واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - تهیهکننده فیلم سینمایی «آل» با نامشخص اعلام کردن نتایج فعالیتهای سازمان جشنواره این بیخبری را بسیار ناخوشایند ارزیابی کرد. علی معلم در گفتوگو با خبرآنلاین درباره جایگاه سازمان جشنواره در سیستم مدیریتی سینمای کشور اظهار داشت: «قرار بود جشنوارههای سینمایی مستقل از سایر بخشهای سینمایی در موسسه جداگانهای سامان پیدا کنند و برگزار شوند، اما تاکنون هیچ حاصلی از فعالیتهای بخش مستقلی که قرار بود به امور جشنوارهها رسیدگی کند به ما اطلاع داده نشده است.» او ادامه داد: «هنوز نمیدانیم برای جشنواره فیلم فجر امسال برنامهای وجود دارد تا نه. غیر از همین جشنواره فیلم کودکی که اخیراً برگزار شد ما نتیجهای از فعالیت سازمان جشنواره نشنیدهایم. همه مسائلی که در این مدت در مورد تغییر ساختارهای سینمایی از سوی معاونت سینمایی اعلام شده بود نتایج نامشخصی دارد و نکتهای به اطلاع اهالی سینما نرسیده است.» معلم در مورد لزوم سازمان جشنواره برای سینما گفت: «از ابتدای برگزاری جشنوارههای سینمایی باید این سازمان فعالیت خود را آغاز میکرد. در معاونت سینمایی پستی به عنوان مدیریت جشنوارهها و مجامع بینالمللی وجود دارد که بهمن حبشی مسئول کنونی آن است و به نظر میرسد در صورت شکلگیری درست سازمان جشنواره این بخش باید به لحاظ اداره زیر نظر این بخش فعالیت کند.» او ادامه داد: «سازمان جشنواره نیازمند بودجه است. اینکه هیئت و شورای مشورتی ثابتی آنجا حضور داشته باشند و در مورد مسائل مربوط به جشنوارهها برنامهریزی کنند. اگر چنین باشد دیگر نخواهیم دید که جشنوارهای همانند جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال برگزار شود و فیلمهای سال گذشته امسال هم به نمایش درآیند و درحالی که سنخیتی با جشنوارهای بینالمللی ندارد عنوان بینالمللی را هم به خود اختصاص دهد.» معلم گفت: «ما برای سامان دادن به امور جشنوارهها و همچنین سازمان جشنوارهها نیازمند سه نظم هستیم. نظم فکری و ذهنی که توسط اتاق فکر به وجود میآید، نظم مالی و نظم اجرایی. اگر جشنواره کودک امسال را یکی از محصولات سازمان جشنواره محسوب کنیم میبینم که قطعاً این سازمان نیازمند تعریف دیگری است.» این تهیهکننده و منتقد دیدگاه خود را در مورد چگونگی برگزاری بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به دبیری مهدی مسعودشاهی چنین توصیف کرد: «به هرحال بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر در شرایطی برگزار شد که بهم ریختگیهایی وجود داشت و فضای موجود در جامعه چندان عادی نبود. در آن وضعیت نتیجه کار برگزارکنندگان جشنواره را میتوان قابل قبول دانست هرچند که در این دوره هم مانند سایر دورههای جشنواره فیلم فجر انتقادهایی به نحوه داوریها صورت گرفت.» او ادامه داد: «سازمان جشنواره موظف است روی این مسئله تامل کند که چطور میتوان جشنواره فیلم فجر را روی ریل اصلی آن بازگرداند. نشانههای کاهش تماشاگران سینما که امروز سینمای ایران با آن دست و پنجه نرم میکند سال قبل به وضوح در میزان استقبال مردمی مخاطبان از فیلمها دیده میشد. اگر آن زمان برنامهای برای رفع این مشکل ارائه شده بود امروز مشکلات سینما تا این حد بالا نمیگرفت.» معلم اظهار داشت: «زمان آن رسیده که سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر بعد از این همه سال در مسیر درست خود قرار بگیرد و در مورد این جشنواره همانند جشنوارههای حرفهای بینالمللی عمل شود و برنامههای جشنواره و در دقیقه 90 تعیین نشود.»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 260]