تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نگاه مؤمن عبرت آميز و نگاه منافق سرگرمى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845641496




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وقتی حاتمی‌کیا دیگر فیلم نمی‌سازد


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: وقتي حاتمي‌کيا ديگر فيلم نمي‌سازد
حاتمي‌کيا
روز هفتم جشنواره با نمايش دو فيلم بسيار مهم از دو فيلمساز مهم سينماي ايران سپري شد. دو فيلمي که احساسات و واکنش‌هاي متناقضي را برانگيخت؛ «گزارش يک جشن» و «جدايي نادر از سيمين». هنگام اکران «به‌ رنگ ارغوان» يادآوري کردم که اين فيلم را از سال 88 برداريد و بگذاريد جاي خودش، يعني سال 83 و بعد حاتمي‌کياي امروز را بررسي کنيد، يعني حاتمي‌کياي نيمه دوم دهه 80.  حاتمي‌کياي امروز، حاتمي کياي «آژانس» و «کرخه نيست. حاتمي کياي «روبان» و «مهاجر» و «ديده‌بان» هم نيست. حاتمي‌کياي «به نام پدر» و «ارتفاع پست» و «موج مرده» نيست. حتي حاتمي‌کياي «به رنگ ارغوان» هم نيست. حاتمي‌کيا معمولا در فيلم‌هايش رک حرفش را مي‌زند. او تا به‌حال فيلمسازي نشان داده که تا درد نداشته باشد، فيلم نمي‌سازد. او دلواپسي‌هاي جذاب و نگراني‌هاي ارجمندش را در فيلم‌هايش عرضه مي‌کرد و با اعتماد به‌شاخک‌هاي حساسش، آدم‌هايي که مي‌شناخت را به قهرماناني ماندگار اما دردمند بدل مي‌کرد. حاتمي‌کيا  که بعداز اعلام رسمي جدايي‌اش از سينماي جنگ و هرچه مربوط به آن است، «دعوت» را ساخت، با واکنش‌هايي منفي مواجه شد. تقصير کسي نيست، هرکس براساس توقعي که از خود به وجود مي‌آورد قضاوت مي‌شود. معلوم بود که حاتمي‌کيا خيلي با آدم‌هاي قصه‌اش همدل نيست و زياد با آنها درد مشترک ندارد. همين مسئله به کالبد فيلم رسوخ کرده و خود را نشان داده بود. تازه «دعوت» فيلم خوش ساختي بود و حتي همچنان برخي مولفه‌هاي ساختاري سينماي حاتمي‌کيا را با خود داشت. شيوه بياني فيلم هم گرچه پوست عوض کرده بود اما در ماهيت، همان بود که توقع مي‌رفت. حاتمي‌کيا معمولا در فيلم‌هايش رک حرفش را مي‌زند و همين صراحت و صداقت اوست که دلنشين است، حتي اگر گاهي اين صراحت به شعار پهلو بزند. او تا به‌حال فيلمسازي نشان داده که تا درد نداشته باشد، فيلم نمي‌سازد. او دلواپسي‌هاي جذاب و نگراني‌هاي ارجمندش را در فيلم‌هايش عرضه مي‌کرد و با اعتماد به‌شاخک‌هاي حساسش، آدم‌هايي که مي‌شناخت را به قهرماناني ماندگار اما دردمند بدل مي‌کرد.  در «دعوت» اين دردمندي کمرنگ‌تر به نظر رسيد و اينکه او چندان شناخت عميقي از آدم‌هاي قصه‌اش ندارد توي  از همين رو خيلي‌ها هشدار دادند که حاتمي‌کيا دارد از خودش - خود دوست داشتني‌اش-  دور مي‌شود. چاره‌اي نيست. حاتمي‌کيا تصميمش را گرفته که ديگر به سينماي جنگ کاري نداشته باشد و يک حاتمي‌کياي اجتماعي ‌رو کند. اين حق مسلم اوست. او اصرار دارد از اجتماع معاصر فيلم بسازد، اما خودش خوب مي‌داند سينما بي‌رحم‌تر از آن است که فرصت آزمون و خطاي تازه به فيلمسازي بدهد که قريب به سه دهه در سينماي اين مملکت درخشيده و فيلم خوب ساخته است.
حاتمي‌کيا
 او درتازه‌ترين فيلمش «گزارش يک جشن» به‌کلي با حاتمي‌کيايي که مي‌شناختيم فاصله دارد. خلا انسجام شکلي و محتوايي در کليت اثر به چشم مي‌خورد و مهم‌تر از همه معضل  همراه نبودن خالق اثر با شخصيت‌هايش هر لحظه فيلم را آزار مي‌دهد. درد آدم‌هاي اين قصه نمي‌تواند درد خود حاتمي‌کيا باشد. حرف فيلم قرار است روايتگرهمان تم محبوب حاتمي‌کيا باشد: «نکوهش برخورد و نگاه نظامي به فرهنگ»، اما اين تم در اجرا به تمامي حرام مي‌شود. دلنگراني‌هاي او البته پيشتر‌‌ها - حالا نمي‌گويم از جنس ديگري بود، اما - عميق‌تر و دردمندانه‌تر بود. مگرآنکه بپذيريم حاتمي‌کيا به‌کلي جنس دغدغه‌هايش هم عوض شده و ما ديگر بايد آن حاتمي‌کياي قبلي را فراموش کنيم و فرض بگيريم آن آدم ديگر فيلم نمي‌سازد، اين يک فيلمساز ديگر است که تازه به عرصه فيلمسازي پاگذاشته و خلاص. ديگر توقع نداشته باشيم که آن فيلمساز قبلي دوباره از گوشه‌اي بيايد و دوباره فيلم‌هايي که ما - والبته خودش - دوست داريم را بسازد. حالا با فيلمساز جديدي رو‌به‌رو هستيم که فقط دو فيلم ساخته و درحال آزمون و خطاست. دوست دارد به او فرصت داده شود اين مرحله را پشت سر بگذارد، اما خودش هم نبايد انتظار داشته باشد همه به اندازه آن فيلمساز مشهوردهه 60 و 70  سينماي ايران - ابراهيم حاتمي‌کيا - دوستش داشته باشند.اما آنچه مسلم است هيچکس دوست ندارد حاتمي کيا فيلم خوب نسازد. دلمان مي‌گيرد وقتي اينطور مي‌شود. مگر چند فيلمساز مثل حاتمي‌کيا داريم، اما ما هم فيلمي مي‌خواهيم که حالمان را خوب کند. مثل فيلم اصغر فرهادي. حکايت «جدايي نادر از سيمين» اما چيز ديگري است. فيلم، ادامه منطقي حرکت رو‌به جلوي فرهادي است با حضور شگفت‌آور، عريان و ترسناک «حقيقت». همان ترديد‌ها، گرفتار شدن درهمان موقعيت‌هاي ساده اما حياتي زندگي، راست گفتن‌ها، راست نگفتن‌ها، دروغ گفتن‌ها، پنهان کردن‌ها؛ اين‌ها که مضامين مورد علاقه فرهادي است در فيلم آخرش هم حضور پررنگي دارد و ديگر پرداختن به اين مضامين دارد به وي‍ژگي‌ منحصربه‌فرد آثار او بدل مي‌شود. بازي‌هاي درجه يک، فيلمبرداري هوشمندانه، تدوين عالي و فيلمنامه بي‌نقص در کنار کارگرداني رشک برانگيز فرهادي از مهم‌ترين امتيازات فيلم به حساب مي‌آيند. حالا ديگر فرهادي در سينماي ما يکه تاز است. او استعدادي دارد نبوغ آميز با توانمندي‌هاي شگرف که به آبروي سينماي نوين ايران بدل شده و مطمئنم آنقدر باهوش هست که اين جايگاه را حفظ کند و پيش برود.درباره «جدايي نادر از سيمين» بسيار مي‌توان نوشت. اما فعلا دوست دارم فعلا فقط مزه تماشاي اين فيلم خيلي خوب را زير دندانم نگه دارم.سينما و تلويزيون تبيان کيوان کثيريان / خبرآنلاين  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 527]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن