تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813083235




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كوئن ها و جهان اسطوره هاي اي برادر تو كجايي؟/ بخش اول


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
كوئن ها و جهان اسطوره هاي اي برادر تو كجايي؟/ بخش اول
كوئن ها و جهان اسطوره هاي اي برادر تو كجايي؟/ بخش اول   نویسنده:روزبه حسيني   پيش درآمد   نگاره انسان بر پرده، به صورت پيامي بسيار پيچيده به ما مي رسد و ظرفيت معني رساني پيام، به وسيله رمزهاي گوناگوني كه به كار مي گيرد، يعني لايه ها و پيچيدگي هاي بسيار سازمان نشانه اي تعيين مي شود... توانايي، و نيز مسئوليت هنر سينما، در همين جا نهفته است. (بوري لوتمن - نشانه شانسي و زيباشناسي سينما) اشارات:   1. اسطوره قصه اي است با خصلتي خاص، يعني نقل و روايتي است كه درآن خدايان يك يا چند نقش اساسي دارند... آن چه مهم است تشخيص اسطوره شناسي (Mythologie) از اسطوره نگاري (Mythographie) است كه ابداً علم به شمار نمي آيد، بلكه به كار مؤلفان اسكندراني و رومي اطلاق مي شود كه به شيوه هاي كمابيش منظم، اساطير كهن يونان و روم را به رشته تحرير در مي آورده اند. (درآمدي بر اسطوره شناسي - السكاندر گراپ) به روايتي متولوژي (اسطوره شناسي) پژوهشي است كه از كار روي متوگرافي (اسطوره نگاري) كه همان حماسه سرايي است به دست مي آيد. يعني با بررسي متن هاي حماسي و تطبيق آن با شرايط تاريخي آن متن و بررسيهاي باستان شناسي كه روي چيزهاي باقي مانده از آن به دست آمده، از متوگرافي به متولوژي مي رسيم و آن چه مراد ما در اين مقاله است، نگره اي متولوژيك خواهد داشت نه متوگراف. 2. به شكوفايي مداوم حماسه و پختگي تصادعدي آن نظر بايد داشت كه گذشت قرن ها و تمدن هاي گوناگون و خاطرات متعدد كم و بيش آگاهانه اعصار نزديك و دور همچون رسوب لايه هاي دريا در آن ته نشين شده، فسيل وار محفوظ مانده است. (مقدمه گيل گميش)   زمان هر چه بگذرد، اسطوره شكوفاتر مي شود و گذشت تمدن هاي مختلف و نقل سينه به سينه شفاهي اسطوره آن را پخته تر مي كند و اين اسطوره در گذشت زمان روي ذهن ماتأثير مي گذارد. يعني شايد به نوعي در ناخودآگاه ما ته نشين مي شود و روي رفتارهاي بيروني ما (حتي در كوچك ترين جزء) مؤثر است و گاه باعث به وجود آمدن آثار هنري به وسيله هنرمندان، كه از فيلتر اسطوره گذشته مي شود... (باز هم گامي كه به دنبال برداشتن آن در اين مقاله هستيم.) 3. اسطوره خيالبافي محض از نوع تخيلاتي كه در زمان جديد مي بينيم نيست؛ بلكه واقعيتي زنده است، زيرا بوميان معتقدند وقايعي كه اسطور نقل مي كند، در گذشته اي دور روي داده اند و هنوز هم در كار جهان و سرنوشت انسان تأثير مي گذارند. (برونيسلاومالينوفسكي - اسطوره در روان شناسي انسان هاي بدوي) اسطوره زنده است، وجود دارد و كافي است كمي با دقت به اطرافمان نگاه كنيم، به رفتار اطرافيانمان؛ آن وقت مطمئناً اسطوره را در رفتارهاي آدم ها مي بينيم. مي بينيم كه چطور در سرنوشت انسان تاثير گذار است... (كه بعداً به تفصيل در اين باره سخن مي گوييم.) اي برادر تو كجايي خلاصه اي از فيلم و يا فيلم نوشت   اي برادر كجايي داستان فرار سه زنداني به نام هاي اورت، دلمار و پيت از اردوي كار اجباري است. اورت كه به نظر باهوش ترين و متفكرترين فرد گروه است، به دو نفر ديگر وعده گنج پنهاني را داده كه انگيزه ايشان را براي فرار بيشتر كند و با اين ترفند هر سه آنها كه با زنجير به هم متصل اند مي گريزند. پس از فرار آنها به پيرمردي برخورد مي كنند كه آينده شان را برايشان پيش گويي مي كند؛ اما ايشان حرف پيرمرد را باور ندارند. تا اين كه اولين پيش گويي درست از آب در مي آيد و آنها با مرد سياه پوستي به نام رابين كه يك گيتاريست است آشنا مي شوند و يك گروه موسيقي تشكيل مي دهند. درست هنگامي كه همه چيز خوب پيش مي رود، گروهي از مردان مسلح كه تعقيب كنندگان آنها هستند، پيدايشان مي كنند و آنها مجبور مي شوند بگريزند. بعد از آن با يك سارق مسلح بانك به نام جورج نلسون آشنا مي شوند و او را در سرقت آخرش ياري مي كنند. پس از جدايي از نلسون آنها در كنار رودخانه اي با سه زن جوان خوش صدا برخورد مي كنند كه صدايشان باعث مي شود تا همگي به خواب بروند. هنگامي كه از خواب بيدار مي شوند، پيت را نمي يابند و فكر مي كنند كه بر اثر جادويي تبديل به يك قورباغه شده. سپس به طور تصادفي به شهري مي روند كه در آنجا يك انتخابات بزرگ در حال برگزار شدن است و اورت، زن و فرزندانش را به طور تصادفي مي بيند و در مي يابد كه همسر سابقش قرار است با مرد ديگري ازدواج كند. از طرفي هنگامي كه در سينما مشغول فيلم ديدن هستند، پيت را ميان عده اي زنداني به هم زنجير شده مي يابند و شبانه او را نجات مي دهند. در تمام اين مدت تعقيب كنندگان همه جا به دنبال ايشان هستند. آنها موفق مي شوند در حادثه اي ديگر جواني سياه پوست را از دست گروهي به نام كوكلاس كلان ها كه قصد كشتن او را دارند، نجات دهند و دست آخر در يك مهماني انتخاباتي، آوازي را براي مردم مي خوانند كه محبوبيتشان را چندين برابر مي كند. آنان كه شادمان از بخشوده شدنشان مشغول قدم زدن هستند، خودشان را در دام تعقيب كنندگان مي يابند و درست هنگامي كه آخرين دعاهاي قبل از مرگ را مي خوانند، به طور تصادفي سيلي باعث نجات آنها مي شود آخرين پيش بيني مرد كور هم درست از آب در مي آيد. آخرين صحنه فيلم جايي است كه اورت دوباره از همسرش درخواست ازدواج مجدد مي كند و او هنوز جوابي نمي دهد. و دوباره در انتها پيرمرد كور را مي بينيم كه رد مي شود و فيلم به پايان مي رسد. منبع:فیلم نگار،شماره81 /ن    
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 383]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن