تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804606150




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همخواني مشورت و عصمت؟!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: همخوانی مشورت و عصمت؟!
امام علی (ع)
گاهى گفته مى شود حضرت در فرازى از خطبه 216 از خود نفى اشتباه نفرموده است و این سخن با عقیده به عصمت آن حضرت ناسازگار است؟ پاسخ این است كه ما با دلایل محكم بر این اعتقادیم كه معصومان(علیهم السلام) از هر خطا و گناهى پاك و مصون اند و هر كارى را كه انجام مى دهند طبق دستور خداوند متعال است و به شهادت تاریخ، هر دستورى كه على(علیه السلام) در موارد گوناگون داده و از هر كارى كه نهى كرده، درست و بجا بوده است; مانند قضیه حكمین، نهروان و صدها مورد دیگر. در عین حال امام(علیه السلام)مشتاقانه مردم را به مشورت دعوت مى كند چنان كه مى فرمود: «فاعینونى بمُناصَحَة خَلیة من الغِش، ، سَلیمة من الریب»; (1) مرا به اندرز دادن و خیرخواهى، كه خالى از نادرستى و سالم از ریب و شك باشد، یارى دهید. در مورد دیگر مى فرمایند: «فلا تكُفُوا عن مقالة بحق او مشورة بعَدْل انى لست فى نفسى بفوقِ اَنْ اَخْطِىءَ»; (2) با من بى پروا و بدون ترس، حق را بگویید و آن چه را حق و درست مى دانید ابراز كنید و از مشورت به عدل خوددارى نكنید. من پیش خودم این چنین نیستم كه اشتباه نكنم. روشن است كه معناى این جمله آن نیست كه امام على(علیه السلام) اشتباه مى كند بلكه مقصود حضرت این است كه من این چنین نیستم كه در ذات خودم اشتباه نكنم، بلكه من هم انسان هستم و از لوازم بشر بودن یكى این است كه او همواره امكان و زمینه خطا و گناه كردن دارد; البته جز كسانى كه مورد عنایت خاصه الهى قرار گرفته اند و یكى از كسانى كه مورد توجه و عنایت و لطف الهى قرار گرفته امام على(علیه السلام) مى باشد. حضرت مى دانست كه به ویژه در آینده درباره اش غلوّ خواهند كرد، همچنان كه خود فرمود: نسبت به من دو فرقه گمراه شدند یكى آنان كه به دشمنى با من برخاستند و دیگرى كسانى كه درباره من زیاده روى كرده و نسبت خدایى به من دادند. این كار نوعى مبارزه با این عقیده است چنان كه قرآن كریم درباره حضرت یوسف مى گوید: (و ما أبرىءُ نفسى انّ النفس لأمارّة بالسوء الاّ ما رحم ربّى); (3) من خودم را از عیب و تقصیر پاك نمى كنم چرا كه نفس انسان همواره او را به خطا و لغزش وا مى دارد; جز كسانى كه مورد رحمت ویژه پروردگار قرار گیرند. و شكى نیست كه یكى از كسانى كه در مراحل سخت زندگى مورد رحمت ویژه الهى قرار گرفت یوسف(علیه السلام)بود. قرآن مى فرماید: (لو لا أن أرى برهان ربه كذلك ینصرف عنهُ السُّوءَ و الفَحْشاء انّه من عبادنا المُخْلِصین); (4) اگر برهان و لطف خاص الهى نگهبان یوسف نبود به طور حتم به گناه آلوده مى شد، ولى ما او را از عمل زشت بازداشتیم، چرا كه او از بندگان پاك و معصوم است.
امام علی (ع)
از ذیل آیه شریف چنین به دست مى آید كه اگر بنده اى به مقام مُخلَصیت، صفا و پاكى برسد از ارتكاب خطا و لغزش مصون خواهد بود و یكى از كسانى كه لطف الهى و عنایت ویژه خدا شامل حال او شده است، امام على(علیه السلام) مى باشد; چرا كه بدون تردید امام على(علیه السلام) بارزترین مصداق مقام مخلصیت است. پس اگر امام(علیه السلام)خود را مبراى از اشتباه نمى داند براى این است كه مانند حضرت یوسف مى فرماید كه (و ما أبرؤ نفسى...) و به این باور دارد كه نفس همواره به بدى فرمان مى دهد مگر آن كه مورد رحمت قرار گیرد. آن حضرت در جاى دیگر مى فرمایند: «ولا تظنوا بى اِسْتِثْقالا فى حق قیل لى، و لا التماسَ اِعْظام لنفسى»; (5) درباره من گمان نكنید كه اگر سخنِ حقى به من گفته شود، بر من دشوار آید و یا این كه در مقام بزرگ نمایى و كبرورزى برآیم. این سخن على(علیه السلام) در راستاى دعوت به شور و مشورت است اما چند نكته دیگر را نیز مى توان از آن بهره گرفت: 1. حضرت مى دانست كه به ویژه در آینده درباره اش غلوّ خواهند كرد، همچنان كه خود فرمود: «هلك فىَّ رجلان مُحبٌّ غال و مبغضٌ قال»; (6) نسبت به من دو فرقه گمراه شدند یكى آنان كه به دشمنى با من برخاستند و دیگرى كسانى كه درباره من زیاده روى كرده و نسبت خدایى به من دادند. این كار نوعى مبارزه با این عقیده است. 2. آن حضرت مى خواست تا بدین وسیله سنتى را پایدار سازد كه حاكمان امت، خود را از نظارت و خیرخواهى بى نیاز ندانند و با این كار از استكبار، خودخواهى و خودكامگى آنان پیشگیرى شود. 3. على(علیه السلام) با این وسیله درس بزرگى به اصحاب و پیروان خویش آموخت كه همیشه و در هر موقعیت و مرتبه اى كه هستند از بازیابى و اصلاح معایب خویش غافل نباشند. 4. بى شك رواج روحیه مشورت در جامعه راهى براى رشد آن و ورود و حضور صاحبان اندیشه در صحنه هاى مختلف اجتماعى و سیاسى و نیز مراقبت بیشتر حاكمان از عملكرد خویش است.   پی نوشت ها: 1. نهج البلاغه، خطبه 118، بخش 1 ـ 2. 2. همان، خطبه 216، بخش 24. 3.سوره یوسف، آیه 53. 4. همان، آیه 24. 5. نهج البلاغه، خطبه 216، بخش 23. 6. همان، حكمت 117. بخش سیره و عترت تبیان منبع: روابط امام علی (علیه السلام) و خلفا به روایت نهج البلاغه حسین رجبی، سیدمهدی موسوی کاشمری، احمد رهدار





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 400]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن