تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيبت كردن در (نابودى) دين مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826238530




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هويتي که نسل جوان لازم دارد!


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
هويتي که نسل جوان لازم دارد!
هويتي که نسل جوان لازم دارد! نويسنده:دکتر صغري ابراهيمي قوام انسان ها تنها موجوداتي هستند که قدرت خلق، حفظ و توسعه ي فرهنگ خود را دارند و اين امر مرهون زبان، کاربرد، نمادها و سيستم اعصاب پيچيده اي است که کارکردهايي عالي هم چون حافظه، استدلال، تخيل و ... دارد. بنابراين، تمام انسان ها داراي فرهنگ هستند. عضو هر اجتماع معين، فرهنگ خاصي دارد و نمي توان انسان را بدون فرهنگ و فرهنگ را بدون انسان تصور کرد. تعلق به يک فرهنگ، سبب بروز مجموعه اي از رفتارها و نظرات در دارندگان آن فرهنگ مي شود و براي آنان، امنيت خاطر و ثبات اجتماعي و زندگي به ارمغان مي آورد. تيلور، با تعريف کلاسيک از فرهنگ، آن را داراي ماهيت پيچيده اي مي داند که شامل دانش، باورها، هنرها، قوانين، و آداب و رسوم است. يعني فرهنگ، مجموعه اي از ويژگي هاي کهن و گم شده نيست، بلکه ويژگي هاي مشترک و خاص گروهي از انسان هاست. در تعريف ديگري، فرهنگ به عنوان نظامي معرفي مي شود که عملکرد آن، از عملکرد اجزايش فراتر است. به علاوه عناصر آن داراي ارتباطات دروني و ساختار ويژه هستند. هر چند ممکن است فرهنگ ها عناصر مشابهي داشته باشند، اما ماهيت هاي متفاوتي دارند. در واقع، فرهنگ شيوه ي خاصي از ارتباطات دروني عناصر درهم تنيده است [آدامسون، 1993؛ به نقل از تلزاينفانش، 2008] . بنابراين فرهنگ، نوآوري انسان است. رفتار زنان و مردان به طور ذاتي زيست شناختي نيست، بلکه آنان اين رفتارها را در فرهنگ معيني مي آموزند. قوميت گرايي - وابستگي فرهنگي اکثر ما رفتار خود را منطقي، مقبول و طبيعي مي دانيم، اما رفتار ديگران را خشک و غير متمدن تلقي مي کنيم. اين امر حاصل آموزه هاي فرهنگي است. نگرش هاي قوم گرايانه، شامل اعمال، باورها و آداب و سنن اجتماعي، و فرهنگي است که در آن رشد يافته و زندگي کرده ايم. افراد غالبا تصور مي کنند، عادات و آداب و سنن آنان جهاني و فراگير است و فرهنگ خودشان از ساير فرهنگ ها، برتر و کامل تر است. آن ها امور مربوط به ساير فرهنگ ها را اشتباه مي پندارند؛ هر چند که آن امور را در زمينه هاي فرهنگي خودشان محترم و قابل درک تلقي مي کنند. فرهنگ تنها يک واقعيت با تفاسير چندگانه نيست. فرهنگ ها سازه هاي متفاوتي از واقعيت هاي خاص هستند. اين رويکرد ما را قادر مي سازد، مفهوم «هويت» را بازسازي کنيم و به تحليل عناصر آن بپردازيم. نوجوانان به هويتي نياز دارند که برايشان قابل درک و دست يافتني باشد. اين هويت توسط خود فرد، خويشاوندانش و جامعه شکل مي گيرد. هويت به طور فردي از دوران کودکي بنا به تجربه هاي مثبت و منفي که فرد در خلال رشد و تحول روان شناختي، اجتماعي و فيزيولوژيک کسب مي کند، شکل مي گيرد. هويت اصطلاح گسترده اي است که جنبه هاي کلي از شخصيت فرد را توصيف مي کند. اين جنبه ها شامل شباهت ها يا تلفيقي از فرهنگ هاي جديد مي شوند؛ مانند نقش هاي اجتماعي، ارزش ها، باورها، آداب و سنن فرهنگي و ...دلور ژوليانا (1) (1992؛ به نقل از: تلزاينفانش، 2008) اظهار مي دارد که هويت مانند يک بازي است که بازيکنان آن قواعد را مي سازند، به آن عادت مي کنند و براساس مقياسي انعطاف پذير، به ارزيابي خودشان در روابط فرهنگي مي پردازند. آنان شرايط تغييرپذير را محدود مي سازند و بنابر زمينه هاي مورد توافق قبلي عمل مي کنند. آنان قواعد و اهداف مشترکي دارند که وابستگي هاي دروني آنان را قوت مي بخشد و آنان را به عنوان گروهي خاص معرفي مي کند. در اين بازي، برخي افراد دون پايه و تابع و برخي نيز مافوق و برتر هستند. اين دو گروه هويت متفاوت و مجزايي دارند؛ اما با هم در تعامل قرار مي گيرند. بنابراين، هويت هاي فرهنگي و اجتماعي ريشه در واقعيت هاي پيشين فرهنگي دارند که بسيار متنوع هستند. براي درک آن ها بايد فرايندهايي را که در شکل دادن به فرهنگ مؤثر واقع شده اند، تحليل کنيم. با شناسايي و با طبقه بندي اين فرايندها چارچوب وسيعي به دست مي آيد. مقوله هاي اجتماعي طي فرايندهاي اجتماعي شکل مي گيرند و ارتباط هايي دوگانه و چندگانه را به وجود مي آورند. اين ارتباط هاي چندگانه نقش مؤثري در تکوين هويت ها ايفا مي کنند. پس نقطه ي شروع، تحليل هويت هاي گروه اجتماعي نيست، بلکه بايد شيوه هاي شکل گيري هويت به طور نمادي شناخته شوند. هويت براساس منابع متفاوتي ساخته مي شود و شکل گيري آن رويه هاي متفاوتي را ايجاب مي کند. نوجوانان به شدت به ديدگاه هاي ديگران نسبت به خودشان وابسته هستند. تعاريف آنان از خود، به دو بعد اجتماعي و دروني وابسته است. تعاريفي که معلمان، والدين و ساير هم کلاسي ها از آن ها ارائه مي دهند، حکم آينه اي را پيدا مي کند که آنان خود را در آن مي بينند و به تدريج آن چه را درمي يابند، درون سازي مي کنند. واقعيت هاي اجتماعي پديده هاي پيچيده اي هستند که به شدت رفتار فرد را متأثر مي سازند. نوجوانان: هويت اجتماعي - فرهنگي دوران تحول هويت در زندگي نوجوان، دوران حساسي است. اين مرحله ي تحولي، نقش مؤثري را در تکوين شخصيت او دارد و مي تواند آينده اش را به شدت متأثر سازد. در اين مرحله، رشد (افزايش و گسترش قابليت ها) و تحول (کسب ظرفيت هاي جديد و توسعه ي منابع) مطرح است. نوجوانان به شيوه ي خودشان رشد مي کنند و بالغ مي شوند. آنان هر لحظه خود را با مسائل زندگي مواجه مي بينند و طبيعي است که تجارب آنان در اين مرحله بحراني است و سطوحي از سازمان يافتگي تا به هم ريختگي (اغتشاش) شخصيت را شامل مي شود. لذا پيشرفت هويت مستلزم توجه آنان به خودشان در ارتباط با محيط پيرامون و محيط فرهنگي است. تعلق به گروه خانواده نخستين گروه اجتماعي است که فرد به آن تعلق دارد. زماني که رشد مي کنيم و با ساير افراد در ارتباط قرار مي گيريم، عضويت در گروه هاي ديگر مطرح مي شود که شامل گروه هم کلاسي ها، گروه هم بازي ها و گروه دوستان است. ويژگي بارز اين گروه ها آن است که اعضايشان انتظارات مشترکي دارند و در علاقه هاي مشترک مشارکت مي جويند. اعضا، خودشان را به عنوان عضوي از گروه مي دانند و تشخيص مي دهند که چه کساني عضو گروه آنان محسوب نمي شوند و گروه خود را از سايرين متمايز مي دانند. اعضاي گروه هايي هم چون خانواده، داراي جايگاه ها و موقعيت هاي متفاوتي هستند (پدربزرگ، مادربزرگ، پدر، مادر، خواهر، برادر، پسران، دختران و ... ) ، اما در گروه دوستان همه ي اعضا جايگاه و موقعيت مشابهي دارند. به همين خاطر به آن ها «گروه همتا» مي گويند. بنابراين در مدرسه، گروه هم کلاسي ها، گروه همتا را تشکيل مي دهند و دانش آموزان در آن جايگاه مشابهي دارند. در مدرسه يک گروه ديگر، گروه معلمان است که در تعامل با گروه همتا قرار دارد. گروه همتا به شدت درصدد يافتن هويت است. نياز به تعلق به گروه و پذيرفته شدن در آن، به بروز رفتارهاي مشخصي در آنان منجر مي شود. در اواسط دوران نوجواني، آنان دچار سردرگمي نقش مي شوند. آنان نه کودک هستند که بخواهند وابسته به ديگران باقي بمانند و نه بزرگ سال اند که بخواهند به طور مستقل عمل کنند. آنان در خانواده نقش چنداني در تصميم گيري ها ندارند. احساس مي کنند ديگران برايشان تصميم مي گيرند و آنان دخالتي در تعيين نوع و نحوه ي زندگي خود ندارند. اما در پايان اين مرحله، نوجوانان خود را ملزم مي دانند، براي دست يابي به اهداف آتي خود، سطح عملکرد تحصيلي و شرايط تعليم و تربيتي خود را مورد توجه قرار دهند و درصدد کسب اختيار، استقلال و مسئوليت پذيري بيش تري در قبال اعمال و افکار خود برمي آيند. در اين مرحله، هويت به واحدي از شخصيت شناخته مي شود که ديگران آن را به رسميت مي شناسند و نوجوان آن را به عنوان «مي دانم که کيستم» تعبير مي کند. اين موضوع مهمي در دوران نوجواني است. هر چند هويت در دوران نوجواني ساخته مي شود، اما تحول و گسترش آن در طول زمان تا لحظه ي مرگ ادامه دارد. توجه به ديدگاه بزرگ سالان، هم در فرايند تحول هويت نقش دارد و هم بر تعارضات ميان همتايان مي افزايد و گاه روابط آنان بسيار تعارض آميز مي شود. هويت و مدل هاي شناخته شده ي فرهنگي هر مدل فرهنگي داراي عناصر پيچيده اي هم چون نمادها، اعمال نمادين، تصورات و باورهاست. نمادها برگرفته از فرهنگ ها هستند. اعضاي يک گروه اجتماعي، پديدارهاي خاصي را معنادار و هدفمند تلقي مي کنند. اين پديدارها شامل اعمال نمادين، آداب و سنن و برداشت هاي خاص هستند. در اين مدل هاي درهم تنيده، نوجوانان مي توانند خود را دريابند و در ارتباط با ساير افراد، عضوي فعال باشند که درصدد درک بيش تر فرهنگ پيرامون خود و فرهنگي است که در آن زندگي مي کند. نوجوانان، هم از سوي گروه هايي که به آن ها پيوسته اند، مانند گروه همتايان و گروه هاي سني و جنسي، فرهنگ هايي را تجربه مي کنند، و هم از سوي گروه هاي اجتماعي ديگر که عضو آن ها نبوده اند، تحت فشار قرار مي گيرند. همين امر دروني سازي مدل هاي فرهنگي را براي آنان امري دشوار مي سازد. همه ي دست اندرکاران امور نوجوانان، از والدين گرفته تا اولياي آموزشي، بايد بدانند نوجوانان خود را در قالب تصوراتي که از گروه همتا دريافت مي کنند، مي شناسند و آن را به اجتماع نشان مي دهند. در اين جا مهم آن است که ما چه چيزي را از دنيا و زندگي به آن ها مي نماييم. اگر اين امور براي آنان قابل درک، دست يافتني و هدفمند باشند، نوجوان آن ها را در نظام فرهنگي خود وارد مي سازد. در غير اين صورت، براي رهايي از تعارضات شناختي آن ها را ناديده مي گيرد يا تحريف مي کند. بايد به تصور اين که ما چه افرادي هستيم، سبک زندگي مان چيست و چه تفاوت هايي با ديگران داريم، بهاي بيش تري داده شود. هر چه ثبات اين تصورات بيش تر باشد، درهم تنيدگي هويت شخصي و فرهنگي نوجوان بيش تر خواهد بود و نوجوان مي تواند خود را به عنوان عضو فرهنگ اجتماعي تصور کند. مسئولان و والدين بايد بدانند، نوجوان در اجتماعي که به طور پيوسته در حال تغيير است، زندگي مي کند. در عين حال، پاسخ هاي متفاوتي به نوجوانان براي سازگاري داده مي شود و نوجوانان ناگزير به استفاده از انواع پاسخ هاي مقابله اي براي انطباق هر چه بيش تر با جامعه هستند. گاه در محيط هاي آموزشي در آن ها تعارضات جنسيتي و يا قوميتي شکل مي گيرد که شامل ايدئولوژي ها و ارزش هاي سازمان يافته در خود مدرسه است. از اين ديدگاه، آنان بايد زمينه هاي معيني را بپذيرند و با گروه هاي سني، هويت هاي گروهي خاصي را ايجاد کنند که از ساير گروه ها به خوبي متمايز باشد. به وجود آوردن اين هويت آسان نيست. به موقعيت بستگي دارد و مستلزم هوشياري و آگاهي از يک هويت کلي است. بسياري از والدين و اولياي آموزشي به تحليل هويت قوميتي دانش آموزان علاقه مند هستند. آن ها مي خواهند ببينند، آيا درک مشترکي از آن با نوجوانان دارند يا نه و مي توانند با معناي مشترکي در اين هويت مشارکت جويند يا خير. براي نيل به اين منظور بايد بدانيم، متناسب با فضاي شهري و مدرسه اي، شيوه هاي هويت يابي که در اين مکان ها امکان پذيرند، تأثيرات متفاوتي بر نوجوان به جا مي گذارند. لذا، فهم عميق اقدامات و بحث هايي که براي نوجوانان، نحوه ي ارتباط با ديگران را توضيح مي دهند، از اهميت ويژه اي برخوردار است. گاه نوجوانان به شکل متفاوتي به تصوراتي که از محيط دريافت کرده اند، پاسخ مي دهند. اين امر را بايد مدنظر داشت و به شکل انعطاف پذيري با آن مواجه شد. اين مکان ها هويت دانش آموزان را مي سازند. از ديدگاه پرون، اين امر از ويژگي هاي خاص اين گروه اجتماعي است. در اين زمينه، توصيف ويژگي ها و اعمال اولويت دارد و طرح واره هاي غالب، ادراکات و مقوله بندي هاي آن را متأثر مي سازند. اين امر به عنوان معياري، اسنادات نوجوانان را به عنوان عضوي از گروه هم سالان، گروهي از دانش آموزان و گروهي از اجتماع، تحت تأثير قرار مي دهد. ابعاد فکري که فضاهاي متفاوت محيطي ايجاد مي کنند، در ايجاد ساختارهاي اجتماعي که نوجوانان خود را در آن مي يابند و برايشان امور، تصورات و اقدامات مربوط به آن روشن و واضح است، بسيار اهميت دارد. فضاهاي اجتماعي، فضايي از روابط هستند که در آن، فعاليت هاي اجتماعي تعريف مي شوند و نقش هاي مرتبط با ابعاد فضا و دنياي اجتماعي به عنوان يک نظام نمادين، مطابق با تفاوت هاي سازمان دهي مي شوند. به همين علت است که افراد در فضاهاي اجتماعي به کار در يک محيط نمادين تمايل دارند. تعارض هويت نوجواناننخستين رويکرد در شناخت تعارض هويت نوجوانان، شناخت فضاهايي است که شخصيت وي را مطابق با واقعيتي که او براي خودش قائل شده است، تعريف مي کنند. تحول شخصي به دست آمده، هويت ناميده مي شود و به نوجوان امکان ابراز وجود در سطح شخصي و اجتماعي مي بخشد. تعارضات هويت نوجوانان چند بعدي است و بسياري از عواملي که مي توانند در توسعه ي هويت قوميتي مؤثر واقع شوند، در آن دخيل هستند. نوجوانان معمولا در يک مرحله ي دشوار زندگي، تعارضاتي را تجربه مي کنند که بخشي از تغييرات جسماني و رواني آنان در اين مقطع سني محسوب مي شوند. نوجواني مرحله اي است که با تغييرات قابل ملاحظه اي در مفهوم «خود» (2) همراه است؛ مرحله اي که در شکل گيري هويت و تحول فردي در زمينه هاي فرهنگي و اجتماعي، بسيار تأثير دارد. پذيرفته شدن توسط اجتماع و دوستان، بر رفتار نوجوان تأثيرگذار است و نوجوانان، «بحران هويت» را توأم با «بحران عزت نفس» تجربه مي کنند. آنان براي خود بنا به آن چه که هستند، ارزشي قائل نمي شوند. در ذهنشان ايده آل هايي دارند که آن ها را قابل دست يابي نمي بينند. در بسياري از موقعيت ها، از وضعيت جسماني شان رضايت ندارند و همين امر را عاملي براي احساس بي ارزش بودن خود، تلقي مي کنند. چنين برداشتي مي تواند علت احساس ناامني و نارسايي رفتاري در آن ها باشد. ويژگي هاي مدرسه و ارتباط با دوستان، والدين و معلمان، مي تواند مشکلات هيجاني هم چون پرخوري و بي اشتهايي عصبي و افسردگي را در آن ها به وجود آورد. اساس اين مشکلات در ميزان احساس ارزشمندي آنان نهفته است. اگر ديگران آن ها را بپذيرند و برايشان احترام قائل شوند، آن ها خود را موجوداتي ارزشمند تلقي مي کنند. به همين خاطر، حفظ عزت نفس در نوجوانان حياتي است. کساني که نسبت به هويتشان احساس دوگانگي مي کنند، تمايل بيش تري براي ابراز مشکلات و ناراحتي ها دارند. بايد بدانيم، چيزي ممکن است براي يک نوجوان کفايت کند، اما براي نوجوان ديگر اين گونه نباشد. هر نوجوان موجودي منحصر به فرد است و توجه به اين نکته، در تحول سالم هويت نقش تعيين کننده اي دارد. به عنوان مشاور بايد بدانيم که اهداف خاص فرهنگي مان در موقعيت هايمان تأثيرگذار است و بيش از هر چيز بايد به موقعيت هاي اجتماعي که براي نوجوانان ايجاد مي کنيم، توجه داشته باشيم. تحول هويت، پديده ي پيچيده اي براي تمام نوجوانان، به ويژه آناني است که به گروه هاي قوميتي اقليت در اجتماع تعلق دارند. آنان از يک سو از فرهنگ خانوادگي متأثرند و از سوي ديگر، عضوي از گروه همتايان و دوستان هستند و نهايتا، عضوي از اجتماعي هستند که بايد با آن سازگار شوند. حاصل اين تجارب، شرايطي را براي نوجوانان به وجود مي آورد که در آن، بين باورها و ارزش هاي قوميتي و والدينشان، و گروه همتا و اجتماعي که در آن زندگي مي کنند، تعارض و اختلاف مي بينند. اين تعارضات به تعارضات طبيعي که در طول دوران نوجواني وجود دارد، افزوده مي شوند. وقتي فرهنگ با هويت فردي تلفيق مي شود، ما تأثير زمينه هاي متفاوتي را در آن مي بينيم که در آن رشد يافته ايم، زندگي مي کنيم و آن را به رسميت مي شناسيم. هويت قوميتي حاصل تجارب روزمره ي زندگي است. بيش تر اوقات، کليشه هاي اجتماعي مي توانند هويت قوميتي نوجوانان را متأثر سازند و نسبت به ساير فرهنگ ها، در نوجوان احساس شرم يا افتخار به وجود آورند. همين امر منبع بزرگي از تعارضات هويت قوميتي را براي نوجوانان به وجود مي آورد. وجود کليشه هاي فرهنگي، ارتباط هاي چندگانه هاي معلم، والدين و ساير دانش آموزان، همگي بر نحوه ي تکوين هويت نوجوان تأثيرگذار هستند. سوابق، تاريخچه هاي متفاوت، و تعريف ما و ديگران از فرهنگ، همه مي توانند هويت فردي را به شدت متأثر سازند. نوجوانان در اين دوره ي حساس و بحراني، عزت نفسشان تحول مي يابد و اين مرحله اي است که در آن، نياز فرد به هويت تحکيم مي يابد. گذر از کودکي به نوجواني، از وابستگي به استقلال و از استقلال به سوي اعتماد، به توانايي فرد بستگي دارد. موضوعاتي هم چون فکر کردن به آينده، حرفه، برنامه ي زندگي، استقلال از خانواده و ... نيز تعارضات باقي مانده از دوران کودکي، همگي مي توانند به نحوه ي مواجهه و حل بحران هويت کمک کنند يا مانع از حل آن شوند. بحران هويت نيازمند پاسخ به سؤالي است که اساس آن، بر ميزان اعتماد به خود و پذيرش خود قرار دارد. آنان بايد رويکردي را اتخاذ کنند که در آن، خود را موجودي ارزشمند، توانا و لايق ببينند. لذا در مدارس و نظام آموزشي، بايد فرصت هايي به نوجوانان براي داشتن حق انتخاب، استقلال و مسئوليت پذيري در قبال اقدامات داده شود و با رويکرد حمايتي، به نوجوانان در يافتن پاسخ هاي واقع بينانه و صحيح کمک شود. هويت مدني که سازه اي چند بعدي است حاصل مشارکت فردي دانش آموزان با اجتماع پيرامون خود است. در اين بين، استفاده از راهبردهاي مشارکتي و همکاري، حرف اول را مي زند. نوجوانان، از سطح مدرسه، محله، منطقه و ... بايد مشارکت در امور را تجربه کنند تا به سطح ملي و بين المللي ارتقا يابند. نوجوانان بايد با دنياي متنوع از امور و پديده ها آشنا شوند و رويه هاي رفتار مناسب را بياموزند. پيشنهاداتي براي ارتقاي سطح هويت فرهنگي دانش آموزان - تا حد امکان، به آن ها نقاط قوت را در چالش هاي فرهنگي خاص، به گونه اي که برايشان قابل درک باشد، بياموزيم. - درصدد ايجاد تعادل بين ابعاد جسماني، ذهني، هيجاني و معنوي آن ها برآييم و به اين منظور، از راهکارهاي عملي و در دست رس سود جوييم. - به آنان در آموختن زبان سنتي ياري رسانيم. - براي انجام فعاليت ها و برنامه هاي سنتي، به آن ها فرصت هاي عملي بدهيم. - ارتباط معنادار بين بزرگ سالان اجتماع با آنان را تشويق و حمايت کنيم. اين امر موجب مي شود، آنان احترام و خردمندي را از بزرگ سالان بياموزند. - از حکايات، داستان ها و تمثيل براي ارتقاي درک فرهنگي آنان بهره بگيريم. - درباره ي تبعيض، عوارض و آثار آن، و مقابله با آن، برايشان صحبت کنيم. - بين اوليا و مربيان مدرسه ارتباط تنگاتنگ به وجود آوريم تا با مشارکت آنان، تجارب و ديدگاه هاي منسجم ومعناداري براي نوجوان به وجود آيد. پي نوشتها:1. Dolores Juliano2. Selfمنابع1. (2002) Stanford center on AdolescensePositive youth Development Working GroupThe Adolescent Search for Purpose: The roles of Moral, Civicand Spiritual Development . A Pre - conference at the Society for research on Adolescense Ninth Biennial Meeting. New Orleans April 11, 2002. 2. (2008) Canadian Heath Network Aboriginal Peoples . www . canadian - health - network . ca3. (2008) Tellez Infantes . Anastasia Coltural Identity Adoles cence . Miguel Hernandez University , Elch (Ali cante) /خ
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 674]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن