تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دو خصلت است كه هيچ كار خوبى بالاتر از آن دو نيست : ايمان به خدا و سود رساندن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830475913




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وقتی حاتمی کیا دیگر فیلم نمی‌سازد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > کثیریان، کیوان  - روز هفتم جشنواره با نمایش دو فیلم بسیار مهم از دو فیلمساز مهم سینمای ایران سپری شد. دو فیلمی که احساسات و واکنش‌های متناقضی را برانگیخت؛ "گزارش یک جشن" و " جدایی نادر از سیمین". هنگام اکران "به‌رنگ ارغوان" یادآوری کردم که این فیلم را از سال 88 بردارید و بگذارید جای خودش، یعنی سال 83 و بعد حاتمی‌کیای امروز را بررسی کنید، یعنی حاتمی‌کیای نیمه دوم دهه 80.  حاتمی‌کیای امروز، حاتمی کیای"آژانس" و "کرخه" نیست. حاتمی کیای "روبان" و "مهاجر" و "دیده‌بان" هم نیست. حاتمی‌کیای"به نام پدر" و"ارتفاع پست" و "موج مرده" نیست. حتی حاتمی‌کیای" به رنگ ارغوان" هم نیست. حاتمی‌کیا  که بعداز اعلام رسمی جدایی‌اش از سینمای جنگ و هرچه مربوط به آن است، "دعوت" را ساخت، با واکنش‌هایی منفی مواجه شد. تقصیر کسی نیست، هرکس براساس توقعی که از خود به وجود می‌آورد قضاوت می‌شود. معلوم بود که حاتمی‌کیا خیلی با آدم‌های قصه‌اش همدل نیست و زیاد با آنها دردمشترک ندارد. همین مسئله به کالبد فیلم رسوخ کرده و خود را نشان داده بود. تازه "دعوت" فیلم خوش ساختی بود و حتی همچنان برخی مولفه‌های ساختاری سینمای حاتمی‌کیا را با خود داشت. شیوه بیانی فیلم هم گرچه پوست عوض کرده بود اما در ماهیت، همان بود که توقع می‌رفت.حاتمی‌کیا معمولا در فیلم‌هایش رک حرفش را می‌زند وهمین صراحت و صداقت اوست که دلنشین است، حتی اگر گاهی این صراحت به شعار پهلو بزند. او تا به‌حال فیلمسازی نشان داده که تا درد نداشته باشد، فیلم نمی‌سازد. او دلواپسی‌های جذاب و نگرانی‌های ارجمندش را در فیلم‌هایش عرضه می‌کرد و با اعتماد به‌شاخک‌های حساسش، آدم‌هایی که می‌شناخت را به قهرمانانی ماندگار اما دردمند بدل می‌کرد.  در "دعوت" این دردمندی کمرنگ‌تر به نظر رسید و اینکه او چندان شناخت عمیقی از آدم های قصه اش ندارد توی  از همین رو خیلی‌ها هشدار دادند که حاتمی‌کیا دارد از خودش - خود دوست داشتنی اش-  دور می‌شود.  چاره‌ای نیست. حاتمی‌کیا تصمیمش را گرفته که دیگر به سینمای جنگ کاری نداشته باشد و یک حاتمی‌کیای اجتماعی ‌رو کند. این حق مسلم اوست. او اصرار دارد از اجتماع معاصرفیلم بسازد. اما خودش خوب می‌داند سینما بی‌رحم‌تر از آن است که فرصت آزمون و خطای تازه به فیلمسازی بدهد که قریب به سه دهه در سینمای این مملکت درخشیده و فیلم خوب ساخته است.او درتازه‌ترین فیلمش "گزارش یک جشن" به‌کلی با حاتمی‌کیایی که می‌شناختیم فاصله دارد. خلا انسجام شکلی و محتوایی در کلیت اثر به چشم می‌خورد و مهم‌تر از همه معضل  همراه نبودن خالق اثر با شخصیت‌هایش هر لحظه فیلم را آزار می‌دهد. درد آدم‌های این قصه نمی‌تواند درد خود حاتمی‌کیا باشد. حرف فیلم قرار است روایتگرهمان تم محبوب حاتمی‌کیا باشد: "نکوهش برخورد ونگاه نظامی به فرهنگ". اما این تم در اجرا به تمامی حرام می‌شود. دلنگرانی‌های اوالبته پیشتر‌‌ها - حالا نمی‌گویم از جنس دیگری بود، اما - عمیق‌تر و دردمندانه‌تر بود. مگرآنکه بپذیریم حاتمی‌کیا به‌کلی جنس دغدغه‌هایش هم عوض شده و ما دیگر باید آن حاتمی‌کیای قبلی را فراموش کنیم و فرض بگیریم آن آدم دیگر فیلم نمی‌سازد، این یک فیلمساز دیگر است که تازه به عرصه فیلمسازی پاگذاشته وخلاص. دیگر توقع نداشته باشیم که آن فیلمساز قبلی دوباره از گوشه‌ای بیاید و دوباره فیلم‌هایی که ما - والبته خودش - دوست داریم را بسازد.حالا با فیلمساز جدیدی رو‌به‌رو هستیم که فقط دوفیلم ساخته و درحال آزمون و خطاست. دوست دارد به او فرصت داده شود این مرحله را پشت سر بگذارد اما خودش هم نباید انتظار داشته باشد همه به اندازه آن فیلمساز مشهوردهه 60 و70  سینمای ایران - ابراهیم حاتمی‌کیا - دوستش داشته باشند.اما آنچه مسلم است هیچکس دوست ندارد حاتمی کیا فیلم خوب نسازد. دلمان می‌گیرد وقتی اینطور می‌شود. مگر چند فیلمساز مثل حاتمی‌کیا داریم. اما ما هم فیلمی می‌خواهیم که حالمان را خوب کند. مثل فیلم اصغر فرهادی.حکایت "جدایی نادر از سیمین" اما چیز دیگری است. فیلم، ادامه منطقی حرکت رو‌به جلوی فرهادی است با حضور شگفت‌آور، عریان و ترسناک "حقیقت". همان تردید‌ها، گرفتار شدن درهمان موقعیت‌های ساده اما حیاتی زندگی، راست گفتن‌ها، راست نگفتن‌ها، دروغ گفتن‌ها، پنهان کردن‌ها؛ این‌ها که مضامین مورد علاقه فرهادی است در فیلم آخرش هم حضور پررنگی دارد و دیگر پرداختن به این مضامین دارد به وی‍ژگی‌ منحصربه‌فرد آثار او بدل می‌شود. بازی‌های درجه یک، فیلمبرداری هوشمندانه، تدوین عالی و فیلمنامه بی‌نقص در کنار کارگردانی رشک برانگیز فرهادی از مهم‌ترین امتیازات فیلم به حساب می‌آیند.حالا دیگر فرهادی در سینمای ما یکه تاز است. او استعدادی دارد نبوغ آمیز با توانمندی‌های شگرف که به آبروی سینمای نوین ایران بدل شده و مطمئنم آنقدر باهوش هست که این جایگاه را حفظ کند و پیش برود.درباره "جدایی نادر از سیمین" بسیار می‌توان نوشت. اما فعلا دوست دارم فعلا فقط مزه تماشای این فیلم خیلی خوب را زیر دندانم نگه دارم.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 498]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن