تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه در ماه رمضان چيست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى‏داشت كه تم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798151342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعتراض شورا به توزیع میوه‌های خارجی در میادین پایتخت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اعتراض شورا به توزیع میوه‌های خارجی در میادین پایتخت
اين روزها افزايش قيمت ميوه و تره‌بار، قدرت خريد خانواده‌ها را به شدت كاهش داده است.
نویسنده : علی خدایی بیجاری 


اين روزها افزايش قيمت ميوه و تره‌بار، قدرت خريد خانواده‌ها را به شدت كاهش داده است. جالب اينجاست كه فعالان اين حوزه از بي‌ربط‌ترين بهانه‌ها، دليل مي‌تراشند و دلايل بي‌منطق خود را اساس افزايش قيمت مي‌كنند، به گونه‌اي كه افزايش قيمت ميوه و توالي تورم در چند هفته اخير- كه داد مردم را در آورده- به بهانه كاهش درجه هوا و تداوم سوز و سرما صورت گرفته است! اما در ميان ميوه‌ها نقل سيب امريكايي كه به گونه‌اي مشكوك پس از برجام مهمان بازار ميوه و تره‌بار شده، دهان به دهان مي‌چرخد و اين مهمان ناخوانده آمده تا جاي سيب‌هاي نامي اروميه، سميرم، دماوند و... را بگيرد و براي نسل‌هاي امروزي تنها نامي از اين داشته‌ها روايت شود!
در ميان سه بازار روز (بازار عرضه ميوه و تره‌بار) آنچه كه ابتدا جلب توجه مي‌كند، دو مقوله است يكي كيفيت ميوه‌ها كه ميوه‌فروشان به هزار ترفند سعي در پنهان كردن لك‌ها و زدگي‌ها دارند، طوري كه ظاهر ميوه‌ها حكايت از آن دارند كه هويتي متعلق به درجه‌هاي 2 و 3 دارند و در پيشخوان ميوه‌هاي درجه يك جا خوش كرده‌اند!‌ و دومين موردي كه جلب توجه مي‌كند چك و چانه‌هاي اكثر مشتريان با فروشندگان است كه برخلاف گذشته فضايي خشن را از هر سه بازار ترسيم مي‌كند. اما مردمي كه با خبرنگار «جوان» به گفت‌وگو مي‌پردازند- گذشته از دسته‌اي كه حتي سلام را بي‌جواب مي‌گذارند- دو دسته‌اند. دسته  نخست با ابراز گلايه از خريد حداقل‌ها خبر مي‌دهند و دسته‌اي ديگر از نخريدن ميوه حكايت مي‌كنند و دليل آن را عمل به تمثيل «سزاي گرانفروش نخريدن است» عنوان مي‌كنند اما آنچه كه محتمل است اين است كه غرور بسياري از آنان اجازه نمي‌دهد كه عنوان كنند گراني كمرشان را شكسته و ديگر پولي براي تهيه چند دانه ميوه در كيسه آنها باقي نمي‌ماند!
با اين حال گذشته از شكايت‌هاي مشابه كه تنها در گلايه بر گراني و حمله به دولت يازدهم  خلاصه می‌شود كه به‌زعم آنها گراني‌ها به واسطه نبود نظارت دولتمردان بسط و گسترش مي‌يابند، آقا و خانمي سالخورده و تحصيلكرده در گفت‌و‌گو با «جوان» عنوان مي‌كنند كه بسياري از خانواده‌هاي شريف و محجوب كه با سيلي صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند، مجبورند ميوه‌هايي را با قيمت‌هاي چند برابري تهيه كنند كه ضمن مغبون شدن هيچ اطميناني به سلامت و كيفيت ميوه و سبزي و صيفي خريداري شده ندارند. خانم مسن دليل اين بي‌اعتمادي را شيوه آبياري با فاضلاب و آلوده شدن خاك مي‌داند كه در اخبار رسانه‌ها منعكس است و گويا دولت‌ها هيچ همتي براي نظارت و نظام بندي و چگونگي توليد محصولات كشاورزي ندارند.
با اين حال يكي از مسئولان بازار روز تهرانپارس كه نخواست نامي از وي به ميان بيايد با بيان اينكه اگر جلوي صادرات ميوه گرفته شود از هر حيث به نفع دولت و ملت است به خبرنگار «جوان» گفت كه دولت ميوه‌هاي خوب ما را صادر و ميوه‌هاي درجه چندم وارد مي‌كند و اسم اين حركت را تجارت مي‌گذارد و از اختلاف قيمت فروش سيب ايراني و خريد سيب خارجي صنار سي شاهي به دست مي‌آورد و پس از مدتي چند‌صد برابر آن صنارسي شاهي را بايد به صورت يارانه به وزارت بهداشت بپردازد كه اين وزارتخانه بيماري‌هاي حاصل از مصرف ميوه‌ها و محصولات خارجي را مداوا كند! پس در اين ميان مردم بيچاره كلاه سرشان مي‌رود كه با بد‌بختي مقداري ميوه مي‌خرند كه نياز بدن‌شان را تأمين كنند، غافل از آنكه ميوه‌هاي وارداتي به‌خاطر ارزان بودن‌شان نه تنها ويتاميني به بدن مردم نمي‌رسانند بلكه موجبات بيماري آنان را هم فراهم مي‌كنند!
 
سيب‌هاي امريكايي و يك دنيا ابهام
اما سيب‌هاي قرمز امريكايي كه «رد دليسيوس» نام دارند و روي برچسب آن باركد و نشان ايالات متحده امريكا(USA) حك شده و 20 روزي است كه به بازارميوه كشور وارد شده است تمام حواشي بازار ميوه و تره‌بار را تحت‌الشعاع خود قرار داده است!  منصوري دبير بازنشسته ادبيات در گفت‌و‌‌گو با «جوان» در رابطه با واردات سيب‌هاي امريكايي مي‌گويد: از آنجايي كه برخی از ميوه‌ها از كشورهايي چون امريكا و اسرائيل خريداري مي‌شوند، مصرف آن احتمال رخداد فاجعه‌اي بزرگ را بسيار محتمل مي‌كند. وي مي‌افزايد كه معلوم نيست در دولت آقاي روحاني چه فعاليت‌هايي در پس نام «تجارت» صورت مي‌گيرد، چون با كمي تأمل در واردات ميوه در مي‌يابيم كه بايد كمي محتاط باشيم و اگر حتي يك درصد احتمال رخداد واقعه‌اي ناگوار را بدهيم، به اينجا مي‌رسيم كه ما را به خير دشمنان اميد نيست و اينگونه واردات براي جامعه ما زنگ خطري بزرگ است!
منصوري اظهار مي‌دارد كه قبل از واردات سيب، مقدار قابل‌توجهي پرتقال اسرائيلي وارد بازار شد كه مسئولان امر با پاك كردن صورت مسئله گفتند كه اين پرتقال‌ها اسرائيلي نبوده و تنها نام شركت توليد‌كننده و صادر‌كننده در قالب لوگويي، آن هم با تقلب، روي پرتقال‌ها چسبيده شده است. با اين حال آنچه كه بايد در اين مرحله به سرعت پيگيري شود، اين است كه وزارت بهداشت از سلامت سيب‌هاي امريكايي اطمينان حاصل كند.
 
سيب امريكايي و واكنش مسئولان
مجتبي شاكري در جلسه گذشته شوراي شهر تهران از شهرداري درخواست كرد كه اجازه ندهد در ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري ميوه خارجي به ويژه سيب امريكايي توزيع شود. مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران نيز با پيشنهاد اينكه طرح ممنوعيت توزيع ميوه‌هاي خارجي در ميادين ميوه و تره‌بار مصوب شود گفت كه سيب‌هاي اروميه ما روي زمين خراب مي‌شوند آن وقت سيب‌هاي امريكايي در ميادين ميوه و تره‌بار توزيع مي‌شود كه تذكر رهبري در خصوص ميوه‌ها در اين رابطه باعث خجالت متوليان اين امر است. چرا بايد سيب و گلابي ما از آن ور دنيا وارد شود؟
اما رمضان روئين‌تن، مديركل دفتر ميوه‌هاي سردسيري و خشك وزارت جهاد كشاورزي روز چهارشنبه هفته گذشته در واكنش به مباحث مطرح شده مبني بر عرضه سيب امريكايي در بازار داخل گفت: نه كسي مي‌تواند از امريكا سيب وارد كند و نه اين كار صرفه اقتصادي دارد.  اين در حالي است كه روز گذشته حسين مهاجران، رئيس اتحاديه ميوه‌فروشان تهران گفت واردات سيب رنگ‌آميزي شده امريكايي براي كشوري كه توليدكننده انواع مختلف سيب است، ننگ محسوب مي‌شود. سيب امريكايي به دليل اينكه بايد ماندگاري چند ساله داشته باشد پيش از آنكه قند بگيرد روي درخت رنگ مي‌زنند و به‌رغم رنگ خوب، طعم و مزه خوبي ندارد.
با اين اوصاف اكثر مراجع واردات 150 تن سيب امريكايي را تأييد كرده‌اند و در اين ميان آنچه كه جاي نگراني دارد، تبعات پس از مصرف اين ميوه مشكوك است!


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن