تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):هیچکس حقیقت ایمان را کامل نمی کند مگر اینکه جدال لفظی را رها کند، هر چند حق با او باش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798090481




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«سوء تغذيه» مغز كودكان را هدف گرفته!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «سوء تغذيه» مغز كودكان را هدف گرفته!
همين چند ماه پيش بود كه وزارت بهداشت اعلام كرد ۸۰۰ هزار كودك زير شش سال ايراني از سوء تغذيه رنج مي‌برند.
نویسنده : محمدرضا هاديلو 
همين چند ماه پيش بود كه وزارت بهداشت اعلام كرد ۸۰۰ هزار كودك زير شش سال ايراني از سوء تغذيه رنج مي‌برند. اين تعداد برابر با يك چهارم كل كودكان ايراني در اين سن را در بر مي‌گيرد.
در كنار اين آمار و ارقام، روز گذشته معاون تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش نيز از رصد وضعيت سوء تغذيه دانش‌آموزان در مدارس خبر داد و عنوان كرد كه مشكل سوءتغذيه در مناطق محروم حادتر است و مديران مدارس به همراه مراقبان بهداشت موارد مشاهده شده را گزارش و براي حل آن اقداماتي را انجام مي‌دهند.
طبق تحقيقات، ۹۰ درصد رشد مغزي انسان‌ها، تا شش سالگي آنها شكل مي‌گيرد. بنابراين اگر رشد مغزي كودكي در اين سنين تكامل نيابد، او تا آخر عمر، با ذهني تكامل نيافته زندگي خواهد كرد. حال اگر ابتدا آمارهاي وزارت بهداشت را مد نظر داشته باشيم، بايد بپذيريم كه تا ۲۰ سال آينده، يك چهارم جمعيت جوان ايران از عقب ماندگي‌هاي ذهني رنج خواهند برد.
طي سال‌هاي گذشته، طرحي براي رفع سوء تغذيه كودكان زير شش سال در كشور به مورد اجرا درآمد كه براساس آن، تنها ۸۵ هزار كودك تحت پوشش قرار گرفتند. با اين حال، گزارش سازمان ملل حاكي از بهبود نسبي در كشور و قرار گرفتن ايران در ميان كشورهاي با شيوع متوسط سوء تغذيه بود.
در اين طرح، كارشناسان و پزشكان وزارت بهداشت كودكان درگير سوء تغذيه را شناسايي و به كميته امداد معرفي مي‌كنند. كميته امداد نيز بعد از بررسي وضعيت مالي خانواده‌ها، به سرپرستان اين كودكان، كارت بانكي ويژه و كد‌داري مي‌دهد كه صرفاً براي خريد در فروشگاه‌هاي مواد غذايي محل اقامت تعريف شده‌اند. شبكه بانكي نيز در اين پروژه دخيل است.
اما رقم واريزي در اين كارت‌ها(حدود 70هزار تومان) آنقدر نبود كه خانواده‌ها بتوانند از مواد مغذي خوب و تأثيرگذار استفاده كنند. به همين خاطر هنوز كودكان ايراني، به خصوص در مناطق محروم با سوء تغذيه‌هايي مواجهند كه به راحتي مي‌توان عوارض آن را در رشد و سلامتي‌شان مشاهده كرد.  پزشكان معتقدند سوء تغذيه علاوه عقب‌ماندگي ذهني هنوز هم جزو علل اصلي مرگ و مير كودكان به شمار مي‌آيد. همچنين اين عارضه سبب ابتلاي كودكان به انواع عفونت‌ها از قبيل ذات‌الريه، اسهال‌هاي عفوني و عفونت‌هاي تنفسي مي‌شوند.
سوء تغذيه كودكان به اشكال كم وزني، كوتاهي قد و وزن كم براي قد (لاغري) نيز ظاهر مي‌شود كه كوتاه قدي شايع‌ترين نوع آن در ايران است زيرا با توجه به اينكه ابتلاي 5/2 درصد از جمعيت كودكان كشوري به كوتاهي قد، طبيعي و قابل قبول است، اما در حال حاضر 7 درصد كودكان ايراني كوتاه قد هستند.  با اين تفاسير و با اينكه وزارت آموزش و پرورش توزيع ويتامين D و آهن ياري را در سال گذشته در حد وسيعي در دوره متوسطه انجام داده است و بعضاً دانش‌آموزان كلاس‌هاي پنجم و ششم نيز تحت برنامه آهن‌ياري قرار گرفته‌اند اما آمارها نشان مي‌دهند كه تأمين مواد مغذي مورد نياز بدن حتماً بايد از سنين پايين آغاز شود تا از بروز عوارض آن در سن نوجواني و جواني جلوگيري شود.
در همين رابطه و بر اساس گزارش‌هاي وزارت بهداشت، كارشناسان اين وزارتخانه در سراسر كشور به ويژه در مناطق روستايي و محروم متوجه شده‌اند كه تعداد قابل‌توجهي از كودكان، رشد متناسب با سن‌شان را ندارند. بررسي‌ها نشان داد كه بسياري از اين كودكان زير شش سال در خانواده‌هاي مستمندي زندگي مي‌كنند كه قادر به رفع نيازهاي غذايي كودكان‌شان نيستند. اين وضعيت باعث شد كه سازمان ملل، ايران را در زمره كشورهايي بداند كه داراي شيوع بالاي سوء تغذيه در ميان كودكان زير شش سال هستند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن