تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814680862




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نكات كليدي گزارش آژانس درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران/ كاربرد واقعي مواد هسته‌اي در ارتباط با مطالعات ادعايي مشاهده نشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نكات كليدي گزارش آژانس درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران/ كاربرد واقعي مواد هسته‌اي در ارتباط با مطالعات ادعايي مشاهده نشد
سياسي. انرژي هسته اي
محمد البرادعي مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي دوشنبه شب جديدترين گزارش خود را درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران را در اختيار اعضاي شوراي حكام آژانس قرار داد و تاكيد كرد كه آژانس هيچگونه كاربرد واقعي مواد هسته‌اي را در ارتباط با مطالعات ادعايي مشاهده نكرده است.

محورهاي كليدي گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره فعاليت‌هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران بدين شرح است:
جمعبندي كلي گزارش
..............................

گزارش ششم خرداد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با وجود فشارهاي آمريكا و متحدانش در مجموع به دلايل استناد به نكات زير گزارشي مثبتي ارزيابي مي شود و نشان‌دهنده تاييد مجدد صلح آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران است - آژانس براي نخستين بار در انتهاي گزارش سوالاتي را مطرح كرده است كه معمولا طرح اينگونه سوالات در گزارش‌هاي آژانس معمول نبوده است . اين موضوع نشان مي‌دهد آژانس تحت فشار آمريكا و متحدانش سوالات محرمانه‌اي را كه بطور معمول بين كشورها و آژانس مطرح مي‌شود را در يك اقدام غير معمول در انتهاي گزارش آورده است.

- گزارش چون تمام پاسخ‌هاي ايران را درج كرده است در مجموع گزارش مثبتي ارزيابي مي‌شود.

- در اين گزارش، آژانس به تحت فشار قرار گرفتن از سوي آمريكا اشاره كرده است.

-آژانس در گزارش تاييد كرده است كه تاكنون هيچ يك از اسناد مطالعات ادعايي تاييد نشده است.

- آژانس تاييد كرده است كه ايران همه مدارك و پاسخ‌هاي خود را به سوالات آژانس ارايه كرده است .

** ‪ ۱۴‬نكته كليدي در گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره فعاليت هسته‌اي ايران
پاراگراف ‪۲‬
.............

همه مواد هسته‌اي در مركز غني‌سازي سوخت به علاوه آبشارهاي نصب شده تحت محدوديت‌ها و نظارت آژانس قرار دارد.

* نكته:
در اين بخش آژانس صراحتا ذكر كرده است كليه فعاليت‌هاي ايران تحت نظارت و دوربين‌هاي آژانس قرار دارند و انحرافي در فعاليت‌ها ديده نمي‌شود.

پاراگراف ‪ ۴‬و ‪۵‬
...................

همه موارد در مركز ‪ ,PFEP‬به علاوه منطقه آبشاري تحت محدوديت‌ها و نظارت آژانس قرار دارند.

نتايج نمونه‌هاي گرفته شده در مركز غني‌سازي سوخت ‪ FEP‬و مركز ‪ PFEP(‬نطنز) نشان مي‌دهد كه اين مراكز همانگونه كه اظهار شده بود به فعاليت پرداخته اند .

(بازرسان آژانس ) از ماه مارس ‪ ۲۰۰۷‬چهارده بازرسي سرزده (بدون اطلاع قبلي) انجام داده اند.

* نكته:
در اين بخش آژانس تاييد مي‌كند كه گزارش آژانس با فعاليت‌هاي هسته اي ايران مطابقت دارد.

پاراگراف ‪۶‬
.............

با وجود بازرسي‌ها و راستي آزمايي مربوط به اطلاعات مربوط به طراحي، ادامه داده است. نشانه‌اي دال بر فعاليت‌هاي مربوط به بازفرآوري در اين تاسيسات مشاهده نشده است . ضمن اينكه ايران عنوان كرده فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه در اين كشور در جريان نيست .آژانس اين امر را تنها در سه تاسيسات مورد تاييد قرار مي‌دهد چرا كه تدابير مربوط به پروتكل الحاقي در اختيار نبوده است.

* نكته:
آژانس در اين بخش گزارش مجددا تاكيد مي‌كند كه ايران در تاسيسات هسته اي خود فعاليت بازفرآوري نداشته است.

ايران از قبل رسما اعلام كرده است كه هيچ فعاليتي غير از سه مركز ياد شده ندارد .لذا وقتي آزانس تاييد مي‌كند كه در سه تاسيسات ياد شده فعاليت بازفراوري وجود ندارد . معني آن اين است كه در كل ايران فعاليت بازفراوري وجود ندارد . لذا اين موضوع تاييدي بر صلح آميز بودن فعاليت‌هاي هسته اي ايران است.

پاراگراف ‪۷‬
.............

آژانس در ‪ ۱۳‬ماه مي‪ ۲۰۰۸‬اقدام به راستي آزمايي اطلاعات مربوط به طراحي در راكتور تحقيقات هسته‌اي ايران (‪ (IR-40‬كرده و عنوان كرد كه عمليات عمراني در اين تاسيسات ادامه دارد . آژانس با استفاده از تصاوير ماهواره اي به نظارت خود بر وضعيت مركز توليد آب سنگين ايران ادامه دارد.

* نكته:
آژانس صراحتا تاكيد مي‌كند فعاليت هسته‌اي ايران در تاسيسات اراك از طريق ماهواره‌ها تحت نظارت قرار دارد. لذا فعاليت مغاير با مقررات آژانس در تاسيسات اراك مشاهده نشده است .

پاراگراف ‪ ۹‬و ‪۱۱‬
....................

از سوم فوريه ‪ ۲۰۰۸‬تا ‪ ۱۲‬مي‪ ۲۰۰۸‬تقريبا ‪ ۱۱‬تن اورانيوم به شكل يو اف شش توليد شد. مقدار كل اورانيوم به اين شكل كه در تاسيسات تبديل اورانيوم از مارس ‪ ۲۰۰۴‬توليد شد به ‪ ۳۲۰‬تن رسيده كه تمام روند توليد اين ميزان تحت نظارت آژانس بوده است .اين آژانس مي‌تواند اطمينان بدهد كه تمامي اقدامات حفاظتي لازم از جمله بازدارندگي و نظارت پيش از اينكه يو اف شش در سانتريفيوژهاي جديدا نصب شده به كار رود، انجام شد.

* نكته:
آژانس بر كليه مواد حتي تزريق‌ها نظارت كامل دارد و جاي نگراني از نظر غني‌سازي در ايران وجود ندارد.

پاراگراف ‪ ۱۲‬و ‪۱۵‬
.....................

تمامي محموله‌هاي سوخت كه از روسيه براي استفاده در نيروگاه هسته اي بوشهر وارد شد از فوريه ‪ ۲۰۰۸‬تحت مهر و موم كامل آژانس قرار دارند.

ايران نيز پاسخ به اين پرسش‌ها را در ‪ ۲۳‬مي‪ ۲۰۰۸‬ارايه داد كه هم اكنون توسط آژانس مورد بررسي قرار دارد.

* نكته:
اين بخش از گزارش نشان مي‌دهد تمام محموله‌هاي سوخت ايران كه براي نيروگاه بوشهر دريافت شده است تحت نظارت كامل آژانس قرار دارد.

گزارش نشان از همكاري كامل و جدي ايران با آژانس براي پاسخ به سوالات آژانس دارد اما بازرسان آژانس هنوز فرصت نكرده‌اند آخرين پاسخ‌هاي ايران را بررسي و ارزيابي كنند.

پاراگراف ‪۱۳‬
................

آژانس هم اكنون به تخمين اطلاعات و توضيحات ايران مي‌پردازد. ايران در اين مرحله تمامي اطلاعات لازم آژانس را ارايه نكرده است.

* نكته:
آزانس تاييد مي‌كند كه ايران با آژانس همكاري داشته است اما همه اطلاعات را نداده است كه طبيعتا هم نبايد هر اطلاعاتي كه خارج از وظايف تلقي مي شود، ارايه نمود.

پارگراف ‪۱۶‬
اين اطلاعات كه از سوي چند كشور عضو به آژانس ارايه شده بود ، به نظر مي رسد كه از چند منبع در دوره‌هاي زماني متفاوت جمع آوري شده و به طور كلي نامتناقض است. آژانس بيشتر اين اطلاعات را تنها به شكل الكترونيكي به دست آورده است و مجاز به ارايه كپي به ايران نبوده است.

* نكته:
آژانس صراحتا مي‌گويد بخاطر فشاري كه داشته ( از سوي آمريكا) نتوانسته اطلاعات ادعايي را به ايران ارايه كند. بدليل اينكه آمريكا مي‌دانسته كه اين اطلاعات جعلي است و ايران مي‌تواند پاسخ مناسبي براي آن تهيه نمايد.

پاراگرف ‪۱۸‬
.............

ايران در ‪ ۱۴‬مي‪ ۲۰۰۸‬برآورد كلي خود را از اطلاعات ارايه شده از سوي آژانس تهيه كرد. ايران اظهار داشت كه اين مدارك نشان نمي‌دهد كه جمهوري اسلامي در زمينه سلاح اتمي كار مي‌كرده است. ايران همچنين گزارش داد كه اين مدارك صحت ندارند و ساختگي هستند. ايران بحث نكرد كه بخشي از اين اطلاعات در مدارك دقيق وجود داشت اما گفت كه اين فعاليت‌ها به كاربردهاي نظامي متعارف مربوط مي‌شد. ايران اعلام كرد كه اين مدارك شامل موارد نادرست بسياري است و بسياري ديگر بر اساس اطلاعات روزمره بنا شده است. ايران همچنين اظهار داشت كه جمهوري اسلامي برنامه توليد سلاح اتمي نداشته و نخواهد داشت.

*نكته:
آژانس صراحتا تاييد كرده است كه ايران به كليه سووالات آژانس پاسخ داده است و سووالي را بدون جواب نگذاشته است.

ايران به تعهدي كه قبلا داشته است مجددا عمل كرده است.

پاراگرف ‪۲۱‬
..............

...از آنجا كه اين مدارك از سوي آژانس نشان داده نشد نمي‌تواند در اين باره اظهار نظر كند. هرچند اين مدارك به آژانس نشان داده بود كه به اين نتيجه‌گيري منجر شد متاسفانه در جايگاهي نبود كه به ايران نشان دهد.

* نكته:
آژانس به فشارهاي آمريكا اشاره دارد و رسما ابراز تاسف مي‌كند از اين كه چرا آمريكا به آژانس اجازه نداده است كه اسناد ادعايي را براي دريافت پاسخ به ايران ارايه كند.

در حقيقت آمريكا، فعاليت آژانس را دچار مشكل كرده است.

پاراگراف ‪۲۴‬
.....................

آژانس هيچ اطلاعاتي - به جز سند فلز اورانيوم - درباره طرح واقعي يا توليد اجزاي مواد هسته‌اي تسليحات هسته‌اي يا اجزاي كليدي مشخص ديگر از قبيل چاشني‌ها يا مطالعات فيزيك هسته‌اي مرتبط توسط ايران در اختيار ندارد.

*نكته:

آژانس از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران بر اساس پروتكل الخاقي دو و نيم سال بازرسي و تحقيق داشته است.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن