تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836466049




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عنوان:همه چيز امکان دارد (نسل جديد سينما گران تُرک در جست و جوي بهشت)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
عنوان:(همه چيز امکان دارد (نسل جديد سينما گران تُرک در جست و جوي بهشت
عنوان:همه چيز امکان دارد (نسل جديد سينما گران تُرک در جست و جوي بهشت) نويسنده:مهديه منصوري سينماي ترکيه درسال 2008شاهد تحقق رويارويي کم و بيش دست نيافتني بود؛زيرا 10رتبه نخست جدول فروش آثار سينمايي دراين کشور به طور مطلق به فيلم هاي ساخت داخل اختصاص داشت که اين آمار در مقايسه با آمار سال 2007افزايشي چهل درصدي را نشان مي داد .صنعت سينماي ترکيه که مدتي است نام آن را در عرصه هاي جهاني بيشتر مي شنويم با وجود برخي تاثيرها حتي در مقابل بحران اقتصادي دنيا سرخم نکرد و درماه مارس سال جاري ميلادي سهم آثارداخلي ازبازار فروش فيلم ها دراين کشوربه رقم شگفتي آور 71درصد رسيد.البته اين امرنبايد باعث فراموش شدن شکاف عميق ميان ابرتوليدات سينماي ترکيه و محصولات کم خرج آن شود،دسته اول با بهره مندي ازامکانات وسيع ساخت،اکران و جذب مخاطب به راحتي حق توليدات کوچک و آسيب پذيرسينماي اين کشور را که بي سرو صدا ساخته واکران مي شوند،پايمال مي کنند.اما دردل همين تناقض ،ستاره ترک تبارجشنواره هاي جهاني ،نوري بيلگه جيلان با فيلم «سه ميمون»علاوه برکسب جايزه بهترين کارگرداني کن 2008موفق به جذب بيش از130هزار تماشاگر در کشور خود مي شود. پس درمورد سينماي ترکيه نيز چنددان نمي توان ازخط کشي هاي کليشه اي و رايج ميان آثارتجاري و پرفروش و آثار مربوط به سينماي هنري،مؤلف و درحاشيه مانده استفاده کرد.ازاواسط دهه 1990وظهور چهره هاي تازه و مطرحي چون جيلان ،زکي دميرکوبوز ،درويش زغيم و يشيم اوستااوغلوبه نظر مي رسد .سينماي مؤلف ترکيه با دلگرمي هاي حاصل ازبازتاب هاي مثبت و موفقيت هاي غافلگيرکننده در جشنواره هاي معتبري چون کن ،ونيز ،برلين،تورنتوو روتردام که موج شهرتي جهاني را درپي داشت ،پشتيباني مي شود . بنابراين وضعيت سينماي ملي ترکيه دردو جريان متعلق به سينماي تجاري و پر مخاطب اما با ويژگي هاي کاملاً داخلي و خالي ازامتيازهاي لازم براي قرارگرفتن در بازارصادرات فيلم و ديگري سينماي متعلق به مؤلفاني شناخته شده درابعاد بين المللي اما آسيب ديده از مشکل ناتواني در جذب تماشاگردرمرزهاي داخلي.نخستين پاسخي که در توضيح دلايل وجود اين دو جريان متمايز ارائه مي شود ،نبود قوانين مشخص و الگويي ثابت در حوزه تهيه و توليد فيلم است .به اين ترتيب که فيلم ها تجاري ازسرمايه گذاري روي ستاره هاي تلويزيوني و کمک هاي مالي اسپانسرهاي خصوصي بهره مي برندو در مقابل ،هزينه ساخت فيلم هاي به اصطلاح متعلق به جريان «هنر و تجربه »نيزاغلب به واسطه سرمايه گذاري هاي جمعي ومشترک فراهم مي شود که دراين زمينه و بيش از آن در زمينه پخش جهاني اين آثار همکاري نهادهاي مستقل سينمايي نقشي تعيين کننده دارد .به عنوان مثال مؤسسه اروپايي يوريميجز درهمين چارچوب از سال 1990تاکنون با تامين سرمايه و فراهم آوردن امکان پخش و اکران بيش ازهشتاد فيلم ازسينماي ترکيه همواره يکي از مهره هاي مؤثر براي سينماي اين کشوربوده است .البته بايد گفت که از سال2005با تاسيس نهادي تحت عنوان «اداره کل سينما و حقوق مؤلف »دردل وزارت فرهنگ و جهانگردي ترکيه ،تغييراتي محسوس در روند جاري ايجاد شده است.راه اندازي اين اداره درواقع نخستين قدم جدي درجهت همراهي با اوج گيري ميزان توليدات داخلي سينماي اين کشورمحسوب مي شود که کمک هاي مالي درزمينه توليد تا سقف 250هزار يورو و براي هر فيلم،به ويژه براي فيلم اولي ها و حمايت هاي مادي و معنوي در مراحل ساخت و پس ازتوليد آثارسينمايي از مهم ترين وظايف اين نهاد است و گفته مي شود سالانه حدود سي فيلم را زير چتر حمايتي خود قرارخواهد داد.اما درويش زعيم وضعيت سينماي کشورش را همچنان شکننده توصيف مي کند؛اين سينماگرجوان ترک براين عقيده است که باوجود تلاش هاي صورت گرفته حمايت دولت هنوز راه را براي تثبيت يک ساست فرهنگي معين و همه جانبه بازنکرده است.و سينماگران تازه کارو مستقل به جاي هرراهکاري ،همچنان بايد به توانايي ها و ابتکارات شخصي خود رجوع کنند.امره يکسان ،تهيه کننده جوان سينما نيزبا اشاره به دولتي بودن اداره جديد التاسيس ياد شده ،جايگاه و شرايط کاري آن را ابهام برانگيزمي داند و عقيده دارد که همين امربه همه چيز رنگ و بوي سياسي مي دهد و ازآن جا که مسئولان چنين اداراتي پشت ميزنشيناني هستند که چندين کار را با هم انجام مي دهند سينما درحاشيه باقي خواهد ماند. بااين وجود سينماي جوان و مستقل ترکيه که درپشت سرگذاشتن مرحله نبرد گونه فيلم برداري و توسل به روش هاي پيچيده و تصادفي جذب سرمايه به شدت آزموده شده است .همچنان رو به شکوفايي مي رود احمد بوياجيوغلو دبير جشنواره سينمايي «آن ويلز»ترکيه (On Wheels)دراين باره مي گويد:«براي فيلم ساختن در ترکيه سه راه وجود دارد ؛يا تاجري ثروتمند هستيد که يک ميليون يوروداريد و با ساخت يک کمدي احمقانه ،پنج ميليون سود مي کنيد؛يا تهيه کننده اي جاه طلب هستيد که حاضر است ازجيب خود پول بگذارد،پس به دنبال جلب حمايت وزارت فرهنگ مي رويد،کمک هاي مالي يوريميجزرا جذب مي کنيد و خلاصه بخت خود را مي آزماييد؛و يا اينکه هيچي نداريد،پس يک دوربين ديجيتال بر مي داريد و به اميد اين که فيلم تان درجشنواره اي مطرح شود کارخود را آغازمي کنيد.»اصطلاح معروف همه چيزامکان پذيراست ،درمورد سينماي ترکيه که زيربناي اقتصادي نه چندان محکم و گردش مالي ضعيفي دارد به وضوح صدق مي کند. مجموع فروش سينماهاي اين کشور درسال 2008حدود150ميليون يورو بود که اين رقم حتي معادل نصف مجموع فروش سينماها درکشورهايي چون فرانسه هم نمي شود.همچنين متوسط بودجه ساخت يک فيلم در ترکيه حدود 700هزار يورو است .اما رها اردم ،فيلم ساز موج نوي ترکيه با نگاهي اميدوارانه امکانات فني سينماي کشورش را بسيارخوب ارزيابي مي کند و هزينه ها را نيزکمترازارقام مشابه در اورپا مي داند والبته او نيزازضعف و بي ثباتي سيستم تهيه و توليد فيلم درکشورخود گله مند است .اصلي اوزگه ،کارگردان جوان مشکل اصلي را بيش ازمسايل مالي به نقصان هاي اساسي درحوزه توليد آثارتصويري مربوط مي داند؛به عبارتي ديگر بايد گفت ابهام ها و قابليت هاي پرشمارعرصه توليد و ساخت فيلم و شيوه هاي کشف نشده آن قطعاً ارزش بازنگري و بررسي ها جدي دارد به عنوان نمونه فيلم«مردان روي پل»ساخته همين کارگردان که به تازگي جايزه بهترين فيلم جشنواره بين المللي استانبول را از آن خود کرد .ابتدا اثري مستند بود که درروند توليد و با يک تدوين ابتکاري تبديل به فيلمي داستاني شد و بازتاب گسترده اي هم داشت ،يا چاغلا زنجيرجي و گيوم جيووانتي سازندگان فيلم کوتاه تحسين شده«آتا»پس از اين موفقيت ،ساخت فيلمي را با سرمايه گذاري مشترک چندين کشور ازجمله ترکيه ،آلمان ،فرانسه وپاکستان به عهده گرفته اند. حسين کارابي نيز که يکي ازاميدهاي سينماي مستقل و جوان ترکيه به شمار مي آيد. پس از ساخت چندين مستند و جلب توجه اهالي سينما و جذب اندکي سرمايه توليد اثرجايزه گرفته اش با عنوان «مارلون من و براندو »را در شرايطي آغاز کرد که تنها نيمي ازکل بودجه لازم براي ساخت فيلم فراهم شده بود؛با اميد به اين که باقي سرمايه درطول فيلم برداري فراهم شود درچنين سيستم بي مرز و قانوني،چشم اميد داشتن به حمايت شبکه هاي تلويزيوني ،تقريباً بي فايده است زيرا اغلب تنها فيلم هاي تجاري ازسوي تلويزيون خريداري و پخش مي شوند.البته اين اواخر برخي شبکه هاي دولتي و خصوصي به سراغ خريد آثارهنري تر رفته بودند که پيامدهاي بحران اقتصادي حرکت شان را درنطفه خفه کرد. البته درحوزه پخش و اکران فيلم ها در ترکيه که درمجموع حدود 1500سالن سينما دارد.شکل گيري برخي جريان هاي مثبت کاملاً محسوس است. به عنوان مثال کمپاني شانتيه فيلم که در زمينه پخش آثاراروپايي گونه «هنروتجربه »فعال است. به تازگي با پخش فيلم «مارلون من و براندو »نخستين تجربه خود را در زمينه پخش فيلمي از سينماي ترکيه رقم زد.ازسويي ديگر مخاطبان نيز وارد بازي شده اند ؛دراين دوره ازجشنواره استانبول جلسات نمايش همه فيلم هاي به اصطلاح هنري درسالن هايي مملوازتماشاگر برگزارشد .اين بدان معناست که تعاريف رايج ارائه شده که اين آثاررا توليداتي براي خارجي ها مي داند ،به تدريج درحال تغييراست.به علاوه اين روزها اغلب سينما گران جديد به کاربرد شيوه هاي نوين و رجوع به زيبايي شناسي مين مال درآثارشان که درواقع از مؤلفه هاي سينماي تجربي است.به شدت علاقه مند هستند. به طورقطع شهرت جهاني چهره هايي چون نوري بيلگه جيلان ،زکي دمير کوبوز ،سميح کاپلان اوغلو ،يشيم اوستااوغلو ،رها اردم درويش زعيم و نام هاي ديگر در شکل گيري چنين پيشرفتي تأثيربه سزايي داشته است،اما مهم تر از اين ها ظهور پديده اي تازه با عنوان «فيلم هاي ميانه »است فيلم هايي که اين قابليت را دارند تا هم درصدر جدول فروش قرارگيرند و هم به طرح موضوع هايي کاملاً جدي بپردازند .دراين قلمرو بيلگه جيلان از نام هاي مؤثراست اما فيلم سازي چون چاغان ايرماک با ساخت «پدرم و پسرم»گامي بلند دراين مسير برداشت .اين ملودرام درسال 2005در مجموع حدود چهارميليون تماشاگر را به سالن هاي سينما کشاندو به گفته کارشناسان انگيزه ها را براي فيلم سازي تقويت کرد.بنابراين امروزمي توان اميدواربود که يک «فيلم ميانه »هنري -تجربي نيزارقام غيرمنتظره اي را درجدول فروش ثبت کند؛امري که به نظر مي رسد درابعاد بسيار کوچک تر در مورد «خزان »اوزجان آلپرکه تاکنون بيش از 140هزار تماشاگر داشته است محقق شده باشد.آنچه همچنان باقي است،نبرد ازلي ابدي ميان سازندگان آثارکم مايه تجاري و نسل جديد و خستگي ناپذير فيلم سازان و تهيه کنندگان مستقل است. افرادي مانند مصطفي آلتوکلار،سازنده فيلم پرفروش «استانبول زيربال هاي من »(1996)که ازجمله توليدات موج قدرتمند سينماي تجاري ترکيه است،ضمن جبهه گرفتن دربرابر سينماي مؤلف که ازنظرآن ها حمايت مي شود.بي آنکه سودي به کشور برساند ،در مصاحبه هاي خود ادعا مي کنند به راحتي مي توان از فيلم هايي مانند آثاربيلگه جيلان هفته اي يک نمونه درست کرد!درکشاکش اين جدال بي ثمرتقويت جريان سينماي مستقل به واسطه طرحي جامع و عملي ظاهراً تنها راه حل ممکن است . ياماچ آکور،تهيه کننده جوان سينماي ترکيه که تهيه فيلم تحسين شده «کتاب تابستاني »(2007)را درکارنامه دارد دراين باره مي گويد :«کمبودها بسيار زياد است ؛نبود روحيه هم گرايي و مشورت پذيري پيش بيني نکردن طرحي اساسي به منظور ايجاد انسجام ميان شبکه هاي فعالي که تاکنون شکل گرفته اند و خلأ در فرهنگ ملي مخاطبان سينما اما نکته مثبت دراين است که فرهنگ سرمايه گذاري براي آثار سينمايي روندي رو به رشد داشته و اکنون تهيه کنندگان ما ديگرمانند دهه 90صرفاً سرمايه گذاري پولدارو تک بعدي نيستند.»درهرصورت يک چيز غيرقابل انکار است و آن اين که نسل جديد و تازه نفس سينما گران ترک متعلق به نسل «پست -جيلان »شمشيرازنيام کشيده اند و عزم شان را جزم کرده اند تا بهشت موعود دنياي سينمايي شان را بسازند.منبع:نشريه سينماي پويا،شماره20/ن
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 357]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن