تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حقّ نصيحت خواه اين است كه به راه صحيحى كه مى دانى مى پذيرد، راهنمائيش كنى و سخن در حدّ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802222319




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موسوي لاري: تخريب هاشمي هميشه مورد نكوهش بوده‌است


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: موسوي لاري: تخريب هاشمي هميشه مورد نكوهش بوده‌است
تخريب جناب آقاي هاشمي رفسنجاني مورد حمايت مجموعه دوستان اصلاح‌طلب نيست و هميشه مورد نكوهش بوده. معتقدم همان دوستاني كه با هاشمي رفسنجاني آن گونه برخورد كردند بعد از مدتي شعار عبور از خاتمي را نيز مطرح كردند و شايد عده‌اي مي‌خواستند نگاه خود را نگاه رايج اصلاحات كنند؛ بنابراين تخريب هاشمي رفسنجاني كه هيچ، تخريب هيچ كس را قبول نداريم
آفتاب: رييس شوراي سياستگذاري ائتلاف اصلاح‌طلبان با طرح اين پرسش كه آيا جنبش دوم خرداد مشخصات يك انقلاب و يا يك شورش اجتماعي، يا نوعي تجديدنظر و انفعال را داشت، و يا نوعي بازگشت به اصالت‌ها بود، اظهار داشت: «در تعريف دوم خرداد هم امروز و هم در گذشته ممكن است دچار اشتباه شده باشيم».

به گزارش آفتاب به نقل از ايسنا، حجت‌الاسلام سيد عبدالواحد موسوي لاري كه در همايش «حماسه دوم خرداد پس از 11 سال» كه از سوي انجمن فرهنگ و سياست دانشگاه شيراز برگزار مي‌شد، سخن مي‌گفت، افزود: «حركت دوم خرداد انقلابي در درون انقلاب نبود، هم‌چنين در جهت واژگون كردن دستاوردهاي انقلاب و تغيير مسير آن نيز نبود، نيروهاي انساني پديدآورنده آن هم از چنين ويژگي‌هايي برخوردار نبودند».

وزير كشور دولت خاتمي هم‌چنين دوم خرداد را يك شورش اجتماعي برگرفته از نوعي تعارضات دروني جامعه ندانست و گفت: «اين حركت در جهت برآوردن مطالبات صنفي نيز نبود و نيز اين گونه نبود كه پرچمدار حركت يك جريان صنفي باشد كه عليه شرايط موجود در جامعه شورش كرده باشد».

او هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش خود كه آيا آن چه در دوم خرداد اتفاق افتاد نوعي تجديدنظرطلبي در اصول و بنيان باورها بود؟ اظهار داشت: «نسل جواني كه موتور محركه دوم خرداد بود، درصدد نبود خلاف آرمان‌هاي انقلاب حركتي را سامان دهد؛ چرا كه اگر چنين بود مجموعه‌هاي وسيعي كه در محيطهاي مختلف علمي و پژوهشي در كنار هم قرار گرفتند، نمي‌توانستند اين گونه با هم وحدت در هدف و تشريك مساعي داشته باشند».

به باور وي، تحصيل‌كردگان روشنفكر حوزوي در كنار تحصيل‌كردگان روشنفكر دانشگاهي با نگاهي روشن‌بينانه وارد عرصه شدند و در برابر همه تبليغات رسمي‌اي كه وجود داشت و مي‌خواست يك سليقه و يك جريان را به پيروزي برساند، ايستادگي كردند و جنبش دوم خرداد را به وجود آوردند.

موسوي لاري خاطرنشان ساخت: «جنبش دوم خرداد نوعي آرمان‌خواهي برگرفته از متن نظام از ناحيه كساني بود كه اصول، اساس و پايه‌هاي نظام را قبول، اما قرائتي متفاوت از قرائت موجود داشتند».

وي با بيان اين كه جنبش دوم خرداد جنبش تجديدنظرطلبي منفعلانه نيز نبود اظهار كرد: «همه آن چه عوامل پيدايش جنبش اجتماعي دوم خرداد بود، به‌ويژه نيروهاي كنش‌گري كه در عرصه حضور داشتند، كساني بودند كه به اصل و مباني جمهوري اسلامي اعتقاد داشتند و بازگشت به ميثاق ملي و قانون اساسي به عنوان تنها سندي كه روابط رسمي و قانوني توده‌هاي مردم و حاكمان بر اساس آن تنظيم شده، نظر اين گروه بود».

رييس شوراي سياست‌گذاري ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان هم‌چنين با اشاره به منشور 14 ماده‌اي سيد محمد خاتمي كه قبل از دوم خرداد 76 ارائه كرد، اظهار داشت: «نكاتي كه در آن منشور مطرح شد تكيه بر اصل توسعه سياسي به معناي مشاركت دادن آحاد جامعه در سرنوشت خويش و « هر ايراني يك رأي و ايران براي همه ايرانيان» بود كه به همه به يك نسبت حق تعيين سرنوشت براي خود مي‌داد».

اين فعال سياسي يادآور شد: «قانون‌گرايي و بازگشت به اصالت‌هاي قانوني اصل ديگري بود كه سيد محمد خاتمي مورد توجه قرار داد».

به گفته وي خواسته‌ها، تمايلات، منش‌ها و رفتارهاي متفاوت را جز قانون عامل ديگري نمي‌توانست به هم متصل كند.

وي به اصل تنش‌زدايي در سياست خارجي دولت خاتمي نيز اشاره كرد و گفت: «اصل ديگر رفتار متوازن و تاثير قانون شناسي و قانون‌گرايي در رابطه با مردم، هم‌چنين امنيتي فرض نكردن شرايط جامعه و استفاده از روش‌هاي دموكراتيك براي تحولات بود كه همه يك واقعيت را به ما تفهيم مي‌كند و آن اين كه حركت دوم خرداد بازگشت به اصالت‌ها و بنيان‌ها و حركتي در جهت عملياتي شدن اصول قانون اساسي بود».

موسوي لاري ادامه داد: «اگر امروز در آستانه دوم خرداد قرار گرفته‌ايم و مي‌خواهيم اين جنبش را كه تأثيري قطعي در سرنوشت ما داشت، بشناسيم، بايد بگوييم تعريفي كه ما از دوم خرداد داريم بازگشت به اصالت‌ها و فهم صحيح راه و روشي كه بنيان‌گذار جمهوري اسلامي فرا روي ما قرار داد، است».

وي هم‌چنين با طرح اين پرسش كه چه شد كه اين نگاه ، نگاه رايج آن روزها شد و توده‌هاي مردم با تفاوتي كه در نوع و شرايط زندگي داشتند براي تحقق اين شعارها به شعوري جمعي روي آوردند، افزود: «آنهايي كه دوم

” تعريفي كه ما از دوم خرداد داريم بازگشت به اصالت‌ها و فهم صحيح راه و روشي كه بنيان‌گذار جمهوري اسلامي فرا روي ما قرار گرفته است... “

خرداد و اين حماسه بزرگ را رقم زده‌اند، به پيام‌هاي دريافتي از سوي بانيان اين جنبش چگونه پاسخ داده‌اند».

موسوي لاري اضافه كرد: «با گذشت هشت سال از دشواري‌هاي جنگ تحميلي در آن دوران و فشارهاي تحميل شده بر اثر جنگ به جامعه كه نتيجه آن، معطل‌ماندن اصولي از قانون اساسي بود، علاوه بر خسارات مادي فراواني كه به ما تحميل شد، جان عده‌اي عزيزترين افراد جامعه نيز فدا شد و همچنين به دليل شرايط دوران جنگ پاره‌اي از اصول قانون اساسي زمينه اجرا پيدا نكرد».

وي با بيان خاطره‌اي از مجلس سوم، گفت: «هيأت‌رييسه مجلس قرار بود نامه‌اي خدمت حضرت امام بنويسند و به پاره‌اي از مشكلات كه در قانون اساسي به وجود آمده، اشاره كنند و از ايشان بخواهند را راهنمايي كنند، جنگ تمام شده بود و چند ماهي از پايان جنگ گذشته بود، ما وقتي تصميم به نوشتن اين نامه گرفتيم، كمي دلشوره داشتيم اما دغدغه اين را نيز داشتيم كه برخي اصولي كه به حقوق ملت برمي‌گشت اجرا نشده و نيز دغدغه داشتيم كه نكند مورد قبول حضرت امام واقع نشود؛ اما بر خلاف برداشت سطحي ما، پاسخ حضرت امام حاكي از مهر و محبت ايشان نسبت به نويسندگان نامه بود و پاسخ فرمودند همه ما بايد به قانون اساسي عمل كنيم و اگر در دوران جنگ نتوانستيم به برخي اصول عمل كنيم، وظيفه ماست كه همه، هم اكنون به قانون عمل كنيم».

وي اضافه كرد:« پس از رحلت جانگداز حضرت امام خميني (ره) اولين مشكلي كه فرا روي ما قرار گرفت تفسير اصل 99 بود. شوراي نگهبان بر اساس قانون نقش نظارتي در انتخابات رياست‌جمهوري و مجلس داشت، اين شورا مسئوليتش اين بود كه مجريان انتخابات را به سمت اجراي قانون هدايت و بر اجراي قانون نظارت كند، اما درست كمتر از يكسال يا يك سال و چند ماه از رحلت امام تفسير اصل 99 توسط شوراي نگهبان به گونه‌اي شد كه در ادبيات سياسي ما واژه «نظارت استصوابي» وارد شد كه به معناي حضور شوراي نگهبان در همه مراحل انتخابات و به دست گرفتن سكان انتخابات بود و نتيجه‌اي كه در برداشت رد صلاحيت گسترده نمايندگان مجلس سوم و جلوگيري از ورود آن‌ها به مجلس چهارم شد».

وي به ديگر اصول مغفول قانون اساسي نظير شوراها، تشكيل دادگاه‌هاي مطبوعات و تعريف جرم سياسي اشاره كرد و گفت: «ده‌ها اصل از اصول قانون اساسي در بوته‌اي از ابهام باقي مانده بود كه بيان واقعي مطالبات صدساله مردم ايران بود».

وزير كشور دولت خاتمي زمينه‌هاي

” مدعيان اصلاح‌طلبي كساني هستند كه بازگشت به اصالت‌هاي قانون اساسي مد نظرشان است اما برخي مي‌خواهند عنوان كنند كه جنبش دوم خرداد يعني نوعي شورش عليه بنيان‌ها... “

شكل‌گيري دوم خرداد را بازگشت به بنيان‌هاي انقلاب و عملياتي شدن اصول و حقوق ملت دانست و گفت: «رأي بيش از 70 درصدي مردم به كانديدايي كه جهت‌گيري خود را خواسته‌هاي عنوان شده مي‌دانست، نشان داد كه بر اساس ديدگاه جديد شرايط براي ورود صاحبان اصلي نظام فراهم شده است».

وي همچنين تأكيد كرد: «مدعيان اصلاح‌طلبي كساني هستند كه بازگشت به اصالت‌هاي قانون اساسي مد نظرشان است اما برخي مي‌خواهند عنوان كنند كه جنبش دوم خرداد يعني نوعي شورش عليه بنيان‌ها. اين عده اگرچه كم هستند يا شناخت واقعي از جنبش دوم خرداد ندارند و يا مي‌خواهند نظرات خود را بر اين حركت بار كنند».

موسوي لاري در بيان دستاوردهاي هشت سال دولت اصلاحات نيز گفت: «در اين هشت سال توانستيم در حوزه روابط بين‌الملل نگاه كينه‌توزانه به جمهوري اسلامي را تغيير دهيم؛ به گونه‌اي كه سال اول قرن اول هزاره سوم با نام ايران همراه شد تا ايران به عنوان پرچمدار گفت‌وگو پرچم هدايت انسان را در هزاره سوم به دست گيرد».

به باور وي در اين هشت سال خصومت‌ها عليه نظام رنگ باخت و دشمنان كينه‌توز جمهوري نتوانستند آن گونه كه خواست آنها بود، افكار عمومي جهان را با خود همراه كنند.

اين فعال سياسي در ادامه با اشاره به شرايط اقتصادي گفت: «امروز بعد از سه سال كه از پايان پذيرفتن حاكميت اصلاحات مي‌گذرد وقتي به جامعه نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم در زمان اصلاحات با فروش نفت كمتر از 10 دلار در سال 77 ، هزاران پروژه صنعتي با كمترين امكانات به ثمر رسيد اما امروز نفت به بشكه‌اي 130 دلار رسيده ولي تمدن صنعتي بزرگ عسلويه در وضعيت خوبي نيست».

وي همچنين گفت: «آن روزها نفت را بشكه‌اي 10 دلار و بعدها كمتر از 20 دلار مي فروختيم و با ساماندهي اين درآمدها پروژه‌هاي بزرگ به نتيجه رسيد، ولي امروز خوشحاليم كه استانداري اعلام مي‌كند توانستيم برنج را وارد كنيم تا شايد كمي از قيمت 5 هزار توماني آن كاسته شود»!

موسوي لاري در پايان با اشاره به آنچه آن را تلاش انديشه‌هاي متحجرانه براي حضور در جامعه خواند گفت: «حتي وقتي فرزند امام در مقابل تخطي از انديشه امام موضع مي‌گيرد به او اهانت مي‌شود و دفتر تنظيم و نشر آثار امام به دليل اينكه با تحريف‌كنندگان انديشه امام همراه نمي‌شود مورد اهانت قرار مي‌گيرد و خواستار پالايش اين مؤسسه مي‌شوند».

موسوي لاري در پايان اين جلسه در پاسخ به پرسش دانشجويي كه از او پرسيد « چرا دوباره اصلاحات؟» گفت: «به اعتقاد شما جايگزين اصلاحات چيست ؟ ما ظرفيت‌هايي براي اصلاح امور داريم، آيا اگر جامعه بر مدار

” دوم خرداد با همه موانع پيش رو به پيروزي رسيد و اصلاحات توانست قانون‌گرايي را به يك فرهنگ تبديل كند و احزاب را سامان دهد و NGO هاي فعالي به وجود آورد... “

قانوني اداره شود كسي بايد مخالف باشد»؟

وي افزود: «راه اصلاح از درون با منطق و عقلانيت ما را به نتيجه مي‌رساند و راه‌هايي كه ما را به ناكجا آباد مي‌برد ما را به نتيجه نمي‌رساند. معتقدم دوم خرداد با همه موانع پيش رو به پيروزي رسيد و اصلاحات توانست قانون‌گرايي را به يك فرهنگ تبديل كند و احزاب را سامان دهد و NGO هاي فعالي به وجود آورد».

وي تأكيد كرد: «با رفع معايب و نقايص و تقويت بنيان‌هاي فكري مسير اصلاحات را پيش خواهيم برد».

دانشجوي ديگري خطاب به موسوي لاري گفت: «چرا عده‌اي از اصلاح‌طلبان در سال‌هاي اوليه دوم خرداد هاشمي رفسنجاني را تخريب كردند و چرا شما جلو تخريب هاشمي را نگرفتيد و به توصيه امثال كروبي و زيباكلام توجه نكرديد؟ من معتقدم برخي رفتارهاي مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي باعث شكست اصلاحات شد».

موسوي لاري در پاسخ به اين دانشجو گفت: «تخريب جناب آقاي هاشمي رفسنجاني مورد حمايت مجموعه دوستان اصلاح‌طلب نيست و هميشه مورد نكوهش بوده. معتقدم همان دوستاني كه با هاشمي رفسنجاني آن گونه برخورد كردند بعد از مدتي شعار عبور از خاتمي را نيز مطرح كردند و شايد عده‌اي مي‌خواستند نگاه خود را نگاه رايج اصلاحات كنند؛ بنابراين تخريب هاشمي رفسنجاني كه هيچ، تخريب هيچ كس را قبول نداريم».

وي در پاسخ به سوال مطرح شده درباره آنچه نقش حزب مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در شكست اصلاح طلبان خوانده شد نيز گفت: «من عضو مجمع روحانيون مبارز هستم، بنابراين سوال شما از ديگر گروه‌هاي سياسي را بايد نمايندگان آن گروه جواب دهند؛ اما به هيچ عنوان نمي‌پذيرم كه اصلاحات شكست خورده، وقتي در مجلس هشتم 86 نماينده را رد صلاحيت كرده‌اند معنايش اين است كه عرصه رقابت را گرفته‌اند، معنايش شكست اصلاحات نيست، همانگونه كه مجموع كانديداي اصلاح‌طلبان در انتخابات دوم رياست‌جمهوري بيشتر از گروه رقيب رأي آوردند؛ اما به عنوان جريان اصلاح‌طلب مي پذيريم كه اشتباهمان ارائه سه كانديدا در انتخابات رياست‌جمهوري گذشته بود و اگر به جاي سه كانديدا يك كانديدا داشتيم امروز نتيجه انتخابات چيز ديگري بود».

موسوي لاري در پاسخ به دانشجوي ديگري نيز گفت: «در مجلس هشتم فقط امكان رقابت بر سر يك سري كرسي‌هاي مجلس را داشتيم، آن هم با كساني كه كانديداهاي اول ما در بسياري از حوزه‌ها نبودند، با اين حال بيش از 55 نفر از دوستان اصلاح طلب رأي آوردند و همين جا اعلام مي‌كنم مجلس هشتم مثل مجلس هفتم نخواهد بود؛ چراكه اين مجلس فراكسيون‌هاي متعددي خواهد داشت و خيلي از كانديداهاي مستقل نيز براي بازيابي خود جذب برخي فراكسيون‌ها مي‌شوند و يا فراكسيون ديگري تشكيل مي‌دهند؛ همان‌گونه كه جريان اصول‌گرا نيز براي بازيابي خود به تشكيل فراكسيون‌هاي متعددي دست مي‌زند».
 پنجشنبه 2 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 357]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن