تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه كه روزه مى‏گيرى بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798231515




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرسودگي تأسيسات بمب ساعتي زير پوست شهر


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فرسودگي تأسيسات بمب ساعتي زير پوست شهر
تركيدن لوله‌هاي اصلي انتقال آب شرب طي چند روز گذشته در حوالي ميدان صادقيه و منطقه 3 شهرداري يا نشت آب در معابر و نشست زمين نشان مي‌دهد...
نویسنده : بيژن يانچشمه 


تركيدن لوله‌هاي اصلي انتقال آب شرب طي چند روز گذشته در حوالي ميدان صادقيه و منطقه 3 شهرداري يا نشت آب در معابر و نشست زمين نشان مي‌دهد كه در كنار بافت‌هاي فرسوده كه خطر بالقوه براي شهر تهران به حساب مي‌آيد، فرسودگي تأسيسات شهري هم بلايي شده است كه هراز‌گاهي سازه‌هاي شهري و جان و مال شهروندان را در معرض خطر قرار مي‌دهد و خسارت‌هاي بسياري بر جا مي‌گذارد كه افزايش تعداد حوادث در اين بخش نشان از فرسودگي بافت زير پوست شهردارد كه اگر چاره‌اي براي آن در نظر گرفته نشود بايد منتظر خالي شدن زير پاي شهروندان باشيم.
 مي‌گويند حادثه خبر نمي‌كند و‌لي در پايتخت حادثه خبر مي‌كند چرا كه در شهر 700 كيلومتر مربعي تهران هراز گاهي حوادثي روي مي‌دهد كه جان و مال شهروندان را به خطر مي‌اندازد. يك روز زير خياباني در مركز شهر خالي مي‌شود و روز ديگر يكي از تأسيسات شهري به دليل فرسودگي مي‌شكند و سبب مي‌شود حادثه‌ ديگري شكل بگيرد و شهروندان را گرفتار كند. قطع آب، گاز و ساير انشعابات حياتي در كمين شهر و شهروند‌ان است.
 
زير پوست شهر آبستن حوادث
ساختار فيزيكي شهري همواره آبستن حوادث بسياري است. فرسودگي تأسيسات زيربنايي شهري همچون شبكه آبرساني، برق، گاز و مخابرات و فاضلاب شهري از يك‌سو تهديد و خطري براي ساكنان شهري به حساب مي‌آيد و از سوي ديگر به دليل پيوستگي و تمركز اين تأسيسات در كنار يكديگر، هرگونه وقوع حادثه در تأسيسات شهري مي‌تواند به ساير اجزاي شهري نيز خسارت بسياري وارد سازد. در اين ميان دستگاه‌هاي خدماتي شهر داراي وظايف خاص و ويژه خود هستند به گونه‌اي كه فعاليت‌هاي اين دستگاه‌ها به صورت مجزا در حال اجراست و همين امر سبب شده است هر دستگاه فارغ از ساير دستگاه‌هاي خدمات شهري به فعاليت خود ادامه دهد ولي به دليل گستردگي شهر و بافت متراكم شهري همواره خدمات به فضاهاي جديد ارائه و احيا و نوسازي تأسيسات زيرسطحي و رو سطحي به كندي در حال انجام است. بر اين اساس انتظار مي‌رود كه در كنار تصميمات جديد براي احيا و نوسازي بافت‌هاي فرسوده، نوسازي شبكه‌هاي تأسيسات شهري نيز مورد توجه شوراي شهر قرار گيرد.
 
نبود مديريت يكپارچه شهري پاشنه آشيل شهر
 توسعه شهري در گذشته و افزايش جمعيت سبب شده است تأسيسات شهري كارايي خود را از دست بدهند و از آنجايي كه هنوز مديريت يكپارچه شهري شكل نگرفته است، اين نقص و روزنه خسارت بسياري به شهر و شهروندان تحميل مي‌كند و دوباره كاري و موازي‌كاري‌ها را افزايش مي‌دهد و سبب اتلاف هزينه‌ها و كاهش كارايي دستگاه‌هاي شهري مي‌شود. بر اين اساس انتظار مي‌رود استاندار و فرماندار پايتخت در تعامل با شوراي اسلامي شهر و با همكاري دستگاه‌هاي شهري براي اينگونه مشكلات و مسائل چاره‌انديشي و تصميم‌گيري كنند.

گام برداشتن در اين بخش علاوه بر آنكه مي‌تواند سبب افزايش تعامل و مشاركت دستگاه‌هاي شهري شود، زمينه را براي شكل‌گيري مديريت يكپارچه شهري هم فراهم مي‌سازد تا مسئولان دستگاه‌هاي شهري در يك دوره زماني معين و برنامه‌ريزي شده در كنار يكديگر مديريت واحد شهري را تمرين كنند.
اين اقدامات راهبردي مي‌تواند جلوي بسياري از هزينه‌هاي موازي‌كاري را بگيرد و سبب شود بودجه‌هاي جاري و عمراني دستگاه‌هاي شهري در جاي مناسب خود براي توسعه شهري هزينه شود كه برآيند اين نوع نگاه مديريتي ضمن جلب اعتماد شهروندان مي‌تواند ميزان مشاركت آنان را در حفظ شهر افزايش دهد و دستيابي به چشم‌اندازهاي شهري پايتخت را تسهيل كند‌.

بر اين اساس، لازم است مسئولان دستگاه‌هاي شهري به جاي پراكنده انجام دادن وظايف خود كه به موازي‌كاري و گاه هدر دادن هزينه‌ها از جيب شهروندان منتهي مي‌شود، ضمن رصد مسائل و مشكلات اين بخش، به اين موارد توجه ويژه كنند و با برنامه‌ريزي اصولي نسبت به حفظ، نگهداري و استانداردسازي تأسيسات شهري و استاندارد‌سازي اقدام كنند تا ضمن كاستن از استرس زندگي ماشيني و شهرنشيني، فضا را براي ساير فعاليت‌هاي زندگي شهري كه به شهر روح و جان مي‌بخشد، آماده كنند تا ديگر شاهد حوادث ناگوار شهري نباشيم.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن