تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815051699




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحولات جديد بازار بورس شركت‌هاي IT


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: تحولات جديد بازار بورس شركت‌هاي IT
Google در اين هفته با كاهش 84/4دلاري، هر سهم خودش را با قيمت 62/544دلار عرضه كرد و فروخت. غول نرم‌افزاري دنيا با وجود اقدامات اخير خود درباره خريد شركت yahoo و عرضه خدمات رصد آنلاين يا «تلسكوپ جهاني» هنوز نتوانسته فاصله‌اش را با رقيب ديرينه كم كند. Microsoft در هفته اخير با كاهش 48/1درصدي برابر 42/0دلار، سهام خود را با قيمت 05/28دلار براي هر سهم عرضه كرد و به فروش رساند. Yahoo اما با وجود افزايش قيمت سهام، هنوز از دو رقيب ديگر عقب است.

تحولات جديد بازار بورس شركت‌هاي IT
وضعيت قرمز
ندا لهردي- دنياي اقتصاد
اين روزها در ميان اخبار جنجالي درباره افزايش قيمت مواد غذايي و افزايش بي‌سابقه قيمت نفت گويا بازار تكنولوژي رونق روزهاي گذشته‌اش را از دست داده است. در حقيقت آمار و ارقام هم اين موضوع را تاييد مي‌كنند. به اين ترتيب روند افزايشي قيمت نفت از روزهاي آغازين سال ميلادي جديد يعني سال 2008، نظر سرمايه‌گذاران بزرگ را به خودش جلب كرده است. درست به همين دليل هم است كه سهام پرطرفدار شركت‌هاي تكنولوژي بي‌توجهي چشمگير سرمايه‌گذاران را در اين مدت تجربه كرده‌اند و در نهايت حجم سرمايه‌گذاري در بخش IT در سال جديد كاهش يافته است. كاهش حجم سرمايه‌گذاري در صنعت تكنولوژي اولين نمودهاي خود را در بازار سهام شركت‌هاي بزرگ اين بخش بروز داد. به اين ترتيب سقوط 2/7درصدي سهام شركت Intel كه يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان پردازنده‌هاي رسانا و نيمه‌رسانا دنيا است، اولين نشانه بود.در روزهاي آغازين سال 2008 سهام اين شركت با كاهش 77/1دلاري به 9/22دلار براي هر سهم رسيد.

بيشترين كاهش براي سهام توليدكنندگان قطعات سقوط سهام شركت Intel گويا نقطه شروعي براي كاهش تدريجي قيمت سهام شركت‌هاي توليدكننده قطعات سخت‌افزاري بود. به عقيده كارشناسان بازار بورس اين اتفاق در حقيقت به دنبال كاهش تقاضا براي خريد قطعات كامپيوتري در مقابل افزايش توليد اين محصولات روي داد.با اين اوصاف روند كاهش قيمت سهام اين شركت‌ها همچنان ادامه دارد تا جايي كه قيمت هر سهم شركت INTEL در روزهاي اول اين هفته با كاهش 97/1درصدي برابر 47/0 دلار به 41/23 دلار براي هر سهم رسيد.اين رقم اگرچه نسبت به قيمت سهام INTEL در ماه ژانويه كمي (كمتر از يك دلار) افزايش يافته است، اما نتوانسته رونق بازار روزهاي گذشته را تكرار كند. بعد از INTEL شركت موفق HP با ركود بازار همراه شد و قيمت سهام آن در هفته اول ماه ژانويه امسال با كاهش 9/5درصدي برابر 92/2 دلار به 73/46 دلار رسيد.

اين در حالي است كه قيمت سهام اين شركت در هفته اخير حتي با افزايش 13/0درصدي برابر 06/0 دلار هم نسبت به ماه ژانويه كاهش پيدا كرده است.به اين ترتيب سهام شركت HP در اين هفته با قيمت 96/44 دلار براي هر سهم معامله شد. توليدكننده بزرگ كارت‌هاي گرافيكي يعني شركت NVIDIA هم گويا از اين قاعده مستثنا نيست. قيمت سهام اين شركت در ژانويه گذشته با كاهش 4/8درصدي برابر 75/2 دلار به 30 دلار براي هر سهم رسيد. در اين هفته اما قيمت هر سهم NVIDIA با كاهش 28/2درصدي برابر 54/0 دلار تا 11/23 دلار هم كاهش پيدا كرد.شركت MICREL توليدكننده پردازنده‌هاي نيمه رسانا هم با كاهش 22درصدي در ماه ژانويه سهام خود را با قيمت 13/6 دلار فروخت. در اين هفته گويا MICREL افزايش كمي را در قيمت سهام خود تجربه كرده است.

سهام اين شركت در هفته اخير با افزايش 42/0درصدي برابر 04/0 دلار به 5/9 دلار براي هر سهم به فروش رسيد.شركت بزرگ AMD اما گويا بداقبال‌ترين شركت توليدكننده قطعات سخت‌افزاري و حتي در ميان شركت‌هاي IT بوده است. سهام اين شركت از آغاز سال 2008 ارزان‌قيمت‌ترين و كم‌تقاضاترين سهم بوده است. قيمت هر سهم AMD با كاهش 9/6درصدي در ماه ژانويه برابر 31/6دلار بوده و در اين هفته با كاهش 69/2 درصدي به 88/6دلار رسيده است.

موتورهاي جست‌وجو هنوز پرطرفدارترند
در چنين شرايطي اما موتورهاي جست‌وجوي آنلاين همچنان طرفداران خاص خود را داشته و با افزايش هرچند كم قيمت سهام خود يا كاهشي ناچيز مواجه بوده‌اند. در اين ميان پرطرفدارترين موتور جست‌وجوي آنلاين، گران‌قيمت‌ترين سهام را در ميان تمام شركت‌هاي IT دارد. Google در اين هفته با كاهش 84/4دلاري، هر سهم خودش را با قيمت 62/544دلار عرضه كرد و فروخت. غول نرم‌افزاري دنيا با وجود اقدامات اخير خود درباره خريد شركت yahoo و عرضه خدمات رصد آنلاين يا «تلسكوپ جهاني» هنوز نتوانسته فاصله‌اش را با رقيب ديرينه كم كند. Microsoft در هفته اخير با كاهش 48/1درصدي برابر 42/0دلار، سهام خود را با قيمت 05/28دلار براي هر سهم عرضه كرد و به فروش رساند. Yahoo اما با وجود افزايش قيمت سهام، هنوز از دو رقيب ديگر عقب است. اين شركت بعد از به تاخير انداختن مجمع عمومي سهامدارانش در اين هفته سهامش را با افزايش 19 سنتي با قيمت 72/27دلار براي هر سهم فروخت.

رونق بازار كامپيوترهاي شخصي
توليدكنندگان كامپيوترهاي شخصي اما به دنبال رونق بازار كامپيوترهاي شخصي و افزايش حجم صادرات آنها در سال جديد، اميدهاي بيشتري در بازار سهام تكنولوژي دارند. سيب محبوب دنياي تكنولوژي اما انگار پرطرفدارترين سهام را در ميان شركت‌هاي ديگر دارد.

به اين ترتيب سهام شركت Apple با افزايش بيش از 2درصد برابر 12/4دلار، در اين هفته با قيمت 17/181دلار فروخته شد. بعد از apple اگر چه IBM محصولاتي پرطرفدار را به بازار عرضه مي‌كند، اما گويا نتوانسته آنچنان كه بايد نظر سرمايه‌گذاران را به خودش جلب كند. به همين دليل هم سهام اين شركت در روزهاي اخير كاهش 5/0دلاري برابر 40/0درصدي را تجربه كرد كه در نهايت به كاهش قيمت سهام آن به 2/124دلار منجر شد. Dell هم اگرچه از روزهاي رونقش فاصله گرفته اما هنوز سعي دارد سهم خودش را از بازار سهام تكنولوژي حفظ كند.

سهام اين شركت با افزايش 7/2درصدي يا 56سنتي در اين هفته با قيمت 19/21دلار عرضه شد.
با تمام اينها اما كارشناسان معتقدند بازار سهام شركت‌هاي IT روزهاي خوبي را نمي‌گذراند. تا آنجا كه در روزهاي اخير شاخص تكنولوژي Nasdaq با كاهش 20درصدي و شاخص فن‌آوري برتر Morgan Standley با كاهش 35 درصدي در بازار بورس نيويورك مواجه شده‌اند.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 318]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن