تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816304054




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دست‌اندركاران رينگ طلايي بورس از تحولات بازار مي‌گويندسكه آتي در كفه ترازو


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: دست‌اندركاران رينگ طلايي بورس از تحولات بازار مي‌گويندسكه آتي در كفه ترازو
تجربه و اميد؛ روايت بازار از سال جديدگروه بورس كالا – معاملات بازار آتي بورس كالاي ايران سال گذشته در شرايطي سپري شد كه بسياري از كارشناسان نسبت به تداوم رونق در معاملات بازار آتي طي سال جاري اميدوار هستند و هرچند روند قيمت‌ها از ابتداي سال 91 منفي بوده اما از آنجا كه طي سال 90 بازار سكه نوسان‌هاي شديد و خاصي را پشت سرگذاشت، فعالان بازار آتي تجربه‌هاي زيادي در اين دوره كسب كرده و از اين‌رو بيشتر آنها چشم‌انداز مثبتي را براي سال جديد ارزيابي مي‌كنند. دنياي اقتصاد در گفت‌وگو با تعدادي از كارشناسان و فعالان بازار آتي نظرات آنها را در خصوص سال گذشته و پيش‌بيني سال جديد جويا شده كه در ادامه مي‌خوانيد.


مريم بيگ محمدي، مدير بخش كالايي بازار آتي شركت كارگزاري بانك صادرات در رابطه با بازار آتي بر اين باور است كه سال گذشته بازار نوسانات شديدي را شاهد و معاملات از ريسك بالايي برخوردار بود؛ با نوسانات دلار تعداد زيادي از مشتريان با ريسك جديدي روبه‌رو مي‌شدند، اما وي ابراز اميدواري كرد با سياست‌هاي متمركز، نگراني و دغدغه سال گذشته مبني بر خروج مشتريان از بازار، تا حدودي كاهش پيدا كند.
به گفته وي هر چند در دو ماه پاياني سال گذشته حجم معاملات كاهش پيدا كرد و برخي از معامله‌گران متضرر شدند، اما بايد نسبت به اتفاقات سال جاري اميدوار باشيم.
به عقيده اين كارگزار با توسعه در بخش نرم‌افزاري و آنلاين شدن معاملات و كاهش ريسك مشتريان، مي‌توان گام‌هاي اساسي در توسعه بازار برداشت؛ به طور مثال تعيين ميزان وجه تضمين بايد به گونه اي در نظر گرفته شود كه هم براي مشتريان و هم براي كارگزاري‌ها ريسك معاملات پايين باشد.
بيگ محمدي اميدوار است با راه‌اندازي قراردادهاي آپشن، سياست‌هاي در نظر گرفته در جهت توسعه به كارگيري از ابزارهاي جديد معاملاتي، نوسانات قيمت دلار و حركت اونس طلا در بازارهاي جهاني كه به طور قطع به تاثير از فاكتورهاي فراواني طي سال جاري با افت و خيز روبه‌رو خواهد شد، مي‌توان شاهد اتفاقات جديدي در بازار بود.
حامد توسلي، مدير كالايي بازار آتي شركت كارگزاري ايران سهم نيز بر اين باور است كه بازار تا دو ماه پاياني سال گذشته شرايط مناسب و مطلوبي داشت، اما پس از متضرر شدن تعدادي از شركت‌هاي كارگزاري در بهمن ماه و با شرايط جديد دادوستد، از رونق معاملات كم‌كم كاسته شد.
به گفته وي زماني كه اعلام شد تا اطلاع ثانوي امكان افزايش موقعيت تعهدي خريد براي فعالان بازار مقدور نيست، اعتماد بسياري از سرمايه‌گذاران نسبت به روند دادوستدها در بازار آتي از بين رفت، اين در حالي بود كه با افزايش غيرمنطقي وجه تضمين، تعدادي از بازيگران فعال از بازار خارج شدند.
به نظر وي با اين اقدام بخش عمده‌اي از اعتماد فعالان از بين رفت كه به راحتي نمي‌توان اين كاستي را جبران كرد، اما با تغييرهايي مناسب در روند معاملات و متناسب شدن ميزان وجه تضمين با اعتبار مشتري شايد دوباره بتوان به رونق معاملات اميدوار بود.
اين كارشناس بازار در رابطه با روند معاملات در سال جاري معتقد است كه بازار باز هم مثبت خواهد بود؛ چراكه دلار روند رو به افزايشي را سپري خواهد كرد؛ همچنين نرخ تورم و ميزان نقدينگي نيز در مثبت شدن بازار تاثيرگذار خواهند بود ضمن اينكه نوسانات طلا در بازار‌هاي جهاني از ديگر فاكتورهاي تاثيرگذار خواهد بود. معصومه خليلي كارشناس شركت كارگزاري نهايت نگر نيز معتقد است بازار آتي طي سال گذشته با نوسانات زيادي رو به رو بود، اما اگر در سال جاري و در پايان فروردين ماه سكه‌هاي پيش‌فروش منجر به تحويل شود، هيجان‌ها و التهاب‌هاي غيرمنطقي بازار كاسته خواهد شد.
همچنين سياوش سليماني، مدير كالايي شركت كارگزاري بورسيران نيز بر اين باور است، در سال گذشته هر روزي كه سپري شد براي فعالان تجربه بود، اما روند معاملات در سال جاري ممكن است متلاطم تر از از سال گذشته باشد و به بياني ديگر سرمايه‌گذاري در اين بازار ممكن است هم سود و هم ضرر زيادي داشته باشد، اما از نظر وي در هر صورت روند معاملات نشان مي‌دهد ريسك در خود بازار وجود دارد، البته تجربه سال گذشته به معامله گران نشان داد چه رفتاري از خود در هر برهه از زمان داشته باشند.
به نظر اين كارگزار در سال جاري نيز فعالان بايد شيوه‌هاي مديريت سرمايه را رعايت كرده، طمع نكنند و در هر زمان كه مصلحت بود جسارت به خرج دهند.
به گفته اين كارشناس، آشنايي بيشتر سرمايه گذاران با سازوكار ابزارهاي مشتقه در سال گذشته كه به نام سال جهاد اقتصادي نام‌گذاري شد نقطه عطفي در بازار قراردادهاي آتي بود. به گفته وي در سال جاري نيز وضعيت تفاوت زيادي نخواهد كرد، اما احتمال دارد تلاطم‌ها بيشتر شود؛ زيرا مسير حركتي دلار در بازارهاي داخلي و اونس طلا در بازارهاي جهاني تعيين‌كننده روند دادوستدها خواهد بود.
حقيقي‌ها از بالا بودن وجه تضمين مي‌گويند
نظرات كارگزاران بورس در شرايطي مطرح مي‌شود كه مشتريان حقيقي به عنوان سرمايه‌گذاران اصلي بازار، دغدغه‌هاي متفاوتي نسبت به روند مبادلات و موضوع ميزان وجه تضمين دارند:
مرتضي احمد خاني، يكي از مشتريان فعال بازار آتي در اين‌باره مي‌گويد: از لحاظ ميزان استقبال و ارزش معاملات، سال گذشته سال رويايي براي بازار بود؛ به نظر مي‌آيد سال گذشته هيچگاه تكرار نخواهد شد، اما چشم‌انداز آينده متفاوت است.
به گفته وي تعاملات سياسي و مذاكرات گروه 1+5 با كشورمان در رابطه با مسائل صلح آميز هسته‌اي، ميزان نرخ تورم و نوسانات بازار ارز در كنار بازارهاي رقيب همچون سهام و مسكن و ديگر بازارها مي‌تواند مهم‌ترين فاكتورهاي تاثيرگذار در روند معاملات باشد، اما دادوستدها نشان مي‌دهد بازار در سال جديد هم سير نزولي و هم سير صعودي را تجربه خواهد كرد.
وي مهم ترين دغدغه فعالان را نيز بالا بودن ميزان وجه تضمين، افزايش ريسك مشتريان در روزهاي پاياني سال گذشته و بيشتر شفاف شدن بازار مي‌داند.
حسن حسيني، ديگر مشتري فعال بازار آتي نيز بر اين باور است كه سال گذشته بازار آتي بيشتر متاثر از فاكتورهاي غيراقتصادي بود و مهم‌ترين عاملي كه مي‌تواند در سال جاري نيز روند معاملات را تغيير دهد عوامل غيراقتصادي خواهد بود.
البته در روزهاي پاياني سال گذشته ميزان وجه تضمين خيلي بالا رفت و معاملات بازار بسيار اندك شد، اين در حالي بود كه ريسك مشتريان نيز افزايش يافته بود.
اما توصيه اين كارشناس به همه مسوولان و تصميم‌گيرندگان اقتصادي در سال جاري اين است كه از نوسانات قيمت دلار بكاهند و از چندنرخي شدن نيز جلوگيري كنند؛ چون در سالي كه گذشت افت و خيزها به حدي بود كه بسياري از فعالان (چه واردكنندگان و چه صادركنندگان) با نگراني فراواني معاملاتشان را انجام مي‌دادند.
ناصر عبدي، يكي از ديگر مشتريان فعال بازار نيز مي‌گويد: افزايش وجه تضمين مهم‌ترين نگراني فعالان در روزهاي پاياني سال گذشته بوده است؛ چراكه با بالا رفتن ميزان وجه تضمين، حجم بازار به شدت پايين آمد و اين در شرايطي بود كه حجم و ارزش معاملات مي‌توانست در دو ماه پاياني سال گذشته بسيار بيشتر از ميزان فعلي باشد.
به نظر وي تعداد بسياري از معامله گران حقيقي نسبت به حضور در بازار ترديد دارند؛ زيرا از جذابيت بازار كاسته شده است.
به گفته وي در روزهاي پاياني سال گذشته نوسانات كاهش و تعداد مشتريان حقيقي نيز كم شد؛ اين در حالي است كه بازار طي سال گذشته در بيشتر اوقات پرنوسان و چشم‌اندازها بيشتر صعودي بود. هر چند كه شاهد افت و خيزهايي نيز بود، اما در مجموع سالي كه گذشت بسيار پر رونق بود.
به نظر اين فعال بازار در سال جاري نيز همچنان كه چشم‌اندازها نشان مي‌دهد بازار باز هم صعودي خواهد بود، اما با توجه به اتفاقات افتاده در رابطه با تغيير سازوكار روند مبادلات بعيد است جذابيت امسال به مانند سال گذشته باشد.
جمع شدن حجم زيادي از نقدينگي‌ها، كاهش جذابيت بازار سكه با توجه به طرح پيش فروش سكه از سوي بانك مركزي، جذب شدن نقدينگي‌هاي سرگردان در ديگر بازارها همچون بازار مسكن، سهام و از سويي تغييرات طلا در بازارهاي جهاني از پارامترهاي اساسي هستند كه از نظر اين فعال مي‌توانند در سمت و سوي بازار نقش داشته باشند.

شنبه|ا|19|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن