تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك عالم برتر از هزار عابد و هزار زاهد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813060442




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چند قدم تنها در دره ديجيتالي جهان


واضح آرشیو وب فارسی:ایران اسپورت: چند قدم تنها در دره ديجيتالي جهان


ميثم لطفي: آنهايي كه با رايانه و اينترنت سروكار دارند حتماً نام Silicon Valley يا دره سيليكون را شنيده اند. شايد اين مكان در ظاهر تفاوت چنداني با ديگر مناطق دنيا نداشته باشد. اما به راستي چگونه اين دره موفق شد آينده زندگي مردم را در دست گيرد و آن را به نحو دلخواه خود تغيير دهد؟

تاسيس نبض فناوري جهان

«سيليكون ولي»منطقه اي در كشور آمريكاست كه از طرفين به ايالت هاي سانفرانسيسكو، كاليفرنيا و پنينسولا محدود مي شود و دانشگاه معتبر استنفورد نيز در جوار آن قرار گرفته است. از قسمت شرق، خليج كوچك سانفرانسيسكو اين منطقه را محدود مي كند و در قسمت غرب نيز رشته كوه هاي سانتاكروز آن را احاطه كرده است. با توجه به آب وهواي مناسبي كه اين دره دارد، با آغاز قرن 21 ميلادي بسياري از صنعتگران موقعيت را مناسب ديدند تا باغ هاي ميوه خود را در آن توسعه دهند و محصولاتي باكيفيت را در اين منطقه توليد كنند.
از آنجا كه دانشگاه استنفورد در توسعه اين منطقه نقشي اساسي برعهده داشته، اين طور مي گويند كه حدود 40 سال پيش اين دانشگاه با مشكلات مالي و اقتصادي فراواني مواجه مي شود. دانشگاه در آن زمان 32 ميليون مترمربع زمين داشته است، اما در مقابل منابع مالي محدود آنها، امكان بهره وري مناسب از اين زمين ايجاد نشده بود از اين رو براي سال هاي طولاني دره سيليكون بي استفاده باقي ماند. اين زمين وسيع به صورت موروثي به رئيس دانشگاه استنفورد وقف شده بود و در وصيتنامه «ليلاند استنفورد» صاحب اصلي زمين آمده بود كه هيچ كس حق فروش آن را ندارد. به هر حال فشارهاي مالي وارده به دانشگاه به قدري افزايش يافت كه مسوولان تصميم به فروش بخشي از اين ارثيه گرفتند. زمين خالي حوالي دانشگاه استنفورد كه براي مدت هاي طولاني خالي مانده بود فضايي مناسب براي شركت هاي تجاري محسوب مي شد و براين اساس مدتي نگذشت كه پارك صنعتي استنفورد در آنجا تاسيس شد. در ابتدا هدف اصلي از تاسيس اين پارك راه اندازي مركزي با فناوري هاي نوين بود كه به دانشگاه نيز نزديك باشد تا بتوان از كارشناسان دانشگاه در آنجا استفاده كرد. راه اندازي اين مركز از ديد بسياري از كارشناسان حركتي مهم و مبتكرانه تلقي مي شد تا آنجا كه ترمن يكي از تحليلگران فناوري وقت گفت: «دره سيليكون سلاح مخفيانه ماست.»
پس از گذشت مدتي كوتاه تصميم گرفته شد دانشگاه استنفورد اين منطقه را به شركت هاي مهم فناوري اجاره دهد و در مقابل مخارج دانشگاه را تامين كنند. در سال 1951 ائتلاف Varian براي استفاده از بخشي از اين زمين قراردادي را با دانشگاه به امضا رساند و در سال 1953 اين شركت نخستين دفتر خود را در پارك فناوري سيليكون تاسيس كرد. Eastman Kodak، جنرال الكتريك، Preformed Line Products،Hewlett-Packard(HP) و ... ديگر شركت هايي بودند كه در سال 1955 دفاتر خود را در دره سيليكون تاسيس كردند و براين اساس اولين قدم ها براي شكل گيري اين منطقه برداشته شد.

انفجار دره سيليكون

طبق آخرين گزارشات منتشر شده از سوي «ژوزف اسكلاوسكي» يكي از بزرگ ترين منجمان معاصر، تمام انرژي هايي كه در طول 300 سال گذشته توسط تمدن هاي بشري و روي كارآمدن صنايع مختلف توليد شده به اندازه يك صدم كلي انرژي است كه سطح كره زمين از خورشيد دريافت مي كند. در اين ميان، انقلاب هايي كه طي دهه هاي اخير در صنايع و فناوري صورت گرفته، باعث شده ميزان انرژي ارسالي از جانب زمين به فضا ميليون ها برابر از مقدار معمولي خود فراتر رود. با اين تفاسير در طول دو دهه گذشته ميزان انرژي كره زمين از دو سياره مشتري و زحل بيشتر شد و توانست با خورشيد برابري كند. اين انفجار انرژي و تبديل كره زمين به ابرستاره اي با اين درخشندگي تنها به دنبال توسعه چشمگير صنعت و فناوري صورت گرفت. در اين ميان بسياري از دانشمندان معتقدند اگر دره سيليكون وجود نداشت، هرگز اين ميزان انرژي توليد نمي شد به همين خاطر است كه اين منطقه نقطه درخشان كره زمين محسوب مي شود.

مادر پارك هاي فناوري

اگر چه امروزه بيشتر كشورهاي جهان موفق شده اند خود را به سطح قابل ملاحظه اي از پيشرفت برسانند و بخشي از توسعه فناوري جهان را به خود اختصاص دهند، دره سيليكون همچنان به عنوان نخستين و بزرگ ترين پارك فناوري جهان محسوب مي شود.
براساس آخرين درجه بندي هاي صورت گرفته، دره سيليكون در آمريكا، مركز سوفيا آنتي پوليس فرانسه در اروپا و شهرك علمي سوكوباي ژاپن در آسيا به ترتيب بزرگ ترين پارك هاي فناوري دنيا محسوب مي شوند. دره سيليكون و در اصل پارك علمي دانشگاه استنفورد در اوايل دهه 1950 تاسيس شد و پارك هاي فناوري سوفيا آنتي پوليس و شهرك علمي سوكوباي ژاپن به ترتيب در دهه 1960 و 1970 فعاليت خود را آغاز كردند. طبق آمارهاي رسمي منتشر شده، هم اكنون بيش از 500 پارك علمي در دنيا وجود دارد كه البته اين تعداد با سرعتي زياد رو به افزايش است. كشور آمريكا با بيش از 150 پارك علمي در صدر مراكز معتبر علمي جهان قرار دارد كه پس از آن ژاپن با 111 پارك در رتبه دوم قرار گرفته است. چين نيز كوشش خود را براي توسعه پارك هاي علمي در اواسط دهه 1980 آغاز كرد و هم اكنون حدود 100 پارك در اين كشور ايجاد شده است.
برخي كارشناسان معتقدند دره سيليكون به خودي خود ارزش چنداني ندارد و اين شركت هاي بزرگ بودند كه توانستند بر ارزش اين منطقه بيفزايند. علت رونق اين منطقه هرچه باشد بايد اعتراف كرد هم اكنون بزرگ ترين تصميمات فناوري جهان در سيليكون گرفته مي شود و به همين خاطر اگر دره سيليكون را نبض فناوري دنيا بناميم، اغراق نكرده ايم. از جمله مهم ترين شركت هايي كه هم اكنون در اين منطقه فعاليت مي كنند مي توان به اپل، سيسكو، DreamWorks،eBay، Electronic Arts، AMD، IBM، گوگل، ياهو، مايكروسافت، اينتل، HP، اوراكل، سيمانتك و ... اشاره كرد.
كاميابي گوگل در دره سيليكون نيز مرتباً رو به افزايش است. در حال حاضر بيش از 30 لابراتوار تحقيقاتي كه در حقيقت مهم ترين منبع مالي گوگل محسوب مي شوند در ارتقاي موتور پولسازي خلاقانه رهبران حاضر در منطقه سيليكون موثرند و روزبه روز بر حجم فعاليت هاي آنها افزوده مي شود.
دره سيليكون كه روزگاري به واسطه باغ هاي سرسبز خود شهرتي فراوان داشت، امروزه به خاطر بهترين ميوه خود يعني مايكروسافت بر شهرت خود مي افزايد. مايكروسافت عنوان بزرگ ترين شركت نرم افزاري دنيا را به خود اختصاص داده، داراي فروشي بيش از ده ها ميليارد دلار در سال است كه 70 هزار كارمند در بيش از 90 كشور جهان دارد.
شركت ياهو نيز كه با هدف تامين ضروري ترين خدمات اينترنتي كاربران فعاليت مي كند توانسته تاثير چشمگيري در رونق فناوري دره سيليكون برجاي بگذارد. اين شركت به عنوان دروازه اي به شبكه جهاني، موتورجست وجوي اينترنتي و سرويس دهنده خدمات پست الكترونيك مبتني بر وب به فعاليت هاي خود ادامه مي دهد. به جز اين چند شركت مراكز مهم ديگري نيز در دره سيليكون فعاليت مي كنند كه هركدام به نوبه خود توانسته اند تاثيرات زيادي در رونق اين منطقه برجاي بگذارند.

سيليكون و توسعه فرهنگي

گرايش به كتابخانه هاي اشتراكي و توجه به كارايي آنها دست كم طي 30 سال گذشته مورد بحث بوده است. واكنش سريع به اين مفهوم، به ويژه در دواير سياسي غالباً هيجان انگيز است. تمايل قانونگذاران و نمايندگان دولتي به استفاده منطقي از وجوه مالياتي آنان را به سوي ديدگاهي معقول و اقتصادي سوق مي دهد.
استفاده از كتابخانه هاي اشتراكي، ماتريسي از فرصت ها و محدوديت ها را به وجود مي آورد كه بايد به دقت در راستاي نيازهاي خاص آموزشگاه ها و انجمن ها مورد تجزيه و تحليل قرار بگيرند. دكتر
«مارتين لوتركينگ» در سال 2003 براساس برنامه زمان بندي، كتابخانه اشتراكي تازه تاسيس خود را به عنوان اولين كتابخانه دانشگاهي ايالتي و اولين كتابخانه عمومي بزرگ مركزي شهري در ايالت متحده آمريكا افتتاح كرد. در اين ميان مبلغ 5/177 ميليون دلار كه در آينده بايد در توسعه دانشگاه در شهر سان جونز در قلب دره سيليكون هزينه مي شد، در اختيار اين كتابخانه گذاشته شد. قطعاً خدمات قابل ارائه و مجموعه عظيم و چشمگيري كه در دره سيليكون گردآوري شده اين كتابخانه را به مركزي بدل كرده كه در يك مكان پرجمعيت و با ضيق وقت همه نيازهاي اطلاعاتي آنها را تامين مي كند به دليل همين مزيت هاست كه خبرنامه مركوري سان جونز اين طرح را به خاطر مشاركت سان جونز يك طرح «هوشمندانه» ناميده است.اين امر يكي از بزرگ ترين افتخارات دره سيليكون محسوب مي شود به همين خاطر صاحبان اين منطقه موفق شدند عنوان موسس نخستين كتابخانه ديجيتالي و اشتراكي جهان را از آن خود كنند.
منبع: WWW.CNN.COM
 پنجشنبه 28 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایران اسپورت]
[مشاهده در: www.iransport.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن