تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه‏اش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805429456




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قصه بازي شيطان وجماعت


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
قصه بازي شيطان وجماعت
قصه بازي شيطان وجماعت   نويسنده:   برشي از کتاب چهل حديث امام خميني «چهل حديث» امام خميني(ره) کتابي است که اگر کسي با سليقه و دقت، آن را ويراستاري مي کرد، طوري که به سياق ولحن اما لطمه نخورد و ملاحتي که درجملات هست از دست نرود، کتابي محبوب تر و دوست داشتني تر مي شد (شبيه همان کاري که جعفر مدرس صادقي براي کتاب هاي قديمي کرده است).نوعي نکته بيني و شيريني در تعابير و توصيف هاي اين کتاب هست که آن را از بقيه کتاب هاي اخلاقي واعتقادي ، متفاوت مي کند . نوعي زندگي دراين کتاب هست که خواننده را به همذات پنداري و نزديک شدن به روح نويسنده مي رساند.صداي امام (ره) دراين کتاب، صداي معلم اخلاقي نصيحت گر و حکايت گونيست، صداي مردي است که در درجه اول مي خواهد خودش را درست کند وهمان حرف هايي را که به نفس خودش مي زند بلند بلند براي بقيه هم مي گويد. نگاه از بالا و توصيه گرانه نيست.بيشتر از آنکه حکايت وار و پند آموز باشد، موشکافانه و هوشمندانه است ودقيقا به همين دليل، در آن نوعي تخيل وتصوير سازي به کار رفته که شکل نويي از کاربرد قصه در اخلاق است .براي توضيح اين ويژگي چهل حديث،بررشي از مبحث ريا جدا کرده ايم .نويسنده با نوعي روايت عجيب، خودش را جاي آدم هاي مختلف يک صف جماعت مي گذارد و تخيل مي کند و که شيطان در ذهن هر کدامشان چه مي گويد.توضيح اين که عناوين داخل کروشه را ما به متن اضافه کرده ايم و در متن اصلي نيست. [زاويه ديد امام جماعت] يکي از عبادات بزرگ اسلام، «جماعت» است و از اين جهت، شيطان دراين عبادت بزرگ بيشتر رخنه مي کند و با امام جماعت بيشتر دشمن است و لهذا وارد مي شود در قلب بعضي امام ها از طريق مختلف. مثلا امام جماعت مي بيند فلان آدم مقدس آمده به نماز جماعت او، براي جلب توجه اوخضوع درنمازش را بيشتر مي کند.در مجالس مختلف که مي نشيند، براي اينکه به غايبين نماز جماعتش مقام خود را نشان دهد، ذکري از آن آدم مقدس به ميان مي کشد يا يک طوري به مردم مي رساند که فلاني در جماعات من حاضر شده. درقلب خود هم به طوري به اين شخص ارادت پيدا کرده که در نماز او حاضر شده است و اظهار حب و اخلاص به او مي کند که در عمرش به خداي تعالي و اولياء او يک لحظه نکرده، خصوصا اگر از تجار محترم باشد! واگر خداي نخواسته يکي از اشراف ، راه را گم کرده به صف جماعت ملحق شود مصيبت زيادتر مي گردد! اين، مال امام جماعت پرجمعيت! درعين حال ، شيطان از امام جماعت کم جمعيت نمي گذرد.پيش اورفته به او مي گويد به مردم بفهمان که من از دنيا گذشته ام و در مسجد کوچک محله با فقرا و ضعفا مي گذارنم! اين هم مثل آن يا بدتر است، زيرا که شيطان موفق مي شود رذيله حسد را هم در قلب او بارور کند.اما جماعت کم جمعيت ، از دنيا که بهره اي ندارد، مايه آخرت را هم با اين مکر، شيطان از او مي گيرد ، ورشکست در دنيا وآخرت مي شود. [زوايه ديد صف اول] شيطان به امام تنها اکتفا نکرده، از جهنمي شدن اونايره شهوتش فرو ننشسته ،وارد صف مامومين مي شود. صف اول چون فضلش بيشتر وميامن صفوف از مياسر بيشتر، آنها را بيشتر مورد هدف خود قرار مي دهد. بيچاره مقدس را از منزل دور کشيده در صف اول در طرف يمين نشانده، با او وسوسه مي کند که اين فضيلت را به چشم مردم بکش! اين بيچاره هم نفهيمده از کجا مي خورد با يک عشو ونازي اظهار فضل خود را مي کند! شرک باطن را بروز داده عمل را به سجين مي فرستد. [زاويه ديد صف دوم به بعد] شيطان از آنجا به ديگر صفوف رفته آنها را وادار مي کند از صف اول با کنايه واشاره تکذيب کرده، مقدس بيچاره را مورد سهم طعن وشتم قرار دهند و خود را از اطوار آن منزه شمارند. [زاويه ديد آخر] گاهي ديده مي شود يک شخص محترمي را خصوصا اگر از اهل فضل وعلم باشد ، شيطان دستگيري کرده به صف آخر مي نشاند، براي اينکه بفهماند با اينکه من با اين مقام نبايد با اين شخص نماز کنم، وليکن از بس از دنيا گذشته ام و هواي نفس ندارم آمده ام در صف آخر هم نشسته ام! بعضي از اين قبيل اشخاص را در صف اول ملاقات نخواهيد کرد. [زاويه ديد آنکه اصلا به مسجد نمي آيد] درهمين حال ، شيطان دست از گريبان من و شما که دستمان از جماعت کوتاه است و از غم بي آلتي افسرده هستيم برنداشته و ما را وادار مي کند به جماعت مسلمين خدشه کرده، طعن به آنها زده و عيوبي براي جماعت تراشيده ، جماعت نداشتن خود را کناره گيري قلمداد کنيم و خود را از دنيا گذشته و منزه ازحب جاه و نفس معرفي نماييم .ما از اين دو طايفه بدتريم! نه دنياي تام دسته اول و نه دنياي ناقص دسته دوم و نه آخرت داريم. در صورتي که ما هم اگر دستمان برسد، از آن دو دسته جاه طلب تريم و حب شرف و مال را بيشتر داريم. منبع:داستان (خردنامه همشهري)- ش47  
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 221]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن