تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بر خداوند است كه هيچ گرفتارى به زيارت من نيايد مگر آن كه او را شادمان بازگردانم و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826521218




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بیان واقعیت، سیاه‌نمایی نیست


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان:  بيان واقعيت، سياه‌نمايي نيستاصغر فرهادي که يکشنبه 28 فروردين در نشست نقد و بررسي «جدايي نادر از سيمين» در فرهنگسراي رسانه سخن مي‌گفت، گفت: «تلاش نکردم فيلم تلخ بسازم چرا که خود قصه، لحنش را به من مي‌گويد. بنابراين فيلممان تلخ است اما فيلمساز تلخ‌انديشي نيستم چرا که اين دو موضوع از يکديگر قابل تفکيک هستند.»
نشست خبري جدايي نادر از سيمين
وي خاطرنشان کرد: «به هر حال فيلم در شرايط امروز جامعه ما ساخته شده و واکنشي به اين روزگار است. پس نمي‌توان انتظار داشت واکنش سرخوشانه‌اي باشد. اگر فيلم مي‌خواهد صادق باشد اين تلخي اجتناب ناپذير است.»فرهادي در ادامه با اشاره به برخي از اظهار نظرها مبني بر عبوس بودن فيلمش مطرح کرد: «در مورد فيلم سه عبارت عبوس،تلخ و نااميد مطرح شده است که تلخي آن را مي‌پذيرم، اما فيلم عبوس نيست، فضايش ابري و دلگير نيست، به لحاظ ديداري رنگ گرمي دارد که آنرا از عبوس بودن دور مي‌کند.»وي در عين حال مطرح کرد: «هرچند در کليشه‌هاي رايج اين گونه قصه‌ها فضاي سردي دارند، اما ما به عنوان سازندگان فيلم نمي‌خواستيم عبوس بودن بر فيلم سايه بياندازد. از سوي ديگر ارتباطات آدم‌هاي فيلم تلخ نيست، آدم‌هاي اين فيلم از آزار يکديگر رنج مي‌برند و از اين موضوع خوشحال نيستند و همه آنها شرافتي دارند.»کارگردان «جدايي نادر از سيمين» در پاسخ به پرسشي درباره اينکه مضمون اصلي اين فيلم دروغ است و آيا اين فيلم واکنشي نسبت به شرايط جامعه نيست، گفت: «مضمون اصلي فيلم دروغ نيست. در فيلم تم‌هاي مختلفي وجود دارد که هر تماشاگر بنا بر زاويه ديد خودش با آنها همراه مي‌شود. يکي از اين تم‌ها اخلاق است که دروغ هم زير مجموعه همين است.»فرهادي خاطرنشان کرد: «فيلم دست تماشاگر را باز مي‌گذارد تا دغدغه‌اش را دنبال کند و چيزي را به او تحميل نمي‌کند.»کارگردان «درباره الي» و «چهارشنبه سوري» در بخش ديگري از نشست،درباره سياه‌نمايي در فيلم‌هايش گفت: «سياه‌نمايي اصطلاح نادرستي است. درست نيست هر فيلمي که از گل و بلبل بگويد خوش‌بينانه تلقي شود. چرا که آن فيلم در دل خود سياه نمايي دارد، منتهي تماشاگر آن سياه نمايي را متوجه نمي‌شود.»او افزود: «اين وضعيت همانند وضعيت فرد بيماري است که از بيماري مهلکي رنج مي‌برد، اما پزشک معالجش اين بيماري را از او پنهان مي‌کند و واقعيت را به او نمي‌گويد، بنابراين بيان واقعيت، سياه‌نمايي نيست.»در مورد فيلم سه عبارت عبوس،تلخ و نااميد مطرح شده است که تلخي آن را مي‌پذيرم، اما فيلم عبوس نيست، فضايش ابري و دلگير نيست، به لحاظ ديداري رنگ گرمي دارد که آنرا از عبوس بودن دور مي‌کندفرهادي با اشاره به انتشار برخي از اظهار نظرها مبني بر اينکه فيلم‌ساز نااميدي است، گفت: «اينکه عده‌اي مرا به عنوان فيلمساز نااميد متهم مي‌کنند درست نيست. وقتي فيلم اجازه تاويل‌هاي مختلف به تماشاگر مي‌دهد نبايد نگران اينگونه نظرها باشيم، اما موضوع اينجاست که برخي از اين اظهار نظرها را از سر صداقت نمي‌بينم.»
نشست خبري جدايي نادر از سيمين
وي معتقد است: «فيلمي که تماشاگر را مايوس مي‌کند، اصلا به تماشاگر فرصت فکر کردن نمي‌دهد. زيرا او را نااميد مي‌کند، اما تماشاگر فيلم «جدايي نادر از سيمين» صرفنظر از اينکه فيلم را دوست داشته باشد يا نه، درگير پرسش‌هاي فيلم مي‌شود. بنابراين فيلمي که باعث حرکت تماشاگر مي‌شود و او را به پرسش‌گري وا مي‌دارد چگونه مي‌تواند نااميد کننده باشد؟»فرهادي در ادامه اين نشست درباره محوريت دروغ در فيلم‌هايش يادآور شد: «فيلم «جدايي نادر از سيمين» فيلمي واقع گرا و درباره اين جامعه است، بنابراين نمي‌شود آدم‌هايش دروغ نگويند چون آدم‌ها در جامعه فعلي ما دروغ مي‌گويند. در محيطي که زندگي مي‌کنيم، محيط نسبت به آدم‌ها بسيار دروغ‌گو تر است. ما مدام با وعده‌هاي توخالي روبرو مي‌شويم. هرچند از بسياري جهات جامعه ما سرافراز است، اما از بسياري جهات هم مردم آسيب ديده‌اي داريم.»فرهادي با اشاره به وجوه گوناگون پرداختن به دروغ در سه فيلم «جدايي نادر از سيمين»، «درباره الي» و«چهارشنبه سوري» توضيح داد: «درست است دروغ يکي از تم‌هاي مشترک کارهاي من است، اما بعد از«چهارشنبه سوري» ابعاد ديگري برايم پيدا کرده است، چرا که اسم هر نوع پنهان‌کردني را دروغ نمي‌گذارم. »او افزود: «ما از دروغ گويي آدم‌هاي فيلم «جدايي» بدمان نمي‌آيد چون نيت آنها را درک مي‌کنيم. آدم‌هاي فيلم در مقايسه با آدم‌هاي واقعي جامعه ما کمتر دروغ مي‌گويند. آنها به راحتي دروغ نمي‌گويند و از دروغگويي خود رنج مي‌برند پس نمي‌توان نام رفتار آنها را دروغ گويي گذاشت.»کارگردان «جدايي نادر از سيمين» تصريح کرد: «کل فيلم آکنده از دروغ نيست چرا که فيلم فضايي شرافت‌مندانه‌ي دارد که در اين فضا دروغ‌ها به چشم مي‌آيد. اگر اين همه شرافتمندي نبود، اين دروغ‌ها به چشم نمي‌آمد. بنابراين فيلم بستر
نشست خبري جدايي نادر از سيمين
سفيدي است که لکه‌ها در آن ديده مي‌شوند.»وي ادامه داد: «براي رفتار يک آدم در هر يک از فيلم‌هايم چندين دليل مي‌گذارم تا تماشاگر به صورت ناگهاني با يک واقعيت روبرو نشود و زمينه‌سازي‌هاي لازم انجام شده باشد. از سوي ديگر درگيري ميان دو طبقه مطرح شده در فيلم ناشي از سوء تفاهمي است که همواره درباره اخلاقيات و ماديات در ميان اين دو طبقه وجود دارد.»فرهادي سپس درباره‌ تلخي جامعه که در فيلم‌هايش منتقل مي‌شود، توضيح داد: «هيچ فيلمي نمي‌تواند ادعا کند، تصويرگر کل جامعه است. به ويژه در جامعه‌ ما که دربردارنده طيف‌هاي فرهنگي، قومي و طبقاتي بسيار گسترده‌اي است. نمي‌توان ادعا کرد فيلم تصويري از کل جامعه ارائه مي‌دهد، اما مي‌توان ادعا کرد تصويري از بخشي از جامعه ايران از زاويه اخلاق در يک دوره به خصوص در اين فيلم مطرح شده است. ضمن اينکه شخصيت‌هاي فيلم را به کل جامعه تعميم نمي‌دهد، اما آنها را نمونه‌هايي از بخشي از جامعه ايران مي‌داند.»او در پاسخ به پرسش يکي از حاضران درباره‌ي اينکه شخصيت سيمين در اين فيلم نماينده زن ايراني نيست و نادر اسوه مرد ايراني است، گفت: «اينکه يک شخصيت را اسوه يا نمود يک جريان کلي بدانيم ناشي از تصورات نادرستي است که از سال‌هاي دورتر مي‌آيد که آن فضاهاي محدود، برخي از عناصر فيلم‌ها را به عناصري بزرگتر تعميم مي‌دادند.»فرهادي ابراز عقيد کرد: «سيمين يکي از ميليون‌ها زن ايراني است. اساسا با کسي که به صورت ايدئولوژيک به سينما نگاه کند بحثي ندارم. هرگز ادعا نکرده‌ام شخصيت‌هاي فيلم، تصويري از همه خانواده‌هاي ايراني ارائه مي‌دهد بلکه نمونه‌اي از خانواده‌هاي جامعه ما هستند.»اين کارگردان در پاسخ به پرسش يکي ديگر از تماشاگران درباره پرداختن به درگيري‌هاي طبقات مختلف اجتماعي در آثارش هم مطرح کرد: «اين گونه نيست که درگيري‌ها ميان طبقات مختلف باشد زيرا در ايران اصلا طبقه بندي فرهنگي اجتماعي نداريم، بلکه بيشتر طبقه‌بندي اقتصادي داريم. از آنجا که در اين سال‌ها نوسانات بسيار زياد اجتماعي داشته‌ايم حرکت ميان طبقات در حالت طبيعي ايجاد نشده است.»کل فيلم آکنده از دروغ نيست چرا که فيلم فضايي شرافت‌مندانه‌ي دارد که در اين فضا دروغ‌ها به چشم مي‌آيد. اگر اين همه شرافتمندي نبود، اين دروغ‌ها به چشم نمي‌آمد. بنابراين فيلم بستر سفيدي است که لکه‌ها در آن ديده مي‌شوندوي يادآور شد: «ضمنا موقع نوشتن قصه به اين فکر نمي‌کنم که درباره چه طبقه‌اي چگونه بنويسم بلکه به دنبال اين هستم که يک قصه جذاب با اصول و ستون‌هاي درست پيدا کنم. اين تم‌ها به صورت ناخودآگاه در درون قصه نهفته است و من بعضي از آنها را پررنگ تر مي‌کنم.»فرهادي همچنين درباره پايان‌بندي فيلم‌هايش گفت: «در سينما به دنبال اين هستم که به موخره فيلم اهميت بدهم. اگر
نشست خبري جدايي نادر از سيمين
 بپذيريم فيلم نقطه اوج و موخره دارد، من تلاش مي‌کنم موخره کمي برايم ارزشمندتر از نقطه اوج باشد.»کارگردان «جدايي نادر از سيمين» ادامه داد: «در طول فيلم، تماشاگر پاسخ معماي فيلم را پيش از پايان پيدا مي‌کند، اما موخره باعث مي‌شود تماشاگر کمي آرام شود و از فضاي احساسي وارد فضاي تعقلي شود. اگر تماشاگر با فضاي احساسي از سالن سينما بيرون برود، ديگر نمي‌تواند درگير پرسش‌هاي فيلمش شود، اما من مي‌خواهم تماشاگر در اين فضاي تعقلي قرار بگيرد، بنابراين به موخره بيشتر اهميت مي‌دهم.»در ادامه‌ي اين نشست که در فرهنگسراي رسانه برگزار ‌شد، شهاب حسيني يکي از بازيگران فيلم «جدايي نادر از سيمين» ضمن تشکر و تقدير از مردم به خاطر استقبالشان از فيلم ادامه داد: «خود را مديون مردم مي‌دانم، حس بسيار خوبي دارم که تلاش ما به ثمر نشست. استقبال مردم نشان مي‌دهد اين گونه تجربه‌ها در کشور ما قابل تکرار است و اين به دليل توانايي‌هايي است که در اين سرزمين وجود دارد ضمن اينکه به شيوه و سبک کاري اصغر فرهادي هم بر مي‌گردد که قابل تقدير است.»حسيني ادامه داد: «نمي‌توان بگويم از شخصيت حجت فاصله گرفته‌ام، زيرا هر روز او را در خيابان‌هاي اين شهر مي‌بينم. حجت را مي‌بينم که پيک موتوري است و ... زماني هم که شخصيت او را بازي مي‌کردم باز همين تصاوير ذهني را از جامعه داشتم.»حسيني در پاسخ به پرسشي درباره واکنش تماشاگران که به صورت خنده در برخي از لحاظ حساس بازي او ايجاد شده، پاسخ داد: «جالب اينجاست که اين واکنش در سينماهاي مختلف به صورت يکسان اتفاق مي‌افتد و اين نشان مي‌دهد تماشاگران با روحيه‌اي يکسان فيلم را ديده‌اند. در بازيگري بعد از دوره‌اي ديگر هيچ يک از آموخته‌ها به کار بازيگر نمي‌آيد و گاه به ضد ارزش بازيگري تبديل مي‌شود، بنابراين بايد کاري کرد که همه اينها رنگ ببازد.»وي ادامه داد:‌ «اصغر فرهادي فضايي ايجاد مي‌کند که ما به عنوان عوامل فيلم در آن زندگي مي‌کنيم. اينها محصول لحظه‌ ناب باور است. چون حس مي‌کنم در آن لحظه به بالاترين درجه باور رسيده‌ بودم که شايد يکي از واکنش هاي انتقال اين باور، دست زدن يا خنديدن تماشاگران باشد.»شهاب حسيني همچنين درباره تلخ بودن اين فيلم گفت: «در مورد فيلم بيش از هر چيز درباره تلخي آن صحبت مي‌شود،
نشست خبري جدايي نادر از سيمين
حقيقتي که در جامعه ما وجود دارد، اما ما در بسياري موارد ترجيح مي‌دهيم صورت مسئله را پاک کنيم. تلخي اين فيلم ناشي از تلخي‌هايي است که هر يک از ما در رويارويي با آن وحشت زده مي‌شويم. البته بايد به اين نکته توجه کرد که آگاهي از اين تلخي‌ها نوعي شيريني براي ما به همراه دارد.»اين بازيگر در ادامه صحبت‌هايش در پاسخ به پرسش ديگري درباره همدلي با آدم‌هاي اين فيلم گفت: «در آغاز قضاوت شخصي خود را در مورد آدم‌هاي فيلم حذف مي‌کنم. بازيگر بايد همچون مايع سيال و زلالي باشد که در قالب‌هاي گوناگون ريخته مي‌شود تا بتواند تجلي گر وضعيت‌هاي انساني باشد. از سوي ديگر به عنوان تماشاگر نمي‌توانم بگويم با کداميک از شخصيت‌ها بيشتر همدلي دارم.» وي در پايان سخنانش متذکر شد: «بهتر است از تيترسازي بپرهيزيم. هرگز نمي‌توان از يک وجه به يک کار نگاه کرد. فيلمسازي اصغر فرهادي مانند لحظه‌ اختراع هواپيما توسط برادران رايت است. نوع فيلمسازي او سبکي است که کشف يا اختراع شده، اگر 80 درصد فيلم‌هاي ما همين فرايند خزشي و ميليمتري را با دقت و تمرکز طي مي‌کردند، وضعيت سينماي ما بسيار بهتر بود.»حسيني با اشاره به دقت و وسواس فرهادي در ساخت فيلم‌هايش اضافه کرد: «در چنين فضايي ديگر آدم‌ها مطرح نيستند فضا آنقدر درست است که ما در آن زندگي مي‌کنيم. دغدغه ما در کنار دغدغه فيلمساز مطرح مي‌شود. در اين فضا بازيگري به تجربه‌اي ناب تبديل مي‌شود و مسائلي مانند شهرت يا جايزه و ... مطرح نيست.»در بخش ديگري از اين نشست هايده صفي‌ياري تدوين‌گر اين فيلم با ارائه توضيحاتي درباره همکاري‌اش با اصغر فرهادي گفت: «آنچه اين فيلم را برايم به يک استثنا تبديل کرده است علاوه بر تجربه ارزشمند همکاري با اصغر فرهادي، موضوع فيلم بود که خيلي با آن درگير شدم.»وي ادامه داد: «بعد از سه همکاري مشترک با فرهادي، نوعي همکاري و همدلي در ميان ما به وجود آمده به ويژه در اين تجربه آخر خيلي ساده به اين همدلي رسيديم. فرهادي خيلي خوب ريتم را مي‌شناسد و به تدوين بسيار مسلط است. بخش زيادي از تدوين فيلم به خاطر همدلي، اعتماد و انرژي بسيار خوبي است که او همواره به من منتقل مي‌کند.»صفي‌ياري درباره دشواري تدوين «جدايي نادر از سيمين» به دليل تنوع زواياي دوربين گفت: «نوع دکوپاژ فيلم‌هاي فرهادي
نشست خبري جدايي نادر از سيمين
 طوري است که تصوير هم از زواياي مختلف گرفته مي‌شود و هم به صورت کامل. يعني هم جزئيات را مي‌گيرد و هم کليات و همين موضوع کار تدوين را براي من بسيار آسان کرد. زيرا فقط بايد تلاش مي‌کردم تا تداوم حسي بازيگران در پلان‌هاي مختلف حفظ شود.»محمدرضا دلپاک که طراحي و ترکيب صداهاي فيلم‌ را بر عهده داشته با ابراز خرسندي از همکاري با فرهادي گفت: «بعد از چندين سال کار کردن فرهادي نگاه جديد صوتي را به من هديه کرد که برايم بسيار ارزشمند است و اميدوارم در فيلم‌هاي بعدي اين تجربه را پيگيري کنم.»وي ادامه داد: «گاه وضعيت عاطفي فيلم بسيار مرا درگير مي‌کرد، گاهي مي‌گريستم و خوشحال بودم و جزو اولين تماشاگراني هستم که درگير فيلم مي‌شوند.»در اين نشست يکي از حاضران مطلبي را مبني بر همزماني اکران دو فيلم «جدايي نادر ازسيمين» با «اخراجي‌ها» مطرح کرد که فرهادي ترجيح داد،صحبتي نکند.امير پوريا منتقد سينما و گرداننده جلسه نيز گفت: «اين دو فيلم هيچ ارتباطي با يکديگر ندارند که با هم مقايسه شوند و من به آقاي فرهادي قول داده‌ام اجازه ندهم بحث به اين سمت برود.»در حاشيه:اين نشست به دليل ازدحام بيش از حد تماشاگران با نيم ساعت تاخير برگزار شد. تعدادي از تماشاگران تا پايان برنامه به صورت ايستاده در اين جلسه حضور داشتند که اصغر فرهادي از آنها عذرخواهي کرد.يکي از تماشاگران حاضر در اين برنامه، خانمي 80 ساله بود به درخواست محمدرضا دلپاک او درباره حضورش در اين جلسه گفت: «يک فرد فرهنگي هستم، چهار بچه دارم که همه تحصيلات عالي دارم به خاطر نوه‌ام به اين برنامه آمده‌ام. همه فيلم‌هاي خوب آقاي فرهادي را ديده‌ام و همه مطلب‌هاي امير پوريا را مي‌خوانم. 80 سال سن دارم و خوشحالم که در اين برنامه هستم.» شهاب حسيني به احترام اين تماشاگر به پاخواست.يکي از دانشجويان سينما پيش از پرسيدن سوالش خطاب به اصغر فرهادي گفت: «فيلم‌هاي شما را خيلي دوست دارم،، آرزو دارم روزي اصغر فرهادي بشوم.»در اين نشست که با حضور مدير روابط عمومي بانک پاسارگاد به عنوان اسپانسر فيلم برگزار شد، اصغر فرهادي با تقدير از همراهي‌هاي خوب اين بانک گفت: «يکي از دلايلي که با آرامش فيلم را ساختم همراهي‌هاي بسيار خوب بانک پاسارگاد بود. آنها شان فيلم را به خوبي رعايت کردند. اين بهترين خاطره من در سينما به لحاظ سرمايه‌گذاري و توليد است. هيچ جا از من نخواستند تصويري از بانک پاسارگاد نشان بدهم يا حتي نخواستند کارمند بانکي که در فيلم وجود دارد کارمند بانک پاسارگاد باشد.»هوشنگ گلمکاني و عباس ياري از منتقدان سينما از جمله تماشاگران حاضر در اين نشست بودند.در پايان اين نشست خوراکيان رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و پژمان رييس فرهنگسراي رسانه از عوامل فيلم «جدايي نادر از سيمين» تقدير کردند.سينما و تلويزيون تبيان خبرآنلاين





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 478]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن