تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس اندوه و مشکلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812680105




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگوي تفصيلي ايلنا به رئيس كل بانك مركزي:ميانگين تورم، به 25 درصد رسيده استحساب ذخيره ارزي بايد مديريت شودبحران تورمي در جهان در راه است


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: گفتگوي تفصيلي ايلنا به رئيس كل بانك مركزي:ميانگين تورم، به 25 درصد رسيده استحساب ذخيره ارزي بايد مديريت شودبحران تورمي در جهان در راه است


تهران- خبرگزاري كار ايران
محمود بهمني، رييس كل بانك مركزي ايران در گفتگوي تفصيلي با ايلنا با بيان برنامه‌‏هاي خود در روزهاي پايان سال و نيز اهم برنامه‌‏هاي اجرا شده از زمان رياست تاكنون پرداخت و اولويت‌‏هاي بسياري براي مديريت نظام پولي و بانكي برشمرد.

اثر تقسيم بندي تسهيلات يك سال بعد مشخص مي‌‏شود
بهمني با اشاره به اينكه توليد در اولويت پرداخت تسهيلات بانك‌‏ها قرار دارد، ابراز داشت: در بسته سياستي سال آينده بر روي بخش‌‏هاي اقتصادي كارهاي زيادي انجام داديم، به عنوان مثال در برنامه چهارم سهم بخش كشاورزي از تسهيلات بانكي 25 درصد در نظر گرفته شده بود كه اين موضوع در بسته سياستي سال آينده براي بخش صنعت 33 درصد و براي بخش صادرات 7 درصد در نظر گرفته شد. اين در حالي است كه در سال‌‏هاي گذشته 25 درصد تكليف بخش كشاورزي بود و بقيه مي‌‏توانست به بخش‌‏هاي واسطه‌‏گري وارد شود.
وي در خصوص تأثير اين مكانيزم بر بخش توليد گفت: اثر اين تقسيم‌‏بندي در شش ماه تا يك سال بعد مشخص مي‌‏شود و در شش ماه بعد مي‌‏توان تأثيربخشي، تسهيلاتي كه مثلاً در بخش صنعت رفته و باعث رشد توليد شده است را ديد.

سقف تسهيلات را بستيم
وي در خصوص تعيين سقف براي سپرده‌‏گذاري در بانك‌‏ها ابراز داشت: منابع ما در گذشته به سوي منابع كوتاه‌‏مدت ورود كرده بود. دليل اين مسئله اين بود كه نرخ سود 17 درصد چه در جاري و چه در يك ساله و پنج ساله اين مقدار بود. اين كار ريسك بانك را بالا مي‌‏برد. ما اين ساختار را اصلاح كرديم. پنج ساله 19 درصد، چهارساله 18، سه ساله 17، دوساله 16 و يك ساله 15 درصد در نظر گرفته شد.
رييس بانك مركزي در پاسخ به اين سؤال كه با وجود درنظرگيري سقف براي سپرده‌‏ها عملاً باز هم به سپرده‌‏ها از 15 تا 19 درصد سود پرداخت مي‌‏شود، گفت: ما سقف را بستيم. سال گذشته 20 تا 22 هم تسهيلات مي‌‏دادند الان هيچ بانكي چه دولتي، خصوصي و ساير مؤسسات اعتباري نمي‌‏تواند بيش از 19 درصد سود بپردازد اين سقف اكنون بسته شده است.
وي با بيان اينكه امكان بازدهي بانك‌‏هاي خصوصي بيشتر از بانك‌‏هاي دولتي است، گفت: دليل اين است كه بانك‌‏هاي خصوصي راحت‌‏تر مي‌‏توانند مابه‌‏التفاوت نرخ سود بپردازند اما بانك‌‏هاي دولتي نمي‌‏توانند اين كار را بكنند و اينجاست كه رقابت‌‏ها مشخص مي‌‏شود.
رييس بانك مركزي ابراز داشت: منتقدان مي‌‏گويند چرا اين كار را مي‌‏كنيد؟ پاسخ من اين است چون بانك‌‏هاي خصوصي آزادي عمل گرفته‌‏اند و ما اين ابهامات را سال آينده در بسته سياستي برطرف مي‌‏كنيم.
وي در خصوص بانكداري اسلامي نيز اظهار داشت: همانطور كه مقام معظم رهبري تاكيد كردند، برنامه ما حركت به سوي بانكداري اسلامي است كه قطعاً بازدهي بهتري براي سپرده‌‏گذاران خواهد داشت در اين رابطه يكي از اقدامات بانك مركزي حفظ ارزش پول و
ايجاد توازن در تراز پرداخت‌‏هاست.
نرخ سود سپرده بايد بيشتر از نرخ تورم باشد
بهمني افزود: براي حفظ ارزش پول ملي نبايد اجازه دهيم كه ارزش پول سپرده‌‏گذاران كاهش يابد. البته بايد نرخ تورم را هم در نظر داشت. رئيس بانك مركزي با اشاره به ضرورت ملحوظ كردن نرخ تورم در پرداخت سود به سپرده‌‏ها، تصريح كرد: كسي كه از تسهيلات با نرخ سود 12 درصدي استفاده مي‌‏كند تا نرخ 19 درصد حداقل 7 درصد از دولت يارانه مي‌‏گيرد يا اگر سپرده متعلق به مردم باشد از جيب مردم اين 7 درصد تأمين مي‌‏شود. سؤال من اين است كه چرا بايد چنين باشد؟ بايد تعادل برقرار باشد.
وي خاطرنشان كرد:هميشه بايد نرخ سپرده بيشتر از نرخ تورم باشد. هيچ وقت نبايد نرخ سود سپرده پايين تر از تورم باشد. در غيراينصورت مثل اين مي ماند كه خودمان اجازه بدهيم ارزش پولمان پايين بيايد.
بحران غرب به كمك ما آمد
بهمني به برنامه‌‏هاي بانك مركزي براي كاهش تورم اشاره كرد و گفت: يكي از اقداماتي كه در ذهن دارم اين است كه تورم پايين بيايد، مهرماه نرخ تورم ما 4/29 درصد بود و ما بسيار نگران بوديم، البته بحران اروپا و امريكا كمي به كمك ما آمد چون تورم وارداتي به دليل بحران كم شد و اين كاهش به ما هم اثر كرد.
رييس بانك مركزي تصريح كرد: تا پايان آبان ماه 5/1 درصد تورم ما كاهش يافت.آذرماه به 3/1 درصد كاهش رسيديم و امروز تورم نقطه به نقطه حدود 5/2 درصد كاهش يافته است.
وي با بيان اينكه ميانگين تورم ما به 25 درصد رسيده است ، گفت: البته دو ماه ديگر هم در پيش داريم، در مهرماه پيش بيني 23 درصد داشتم اگر روند عادي باشد همين حدود براي سال جاري بدست مي‌‏آيد. البته چون در دوماه آخر پول تزريق مي‌‏شود اگر بتوانيم با انگيزه‌‏اي بيشتر بخشي از اين نقدينگي را جابجا كنيم، اقدامي مؤثر را انجام داديم.
انتشار اوراق سرمايه‌‏گذاري براي كنترل نقدينگي
رئيس بانك مركزي در خصوص كنترل نقدينگي ابراز داشت: ما برنامه انتشار اوراق سرمايه‌‏گذاري را در برنامه داريم كه با نرخ 19 درصد واگذار كنيم، اگرهم كسي در ميانه راه آن را ابطال كرد سود را تبديل به 16 درصد مي‌‏كنيم.
وي افزود: اين پول نزد سيستم بانكي مي‌‏آيد و وزارت نيرو و يا هر وزارت‌‏خانه ديگري كه نياز به اوراق براي پيشبرد عمليات عمراني دارد وقتي براي دريافت پول براي انجام پروژه مي‌‏آيد با پول جديدي در اقتصاد مواجه نمي‌‏شود زيرا پول از جامعه جمع شده و مجدداً تزريق مي‌‏شود.
بانك مركزي براي كاهش قيمت‌‏ها برنامه دارد
وي به برنامه اقتصادي جديد بانك مركزي براي كاهش قيمت‌‏ها اشاره كرد و گفت: مفاد اين برنامه را در بهمن ماه اعلام خواهيم كرد، اين اقدام شديداً در قيمتها اثرخواهد گذاشت و مكمل همه برنامه‌‏هاي ماست.
بهمني ابراز داشت: بازار حتماً نسبت به اين حركت واكنش نشان خواهد داد، همانگونه كه سال گذشته در بهمن ماه با افزايش قيمت سكه مواجه شديم و بلافاصله سكه را در اختيار بانك‌‏ها قرار داديم و قيمت تا حدود زيادي كنترل شد.
وي افزود: اين سياست در مورد مسكن هم صادق است در حال حاضر بخش مسكن راكد است و پول‌‏ها منتظر روزنه هستند، مثلاً اوراق مشاركت با سود 19 درصد ديگر به بانك‌‏ها برنمي‌‏گردد.
وي با بيان اينكه از ابزارهاي بانكي براي كنترل نقدينگي بيش از يك دوره كوتاه نمي‌‏توان استفاده كرد، گفت: وقتي تزريقي براي سرمايه در گردش مي‌‏كنيد نقدينگي را بالا مي‌‏برد اگرچه باعث رونق توليد مي‌‏شود اما تا توليد وارد اقتصاد شود زمان مي‌‏برد بنابراين در اين فاصله وظيفه بانك مركزي اين است كه سياست ميان‌‏مدت يا كوتاه‌‏مدتي را اجرا كند.
وي خاطر نشان كرد: نياز است در اين راستا هم براي نرخ تورم و هم حفظ ارزش پول برنامه‌‏ريزي كرد، فرض براين است كه ساير عوامل اقتصادي در اين دوره تغيير نكند. اما اگر يك عامل اقتصادي تغيير كند يا مسايل ديگري پيش بيايد در آن صورت بايد تدابير ديگري انديشيد.
رئيس بانك مركزي ابراز داشت: مسايل اقتصادي رياضي نيست كه از قبل جواب آن مشخص باشد. گاهي در يك موضوع انديشه‌‏هاي فريدمن جواب مي‌‏دهد گاهي كينزين‌‏ها پاسخ را مي‌‏دانند و گاهي هيچ كدام از تئوري‌‏ها جواب نمي‌‏دهد بلكه اين بازار است كه پاسخ را دارد بنابراين در اين شرايط بايد با توجه به شرايط كنترل كرد.
كشورهاي حاشيه خليج فارس نسبت به ما ريسك بالاتري براي سرمايه‌‏گذاري دارند
وي به ضرورت سرمايه‌‏گذاري خارجي در ايران اشاره كرد و در پاسخ به اين سؤال كه چگونه ايران به عنوان يك كشور با ريسك بالا مي‌‏تواند پذيراي سرمايه‌‏هاي خارجي باشد، گفت: كشورهاي حاشيه خليج فارس امروز ريسك بالاتري از ما دارند. هميشه بين بد و بدتر و بدترين، بد، خوب است. اگر منابع به كشورهاي حاشيه دوبي مي‌‏رود به اين دليل است كه زماني بازار مسكن در اين منطقه رونق داشت امروز اين رونق به يك سوم رسيده است.
وي خاطر نشان كرد: ما شواهدي داريم كه نشان مي‌‏دهد بانك مركزي براي پيشگيري از اين كار بخشنامه‌‏اي منتشر كرد كه متأسفانه اطلاع‌‏رساني خوبي در اين رابطه صورت نگرفت.
بهمني ابراز داشت: ما اعلام كرديم هركس سرمايه‌‏اي ولو سرمايه پايين به ايران بياورد و سپرده گذاري ارزي كند به او سود قابل توجهي مي دهيم. آن ايراني هم كه در خارج از كشور است مي‌‏تواند سرمايه‌‏اش را بياورد و استفاده كند.
وي افزود: اگر خداي ناكرده ريسك ما بالاست و ريسك آن كشورها هم بالاست امنيت در ايران بيشتر است، در حال حاضر ريسك اروپا و آمريكا شديداً بالاست. احتمال بحران در اين كشورها هم هنوز وجود دارد در حالي كه در كشور ما احتمال بحران وجود ندارد.
خرداد ماه پيش‌‏بيني كردم كه بعد از شش ماه بحران در اروپا و آمريكا رخ مي‌‏دهد
رييس بانك مركزي با ارايه يك پيش بيني، تصريح كرد: من يك پيش بيني انجام مي‌‏دهم آن را به خاطر بسپاريد و آن را يادداشت و ثبت كنيد، همانگونه كه در خرداد ماه پيش‌‏بيني كردم كه بعد از شش ماه بحران در اروپا و آمريكا رخ مي‌‏دهد اكنون هم براساس اطلاعات موجود از اقتصاد دنيا پيش‌‏بيني مي‌‏كنم كه قيمت‌‏هاي جهاني طي شش ماه آينده به شدت افزايش خواهد يافت.يعني يك بحران تورمي رخ مي دهد ،امروز بحران ركودي رخ داده و به زودي بحران تورمي به دليل تزريق نقدينگي اتفاق خواهد افتاد چراكه تزريق نقدينگي بي رويه‌‏اي در اين كشورها صورت مي‌‏گيرد.
وي افزود: اين بحران از مرزهاي آنها خارج خواهد شد چون پول آنها جهانشمول است، بنابراين وقتي پول خارج مي‌‏شود مثل ظرفي است كه پر نمي‌‏شود و از سوراخ‌‏هايي ديگر به ديگر ظرف‌‏ها منتقل مي‌‏شود اين تزريق نقدينگي فقط افزايش حجم پول آنها نيست بلكه افزايش حجم پول دنياست.
بهمني خاطر نشان كرد: امريكا مشكلات اقتصادي خود را با دنيا تقسيم كرد كه اگر اين كار را نمي‌‏كرد نمي‌‏توانست دوام بياورد. وقتي دو هزار ميليارد دلار كسري بودجه دارد در اين صورت چگونه بايد آن را مهار كند. ضمن اينكه واحدهاي صنعتي آن دچار ركود شده و قيمت‌‏ها كاهش يافته است. در شرايط ركود قيمت كاهش و عرضه كاهش مي‌‏يابد بعد از مدتي تقاضاي جهاني با اين عرضه تعادل ندارد و قيمت ها شروع به بالا رفتن مي كند بحران جهاني 1929 دقيقا همين بود. اول كارخانه‌‏ها تعطيل شد توليدات كاهش يافت. كار به جايي رسيد كه يك دلار معادل يك ميليون مارك شد. زيرا كالايي توليد نمي‌‏شد.
رئيس بانك مركزي تصريح كرد: بايد اين را مد نظر قرار داد و به كالاهاي ضروي توجه داشت چراكه كالاهاي لوكس و تجملي ضرورتي در اين شرايط براي اقتصاد ايران ندارد. از سوي ديگر حساب ذخيره ارزي هم بايد مديريت كرد.
با نفت 5/37 دلار مي‌‏توانيم كسري بودجه را جبران كنيم
وي در پاسخ به اين سؤال كه سال آينده به دليل كاهش بهاي نفت درآمدهاي ما كفاف هزينه‌‏هايمان را نمي‌‏دهد در آن صورت پيش بيني شما براي درآمدهاي ارزي چيست؟ گفت: ما فكر مي‌‏كنيم اگر روند با اين ترتيب پيش برود با نفت 5/37 دلار در هر بشكه( در صورت تصويب و اجرا) مي‌‏توانيم كسري اين ميزان را در صورتي كه قميت نفت پايين‌‏تر از اين رقم بيايد، از اين محل جبران كنيم. اگر بر فرض از رقم مورد پيش بيني بيشتر درآمد كسب كرديم اين رقم به حساب ذخيره واريز مي‌‏شود.
كشور هيچ بدهي خارجي ندارد
وي در پاسخ به اين سؤال كه عده‌‏اي معتقدند با حساب تعهدات ظاهرا موجودي حساب ذخيره ارزي منفي است. آيا پولي در ذخيره ارزي موجود است يا خير؟ گفت: اينگونه نيست. ما دو نوع حساب داريم. يك حساب ذخيره ارزي و ديگري ذخيره ارزي بانك مركزي، وقتي دولت نفت مي‌‏فروشد ارز آنرا به بانك مركزي مي‌‏فروشد و ريال دريافت مي‌‏كند، بنابراين دولت در قبال ارز خود ريال دريافت كرده است و اين ارز ذخيره كشور است. اينجا ديگر بحث تفاوت دارد و رقم قابل توجهي است.
وي با بيان اينكه بانك مركزي فقط امانت‌‏دار حساب است و دولت با اجازه مجلس مي‌‏تواند از اين حساب برداشت كند، گفت: بايد بخشي از اين حساب به عنوان تهسيلات در اختيار بخش خصوصي قرار گيرد.
رئيس بانك مركزي اظهار داشت: در حال حاضركشور هيچ بدهي خارجي ندارد، اين امتيازخوبي براي ماست چراكه همين كشورهاي منطقه رقم‌‏هايي بالايي بدهي دارند، مطمئن باشيد رقم اين حساب مثبت است.

برداشت از ذخاير بانك مركزي خط قرمز بانك مركزي است
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا تا كنون دولت از منابع اين حساب ذخاير بانك مركزي برداشت داشته است يا خير؟ گفت: دولت نمي‌‏تواند اين كار را انجام دهد و بانك مركزي از محل منابع ذخاير ارزي كشور حتي يك دلار را هم نمي‌‏تواند به دولت بپردازد چراكه دولت يك بار پول خود را گرفته است دوباره كه نمي‌‏تواند اين كار را بكند، اين خط قرمز ماست، پنجاه سال ديگر هم از من بپرسند همين را مي‌‏گويم كه برداشت از ذخاير بانك مركزي خط قرمز بانك مركزي است.
رئيس بانك مركزي در پاسخ به اين سوال كه ظاهرا همين خط قرمز موجب بركناري ابراهيم شيباني شد، گفت: عبور از اين خط قرمز امكان ندارد و همه را مجبور به رفتن خواهد كرد، من 38 سال در بانك خدمت كرده‌‏ام اگر بخواهم اين خط قرمز را رعايت نكنم مثلاً چه هدفي را دنبال مي‌‏كنم؟ به همين دليل هم است كه بعضي از مسايل را نمي‌‏توان مطرح كرد.
بهمني تصريح كرد: مصرف اين منابع شرايط خاصي دارد نه اين دولت و نه هر دولت ديگر نمي‌‏تواند ارزي را كه به بانك مركزي فروخته دوباره طلب كند زيرا اجازه قانوني براي اين موضوع وجود دارد و تمام داستان‌‏ها سر حساب ذخيره ارزي است.
اگر تزريق منابع در اين شرايط به ضرر اقتصاد است چرا اروپا و امريكا اين كار را مي‌‏كنند؟
وي در خصوص سياست تزريق پول به بنگاه‌‏هاي اقتصادي گفت: ما پول را به مرور به اقتصاد تزريق مي‌‏كنيم اين مثل آبي است كه از مسير اصلي خود هرز رفته و در سفره‌‏هاي زيرزميني فرورفته كه بايد آن را استخراج كنيم. اين سفره‌‏هاي زير زميني همان مطالبات معوقه است.
وي افزود: اقتصادخوانده‌‏هاي ما در اين شرايط به ما توصيه مي‌‏كنند كه نبايد تزريق صورت بگيرد. پاسخ ما اين است كه بايد درست تزريق كنيم، تاكنون 60 هزار ميليارد ريال تزريق كرده‌‏ايم. به دنبال اين بازهم تزريق در قالب لايحه 15 ميليارد دلاري كه براي افزايش سرمايه بانك‌‏ها درخواست كرده‌‏ايم خواهيم داشت.
بهمني خاطر نشان كرد: ما به دنبال اين هستيم كه از طريق اين افزايش سرمايه اين منابع را در اختيار توليدكنندگان قرار دهيم. اين لايحه براي سومين بار همچنان در دستور كار كميسيون‌‏هاي مجلس قرار گرفته يك بار گفتم كه اگر 50 مرتبه ديگر آن را رد كنيد باز هم تقاضاي بررسي آن را مي‌‏دهم. زيرا به آن اعتقاد دارم.
وي افزود: اگر تزريق منابع در اين شرايط به ضرر اقتصاد است چرا اروپا و امريكا اين كار را امروز انجام مي‌‏دهند آنها كه خود را سمبل خصوصي‌‏سازي مي‌‏دانند. چرا امروز دولتي‌‏سازي مي‌‏كنند پس احساس مي‌‏كنند كه اقتصاد اين تزريق را مي‌‏طلبد. پس ما تزريق را از محل افزايش سرمايه بانك‌‏ها داريم.
وظيفه بانك مركزي اين نيست كه چك پول منتشر كند
وي در پاسخ به اين سوال كه بسياري تورم زا بودن اين لايحه را دليلي براي منع تصويب آن مي‌‏دانند، توجيه شما در اين رابطه چيست؟ گفت: براي اينكه تورم ايجاد نشود از بخش وصول مطالبات آن را جمع آوري مي‌‏كنيم يعني چك‌‏هايي كه بي‌‏رويه در بازار بوده را جمع‌‏آوري مي‌‏كنيم.
بهمني گفت: براساس آخرين آمارهاي موجود زماني كه ايران چك‌‏هاي بانك مركزي را منتشر كرديم ( 25 مرداد ماه سال جاري ) تا امروز 71 ميليارد و 820 هزار ايران چك جمع‌‏آوري شده و در مقابل پول آن را دريافت كرده‌‏ايم. اين نشان مي‌‏دهد پول‌‏هايي كه بانك‌‏ها منتشر كرده بودند و در اختيار مردم بود از 136 هزار ميليارد ريال در آن تاريخ امروز تبديل به 26 هزار ميليارد ريال شده است يعني 109 ميليارد ريال پول جمع كرده‌‏ايم درمقابل 71 هزار ميليارد ريال را تزريق كرديم و حدود 37 هزار و 518 ميليارد ريال نقدينگي را جدب كرديم.
وي افزود: پاسخ من به كساني كه مي‌‏گويند با وجود حجم بالاي نقدينگي چرا پول به جامعه تزريق كرده‌‏اي اين است كه نزديك به 40 هزار ميليارد ريال را از اين طريق دوباره توزيع كرديم. چون زماني كه بانك‌‏ها اين چك پول‌‏ها را منتشر مي‌‏كردند انگار پول بوده و معادل آن به بانك مركزي وارد نمي‌‏شد گويي 12 بانك مركزي داشتيم. اگر جايي برسيم كه كنترل‌‏ها دقيق باشد آن را به بانك‌‏ها برمي‌‏گردانيم چون وظيفه بانك مركزي اين نيست كه چك پول منتشر كند.
وي افزود: 26 هزار ميليارد ريال ديگرهم اعتباري تا حدود 6ماه ديگر دارد كه تا مرداد ماه اين چك پول‌‏ها جمع خواهد شد و ايران چك بانك مركزي در آن صورت همان 26 هزار ميليارد ريال خواهد بود.

اسكناس 10 هزار توماني و ايران‌‏چك 200 هزار توماني در راه است
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا برنامه‌‏اي براي چاپ ايران چك با ارقام درشت‌‏تر داريد يا خير؟ گفت: فكر مي‌‏كنيم همين چك پول‌‏هاي 100 هزار توماني جواب مي‌‏دهد. البته 200 هزار توماني هم داريم كه هنوز منتشر نشده است كه تا پايان سال آن را منتشر مي‌‏كنيم. اسكناس‌‏هاي 10 هزارتوماني هم تاپايان سال منتشر خواهد شد. آخرين پول ما همان 10 هزار توماني است كه بر روي مقدمات آن كار كرده‌‏ايم كه فعلا انتشار آن متوقف شده است.
اميدوار هستيم مطالبات معوق را برگردانيم
وي در خصوص مطالبات معوق بانك‌‏ها نيز ابراز داشت: روند مطالبات ما بسيار فزاينده بوده است، ظرف 2 يا 3 سال گذشته ميانگين آن 60 تا 70 درصد رشد كرده است. اما مطالبات دفتري ما 300 هزار ميليارد ريال است كه فكر مي‌‏كنم مطالبات دفتري ما شفاف‌‏تر از اين رقم است، به بانك‌‏ها اعلام كرده‌‏ايم كه مطالبات سر رسيده شده وحساب‌‏هاي دفتري سر رسيد شده را نگه نداريد و به بخش معوق ببريد آن زمان كه مشخص شد مي‌‏توان براي وصول آنها اقدام كرد.
وي با ابراز اميدواري از وصول مطالبات معوق سيستم بانكي اظهار داشت: ما اميدوار هستيم مطالبات معوق را برگردانيم؛ اما چون در اين سه ماه ورودي معوق ما بيشتربود بخشي از خروجي ما را خورد، پايان سال قبل حدود 270 هزار ميليارد وصولي داشتيم، اما حداقل 60 تا 70 هزار ميليارد وصول كرديم اگر وصول نمي‌‏كرديم بيش از 60 هزارتا بيشتر از امسال داشتيم.
بهمني تصريح كرد: تلاش ما اين است كه ورودي را كمتر از خروجي كنيم، علت بخشي از مطالبات معوق ما گشايش اعتبار كوتاه مدت و ترخيص كالاهاي يوزانس يك ساله بود. چون بايد هنگام ترخيص كالا گشايش بعدي بوجود مي‌‏آمد و چنين نشد پس قسمت اعظم مطالبات ما ناشي از واردات كالاهايي بود كه بايد تبديل به ريال مي‌‏شد و ما بايد ارز آن را مي‌‏پرداختيم كه اين فاصله موجب به معوق شدن گرديد.
حرمت امامزاده را بايد متولي آن نگه دارد
وي در خصوص اينكه چرا هميشه هجمه هايي به بانك مركزي وارد است، گفت: من هميشه گفته‌‏ام كه حرمت امامزاده را بايد متولي آن نگه دارد، متولي ما دولت است، سيستم بانكي سيستم زحمت‌‏كشي است خيلي مواقع ممكن است خطاهايي هم باشد نمي‌‏توان آن را كتمان كرد اما پيكره بانك زحمت مي‌‏كشد و بايستي از آنها واقعا تشكر كرد.
رئيس بانك مركزي ابراز داشت: اگر بانك مركزي تضعيف مي‌‏شود كشور تضعيف مي‌‏شود. اگر وزير از بانك مركزي انتقاد دارد بايد در جلسه دولت آن را مطرح كند اما اگر در دولت با بانك مركزي توافق كرد و در بيرون حرف ديگري زد اين قاعده بازي نيست.
پايان پيام

كد خبر: 469446
 سه شنبه 1 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 306]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن