تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814966959




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - البرادعي به پيشرفت همكاري تهران اشاره نكرد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: سياست - البرادعي به پيشرفت همكاري تهران اشاره نكرد


سياست - البرادعي به پيشرفت همكاري تهران اشاره نكرد

آزاده كاظمي: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارشي كه برخلاف رويه معمول لحن نسبتا تندي دارد، مدعي شد: تحقيقات مورد ترديد ايران در زمينه توسعه تسليحات هسته‌اي، يك موضوع نگران‌كننده است و اين در حالي است كه جمهوري اسلامي همچنان از ارائه توضيحات كافي در اين مورد طفره مي‌رود. آژانس در گزارش 9 صفحه‌اي خود به عدم همكاري تهران به‌ويژه در پاسخ به اتهاماتي اشاره كرده است كه هدف از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را بيشتر «انگيزه‌هاي نظامي» معرفي مي‌كنند تا توليد انرژي. سرويس‌هاي جاسوسي غربي ادعا مي‌كنند كه بخشي از گزارش محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ارائه فهرستي از 18 سند اختصاص داده شده است كه نشان مي‌دهد ايران با سرعت زيادي در جهت طراحي كلاهك هسته‌اي و فرآوري اورانيوم حركت مي‌كند. يك مقام نزديك به آژانس كه به شرط فاش نشدن نامش حاضر به گفت‌وگو است، در مصاحبه با روزنامه نيويورك تايمز مدعي شد: بخش‌هاي خاصي از برنامه هسته‌اي ايران وجود دارد كه در آن اهداف نظامي نقش‌آفريني مي‌كند و ما مي‌خواهيم درك كنيم كه دليل آن چيست؟ به گزارش اين روزنامه آمريكايي، دوازدهمين گزارش آژانس در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران نشان‌دهنده حجم كارهاي باقيمانده پيش از تصميم‌گيري در مورد ماهيت اين برنامه‌ها است و به گفته مقامات، اين روند ماه‌ها به طول مي‌انجامد. از سويي ديگر، با وجود آنكه بازرسان بين‌المللي از مارس 2007 تاكنون 14 بازرسي سرزده از تاسيسات هسته‌اي نطنز داشته‌اند، گزارش آژانس حاكي از آن است كه ايران مقادير قابل توجهي از اورانيوم 4 درصد غني‌شده توليد كرده و از فوريه تاكنون تعداد سانتريفيوژهاي فعال را 17 درصد افزايش داده است. ديويد آلبرايت بازرس سابق تسليحاتي كه موسسه علوم و امنيت بين‌المللي را هدايت مي‌كند در خصوص گزارش اخير آژانس مي‌گويد: «اين گزارش نشان مي‌دهد كه آژانس تا چه حد در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران آگاهي دارد و اين سطح از آگاهي تاكنون بيان نشده بود.»

خبرگزاري فرانسه نيز اينگونه تحليل مي‌كند كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به طور عميق از فاش نشدن اطلاعات در زمينه فعاليت‌هاي هسته‌اي مورد ترديد ايران ابراز نگراني كرده است. بنا بر اين گزارش محمد البرادعي از ايران خواسته است تا با ارائه اطلاعات جامع درصدد مجاب كردن جامعه بين‌المللي در خصوص ماهيت صلح‌آميز فعاليت‌هاي هسته‌اي خود برآيد. منابع آگاه مي‌گويند گزارش تازه البرادعي در جريان نشست 6 – 2 ژوئن شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. اين در حالي است كه مقامات اروپايي و آمريكايي ادعا مي‌كنند اين گزارش حاكي از آن است كه ايران در راه بازرسي‌هاي درازمدت آژانس همچنان مانع‌تراشي مي‌كند. آژانس بين‌‌المللي انرژي اتمي اعلام كرده است كه ايران با وجود سه قطعنامه مصوب شوراي امنيت، هنوز به درخواست اصلي اين قطعنامه مبني بر متوقف ساختن فعاليت‌هاي غني‌سازي عمل نكرده است. از سويي ديگر البرادعي اميدوار است اطلاعات مضاعفي از ايران دريافت كند تا به وي در نتيجه‌گيري در مورد ماهيت صلح‌آميز فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي كمك كند.
سلطانيه: فعاليت‌ها صلح‌آميز است
در حالي كه رسانه‌هاي غربي متن گزارش البرادعي را هشداردهنده توصيف مي‌كنند، علي‌اصغر سلطانيه نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، معتقد است گزارش اخير آژانس تصريح مي‌كند كه تهران به سوي برنامه هسته‌اي نظامي گام برنداشته است. سلطانيه پس از انتشار گزارش آژانس گفت: اين گزارش مدرك ديگري حاكي از اين است كه همه فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي اهداف صلح‌جويانه را دنبال مي‌كند. وي ادامه داد: بار ديگر به طور شفاف تاكيد شده است كه هيچ مدركي مبني بر انحراف فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران به سمت اهداف نظامي وجود ندارد. اين در حالي است كه از آگوست 2002 كه برنامه‌هاي هسته‌اي ايران مورد توجه جامعه جهاني قرار گرفت، آژانس همواره گزارش‌هاي دوپهلويي را در مورد ايران منتشر كرده است. در همين حال روزنامه لس‌آنجلس تايمز ادعا كرد گزارش دوشنبه البرادعي واضح‌ترين نشانه است كه اهداف تسليحاتي فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را به تصوير مي‌كشد اما در عين حال نشان مي‌دهد پس از سال 2004 اقدامي در اين زمينه انجام نشده است. به عقيده تحليلگران، دوپهلو بودن گزارش‌هاي البرادعي از اين واقعيت ناشي مي‌شود كه وي هنوز نتوانسته اطلاعات جامعي را در اين خصوص گردآوري كند و از سوي ديگر فشار آمريكا و متحدانش البرادعي را برآن مي‌دارد تا به وضوح از جانبداري طرفين خودداري كند.
شولت: سوالات بي‌پاسخ مانده
اما با وجود آنكه ايران گزارش تازه آژانس را مدركي دال بر ماهيت صلح‌آميز برنامه‌هاي هسته‌اي خود مي‌داند، گرگوري شولت، نماينده آمريكا در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادعا مي‌كند كه تهران مدارك كافي براي اثبات عدم انحراف برنامه هسته‌اي‌اش ارائه نكرده است. خبرگزاري رويترز به نقل از وي گزارش داد: ايران هنوز به سوالات آژانس پاسخ قانع‌كننده‌اي نداده است و اين گزارش به طور دقيق نشان مي‌دهد كه تهران تا چه ميزان نياز به پاسخگويي دارد. شولت ادامه داد: البرادعي در گزارش خود به پيشرفت يا همكاري ايران اشاره نكرده، بلكه سوالاتي كه مطرح بوده و بي‌پاسخ مانده را عنوان كرده است. نماينده آمريكا در آژانس كه پيش از انتشار گزارش البرادعي ابراز اميدواري كرده بود اين گزارش نشانه‌هايي واضح از بهبود مسئله هسته‌اي ايران ارائه كند، مدعي شد: در حالي كه ايران از پاسخ مستدل به سوالات آژانس خودداري مي‌كند، ظرفيت غني‌سازي خود را افزايش داده و اين امر به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت در تضاد قرار دارد. شوراي امنيت از 23 دسامبر 2006 تاكنون سه قطعنامه را عليه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران به تصويب رسانده است اما پس از تصويب آخرين قطعنامه در سوم مارس سال‌جاري ميلادي، محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران اعلام كرده ايران نصب شش هزار سانتريفيوژ پيشرفته در تاسيسات نطنز را آغاز كرده است. همزمان با انتشار گزارش البرادعي، خاوير سولانا، دبير سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز اعلام كرد كه اميدوار است به زودي به تهران سفر كند تا بسته جديد كشورهاي 1+5 را به جمهوري اسلامي ايران ارائه دهد. سولانا در ژوئن 2006 نيز همراه با بسته مشابهي به تهران آمد، اما پاسخ سرد مقامات تهران او را نااميد به كشورش بازگرداند. گفته مي‌شود كه بسته جديد مشوق‌ها، الگوي تقويت‌شده همان بسته قديمي است كه همكاري‌هاي اقتصادي، امنيتي و كمك به فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را در قبال متوقف شدن فعاليت‌هاي غني‌سازي ارائه مي‌كند. اين در حالي است كه ايران نيز در اواسط ماه‌جاري ميلادي بسته پيشنهادي به منظور حل معضلات جهاني شامل برنامه‌هاي هسته‌اي را به سولانا ارائه كرد. برخي مقامات ايراني از جمله منوچهر متكي، وزير امور خارجه به طوري‌ تلويحي اعلام كرده‌اند كه همكاري ايران با اروپا بر سر بسته مشوق‌ها به رويكرد غرب نسبت به پيشنهادهاي ايران بستگي دارد و در واقع آن را پيش‌نياز پرداختن به مشوق‌هاي غرب عنوان كرده‌ا‌ند.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 368]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن