تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806865971




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چند قدم در اينترنت


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: چند قدم در اينترنت


ICANN وظيفه خود را حفظ ثبات كاربردي اينترنت و اشاعه رقابت دانسته و اضافه مي‌كند، بايد صيانت از نمايندگي‌هاي جهان‌شمول در ارتباطات اينترنتي را به عهده گيرد و با پياده كردن سياستي هماهنگ با اين وظيفه عملكردي در جهت يك توافق عمومي را دنبال كند. بنابراين، با تاكيد بر اين مساله مي‌توان گفت كه ايالات متحده اين توانايي را خواهد داشت كه دسترسي به هر سامانه‌اي از شبكه را محدود كند.

بررسي نحوه قانون‌گذاري و مديريت اينترنت
چند قدم در اينترنت
مترجم: ميثم لطفي- دنياي كامپيوتر و ارتباطات
اينترنت كه در اوايل دهه 1960 براي مراكز تحقيقاتي و نظامي مورد استفاده قرار مي‌گرفت، امروزه با اهداف تجاري به صورت گسترده در دسترس سراسر مردم جهان است.
از زماني كه اينترنت به صورت عمومي وارد خانه‌ها شد، مراكز رگولاتوري بر لزوم قانون‌گذاري براي اين ابزار تاكيد كردند. در حالي كه تاكنون اقدامات فراواني براي استفاده قانون‌مند از اينترنت صورت گرفته است، هنوز راه مشكلات زيادي در اين وجود دارد كه مستلزم توجه بيشتر مراكز قانون‌گذاري است. بايد توجه داشت كه اينترنت از تمامي نهادهاي موجود در سراسر جهان پيچيده‌تر و گسترده‌تر است و به همين خاطر، محدود كردن آن به وسيله قوانين موجود مشكلات فراواني را به همراه دارد.
نرم‌افزارهاي مبتني بر وب و پروتكل‌هاي زيرساختي موجود هر كدام توسعه فراوان يافته‌اند و شركت‌هاي محلي و بين‌المللي در اين حوزه فعال شده‌اند.

محتواي اينترنت معمولا از طريق قوانين موجود كه مربوط به حوزه ارتباطات و كپي‌رايت مي‌شود، تحت نظارت قرار مي‌گيرد. همچنين بايد توجه داشت، ماهيت جهاني اينترنت در بيشتر مواقع از برخورد قوانين كشورهاي مختلف و مذاكرات آن‌ها با يكديگر براي رسيدن به يك قانون واحد شكل مي‌گيرد. براي مثال، فرانسه بر اساس قانون اساسي خود اقدامات فراواني را عليه پورتال اينترنتي ياهو و حراجي eBay انجام داده و با قانون "آزادي بيان" آمريكا مخالفت كرده است.
به هر حال، تلاش‌هايي كه پيش‌تر براي قانون‌مند كردن اينترنت صورت گرفت و به نتيجه نرسيد، باعث ادامه اين روند نشد. براي مثال، كنگره آمريكا در حال حاضر براي كنترل اينترنت سه بخش را مورد نظر قرار مي‌دهد: محتوا، تنش‌هاي بين‌المللي و بحث‌هاي پيرامون اصل و اساس اينترنت.

ماهيت اينترنت
به طور كلي بايد توجه داشت، اينترنت يك اشتراك است كه به درخواست تجربه انسان حركت مي‌كند و مي‌تواند انواع اطلاعات و دانستني‌ها را در دسترس ما قرار دهد. به عنوان نمونه از ساختار اتم گرفته تا نتايج مسابقات اسب دواني.
گفته مي‌شود در سال 1989 "برنرزلي" و "كي كيو" فيزيكدانان مركز اروپايي براي تحقيقات اتمي ژنوسيستم Hypertext و World wide web را خلق كردند كه موجب دسترسي عمومي و گسترش چشمگير و وسيع اينترنت شد و از ده سال بعد يعني سال 1998 تا امروز شبكه جهاني توسط ICANN اداره مي‌شود.
ICANN سازماني خصوصي و غيرانتفاعي است و مركز آن در لس‌آنجلس و تحت پوشش قوانين كاليفرنيا و تحت كنترل وزارت بازرگاني ايالات متحده قرار دارد. اين سازمان هدايت كننده اصلي شبكه جهاني است و بر يك ساختار تكنيكي تكيه دارد كه از سيزده ابررايانه كه سرورهاي اصلي خوانده مي‌شوند تشكيل شده است.
اين سرورها در ايالات متحده(۴ عدد در كاليفرنيا و ۶ عدد در واشنگتن)، اروپا (استكهلم و لندن) و ژاپن(توكيو) قرار دارند. وظيفه اصلي ICANN هماهنگي نام قلمروهاي اينترنتي (DNS (Domain Name System است كه براي كاربران امكان حركت روي اينترنت را فراهم آورده است.

ICANN وظيفه خود را حفظ ثبات كاربردي اينترنت و اشاعه رقابت دانسته و اضافه مي‌كند، بايد صيانت از نمايندگي‌هاي جهان‌شمول در ارتباطات اينترنتي را به عهده گيرد و با پياده كردن سياستي هماهنگ با اين وظيفه عملكردي در جهت يك توافق عمومي را دنبال كند. بنابراين، با تاكيد بر اين مساله مي‌توان گفت كه ايالات متحده اين توانايي را خواهد داشت كه دسترسي به هر سامانه‌اي از شبكه را محدود كند. هر چند تا امروز دست به چنين كاري نزده اما توانايي انجام آن را دارد و وجود همين امكان است كه مسئولان درجه اول بسياري از كشورها را نگران كرده است.
به رغم اين سلطه نامحسوس، مي‌توان گفت مشخصه اصلي اينترنت و دليل رشد و مقبوليت عمومي آن عدم تمركز، حركت خودجوش پايين به بالا مبتني بر ملاحظات و اولويت‌هاي فني و حساسيت به نيازهاي ملموس و ابتكارهاي بخش خصوصي همگي بدون هدايت مركزي بوده است.

در اجلاس ژنو "سران جامعه اطلاعاتي" (WSIS) در سال 2003 برخي بحث‌هاي جنجال برانگيز، سازمان نيافته و گاه بي‌نتيجه را پيرامون اينترنت مطرح كردند كه نهايتا منجر به طرح تشكيل كارگروه راهبري اينترنت(WGIG) شد. همچنين در اجلاس بعدي در تونس يعني در سال 2005 تهيه يك تعريف عملياتي براي راهبري اينترنت، شناسايي مسايل نيازمند به سياستگذاري عمومي كه بايد در راهبري اينترنت مورد توجه قرار گيرد و دستيابي به تفاهم در مورد نقش و وظايف دولت‌ها، سازمان‌هاي بين‌الدولي و بين‌المللي موجود و ساير مراجع و نيز بخش خصوصي و جامعه مدني، هم در كشورهاي پيشرفته و هم در كشورهاي در حال رشد، شاخصه‌هايي بودند كه بايد بر سر اين اصول تحقيق، تحليل و اجماع شود.
در مجموع مي‌توان نتيجه گرفت كه اينترنت توسط يك مجموعه مركزي در ايالات متحده هدايت مي‌شود كه اين سرآغاز مناقشه‌اي ‌بزرگ در دنيا است كه بر سر كنترل بر اينترنت به وجود آمده است.

زماني كه ايالات متحده با زمزمه‌هاي مخالفت اروپا با انحصار ICANN بر اينترنت مواجه شد تنها متحد خود در اين مورد را از دست داد و يكي از سرسخت‌ترين اختلاف نظرها بين اروپا و آمريكا شكل گرفت.
در اولين گام وزارت بازرگاني ايالات متحده با اعمال تغييراتي در فايل‌هاي حوزه ريشه Root Zone Files موافقت كرد. اتحاديه اروپا در پيشنهاد جديدش تصريح مي‌كند كه اين تشكيلات جديد مي‌تواند درخصوص اينكه چه كسي كنترل چه آدرس اينترنتي(يعني مكانيسم اصلي براي يافتن اطلاعات روي شبكه جهاني) را برعهده بگيرد و در ياري رساندن به ايجاد سيستمي براي حل اختلافات چه نقشي ايفا كند، رهنمود‌هايي ارايه دهد.

تحت مفاد يادداشت تفاهمي در سال ۱۹۹۸ قرار بود ICANN تا سال 2006 از وزارت بازرگاني جدا و مستقل شود. اما دولت بوش مي‌گويد، ايالات متحده نقش تاريخي خود را در به رسميت شناختن اصلاحاتي بر فايل‌هاي حوزه ريشه حفظ مي‌كند و با چنين اقدامي مي‌خواهد حافظ امنيت و ثبات در پشتيباني‌هاي فني اينترنت باشد.
به هر حال، اينها گوشه‌اي از درگيري‌هاي بزرگ جهاني بر سر كنترل اينترنت است. اما حكومت‌ها در چارچوب مرزها پيش از اين به تكاپو افتادند تا هر چقدر مي‌توانند براساس ايدئولوژي و منافع ملي‌شان دست به سانسور اينترنت بزنند.

"رافائل روهوزينكي" يكي از محققان دانشگاه كمبريج انگلستان طي بررسي با همكارانش معتقد است كه سانسور اينترنت تا حدودي بستگي به موقعيت جغرافيايي كشورها دارد. گروه ONI Open Net initia Tive متشكل از استادان و محققان دانشگاه هاي تورنتو دانشگاه حقوق هاروارد، آكسفورد و كمبريج برخي از عوامل اصلي فيلتر كردن وب‌سايت‌ها را مسايل سياسي، قدرت امنيت و هنجارهاي اجتماعي عنوان كردند.
سانسور اينترنت در تمام دنيا جريان دارد و سايه سنگين خود را بر سر ارتباطات گسترانده است. به‌جز كشورهاي جنوب كه موارد كنترلي اينترنت را گستاخانه و آشكار اعلام مي‌دارند، اين سانسور حتي در اروپا و آمريكا نيز جريان دارد. لايحه مبارزه با تروريسم در آلمان موجب شد تا تمام فعاليت‌هاي اينترنتي تحت تاثير قرار گيرد.

گفته مي‌شود، طبق قانون-۳۶ C ضدتروريست كانادا، پليس اين كشور حق نصب دستگاه شنود و كنترل تلفن و اينترنت را دارد و پارلمان اسپانيا نيز در 27 ژوئن قانون اينترنت اين كشور را با نام LSSICE به تصويب رساند. همچنين تلاش براي كنترل اينترنت در آمريكا ساعاتي پس از حملات تروريستي 11 سپتامبر آغاز شد. هنگامي كه پليس فدرال آمريكا از ISPهاي بزرگ كشور مانند مايكروسافت، AOL و earthlink خواست تا نامه‌هاي احتمالي رد و بدل شده بين تروريست‌ها را كشف كنند، نشريه آنلاين Wired در همان زمان گزارش داد كه FBI درصدد نصب سيستم Carnivor در ISP‌هاي عمده آمريكاست. در 24 اكتبر 2001 نيز كنگره آمريكا قانون Pataot act USA را به تصويب رساند كه بعدا به USA ACT تغيير نام داد و طبق اين قانون FBI حق نصب هرگونه سيستم جاسوسي را براي كنترل ارتباطات اينترنتي به دست آورد.

با تمام موارد ذكر شده اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا اينگونه كنترل‌ها در قالب جهاني و نيز حاكميت مرزي براي دولت‌ها و ملت‌ها نتيجه‌بخش است؟ آنچه در اجلاس ژنو مطرح شد بر اين اساس بود كه براي ايفاي نقش سازماني بين‌المللي و موجه‌تر سازمان ملل در كنترل اينترنت جاي چند بحث و ايراد است.
اين نكته كه يك رژيم بين‌المللي كنترل كننده اينترنت باشد، بسته به عواملي از اين دست است؛ ضعف اساسي همكاري بين‌المللي در زمينه تنظيم و كنترل به خاطر منازعه بر سر ارزش‌هاي مختلف فرهنگي و سياسي، چون بازيگران عرصه بين‌المللي از لحاظ الگوي اقتصادي، ايدئولوژي، اجتماعي و ساختار جامعه متفاوت هستند.

مقررات بين‌المللي بايد از لحاظ علمي يا مفهومي مصالحه‌اي و سازشي باشد و ديگر اينكه سنت‌هاي حقوقي ملل مختلف بر چگونگي كنترل اينترنت تاثير دارد. مجموعه اين دلايل نظارت بين‌المللي بر شبكه جهان‌گستر را با چالشي جدي روبه‌رو مي‌سازد، زيرا تاريخ هميشه به تفاهمات بين‌المللي با ديد شك و ترديد نگريسته است. سازمان‌هايي نظير WTO، OECD، ISO و... همواره در هسته از پوسته بين‌المللي خود متفاوتند. مستمسك شدن به حكومت‌ها و نيز اجماع جهاني براي سلطنت بر اينترنت يا حداقل حاكميت بر آن كاري عبث و بيهوده است كه با نفس وجودي اينترنت سازگاري ندارد و هر دو نوع مالكيت مطرود است.

به هرحال، جهان به اين نتيجه رسيده است كه جريان وجودي اينترنت نبايد به صورت لجام گسيخته وجود داشته باشد و آزادي در تعريف اصلي آن كه عدم صدمه رساندن به ديگران تعريف مي‌شود، اعمال شود.
در مجموع اين كنترل مي‌تواند در چارچوب هر فرهنگي با كنتراستي مناسب صورت گيرد كه نهادهاي قانونگذار و مقررات‌گذار با لحاظ نمودن اين موارد، قادر به بسترسازي صحيح و منطقي در مديريت اين شبكه جهاني خواهند بود.
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 278]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن