تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اجابت دعایت را دیر مپندار، در حالی که خودت با گناه راه اجابت آن را بسته ای.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820531728




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متن سخنراني نماينده ايران در نشست شوراي حكام؛ سلطانيه: مايه تاسف است كه پرونده ايران پس از 5 سال در شوراي حكام باز است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: متن سخنراني نماينده ايران در نشست شوراي حكام؛ سلطانيه: مايه تاسف است كه پرونده ايران پس از 5 سال در شوراي حكام باز است
------------

در نشست شوراي حكام اژانس بين المللي انرژي اتمي اجلاس ژوئن 2008 در وين سلطانيه بيانيه كشورمان را قرائت كرد.

بر اساس اين گزارش به نقل از دفتر نمايندگي ايران در وين؛ در نشست صبح امروز شوراي حكام نماينده جمهوري اسلامي ايران در سازمانهاي بين المللي مستقر در وين بيانيه كشورمان را درباره فعاليت هاي هسته اي صلح آميز ايران قرائت كرد، كه متن آن به شرح زير است :

بسم الله الرحمن الرحيم

آقاي رئيس، حضار محترم
در ابتدا از سوي جمهوري اسلامي ايران مايلم تا به ملت بزرگ چين و ميانمار و دولتهايشان به خاطر رخدادهاي غم انگيز در كشورشان كه منجر به از دست رفتن جان هزاران نفر شد، اندوه عميق و همدردي را ابراز نمايم.

آقاي رئيس،
با ابراز قدرداني صادقانه دولتم به خاطر تداوم حمايت ارزشمند كشورهاي عدم تعهد، من همبستگي خود را نسبت به مواضع مطرح شده توسط سفير محترم كوبا به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد اعلام مي نمايم.

آقاي رئيس،
مايه نگراني جدي است كه فضاي همكاري در آژانس همواره توسط اظهارات ناشي از انگيزه هاي سياسي تعداد معدودي از كشورها با هدف انحراف آژانس از وظيفه اساسنامه اي اش به طور مشخص تسهيل و تسريع همكاري ميان اعضا براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي مي باشد، مسموم مي شود. مايه تاسف است كه بعد از 5 سال تداوم همكاري فعالانه ايران، اين موضوع هنوز در دستور كار شوراي حكام قرار دارد. من خاطرنشان مي سازم كه در آستانه هر نشست شوراي حكام، ايالات متحده با حمايت تعدادي از متحدانش ادعاهاي جديدي را مطرح كرده است تا به تضعيف و به حاشيه راندن پيشرفتهاي بوجود آمده در مدت زمان ميان اين نشستها بپردازد و پرونده را همچنان باز نگاه دارد. در اين چارچوب من ناخرسندي عميق كشورم را از وضعيت موجود كه همانطور كه به درستي توسط مدير كل در اين نشست گزارش شد در نتيجه ايجاد موانع در برابر فرايند راستي آزمايي آژانس مي‌باشد، ابراز مي دارم. پيام بسيار مهم به جامعه بين المللي كه همواره توسط مدير كل در گزارشهاي منجمله (GOV/2008/15) اين است كه بعد از بازرسي هاي فراوان و بي سابقه در تاريخ آژانس بار ديگر مدير كل تاييد كرده است كه « آژانس توانست عدم انحراف مواد هسته اي اعلام شده در ايران را راستي آزمايي نمايد» و تمام مواد هسته اي مورد حسابرسي قرار گرفته و صلح آميز هستند.

علاوه بر آن، گزارش اخير مديركل ديگر جنبه هاي برنامه هسته اي ايران را منعكس ميكند كه ثابت مي كند برنامه اي شفاف و صلح آميز است. موارد ذيل نمونه هايي هستند كه براي ثبت در سوابق و نيز اطلاع جامعه جهاني از انگيزه هاي سوء تعداد معدودي از كشورها كه در بيانيه هاي خود هيچ اشاره اي به اين مسائل نكرده اند ابراز مي شود:

پاراگراف 2: تمامي مواد هسته‌اي كارخانه غني سازي سوخت و نيز تمامي آبشارهاي نصب شده تحت نظارت آژانس قرار دارند.

پاراگراف 4: تمامي مواد هسته‌اي در كارخانه نيمه صنعتي غني سازي سوخت و نيز منطقه آبشار تحت كنترل و نظارت آژانس مي‌باشند.

پاراگراف 5:از مارس 2007 تاكنون، 14 بازرسي سرزده انجام گرفته است.

پاراگراف 6: آژانس نظارت بر استفاده و ساخت سلولهاي داغ در راكتور تحقيقاتي تهران و تاسيسات توليد راديو ايزوتوپ زنون، موليبدنيوم و يد و نيز راكتور هسته اي تحقيقاتي ايران (IR-40) را از طريق بازرسي‌ها و راستي آزمايي اطلاعات طراحي (DIV)، ادامه داده است. هيچ نشانه‌اي گواه بر انجام فعاليتهاي مرتبط با بازفرآوري در آن تاسيسات وجود نداشته است.

پاراگراف 7: در 13 مي 2008 آژانس راستي آزمايي اطلاعات طراحي را در راكتور تحقيقاتي ايران (IR-40) انجام داد و اعلام كرد كه ساخت اين تاسيسات در حال انجام است. آژانس با استفاده از تصاوير ماهواره‌اي همچنان بر وضعيت كارخانه توليد آب سنگين نظارت كرده است.

پاراگراف 8: در 10 مي 2008 آژانس يك راستي آزمايي اطلاعات طراحي در كارخانه توليد سوخت (FMP) به عمل آورد.

پاراگراف 9: تمامي UF6 توليد شده تحت كنترل و نظارت آژانس مي باشند.
پاراگراف 11: در مارس و آوريل 2008 ايران متن اصلاح شده اطلاعات طراحي كارخانه غني سازي سوخت و كارخانه نيمه صنعتي غني سازي سوخت را ارائه داد.

پاراگراف 11: آژانس توانست اطمينان حاصل نمايد كه تمامي اقدامات پادمان شامل نظارت و كنترل قبل از اينكه UF6 به سانتريفيوژهاي جديد نصب شده تزريق شود انجام گرفته است.

پاراگراف 12: از فوريه 2008 تمامي سوخت وارد شده از فدراسيون روسيه براي استفاده در راكتور توليد برق بوشهر تحت مهر و موم آژانس بوده است.

پاراگراف 15: طي ديدار از تهران در 21 تا 22 آوريل 2008 ايران موافقت نمود كه به مطالعات ادعايي، فعاليتهاي خريد و تحقيق و توسعه شركتها و نهادهاي وابسته نظامي و سؤالاتي كه در نامه‌هاي 8 و 12 فوريه 2008 مطرح شده بودند رسيدگي نمايد.

پاراگراف 15: در 9 مي 2008 آژانس درخواستي براي توضيحات بيشتر در مورد ماهيت برنامه هسته‌اي ايران ارائه نمود. ايران پاسخ خود را در 23 مي 2008 ارائه داد كه توسط آژانس در دست بررسي است.

پاراگراف 18: ايران در 14 مي 2008 ارزيابي كلي از اسناد ارائه شده از سوي آژانس به اين كشور را به صورت مكتوب ارائه نمود.

پاراگراف 24: بايستي توجه داشت كه آژانس در حال حاضر، به غير از سند اورانيوم فلزي، هيچ اطلاعاتي راجع به طراحي عملي يا ساخت اجزاي مواد هسته‌اي يك سلاح يا ديگر اجزاي كليدي از جمله، چاشني از سوي ايران يا مطالعات فيزيك هسته اي مربوطه را در اختيار ندارد.

پاراگراف 26: آژانس توانسته است كه به راستي آزمايي عدم انحراف مواد اظهار شده هسته‌اي در ايران ادامه دهد.

پاراگراف 26: ايران دسترسي آژانس را به مواد اظهار شده هسته‌اي فراهم ساخته است و گزارشهاي لازم حسابرسي مواد هسته‌اي مرتبط با مواد و فعاليتهاي هسته‌اي اظهار شده را به آژانس ارائه داده است.

پاراگراف 28: بايستي تاكيد شود كه آژانس استفاده عملي از مواد هسته‌اي در ارتباط با مطالعات ادعايي را مشاهده نكرده است.

علاوه بر آن در گزارش اجراي پادمان(SIR) ايران هر سال از جمله كشورهايي بوده است كه «دبيرخانه توانسته است نتيجه گيري نمايد كه مواد هسته اي اظهار شده در فعاليتهاي صلح آميز هسته اي باقي مانده اند.» با توجه به گزارشهاي عيني فوق الذكر آژانس وظيفه اساسنامه اي خود در تضمين عدم انحراف فعاليتهاي هسته اي ايران انجام داده است و از آنجايي كه تمامي فعاليتهاي هسته اي ايران بر اساس اهداف صلح آميز هستند و تمامي 6 موضوع باقي مانده بر اساس برنامه كاري حل شده اند، هيچ توجيهي براي اينكه پرونده هسته اي ايران در دستور كار شوراي حكام باقي بماند وجود ندارد. بنابر اين پادمان بايد به روال عادي اجرا شود.

جناب آقاي رئيس،
در نتيجه رفتار و ديدگاه غير مسئولانه تعدادي از كشورهاي غربي بويژه آمريكا در قبال فعاليتهاي هسته اي مخفيانه اسرائيل و تهاجم نظامي متجاوزانه عليه تاسيسات هسته اي كشورهاي عضو طي دهه هاي گذشته، نخست وزير رژيم اسرائيل جسارت يافته تا علنا به در اختيار داشتن سلاح هسته اي اذعان نمايد. كشورهاي غربي ياد شده از اين موضوع كه يك نگراني جدي براي امنيت بين المللي است و بايستي در چارچوب آژانس و پيمان عدم اشاعه با آن برخورد شود، ممانعت نكرده و در خصوص آن نگراني ابراز نداشته اند. اين امر بي اعتنايي به درخواست اكثريت غالب كشورهاي عضو آژانس و بطور كلي مخالف نظر جامعه بين المللي است. در اين چارچوب مايلم يادآوري نمايم كه انتظار مشروع اكثر كشورهاي عضو، كه من آن را در نشست سال 2007 كنفرانس عمومي آژانس و جلسات شوراي حكام منعكس ساختم، اين است كه آژانس در باره اعتبار اظهارات متناقض نخست وزير با اظهارات نماينده رژيم اسرائيل در خصوص دارا بودن سلاح هسته اي كه يك تهديد جدي براي امنيت منطقه اي و بين المللي است تحقيق نمايد.

جناب آقاي رئيس
مايلم نگرانيهاي عمده زير را مورد تاكيد قرار دهم:
1- طبق بند 4 پيمان عدم اشاعه تسليحات هسته اي، هيچ چيز در اين پيمان نمي بايستي به گونه اي تفسير شود كه حق مسلم دول عضو در انجام تحقيقات، توليد و استفاده از انرژي هسته اي براي مقاصد صلح آميز و بدون اعمال تبعيض را تحت تاثير قرار دهد. اين ماده همچنين تصريح مي نمايد كه دول عضو پيمان متعهد مي شوند در تبادل تجهيزات، مواد و اطلاعات تكنولوژيكي استفاده از انرژي هسته اي براي مقاصد صلح آميز، در حداكثر شكل ممكن تسهيل نموده و در آن حق مشاركت داشته باشند. كشورهاي هسته اي و صنعتي در اين رابطه در موارد متعددي مرتكب نقض تعهدات خود شده اند كه به نوبه خود موجب ضربه وارد شدن به يك كشور عضو مي گردد. برخي از موارد نقض و پيامدهاي آن به شرح زير است:تحميل هزينه هاي غير ضروري بر آژانس، تخلف از ماده 4 پيمان بواسطه ايجاد مانع در مقابل فعاليتهاي هسته اي صلح آميز هسته اي يك كشور عضو، تحميل اقداماتي وراي تعهدات قانوني موجود يك كشور عضو شامل تعليق فعاليتهاي صلح آميز هسته اي كه مي تواند موجب وارد شدن خسارات فراوان انساني، مالي و سياسي شود، نقض ماده 11 اساسنامه آژانس دز تسهيل پروژه هاي همكاري فني، درگير نمودن غير قانوني شوراي امنيت، تعليق همكاريهاي فني آژانس با يك كشور عضو در حالي كه فلسفه وجودي آژانس كمك به كشورهاي عضو در اين زمينه است. تخريب صلاحيت و اعتبار آژانس، خسارت معنوي، بويژه خسارت به اعتبار يك كشور عضو.

با توجه به موارد پيش گفته ، اين پرسش مطرح مي شود كه « چه كسي بايد به اين خسارات را جبران كند و چطور بايد جبران خسارات صورت گيرد؟» در مورد قضيه ايران كشورهاي خسارت وارد كننده بايد به عنوان يگ گام حداقلي اشتباهشان را بپذيرند، از ملت بزرگ ايران عذرخواهي كنند، رفتار خود را اصلاح نمايند، و بالاتر از همه تمامي خساراتي را كه بر جمهوري اسلامي ايران وارد كرده اند جبران نمايند. جمهوري اسلامي ايران و شهروندانش اين حق را دارند كه متوسل به اقدامات قانوني عليه حاميان اين اقدامات غير قانوني شوند. اين كشورها بايد مسئوليت اقداماتشان را بپذيرند و در اين رابطه پاسخگو باشند.

2- اين نگراني جدي وجود دارد كه با وارد شدن آژانس به مسائلي فراتر از اساسنامه اش به طور مشخص مسائل غير هسته اي همچون انفجارهاي با قدرت بالا و موشك، آژانس از وظيفه اساسنامه اي اش منحرف شود و فشارهاي بيشتري را بر دبيرخانه وارد آورد و يك رويه جديد مخرب عليه اعتبارآژانس ايجاد نمايد.

3- اشاره به رهيافت دوگانه نسبت به روند گزارش دهي فعاليتهاي راستي آزمايي به شوراي حكام بسيار مايوس كننده است. در حالي كه موضوع ايران طي 5 سال گذشته به طور مداوم مورد بررسي قرار گرفته است، ما شاهد آن هستيم كه در ارتباط با ديگر كشورهاي عضو كه ناپايبندي نسبت به تعهدات پادماني خود داشته اند و فعاليتهاي مخفيانه غني سازي و بازفراوري بدون اطلاع به آژانس داشته اند، هرگز در شوراي حكام از سال 2004 تاكنون مورد بررسي قرار نگرفته اند و تنها هنگام بررسي گزارش پادمان كشورهاي عضو در سال 2007 به كشورهاي عضو اعلام شد كه موضوع به انجام رسيده و بسته شده است.

4- متاسفانه آژانس عمدتاً بر روي يك محور اساسنامه آژانس يعني پادمان متمركز شده است. اين وضعيت منجر به اين شده است كه آژانس به عنوان يك «نگهبان هسته اي» مشهور شود و ديگر فعاليتهاي عمده اژانس در تقويت كاربردهاي صلح آميز هسته اي كه به طور فزاينده اي مورد علاقه كشورهاي عضو مي باشند تحت الشعاع قرار گيرند. لازم است خاطر نشان شود كه به خاطر اقدامات سياسي شوراي حكام و مداخله شوراي امنيت بخش اصلي مسئوليتها و وظايف آژانس كه ارتقا و تسهيل فعاليتهاي صلح اميز هسته اي است در معرض تهديد جدي قرار گرفته است و اقتدار آژانس به طور قابل ملاحظه اي به خطر افتاده است. در اين رابطه من مايلم كه بار ديگر بر مواضعمان تاكيد نمايم : «آژانس در اجراي فعاليتهايش نبايد همكاري فني خود را مشروط به هيچگونه وضعيت سياسي، اقتصادي، نظامي، يا ديگر شرايط كه منطبق بر اساسنامه آن نيستند نمايد». دستورالعمل INFCIRC/267 آژانس كه توسط شوراي حكام تصويب شده است همچنين تاكيد مي كند كه ارايه همكاري فني عملكرد اصلي و با اولويت بالاي آژانس مي باشد و مسئوليت موفقيت آن بر عهده تمامي بخشهاي دبيرخانه مي باشد. همچنين تاكيد شده است كه آژانس نبايد ارايه هرگونه كمك فني را مشروط به شرايط سياسي نمايد.

آقاي رئيس:
مطالعات ادعايي؛ براي تسهيل قضاوت منصفانه هياتهاي محترم و به طور كلي كشورهاي عضو، دولت من تصميم گرفته است كه يك كپي از اطلاعات محرمانه در مورد مطالعات ادعايي و توضيحات جامع در اثبات اينكه اسناد مطرح شده ساختگي و جعلي هستند فراهم نموده است كه هريك از اعضا ميتوانند يك بسته حاوي آن را در طبقه 7 همين ساختمان در اتاق 39 بعد از اتمام سخنراني اينجانب تحويل بگيرند.

با اين وجود من مايلم كه موضوعات ذيل را براي ثبت در سوابق اظهار دارم:

اصولاٌ هدف اصلي برنامه كاري اين بود كه موضوعات باقيمانده براي يك بار مورد رسيدگي قرار گيرند و وارد پروسه اي بي پايان نشوند.

بند 3 برنامه كاري توافق شده تصريح مي كند كه «آژانس به ايران دسترسي به اسنادي كه درارتباط با : پروژه نمك سبز،آزمايش انفجار با قدرت بالا و موشك با قابليت بازگشت به جو را در اختيار دارد فراهم مي كند ... به محض دريافت تمامي مدارك مربوطه ، ايران به بررسي آنها مي پردازد و به آژانس ارزيابي خود را ارايه مي دهد. »

به دليل فشارهاي تحميل شده توسط آمريكا كه از برنامه كاري وپيشرفت آن خرسند نبود آژانس اجازه نيافت كه اسناد ادعايي را به ايران تحويل دهد و تنها 86 صفحه را به ايران نشان داد و از ايران خواست كه در مورد آنها توضيح دهد.

در حالي كه بر اساس برنامه كاري نشستهاي مذاكره يا مصاحبه با اشخاص پيش بيني نشده بود اما ايران بر اساس حسن نيت و همكاري با آژانس موافقت كرد كه گفتگوهايي را با آژانس داشته باشد و اسناد لازم را در اين رابطه به آژانس ارايه دهد. همانطور كه معاون پادمان مدير كل طي نشستها ابراز داشت آژانس تمامي اسناد مربوط به مطالعات ادعايي را به ايران نشان داد. سپس ايران به آژانس ارزيابي خود را به صورت شفاهي و كتبي ارايه داد.

درست زماني كه آژانس در حال تهيه گزارش مارس 2008 خود به شوراي حكام بود آمريكا اسناد ادعايي جديدي را ارايه داد تا روند بي پاياني را در اين زمينه آغاز نمايد.

انتظار مي رفت كه آژانس بر اساس برنامه كاري توافق شده اين موضوع را ببندد. حتي اگر اطلاعات جديدي به اطلاع آژانس در اين زمينه رسيد آن بايستي بر اساس رويه پادماني مربوطه مورد رسيدگي قرار گيرد. اما متاسفانه بر خلاف همكاري سازنده ميان ايران و آژانس در اجراي برنامه كاري و رسيدگي به مطالعات ادعايي، و بر خلاف پيشرفت قابل ملاحظه اي كه در اين رابطه ايجاد شده بود، تعدادي اسلايد جعلي و ساختگي در نشست توجيهي فني به اعضاي آژانس نشان داده شد. اين در حالي اتفاق افتاد كه آژانس ارزيابي خود را در مورد اظهارات ايران به پايان نرسانده بود.

من اين واقعيت را خاطرنشان مي سازم بخاطر فشار سياسي توجيه ناپذير و مداخله آمريكا در كاركرد دبيرخانه، مانع از اين شد كه مدارك طبق بند III برنامه عمل تحويل گردد و آژانس قادر نشد به وظيفه خود در تحويل مطالب مرتبط با مطالعات ادعايي عمل نمايد.

يك سوال ساده وجود دارد: در صورتي كه يك كشور عضو مطالبي يا اسنادي را با ادعاي انحراف مواد و فعاليتهاي هسته اي يك عضو ديگر به سمت مقاصد نظامي ارائه دهد، آيا حق دارد كه به دبيرخانه دستورالعمل دهد كه چگونه و در چه زماني از آنها بهره بگيرد؟ آيا اين عمل نقض اساسنامه آژانس نيست؟

عليرغم اين واقعيت كه جمهوري اسلامي ايران ارزيابي نهايي خود را در مورد مطالعات ادعايي به آژانس ارائه نمود‍، لكن بر اساس حسن نيت و همكاري سازنده و بخاطر اينكه آژانس بتواند به ابهاماتي كه يك كشور ايجاد نموده بود بپردازد، با درخواست آژانس براي ديدار از ايران بمنظور بررسي اين موضوع موافقت نمود. اين امر عليرغم اين واقعيت كه برنامه عمل بطور كامل اجرا شده بود، صورت پذيرفت.

ايران در خصوص مطالعات ادعايي در جلساتي متعدد با هيات اعزامي آژانس مذاكره نمود. بيش از 200 صفحه پاسخ مكتوب ارائه شد عليرغم اين كه چنين موردي در برنامه عمل تصريح نشده بود.

ايران درخواست نمود بمنظور روشن شدن حيطه مسائل و اجتناب از ايجاد يك فرآيند پايان ناپذير حداقل فهرست مطالعات ادعايي را دريافت دارد. در اين زمينه معاون مديركل در امور پادمان فهرست تمامي اسناد مرتبط با مطالعات ادعايي را به ايران ارائه نمود. ايران درخواست نمود كه براي دور جديد مذاكرات و بمنظور ارائه حداقل تصوير اين اسناد به ايران ارائه شود تا كارشناسان بتوانند آنها را بررسي نموده و پاسخ لازم را ارائه نمايند. متاسفانه گفته شد بدليل اينكه آمريكا اجازه تحويل اسناد مكتوب درباره مطالعات ادعايي را به ايران در طي مذاكره نداده است، آژانس مجاز به چنين كاري نمي باشد. بنابر اين ايران فقط توانست نسخه الكترونيكي اين اسناد را از طريق نمايش تصويري Power Point مشاهده نمايد. چنين شرايطي موانع جدي براي ايران و فرآيند انجام وظايف حرفه اي و غير جانبدارانه آژانس ايجاد نمود. كارشناسان ايراني عليرغم اين موانع، طي سه روز از نسخه الكترونيكي اسناد يادداشت برداري نموده و نتيجه بررسي ها در يك گزارش مكتوب درج گرديد و همراه با توضيحات شفاهي بصورت مكتوب به آژانس ارائه گرديد. اين موضوع در بند 18 گزارش اخير مديركل درج شده است.

مجموع صفحات اسناد مدارك ادعايي كه نشان داده شدند 86 صفحه بودند كه تماما بي پايه، مجعول و ساختگي بودند.

تنها موردي كه براي انتساب اسناد ادعايي به ايران مورد استفاده قرار گرفت، وجود كلمات فارسي در برخي از آنها بود.

ايران اعلام نمود كه در چنين فعاليتهايي وارد نشده است.

بر اساس برنامه عمل (بر اساس بند 18 گزارش مديركل) ما تعهدات خود را در ارائه ارزيابي به انجام رسانده ايم.

بر اساس برنامه عمل ايران يك سند 15 صفحه اي اورانيوم فلزي را به آژانس ارائه داد لذا اين موضوع بسته شده است.

به غير از يك سند، تمامي اسناد درمورد مطالعات ادعايي از سوي آمريكا در اختيار آژانس قرار گرفته اند.

هيچ يك از اسناد نشان داده شده واجد اصالت نيستند. اسناد اصلي به ايران ارائه نشده اند به اين دليل كه در چنين صورتي جعلي بودن آنها بسادگي ثابت مي شود.

تنها تعداد معدودي از صفحات نشان داده شده به شكل نامه ساخته شده اند كه هيج يك از آنها با چارچوب نامه نگاري وزارت دفاع منطبق نمي باشند. بقيه آنها صرفا اوراقي با چند جمله تايپ شده هستند. هيچ يك از اسناد و مطالب ارائه شده از سوي آژانس داراي نشان طبقه بندي نبوده اند.

بر اساس بند 24 گزارش اخير مديركل بايستي توجه داشت آژانس هيچ اطلاعاتي راجع به طراحي عملي يا ساخت اجزاي مواد هسته اي يك سلاح يا ديگر اجزاي كليدي از جمله، چاشني از سوي ايران يا مطالعات فيزيك هسته اي مربوطه را در اختيار ندارد. براساس بند28 : بايستي خاطر نشان ساخت كه آژانس استفاده عملي از مواد هسته اي در ارتباط با مطالعات ادعايي را نيافته است.

آقاي رئيس
ضمن تاكيد مجدد بر سياست ادامه همكاري با آژانس بر طبق موافقتنامه جامع پادمان من مايل هستم اطلاعات زير را در مورد تحولات اخير جهت ثبت در سوابق گزارش نمايم.

جمهوري اسلامي ايران معتقد است كه تعامل سازنده و مذاكرات معقولانه بر اساس عدالت و بدون پيش شرط همراه با احترام متقابل راه حل اساسي براي ارتقاء و بهبود شرايط و اوضاع بين المللي مي باشد. جمهوري اسلامي ايران معتقد است كه توسل به رهيافت همزمان تهديد و مذاكره نه تنها كمكي به حل مسائل نمي كند بلكه باعث پيچيده تر شدن وضعيت كنوني نيز مي شود. ملت بزرگ ايران با هزاران سال تمدن زبان غير متمدنانه تهديد و تحقير را تحمل نخواهد كرد. در اين خصوص در حاليكه جمهوري اسلامي ايران همچنان همكاري كامل خود را با آژانس ادامه ميدهد، مسير مذاكره در عرصه هاي مختلف جهاني شامل كاربرد انرژي هسته اي براي صلح و سعادت را پيگيري مي نمايد. بر اين اساس من مايل هستم بار ديگر تاكيد نمايم كه جمهوري اسلامي ايران از هيچ تلاشي در راستاي نيل به صلح و ثبات بين المللي فروگذار نخواهد كرد. قدرت و توانائيهاي جمهوري اسلامي ايران مي تواند در خدمت صلح و ثبات منطقه اي و جهاني قرار گيرد. جمهوري اسلامي ايران پيرو ملاحظات و مطالعات عميق خويش بسته اي شامل طرحها و ابتكارات مهم در حوزه هاي مختلف سياسي , امنيتي , اقتصادي و هسته اي آماده نمود كه به كشورهاي گروه 1+5 ارائه شده است. اين بسته با ديدگاهي حاكي از عدالت, اقتدار و احترام متقابل فراهم شده و به عنوان مبنايي براي مذاكرات جامع و گسترده با كشورهاي مربوطه بر اساس تعهدات جمعي مي باشد. من مايل هستم برخي از موارد بخش هسته اي اين بسته را كه مربوط به آژانس مي باشد بيان نمايم.

در رابطه با موضوع هسته اي ايران آماده است بطورجامع وبه عنوان يك عضو فعال و با نفوذ پيمان NPT وآژانس , موضوعات زير را مورد توجه قرار دهد:

- فراهم نمودن تضمين بيشتر در مورد عدم انحراف فعاليت هاي هسته اي كشورهاي مختلف
- تاسيس كنسرسيوم توليد و غني سازي سوخت هسته اي در نقاط مختلف جهان از جمله در ايران
- همكاري جهت دسترسي و استفاده از تكنولوژي هسته اي و تسهيل در استفاده از آن توسط همه كشور ها
- خلع سلاح هسته اي و تاسيس يك كميته جهت پي گيري آن
- نظارت بهينه بر روي فعاليت هاي هسته اي كشور هاي مختلف توسط آژانس
- همكاري هاي مشترك در مورد ايمني هسته اي و حفاظت فيزيكي
- تلاش در جهت تشويق ديگر كشور ها در مورد كنترل صادرات مواد و تجهيزات هسته اي

ما اعتقاد راسخ داريم كه بسته ارائه شده يك فرصت استثنايي براي يك همكاري واقعي، جدي و آشكار در ميان اعضا فراهم مي نمايد. من مايلم تاكيد نمايم كه راهكار اساسي جمهوري اسلامي ايران در اين بسته يك راهكار استراتژيك مي باشد. بر اين اساس از كشورهاي مربوطه انتظار مي رود كه اهميت اين موضوع و مفاد بسته پيشنهادي را به عنوان يك راه حل جامع براي مشكلات و چالشهاي منطقه اي و جهاني و همچنين به عنوان مبنايي براي همكاري هاي بلند مدت درك نموده و به عنوان روشي سازنده با آن برخورد نمايند. اين موضوع يك آزمايش تاريخي اراده و خواست سياسي براي حل و فصل صلح آميز چالشهاي جهاني مي باشد.

آقاي رئيس:
در پايان بار ديگر تاكيد مي كنم كه جمهوري اسلامي ايران كشوري مسئول و در چارچوب تعهدات قانوني خود مطابق با پادمان جامع ، در مورد برنامه هسته اي اش از شفافيت كامل برخوردار بوده و در عين حال هرگز درمورد حقوق انكار ناپذير خويش سازش نمي نمايد.

آقاي رئيس:
در پايان بار ديگر تاكيد مي كنم كه جمهوري اسلامي ايران كشوري مسئول و در چارچوب تعهدات قانوني خود مطابق با پادمان جامع ، در مورد برنامه هسته اي اش از شفافيت كامل برخوردار بوده و در عين حال هرگز درمورد حقوق انكار ناپذير خويش سازش نمي نمايد.
 پنجشنبه 16 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 269]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن