واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: رانندگي با خودروي سنگين را ياد گرفتمبراي درست درآوردن نماهاي رانندگي با کاميون ضمن مشورت با سيروس مقدم تصميم گرفتم خودم رانندگي با کاميون را تجربه کنم به همين دليل سه شبانه روز با راننده تمرين کردم، اوايل سخت بود ولي کم کم عادت شد.
احمد مهرانفر براي تماشاگران حرفهاي تئاتر چهرهاي شناخته شده و البته محبوب است. نقشآفرينيهاي فوقالعاده او در نمايشهايي چون "رژيسورها نميميرند"، "شوايک"، "فنز" و "17 دي کجا بودي" از خاطرات خوش دوستداران صحنه است. مهرانفر اما با مجموعه "پايتخت" نشان داد که تواناييهاي بازيگرياش تنها در صحنه خلاصه نميشود. "ارسطو"ي پايتخت و تکيه کلامهايش آنقدر قابل لمس و باورپذير بود که لااقل تا چند ماه در ذهن مخاطب جعبه جادويي ماندگار شود. مهرانفر در گفتگو با «شبکه ايران» درباره برخي ويژگيهاي کاري خود سخن گفته است:هر رسانهاي مزاياي خاص خود را داردبراي يک بازيگر اين دغدغه وجود دارد که در مديوم تئاتر، سينما و تلويزيون بازي کند. در تئاتر به نوعي بازيگر سلطان صحنه است و بازي، يک مساله خصوصي و رواني است که بازيگر را ارضا ميکند و پرورش ميدهد تا به شناخت خود و واقعيت اطرافش برسد. بازيگر دوست دارد نقشآفريني در تلويزيون را هم تجربه کند و در تقابل با تماشاگران بيشتري قرار بگيرد تا کارش را ببينند، دربارهاش نظر بدهند و او را بيشتر بشناسند. تلويزيون در مقايسه با سينما و تئاتر يک مديوم پرتماشاگر است و وسوسهانگيز براي بازيگر که در آن نيز وارد شود و به شخصه به عنوان يک بازيگر دوست داشتم در تمامي زمينهها بازي کنم.بازيگري در هر حيطهاي به تخصص نياز دارددرست است که بازيگر زندگي و مخارج خود را دارد و شايد به نوعي يکي از دلايل وارد شدنش به سينما و تلويزيون مسائل مادي است ولي بازيگري در هر حيطهاي و البته تلويزيون، تخصص ميخواهد. "ارسطو"ي پايتخت و تکيه کلامهايش آنقدر قابل لمس و باورپذير بود که لااقل تا چند ماه در ذهن مخاطب جعبه جادويي ماندگار شود. مهرانفر در گفتگو با «شبکه ايران» درباره برخي ويژگيهاي کاري خود سخن گفته است:تمرکز از تئاتر دور شدهتئاتر فعلا دوران خوبي را نميگذراند به خصوص به لحاظ مالي. از آنجا که دستمزدهاي بازيگران تئاتر دير پرداخت ميشود، تنها از طريق تئاتر نميتوانند چرخ زندگي را بچرخانند. متاسفانه تمرکز از اين هنر دور شده است، در حالي که به نظر من تئاتر، مادر تمامي هنرهاي نمايشي است و بسياري از آنها که در بدنه سينما و تلويزيون کار ميکنند چه در پست مديريتي و چه کار توليدي، فعاليت تئاتري داشتهاند و در گذشته زمان زيادي را صرف اين هنر کردهاند. هنر تئاتر يک سرمايهگذاري درازمدت است و بايد به طور اساسي به آن توجه شود. اگر امروزه سينما و تلويزيون موفقي داريم به دوره درخشان تئاتر در گذشته باز ميگردد که بازيگران در تئاتر خود را پرورش دادهاند و به يک انديشه، سبک و سليقه اي رسيدهاند که حالا در سينما و تلويزيون فعاليت کنند.علاقمند به شخصيت راننده
بازي در "پايتخت" اين طور پيش آمد که آقاي تنابنده به من زنگ زدند و ماجراي سريال را تعريف کردند و راجع به نقشي که قرار بود بازي کنم، صحبت کردند. از شخصيت راننده کاميون، لهجه شمالي و داستان خوشم آمد و با اين فيلمنامه، نقش و کارگردان خوب جاي شکي براي پذيرش آن نبود. اگر ذرهاي هم شک داشتم با حضور آقاي تنابنده و خانم ريما رامينفر به يقين تبديل شد.رانندگي با خودروي سنگين را تجربه کردمبراي درست درآوردن نماهاي رانندگي با کاميون ضمن مشورت با سيروس مقدم تصميم گرفتيم خودم رانندگي با کاميون را تجربه کنم به همين دليل سه شبانه روز با راننده تمرين کردم، اوايل سخت بود ولي کم کم عادت شد.سيروس مقدم برخلاف تصور، خيلي وسواس دارد، اشتباهي که پيش ميآيد اين است که فکر ميکنند چون مثلا دوماهه کار را ميبندد وسواس زيادي به خرج نميدهد، در صورتي که کار شش ماهه را در دو ماه انجام ميدهد و به صورت عادي و معمولي کار نميکند. در طول فيلمبرداري اين مجموعه که 3 ماه به طول انجاميد، گروه در طول يک روز 20 ساعت و حتي تا 22 ساعت هم کار ميکردند. آقاي مقدم وسواسي که دارند در اين است که تا آن چيزي را که ميخواهد به دست نياورد، دست از کار نميکشد.متن سريال حين کار نوشته ميشدمتن فيلمنامه "پايتخت" در طول کار نوشته ميشد، آقاي مقدم نظرات ما را ميشنيدند و اگر صلاح ميدانستند لحاظ ميکردند و از پيشنهاد بازيگران استقبال ميشد. من به شخصه موافق اين حرکت بودم چرا که اين عمل باعث ميشد تا فکر کنيم خودمان هم صاحب کار هستيم. سينما و تلويزيون تبيان شبکه ايران/زهرا محمدي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 973]