واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: هما روستا دانش آموخته تئاتر از دانشكده هنرهای دراماتیك بخارست است. وی بعد از سال ها اقامت در خارج از كشور از سال ۱۳۴۹ به كشور بازگشت و در قریب به چهار دهه فعالیت بازیگری در كارهای شاخص و مهمی نظیر «دائی وانیا»، «بازهای استریندبرگ»، «گزارش یك قتل»، «از كرخه تا راین»، «مسافران» و «ترانه مادری» به ایفای نقش پرداخت. ▪ چگونه جذب هنر و دنیای بازیگری شدید از كودكی به هنر علاقه داشتم. كار دوران كودكی ام در شوروی و مسكو سپری شد، مسكو شهری است كه فعالیت های هنری در آن رواج بسیاری دارد و اگر فردی علاقه مند بود به راحتی می توانست در رشته های هنری فعالیت كند. ▪ بعد از سال ها دوری از كشور در اواخر دهه ۴۰ دوباره به ایران بازگشتید، تفاوت های فرهنگی میان ایران را با دیگر كشورها چگونه دیدید تفاوت های فرهنگی زیادی وجود داشت، اما من در هر دو فرهنگ رشد كرده بودم و در زمان زندگی در آلمان دوستان خانوادگی ایرانی زیادی داشتیم كه با آنها در ارتباط بودیم. بنابراین به ارزش های فرهنگ ایرانی تا حدی واقف بودم. بعد از بازگشت به كشور مدتی در زمینه ارتباطات اجتماعی و خانوادگی دچار تضاد فرهنگی بودم. باید به این نكته هم اشاره كنم كه همیشه پدرم تلاش می كرد ما با فرهنگ ایرانی و ملی خودمان ارتباط پیوسته و مستمری داشته باشیم. خانه ما در آلمان كلاً فرهنگ ایرانی داشت اما در محیط بیرونی با فرهنگ خاص غربی مواجه می شدم. یادم می آید در دوران دانشجویی ملزم به رعایت یك سری از موازین اخلاقی بودیم و موظف بودیم كه سر ساعت معینی از شب در منزل حاضر باشیم و نحوه زندگی ام با جوان های آلمانی كه زندگی بی قید و شرطی داشتند بسیار متفاوت بود. ▪ ازدواج با همكار در كارهای هنری چه امتیازی دارد محاسن و معایبی دارد خوبی این قضیه وجود نگاه و دیدگاه مشترك است من و همسرم حمید سمندریان می توانیم ساعت ها درباره موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر داشته باشیم. از طرفی به علت هم شغل بودن درك حرفه ای كاملی از فعالیت های یكدیگر داریم و ایشان اطلاع دارند موقعی كه پیشنهاد تئاتری را قبول می كنم حضورم در منزل محدود می شود و بنابراین در منزل كمبود حضورم را جبران می كند من نیز حضور ایشان را در مواقع كار به خوبی درك می كنم. از مشكلات هم صنف بودن، اختلاف سلیقه داشتن در كار است. ▪ برای انتخاب همسر ملاك خاصی مدنظر داشتید برای من موقعیت ازدواج ناگهانی رخ داد. همانطوری كه اشاره كردم برای آشنایی بهتر كشورم به ایران بازگشته بودم و همزمان در دانشكده هنرهای زیبا مشغول تدریس شدم و با حمید سمندریان كه ایشان هم از اساتید و كارگردان های معروف آن زمان بودند آشنا شدم. نقاط مشترك اخلاقی و فكری زیادی داشتیم. ▪ زندگی مشترك با حمید سمندریان چقدر در تكوین شخصیت هنری و كاری شما مؤثر بود خیلی نقش داشت. به هرحال من در ایران تئاتر نخوانده بودم. بعد از ازدواج با سمندریان ایشان بخوبی شرایط كاری تئاتر و فضای آن را برای من روشن كردند و به هرحال حضور ایشان در زندگی مشترك برایم فرصت مغتنمی است. ▪ تقسیم وظایف كاری منزل چگونه است از این بابت مشكلی وجود ندارد. چون تئاتر و تمرین های آن معمولاً بعدازظهرها انجام می شود. بنابراین همیشه تلاش می كنم صبح ها امور روزانه منزل را انجام دهم. البته در سال های اول ازدواج و به دنیا آمدن پسرم مادرم كمك و حامی بسیار خوبی برایم بود. ▪ در قریب به ۴ دهه فعالیت هنری به چه میزان به آرزوهای خود دست پیدا كرده اید آرزوهای محقق نشده بسیاری دارم. هنوز بسیاری از متن ها و كارهای تئاتری وجود دارد كه دوست دارم به عنوان بازیگر و كارگردان در آنها نقشی داشته باشم. یكی دیگر از خواسته هایم حداقل اجرای دو تئاتر در طول سال است. به هر حال امیدوارم مسئولان تئاتر طوری زمینه حضور كارگردان ها و اهالی تئاتر را فراهم كنند كه همه بتوانند در فضای راحت و بدون تنش و دغدغه مالی و معیشتی به كارشان ادامه بدهند. ▪ مشكلات حرفه ای را به عنوان یك هنرمند زن چگونه ارزیابی می كنید تئاتر مشكلات ریز و درشت زیادی دارد. برای حل كوچك ترین مشكلات باید وقت و انرژی زیادی صرف كرد. تهیه سالن و مكان مناسب تمرین، تأمین بودجه اجرای تئاتر، تأمین نبودن جنبه مالی بازیگران تئاتر از جمله دیگر مشكلات است كه اهالی تئاتر را وادار می كند در تلویزیون و مجموعه های مختلف بازی كنند. كما این كه خودم هم چنین كاری را انجام می دهم و دیگر وقت و انرژی برای كار تئاتری باقی نمی ماند. تئاتر نیازمند توجه بیشتر مسئولین است. هنرمندی كه در عرصه تئاتر كار می كند باید بدون دغدغه و نگرانی كارش را ادامه دهد تا بتواند خلاقیت و نوآوری كند. ▪ چه نظری در بزرگداشت تان در بیست و هفتمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر دارید خوشحال می شدم كه به جای برگزاری بزرگداشت از من در جشنواره تئاتر بیشتر به وضعیت تئاتر رسیدگی می شد تا همه اهالی تئاتر بهتر می توانستند كار و فعالیت كنند. به هر حال نسل جوان تئاتری ما نیازمند توجه و رفع دغدغه های مالی است. در هر صورت و با توجه به شرایط موجود باز هم از مسئولان تئاتر كه بزرگداشتی را برایم در نظر گرفته اند، تشكر می كنم. این نشان می دهد هنوز به عنوان یك هنرمند باسابقه تئاتر حضور دارم و كارم ارج گذاری می شود. ▪ چقدر به نقطه نظرات مردم در مورد بازی هایتان توجه دارید نظر مردم برایم خیلی مهم است، مردم هستند كه به هنرمندان انگیزه ادامه كار می دهند. بنابراین تلاش می كنم در هر فیلم، مجموعه و تئاتری كه حضور دارم به بهترین نحو ممكن كارم را انجام دهم. ▪ تدریس چقدر در روند كاری یك بازیگر مؤثر است تدریس باعث جوان نگه داشتن ذهن و فكر بازیگر می شود. وقتی با جوان ها سر و كار داری و احساس می كنی می توانی برای آنها مفید باشی احساسی خوب و شادی بخشی در انسان بروز پیدا می كند و حتی از جوان ها مسائل و نكات جدیدی می آموزم. ▪ بیشتر تمایل دارید در چه نوع نقش هایی حضور پیدا كنید زنان فعال، اكتیو و هدفمند كه در زندگی شان به دنبال تحقق خواسته های خودشان هستند. ▪ وقتی كه به عنوان كارگردان حضور دارید با زمانی كه به عنوان بازیگر بازی می كنید، چه تفاوت هایی برایتان شكل می گیرد به كارگردانی علاقه ویژه ای دارم. حُسن كارگردانی این است كه به عنوان خالق اثر تمام نقش های كار را در ذهنت داری و آنها را بازی می كنی و از طرفی برای تكوین و شكل دادن نقش با بازیگر می توانی بحث و تبادل نظر داشته باشی. آفتاب
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 223]