا نمازگزار هنگام نماز با پروردگار بزرگ و بلند مرتبه اش مناجات مى كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821084779




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آنكه نرخ سود سپرده ها را افزايش داد و آنكه انكار كرد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: آنكه نرخ سود سپرده ها را افزايش داد و آنكه انكار كرد
آيا مصاحبه ظهر امروز معاون وزير اقتصاد كه گفت ، اصلا شوراي پول و اعتبار ، اين چند روز سخني از افزايش سود سپرده هاي بانكي مطرح نكرده است و اين برداشت اشتباه رسانه ها بوده است ، كور سوي اميد برخي مسئولان را براي جذب نقدينگي مخرب ، مهار بازار ارز و افزايش قيمت دلار خاموش مي كند؟ واكنش بهمني به اين سخنان تازه چه خواهد بود ؟
قصه كاهش سود سپرده گذاري بانكي در بودجه سال 90 را ديگر همه از بر شده اند ، همان تصميمي كه در كنار تحريم بانك مركزي و افزايش نرخ تورم ؛ بازار ارز و سكه را آن چنان ملتهب و متلاطم كرده كه ظرف چند هفته ، يك باره تفاوت نرخ ارز بازار و بانك مركزي ، به 800 تومان هم رسيد .

تصويب كاهش سود سپرده ها كه بر اساس نظر احمدي نژاد و مشاورانش تصميم گيري شد ، مخالفان بسياري در ميان اقتصاددان ها داشت ، كه حتي رئيس كل بانك مركزي هم از انتقاد پرهيز نكرد .

بزرگ ترين علت مخالفان اين طرح ، افت جذابيت سپرده گذاري بانكي بود كه نقدينگي بازارهاي بالقوه پردرآمد را افزايش مي داد و آن را به افت و خيز فراوان و دلال بازي و در نهايت ، آسيب به نظام اقتصادي كشور دچار مي كرد .

بازار سكه و ارز در اين روزها ، از جذاب ترين ميدان هاي جذب نقدينگي بود كه هر سرمايه گذاري كه به اين بازارها در سه ماهه سوم امسال ورود كرد ، بين 11 تا 20 درصد سود خالص به دست آورد ؛ در حالي كه اگر نرخ سود سپرده ها به همين رقم مصوب اخير شوراي پول و اعتبار هم مي رسيد ، باز هم نمي توانست به طور كامل ، زيان هاي ناشي از تورم رسمي 20 درصدي براي سپرده گذار را جبران كند .

خارج شدن كنترل بازار ارز از دست ، و نكته مهم تر ، چند نرخي شدن قيمت ارز و باز شدن راه هاي رانت خواري و فساد ؛ شوراي پول و اعتبار را كه عالي ترين مرجع تصميم گيري بانكي است ، بر آن داشت سرانجام پس از سومين باري كه محمود بهمني ، رئيس كل بانك مركزي درخواست بازگرداندن ميزان سود سپرده ها به حالت گذشته را مطرح كرد ، در غياب شخص رئيس جمهور و دو وزير صنعت و معدن و اقتصادش كه در آمريكاي لاتين به سر مي بردند ؛ اين بار ديگر به سينه بهمني كه معتقد است بدون افزايش سود سپرده ها ، هر كار ديگري ، اين بازار آشفته ارز را سامان نخواهد بخشيد و مهار آن به دست هاي وي بازنخواهد گشت ، دست رد نزند . بهمني بنا بر خبرهاي غير رسمي ، تا يك قدمي استعفا هم پيش رفته بود .

با وجود اين ، تصميم اخير شوراي پول و اعتبار براي افزايش نرخ سود بانكي هم كه از آن در رسانه ها با عنوان " تناسب دو نرخ سود بانكي و تورم " ، " منطقي شدن نرخ سود بانكي "، " بسته شدن يكي از منافذ رخنه فساد به اقتصاد كشور " ، و " مهم ترين تصميم اقتصادي سال " ياد شده است ، انتقادهايي به همراه داشت .

يكي از منتقدان ، رئيس كميسيون جهاد اقتصادي مجلس بود كه درباره آن گفته است :

" سامان دهي بازار پولي ، مالي و سرمايه ، به حوصله‌ بيشتر و بسيج بخش‌ هاي دولتي و خصوصي و اتخاذ سياست‌ هاي همه جانبه نيازمند است . ... فوري بودن اين تصميم مانع از اين خواهد شد كه بازار پولي يا سرمايه ، به سرعت واكنش مثبت نشان دهد ".

يكي ديگر از نمايندگان مجلس هم در اعتراض به آن مي گويد :

" بنده با سياست‌ هاي جمع‌ آوري يا توزيع پول به شيوه‌ هاي سرمايه‌ داري كه به صورت فوري و تك بعدي به اجرا گذاشته مي‌ شود ، مخالفم ".

حال در كنار آن همه اقتصاددان رضايت مند و البته منتقداني در كنار آنها به افزايش نرخ سود سپرده ها ، كه به عقيده برخي ، چون نرخ تورم همچنان بالاست و بانك مركزي هم از تحريم بيرون نيامده است ، هنوز هم نمي تواند به مهار بازار منجر شود ، همه منتظر بازگشت احمدي نژاد از سفر بودند تا بدانند سرانجام طرح حياتي شوراي پول و اعتبار را تصويب مي كند يا خير ؛ چه آنكه بي موافقت وي ، به عنوان رئيس دولت ، اين مصوب ارزشي نخواهد داشت .

اكنون او از سفر بازگشته و معاون وزير اقتصاد ، امروز حوالي ظهر با يكي از رسانه ها مصاحبه كرد و آب پاكي را روي دست اقتصاددانان خوشحال ريخت و هر چه هلهله در اين چند روز در رسانه ها به گوش مي رسيد ، برداشت اشتباه آنها خواند كه با آنچه در شوراي پول و اعتبار مطرح شده ، متفاوت است :

" فعلا چارچوب مصوبه شوراي پول و اعتبار ، مشخص نيست و اصلا موضوع افزايش نرخ سود سپرده در اين شورا مطرح نشده ، بلكه مصوبه در خصوص نرخ سود عقود مشاركتي بوده و اينكه آيا مي‌ شود حداكثر نرخ سود عقود مشاركت را افزايش داد و اين موضوع ، مباحث فقهي هم دارد ".

مخالفت رئيس جمهور با افزايش نرخ سود سپرده ها ، دو علت احتمالي ممكن است داشته باشد . نخست آنكه ، نتايجي كه از كاهش آن به وجود آمد ، به سود بودجه دولت تمام شد كه بر اساس نرخ دلار بسته شده و البته هدفمندي يارانه ها ، ديگر چيزي از آن باقي نگذاشته بود و اين افزايش قيمت دلار ، كابينه را دست كم تا پايان سال پيش خواهد برد .

دوم آنكه ، بالاخره هدفمندي يارانه ها بايد از منبعي پرداخت شود و افزون بر اينكه آن سودي كه بانك ها بايد به سپرده گذاران بدهند ، به افزايش نرخ بهره بانكي منجر مي شود و به زيان وام گيرندگان كلان است ؛ از طرفي مقدار ياري بانك ها را نيز براي پرداخت يارانه ها كاهش خواهد داد .

بنابراين نقدينگي در بازارهاي سكه و ارز – كه از مهم‌ ترين بخش‌ هاي اقتصادي است و تقريباً همه فعالان دولتي و خصوصي با آن سر و كار دارند - افزايش يافته و اين دو بازار به شدت ملتهب شده است ، تا دست كم يكي از علت هاي بيان شده به خطر نيفتد .

حال با مخالفت ضمني يكي از مردان احمدي نژاد با افزايش نرخ سود سپرده ها بر اساس همان علت هاي احتمالي ، قيمت فروش دلار كه در اين چند روز ، اندكي كاهش يافته بود ، احتمال مي رود دوباره نوسان يابد و اوج گيرد .

بايد منتظر ماند و ديد اين بار واكنش رئيس كل بانك مركزي چه خواهد بود ...

دوشنبه|ا|26|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 194]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن