تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه منافق اين است كه بدى اش ناراحتش نمى كند و خوبى اش او را خوشحال نمى سازد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798025883




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازار تهران امن نيست


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بازار تهران امن نيست
نايب رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران از وضعيت ايمني بازار تهران...


 نايب رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران از وضعيت ايمني بازار تهران، كم‌كاري شهرداري تهران در ساماندهي و جابجايي صنوف، سكوت سازمان ميراث فرهنگي و... گلايه كرد اين درحالي است كه بازار تهران از قديم الايام مركز تجاري و داد و ستد كالا در تهران و ساير استان‌ها به شمار مي‌رود. اين مركز تجاري كه بخشي از چرخ اقتصاد كشور را به چرخش در مي‌آورد حالا به دليل بي‌توجهي دستگاه‌هاي مسئول به دليل وجود بافت‌ها و تأسيسات فرسوده هر لحظه آبستن حوادث ناگواري است. بر اين اساس لازم است تا دستگاه‌هاي متولي همچون شهرداري و سازمان ميراث فرهنگي براي ساماندهي بافت‌هاي اين مجموعه تاريخي گام‌هاي استوار بردارند تا بار ديگر شاهد تكرار حادثه تلخ پلاسكو نباشيم.
            
    معابر و بافت بازار تهران امن نيست

هر چند برخي بافت‌هاي بازار تهران احيا و نوسازي شده است اما بزرگترين مركز تجاري پايتخت آبستن حوادث گوناگون است. مشكل اصلي در بازار در زمان بروز حادثه، معبر و سطح دسترسي براي مهار بحران و حريق احتمالي در داخل شبكه بازار است و ما با مكاني روبه‌رو هستيم كه در حالت عادي نيز خود كسبه با اين معابر تنگ و كوچك مشكل دارند، در اين زمينه نايب رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران، در مورد وضعيت ايمني بازار تهران با بيان اينكه موضوع ايمني در بازار داراي ابعاد مختلفي است كه بايد به آنها توجه شود، گفت: بازار جزو بافت تاريخي تهران محسوب شده و نمي‌توانيم بدون در نظر گرفتن استانداردهاي سازمان ميراث فرهنگي حتي براي ايمن‌سازي وارد شويم.
محمدمهدي تندگويان با بيان اينكه بازار تهران بافت فرسوده و ناپايدار بسيار زيادي دارد كه همين مسئله خود به خود بستر بروز حوادث و تشديد آن را فراهم مي‌كند، گفت: در حالت معمولي با اين بافت فرسوده براي تردد پياده و سواره و... نيز دچار مشكل هستيم و حال تصور كنيد كه اتفاقي براي بازار رخ دهد، قطعاً بافت فرسوده مي‌تواند بستر حوادث را تشديد كند.  وي با اشاره به فضاي كسب و كار اقتصادي در بازار تهران گفت: علاوه بر تعدد مغازه و اصناف متعدد شاهد وجود انبارهاي بزرگ هستيم كه با كوچك‌ترين اتفاق مي‌تواند زمينه را براي بروز حوادث و حريق بزرگ‌تر فراهم كند و اين در حالي است كه بسياري از اين انبارها كه حجم قابل توجهي نيز كالا در آن قرار دارد حتي رصد هم نمي‌شود چراكه شاهد هستيم بعضاً كاربري اماکن و منازل تغيير كرده و به انبار تبديل شده‌اند!
‌وي با بيان اينكه يكي از راه‌هاي ساماندهي بازار، ساماندهي صنوف مختلف است گفت: متأسفانه بحث ساماندهي صنوف سال‌هاست كه مطرح است اما اقدام مهمي در اين راستا صورت نگرفته و با اينكه سال‌هاست كه بحث جابه‌جايي مطرح است اما اقدام جدي در اين خصوص نمي‌بينيم.
تندگويان با اشاره به مشكلات منطقه 12 گفت: منطقه 12 به دليل وسعت، نوع بافت و دسترسي‌ها هزار و يك مشكل دارد و حالا وضعيت بازار نيز موضوعي اضافه‌تر است به گونه‌اي كه در طول روز حجم تردد در بازار به شدت زياد است اما در هنگامه شب يك منطقه تعطيل شهري است كه به دليل تعطيلي ناگهاني حتي به محيط نا‌امن نيز بدل شده و به نظر مي‌رسد شهرداري نيز بايد در ساماندهي صنوف اقدامات جدي داشته باشد.  به گفته وي شهرداري در ساماندهي صنوف كاستي‌هايي داشته و بايد مكان‌هاي مناسبي را به كسبه پيشنهاد دهد، تا كسبه مايل به جابجايي و تغيير مكان فعاليتشان بشوند. تندگويان با انتقاد از عدم همراهي صنوف و اتحاديه‌ها نيز گفت: اتحاديه و صنوف همكاري لازم را ندارند به گونه‌اي كه تنها به صورت سنتي اداره شده و تنها نگاه مادي و سودجويانه به اعضاي خود در راستاي كسب منابع مالي دارند. در حالي كه در مابقي كلانشهرها اتحاديه‌ها و اصناف نقش تعيين‌كننده‌اي در ساماندهي صنوف دارند.
وي در مورد برآورد حادثه احتمالي در بازار تهران نيز گفت: واقعاً نمي‌توان برآوردي از ميزان بروز خسارات در حوادث احتمالي بازار تهران ارائه كرد چراكه بازار تنها مختص تهران نيست و به نوعي بازار كل كشور محسوب شده و انبارهاي زيادي در اين منطقه وجود دارند و حجم كالاهاي اشتعال‌زا همچون چرم، پارچه، فرش و... بسيار نگران‌كننده است.
‌وي با بيان اينكه در تهران بايد سازمان ميراث فرهنگي موضوع بازار را جدي‌تر بگيرد گفت: اگر سازمان ميراث فرهنگي در كنار اتحاديه‌ها، صنوف و شهرداري قرار گيرد مي‌توان با فازبندي بازار تهران را ايمن كرد و همچنين با استفاده از ظرفيت بخش خصوصي نيز مي‌توان اين روند را تسريع بخشيد اما نكته قابل تأمل اين است كه بايد كسبه و صنوف در احياي داخل بازار به شهرداري و سازمان ميراث فرهنگي كمك كنند. تندگويان با بيان اينكه در حال حاضر بازار تهران با نصب چند شير آتش‌نشاني تنها حدود 25 تا 30 درصد ايمن است گفت: اگر مديريت شهري در چند فاز بازار را از نظر ايمني احيا كند، قطعاً وضعيت ايمني بازار حداقل به 70 درصد مي‌رسد.
  
 بودجه ميراث فرهنگي از سازمان پسماند كمتر است

نايب رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر با بيان اينكه بازار با وضعيت موجود، هيچ ايمني ندارد و نيازمند عزم جدي هستيم، گفت: حتي خود كسبه نيز دغدغه‌اي در راستاي ايمن‌سازي بازار ندارند و اين مسئله، ايمن‌سازي بازار را به تعويق انداخته است چراكه مديريت شهري و مسئولان نيز با ديدن بي‌توجهي كسبه از ادامه راه دلسرد خواهند شد.
وي با اشاره به مشكلات سازمان ميراث فرهنگي در بازار تهران گفت: متأسفانه سازمان ميراث فرهنگي در درون خود دچار مشكل است و به دليل آنكه قدرت و پول كافي ندارد نمي‌تواند اثرگذار باشد و به همين دليل در بسياري از موارد كه موضوع مربوط به بافت تاريخي و خانه‌هاي قديمي است سكوت مي‌كند و اين سكوت مشكل‌آفرين خواهد شد.  تندگويان با بيان اينكه ما با سازمان ميراث فرهنگي روبه‌رو هستيم كه بودجه كل اين سازمان تقريباً از سازمان پسماند شهرداري تهران كمتر است گفت: بارها به دليل كوتاهي سازمان ميراث فرهنگي، شوراي شهر براي حفظ خانه‌ها و بافت تاريخي وارد عمل شده و مجبور شديم از سازمان ميراث فرهنگي درخواست كنيم كه موضع جدي‌تري داشته باشند و بايد عنوان كنم ما با سازمان ميراث فرهنگي روبه‌رو هستيم كه با حجم زيادي از پلاك‌هاي تاريخي روبه‌روست اما به دليل آنكه پول و قدرت ندارد، سكوت مي‌كند. 


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن