تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831361384




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خانه هنوز همان خانه است


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: خانه هنوز همان خانه است
حوالي اتوبان
نگاهي به فيلم "حوالي اتوبان" ساخته سياوش اسعدي رابين وود، منتقد کهنه کار سينما، در يکي از مقالات خود، ((بازيگري بر پرده))، مي گويد : ((در سينما، بازي بازيگران تا ابد در زمان و مکان منجمد شده است)). حال اگر با شرايط و اقتضائات دست و پاگيري که يک بازيگر سينما با آن مواجه است و مطلقا بازيگر تئاتر از اين محدوديت اطلاعي هم ندارد، بازيگري در هر اثري که از خود ارائه مي دهد، پيشرفت گام به گام خود را به رخ کشد، تلاش او قطعا شايسته تقدير است.مدتي است که شهاب حسيني به نقطه قوت فيلم هايش تبديل شده و حالا ديگر، حضورش در هر فيلمي، در درجه اول اهميت قرار دارد. اگر مخاطب پيگير سينما باشيد و در ايام جشنواره، جدايي نادر از سيمين را از دست نداده ياشيد، تحسين استعداد و توانايي شهاب حسيني را به حق مي دانيد.حوالي اتوبان، کاري از سياوش اسعدي، با بازي گلچهره سجاديه، نورا هاشمي و شهاب حسيني اين روزها بر پرده ي سينماهاست. فيلمي که اگر قرار باشد نقاط قوتش را انتخاب کنم، قطعا فيلم نامه سعيد نعمت الله يکي از انتخاب هايم است. البته به هيچ وجه قصد ستايش ساختار فيلم نامه نعمت الله را ندارم که اتفاقا با ايرادهايي اساسي رو به روست. اما با اين حال نمي شود قدرت و توان او در خلق قصه و نوشتن ديالوگ را ناديده گرفت. ديالوگ هايي که يادآور سينماي خاص کيميايي است. اين دنباله روي از لحن مسعود کيميايي که سالها در سينماي ايران رواج داشته، بعد از مدت ها به نتيجه درخور توجهي رسيده، نتيجه اي که توان خود را به بهترين شکل ممکن در سريال زير هشت نشان داده بود.
حوالي اتوبان
حوالي اتوبان، اثري که در قدم نخست، از بازيگران خوبي بهره برده و کارگردان از عهده هدايت گروه بازيگرانش که غير از شهاب حسيني، هيچ کدام پيش فرض خاصي را در ذهن تماشاچي ايجاد نمي کند، به خوبي برآمده است. نکته اي که قابل توجه مي باشد، بازي اميدوارکننده نورا هاشمي، همسر سياوش اسعدي کارگردان اثر، است که معلوم نيست به چه دليل کم کاري را برگزيده، چون استانداردهاي کارش از حداقل استانداردهاي انبوه بازيگراني که بي دليل در سينما حضور دارند، بسيار بالاتر مي نمايد.با وجود تمام نقاط قوتي که بايد در فيلم حوالي اتوبان ديد، نقاط ضعف هم وجود دارد که نمي شود به سادگي از کنارشان عبور کرد. اين که فيلم در زمان هايي از ريتم مي افتد و يا اين که توضيح اضافات گاهي در طول تماشا آزارمان مي دهد، هيچ توجيهي نمي تواند داشته باشد. ناپديد شدن يکباره شخصيت ها اصلا در خدمت فيلم نيست. به عبارت ديگر، شخصيت سيما با بازي نورا هاشمي، ناگهان به فضاي خانه پرتاب مي شود و ديگر سراغي از شخصيت هايي که در روند داستان شاهدشان بوديم، گرفته نمي شود.حوالي اتوبان، اثري که در قدم نخست، از بازيگران خوبي بهره برده و کارگردان از عهده هدايت گروه بازيگرانش که غير از شهاب حسيني، هيچ کدام پيش فرض خاصي را در ذهن تماشاچي ايجاد نمي کند، به خوبي برآمده است.به بيان ديگر، صراحت لحن اسعدي در فيلم و مطلق انگاشتن کاراکترهايش، نه تنها نتيجه بهتري ارائه نمي دهد بلکه گاهي تماشاگر را از هدف اصلي سازندگان اثر هم دور خواهد کرد. فيلم سراسر با يک شخصيت همراه مي شود و ديگر شخصيت ها فرصت پرداخت درست را ندارند. البته همراه شدن تماشاگر با يک شخصيت، به خودي خود نکته منفي محسوب نمي گردد. اما استفاده ابزاري از کاراکترها، براي رسيدن به مقصود نهايي کارگردان، با مختصات سينمايي که امروزه مي شناسيم تفاوت بسيار دارد.
حوالي اتوبان
خيلي وقت است که قضاوت صرف از جانب کارگردان و چسباندن برچسب به شخصيت اصلي و بعد هم نمايش عاقبت به خير نشدن او، کارکرد گذشته خود را ندارد. گويا سياوش اسعدي به عنوان کارگردان، آن قدر به گناهکار بودن شخصيت سيما ايمان داشته که به راحتي نيمه دوم فيلم را يکسره خرج برپايي دادگاهي براي محکوميت او مي کند. و تقريبا تمام تلاشي که در نيمه اول براي فضاسازي متحمل شده بود را به راحتي بر باد مي دهد.به هر صورت اگر حوالي اتوبان را صرفا تمريني موفق براي فيلمسازي اسعدي بدانيم، شايد اشکالاتش را بتوان به حساب تجربه اندوزي او گذاشت. شخصا ترجيح مي دهم به حوالي اتوبان و حاصل کار کارگردانش اين طور نگاه کنم. چون از همين فيلم مورد بحث هم مشخص است که اسعدي به شناخت خوبي از جامعه اي که قصد به تصوير کشيدنش را دارد، رسيده و دانش سينمايي خود را به خدمت هدفش درآورده است.در هر حال بايد از ورود کارگرداني کاربلد و آگاه به مسائل روز جامعه اش به سينما شادمان بود، سينمايي که به سازندگاني که رديف دندان و مردان زن نما و انبوه شوخي هاي زننده حکايتشان نباشد و بيش از آن که دغدغه جيبشان را داشته باشند، به رسالت هنري خود ايمان دارند، سخت نيازمند است.سينما و تلويزيون تبيان سينماي ما/ مهرانه رضايي فر 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 467]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن