تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821120933




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چهره خارجي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: چهره خارجي ايران
كشورها هرچقدر هم نيرومند و مرفه باشند نياز به چهره‌سازي خارجي دارند. در اين تصويرگري خارجي هر مملكتي تلاش مي‌كند ضمن توجيه عملكرد و رفتار رهبران و مسئولا‌ن حاكم خود به ديگران بگويد كه عقل و منطق و پيروي از قوانين حاكم در روابط بين‌الملل بر شيوه حكومتي آنان حاكم است. در حكومت‌هايي كه منافع جهاني دارند و از سابقه بلندي در تعامل با ديگران برخوردارند اين چهره‌سازيها هم از طريق مستقيم توسط دستگاههاي تبليغي رسمي و هم به طريق غيرمستقيم از مجراي سازمانها و تشكيلاتي كه به ظاهر داراي استقلال عملند ليكن در خفا از هماهنگي در اجراي سياست‌هاي كلي حكومت پيروي مي‌كنند انجام مي‌گيرد. براي مثال سفارت‌خانه‌ها و رايزني‌هاي فرهنگي نهادهاي رسمي و رسانه‌‌هاي چند زبانه و مطبوعات و تلويزيونهاي ماهواره‌اي ابزار تبليغ غير مستقيم قدرتهاي بزرگ تلقي مي‌شوند.

در كنار كشورهاي بزرگ مملكت‌هايي نيز مي‌توانند وجود داشته باشند كه گرچه در زمره قدرتها و ابرقدرتها قرار ندارند ليكن به علت‌هاي خاص تاريخي و سياسي جغرافيايي جهان خارج رفتار آنها را با حساسيت خاصي نظاره مي‌كند. جمهوري اسلامي ايران يكي از اين كشورهاست كه علاوه بر قرار داشتن در قلب يك منطقه بحران‌زده و ثروتمند از آنجا كه انقلاب واقع شده در آن داراي پيامي جهاني است هم زير ذره‌بين ديگران قرار دارد و هم مخالفان انقلاب و معارضان حكومت مستقر در آن سعي مي‌كنند ضمن وارونه جلوه دادن ماوقع، چهره‌اي كه مي‌سازند هولناك و رفتار آن برخلاف موازين بين‌الملل باشد.

در 30 سال گذشته و با توجه به منافعي كه با وقوع انقلاب اسلامي به خطر افتاده است قدرتمندان جهان از پيام رهايي‌بخش انقلاب اسلامي دل مشغول شده‌اند و به منظور دگرگونه جلوه دادن واقعيت‌هاي موجود در جامعه ايران به شيوه‌هاي گوناگون متوسل شده‌اند.

با توجه به اين حساسيت‌ها دوستان ايران اسلامي به قدر وسع و توان خود تلاش كرده‌اند به دفاع از عملكرد ايران اسلامي بپردازند ليكن با توجه به محيط خصمانه‌اي كه در جوامع غربي نسبت به ايران ايجاد شده اين دوستان ايران داراي قدرت مانور محدوداند و چنانچه از ميزان معيني از طرفداري قدم فراتر بگذارند، برچسب‌هاي گوناگون اتهام به آنها زده مي‌شود.

البته ايران تنها كشوري نيست كه پس از وقوع انقلاب در آن آماج تيرهاي زهرآگين قرار مي‌گيرد. لااقل در نيم قرن اخير هر ملتي كه در مسير خلاف منافع قدرتهاي بزرگ گام برداشته با توطئه‌هاي رنگارنگ دشمنان روبرو شده، با اين حال نظر به ماهيت انقلاب اسلامي از يكسو و علاقمندي جهاني كه توده‌‌هاي جهان اسلام به ايران ابراز مي‌دارند از ديگر سو حجم و نوع مقابله‌هاي تبليغاتي با ايران نسبت به ديگر انقلابها بيشتر و متنوع‌تر بوده است.

در سه دهه گذشته هم دشمنان ايران اسلامي از شيوه‌‌هاي به كار گرفته شده درس‌هاي جديد‌ آموخته‌اند هم خود ما فهميده‌ايم كه با توجه به پيچيدگي‌هاي تبليغاتي در جهان بايد در نحوه عمل كرد خود با حفظ اصول، تجديدنظر يا لااقل دقت كنيم با اين حال واقعيت‌هاي كنوني در جهان خارج بخصوص در اموري كه به دولت‌ها و رسانه‌هاي غربي مربوط مي‌شود چهره‌اي كه از ايران ترسيم مي شود اگر با آنچه در داخل ايران مي‌گذرد در تعارض نباشد لااقل با آن متفاوت است.

وقتي در اين خصوص در جمعي قرار مي‌گيريم كه دوستان ايران يا لااقل افراد بي‌طرف در آن حضور دارند نخستين مطلبي كه طرح مي‌شود اين است كه ايراني‌ها براي تغيير چهره غير واقعي كه از آنها ترسيم شده به قدر كافي تلاش نمي‌كنند و متقابلا هم مسئولان ايراني دست‌اندركار تبليغات اظهار مي‌دارند كه توطئه‌اي در جهان وجود دارد كه با مديريت واحد جهاني و با اتكا به امكانات عظيم صهيونيست‌ها تلاش به وارونه جلوه دادن چهر‌ه ايران دارد.

صبح روز گذشته اينجانب در يك گردهم‌آيي بين‌المللي در تهران شركت كردم كه رئيس اطاق مشترك ايران و انگليس عقيده داشت، ايراني‌ها و به خصوص مسئولان آن توجه چنداني به وزن كلمات و جملاتي كه ادا مي‌كنند ندارند و نمي‌دانند كه اظهارنظرهاي آنها در خارج آب را به آسياب تندروهاي ضد ايراني مي‌ريزد و اتفاقا يكي از وزراي پيشين كه از قدرت تحليل‌گري بالايي برخوردار است اظهار مي‌داشت كه شايعات و مطالب رايج كه عليه ايران در خارج گفته مي‌شود، به دقت مديريت مي‌شود. حالا پرسشي كه مطرح مي‌شود اين است كه اين تبعات منفي عليه ايران و حكومت‌اش واقعا حاصل توطئه‌هاي رسانه‌اي صهيونيستي آمريكايي بين‌المللي است يا نه، عملكرد مسئولان خاصي از كشور ما بهانه به دست اين افراد بهانه‌جو مي‌دهد تا هم از ايران رعب و وحشت ايجاد كنند و هم مسئولين ايران اسلامي را افرادي غيرمفيد به موازين بين‌المللي جلوه دهند. اگر انسان بخواهد منصفانه به كرسي قضاوت بنشيند در مقايسه با حجم تبليغات ضد ايران بايد قبول كند كه كاري كه ما مي‌كنيم هم ناكافي و هم غير همه‌جانبه و ناهماهنگ است و از سوي ديگر اگر بپنداريم كه ايران براي خبرنگاران خارجي، كشور بسته‌اي نيست و اينكه در تصوير و ترسيم واقعيت‌هاي ايران، خبرنگاران و گزارش‌گران از محدوديت‌هاي موجود كه در بسياري از كشورها با آنها مواجه‌اند در ايران از آزادي نسبي قابل قبولي برخوردارند و اينكه سالانه همين خبرنگاران هزاران گزارش و خبر از ايران به جهان خارج مخابره مي‌كنند اينكه هنوز خود آنها وقتي به ايران مي‌آيند اظهار مي‌دارند واقعيت موجود داخل بسيار با چهره‌اي كه از ايران نشان داده مي‌شود متفاوت است ، مي‌رساند كه پس بايد يك قدرت عاقله هماهنگ‌كننده جهاني و مسئول داشته باشد كه اين همه خبر و گزارش را يا بي‌اثر مي‌كند يا تغيير جهت مي‌دهد. اينجانب با لحاظ مسئوليت‌هاي رسانه‌اي كه در گذشته داشته‌ام و با آشنايي‌هاي زيادي كه با اصحاب رسانه‌هاي خارج دارم، فكر مي‌كنم هم رئيس اتاق ايران و انگليس در بي‌دقتي و كم‌توجهي ما در آنچه مي‌گوييم حق داشته باشد و هم وزير عزيزي كه تصور مي‌كند كه يك توطئه جهاني عليه ايران شكل داده شده است. با اين حال اين نكته باريك‌تر از مو نيز وجود دارد كه تبليغات يك دانش بسيار پيچيده است كه در نوع خارجي آن هم ابزار در دست ناكافي مي‌باشد و هم با ظرافت‌‌هاي آن به قدر كافي آشنايي نداريم و بالاخره اينكه ما براي تغيير چهره‌اي كه از ايران در جهان خارج ترسيم شده نياز به پرهيز از كارهاي تك‌بعدي و پرداختن به كارهاي چندوجهي داريم. ترديد نبايد كرد كه چهره ايران اسلامي در ميان توده‌‌هاي جهان اسلام بسيار مثبت است ليكن اگر قرار بود همه تصميمات جهاني را همين توده‌ها بگيرند شايد بدون اينكه خود ما بخواهيم آنها مي‌توانستند از ايران اسلامي چهره‌اي زيبا بسازند ليكن واقعيت اين است كه در دنياي غرب افكار عمومي‌سازي امري رايج است و آنها كه ابزار لازم را در اختيار دارند چهره نازيبا و غيرواقعي از ايران ترسيم كرده‌اند كه البته بخشي از آن نيز به عملكرد ناصواب خود ما مربوط مي‌شود.




 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 348]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن