تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804440437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پول را بردار و فرارکن


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
پول را بردار و فرارکن
پول را بردار و فرارکن نويسنده:سياوش گلشيري تحليل فيلم نامه پور را بردار و فرار کن (وودي آلن،1970)پول را بردار و فرارکن همچون ديگر آثار وودي آلن،واجد خصيصه هايي است که بازخوردهاي اجتماعي را با زباني طناز و گاه گزنده به تصويرمي کشد،اما چيزي که در اين يادداشت سعي مي شود مورد بررسي قرار گيرد ويژگي هاي روايي اين اثر است که به نظر نگارنده هنوز نه تنها بوي کهنگي نمي دهد که ذره اي از نوگرايي اش نيزکاسته نشده است.آن چه مسلماً اهميت دادن به مخاطبي است که او را به سويه ديگري از واقعيت نخ نماشده روبه رو مي سازد.وودي آلن با پيچش روايي داستان عامه پسند علاوه بر دوري از کليشه هاي مرسوم کمدين هاي پيشين،درتلاش است تا از آن تاکيدشخصيت محورانه اي که ازمهم ترين مولفه هاي اين گونه آثار به حساب مي آيد بکاهد و تمرکز بر شخصيت و زندگي اش را متوجه سويه هاي ديگري چون شخصيت هاي فرعي،موقعيت ها،روابط بين آن ها و در سطحي کلان تر جامعه اي مدرن کند.پول را بردار و فرارکن قصه جنايتکار مشهوري است که ما به رغم نقل قول هاي راوي،مونولوگ هاي شخصيت اصلي (ويرژيل) و مصاحبه هايي که اين جا و آن جا با آدم هاي مختلف درباره او صورت مي گيرد،علاوه برآن که گاه و بيگاه به آن چه به خودمان داده مي شود شک مي کنيم،درپايان نيز در مي يابيم که جنايت و جنايتکاري در آن حدو اندازه اصلاًدرکارنبوده است.به اين ترتيب چنين تمهيدي داستان را درانگيزشي متفاوت با آن چه تاکنون در زمينه طنز رخ داده قرار مي دهد.شيوه به ظاهر مستند - گزارشي فيلم علاوه بر آن از نظر مضموني با طنزجاري در اثر مطابقت دارد -منظور روال مستندهاي تلويزيوني است که مثلاً زندگي نابغه اي را به کنکاش نشسته -به نوعي کارکردهاي اجتماعي را نيز با ورود به ساحت طنزتا لايه هاي پنهان اثر عمق مي دهد.اين مساله البته همان طور که اشاره شد محوريت کمدي سنتي را که معمولاً برکنش ها و واکنش هاي کمدين استوار شده تا اندازه قابل تاملي کاهش و به ديگر عوامل فيلم از جمله مضمون و تکنيکي که در خدمت آن قرار گرفته انتقال مي دهد. با اين حال طبيعي است که برخي از داستانک ها اضافي به نظر آيند و در خط فرضي قصه کارايي چنداني برعهده نداشته باشند،ولي فرضي قصه کارايي چنداني بر عهده نداشته باشند،ولي ازآن جا که در اين اثر تصوير وارونه و هزل گونه از جامعه به ظاهرمدرن ارائه مي شوند،نقش شخصيت را تا حدي توجيه مي کنند،با اين ويژگي که نقش شخصيت بسيار شبيه موقعيت هايي است که در کارتون هاي مشهور آن دوران به کرات بازتوليد مي شد.از همين روست که در اين اثر،حادثه اگرچه مولد وضعيت شخصيتي کاراکتر ويرژيل است،اما روايت با نقبي که به گذشته و کودکي او و همسرش لوئيس مي زند درصدد است تا وجود راون شناسانه را بر هر گونه موقعيت و رويکردي که در دل جامعه حاصل شده ارجحيت دهد.همان گونه که اشاره شد اين رويه همانند برخي مستندهاي تلويزيوني است که با تمرکز بر آزادي و مبحث اختيار انسان تبعات و عوامل ديگر را بسيارکم رنگ و بي ارزش نشان مي دهند.تاثيرناخودآگاه رسانه هاي جمعي،نقش خانواده و محيط هاي اجتماعي، طرز تلقي جامعه و گونه هاي مختلف بازپروري همه و همه به طوري هزل آميز با محوريت موضوع بزهکاري در اين فيلم گويي بر سرمخاطب فرود مي آيد تا ناکارآمدي راهکارها و نظريه ها را در جهت ساخت جامعه اي آرماني بيشتر و بيشتر جلوه دهد.سکانس پاياني فيلم آن جا که بالاخره راوي مستقيماً با ويرژيل روبه رو مي شود و تصويري غيرقابل اصلاح -و شايد از همه بدتر بي اعتنا به اشتباهات گذشته -را از او به نمايش مي گذارد،خود نشان از به ثمر رسيدن چنين روايت به ظاهر نامتعارفي است که درپي رفت و بازگشت مداومش در پس خنده هاي مخاطب مستولي مي شود. بنابراين آلن اگر چه وضعيت زمان خود را در هر عرصه ورخدادي به بيننده عيان مي کند و مظاهر مختلفي را که اميد دارند پيکره اي آرماني از انسان امروزي بتراشند در چشم بيننده نکته بين بي اعتبار مي کند،اما از وراي همين قصه گسسته است که همانند اسلاف کمدين خود زندگي را تحمل پذير و قابل تامل مي سازد.منبع:نشريه صنعت سينما،شماره 88/ج
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 594]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن