تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804020150




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تا وقتی مرکز آمار رشد اقتصادی را تایید نکند آمارها مورد استناد نیست


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: حجت‌الله عبدالملکی با بیان اینکه با بیان اینکه مرکز آمار تایید کند که نرخ رشد اقتصادی الان مثبت 3.5 درصد است، گفت: نرخ رشد اقتصادی 3.5 درصد افزایش یافته و یا مثبت 3.5 درصد شده است که این دو خیلی با هم تفاوت می کنند.

پایگاه خبری تحلیلی تراز:حجت‌الله عبدالملکی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگو با تراز، در پاسخ به این سوال که دولت عنوان می‌کند اقتصاد از رکود خارج و رشد اقتصادی مثبت شده است، آیا این آمارسازی است یا واقعیت؟، اظهار کرد: اجازه نداریم که آمارهای رسمی رو زیر سوال ببریم؛ البته اگر اینکه مرکز آمار ایران اعلام کرده باشد، نه بانک مرکزی، چرا که معتقد نیستم آمار مربوط به رکود را بانک مرکزی اعلام کند و مرجع رسمی آماری در کشور، مرکز آمار ایران است.
وی افزود: زیرا مرکز آمار ایران سرشماری و نمونه گیری ها را انجام می‌دهد و معتقد هستم اگر مرکز آمار اعلام می‌کند، از رکود خارج شدیم این را می‌پذیریم و زیر سوال نمی‌بریم، البته اگر مرکز آمار ایران اعلام کند.
عبدالملکی با اشاره اعلام رشد مثبت اقتصادی گفت: رشد اقتصادی 3.5درصدی در 9 ماه اول سال 93 را بانک مرکزی اعلام کرده است ومتوجه نشدم که آیا اعلام کرده است که نرخ رشد اقتصادی 3.5درصد بالا رفته و افزایش یافته است و یا نرخ رشد اقتصادی به علاوه 3.5درصد شده است و این دو خیلی با هم تفاوت می کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: گاهی مثلا اعلام می کنند اول سال 93 نرخ رشد اقتصادی منفی 2 بوده است ولی بعداً اعلام می شود که رشد اقتصادی 9 ماه اول سال مثبت 1.5درصد شده است پس نرخ رشد اقتصادی 3.5درصد نرخ افزایش داشته است.
وی ادامه داد: رییس جمهور هم در صحبت‌های خود می‌گفت 4.5 درصد افزایش نرخ رشد اقتصادی داشتیم که همه می‌گفتند کو و کجا است 4.5درصد رشد اقتصادی.
عبدالملکی اضافه کرد تا حدودی معلوم شد که منظور رییس جمهور این بوده است که رشد اقتصادی ما منفی 4 بوده و اکنون به مثبت 0.5 رسیده است، بنابراین 4.5درصد نرخ رشد اقتصادی کشور افزایش یافته است.
این اقتصاددان با بیان اینکه این یک مغالطه آماری است که اتفاق می‌افتد و بسیار خطرناک است، گفت: مقدار عددی نرخ رشد اقتصادی رو باید مطرح کنیم نه تغییرات رشد اقتصادی را؛ مثلا اعلام شود که رشد اقتصادی از منفی 5 رسیدیم به مثبت5 بنابراین 5درصد رشد اقتصادی داشتیم.
وی تصریح کرد:این 5درصدرشد نیست و سرعت منفی شدن تولید به صفر رسیده است یعنی اینکه این که رشد اقتصادی مثبت5 نیست.
عبدالملکی با بیان اینکه رشد اقتصادی 3.5 درصد را که بانک مرکزی اعلام کرده است، گفت: منتظر هستیم تا مرکز آمار اعلام نظر دهد و آمار رسمی را اعلام کند؛ زیرا مرجع رسمی که میشناسیم، مرکز آمار ایران است.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: اگر مرکز آمار هم رشد اقتصادی را 3.5درصد اعلام کرد، در آن زمان سوال می‌کنیم 3.5 درصد نرخ رشد اقتصادی افزایش پیدا کرده است مثلا از منفی 2درصد به مثبت 1.5درصد رسیده است و یا اینکه اکنون نرخ رشد اقتصادی کشور مثبت 3.5درصد است.
وی تصریح کرد: یعنی GDP کشور 3.5 درصد رشد کرده است؟ که اگر مورد دوم را تایید کردند، یعنی الان نرخ رشد اقتصادی 3.5 درصد است، سوال می‌شود با شواهدی که می‌بینیم چطور مورد امکان دارد.
عبدالملکی با بیان اینکه بخش صنعت در رکورد است و تقریبا اتفاق خاصی برای این بخش نیفتاده است، گفت: در بخش کشاورزی هم مانند صنعت اتفاق خاصی نیفتاده و به طور خالص تعداد فرصتهای شغلی هم کاهش پیدا کرده، بنا براین چگونه رشد اقتصادی مثبت 3.5 درصد شد است.
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این مطلب که این سوالات را خطاب به مرکز آمار مطرح می‎کنیم که جواب بدهد، افزود: یکی از مهمترین عوامل تابع تولید که ارتباط مثبت دارد با تعداد فرصتهای شغلی، تعداد نیروی کار شاغل است.
وی بیان کرد: اگر رشد اقتصادی مثبت است و یک رشد مهم در بهره وری اتفاق افتاده باشد، کاهش نرخ، تعداد کارکنان و کارگران و پوشش داده است، مثلا از 22 میلیون شغل که داشتیم، 70هراز یا یک میلیون شغل کم می‌شود و این یعنی 4درصد تعداد اشتغال کم شده است و اگر مثبت 3.5درصد رشد داشته باشیم، باید بهره‌وری باقیمانده نیروی کار 5.7 درصد افزایش پیدا کرده باشد.
عبدالملکی اضافه کرد: باید در طول یک سال برنامه پنجم، 2.5درصد از نرخ رشد اقتصادی از رشد بهره وری حاصل شود که اکنون با این وضعیت یعنی با فرصتهای شغلی که داریم.
وی با بیان اینکه مرکز آمار تایید کند که نرخ رشد اقتصادی الان مثبت 3.5درصد است، ادامه داد: اگر مر کز آمار تایید کند، این سوال مطرح می‌شود که با توجه به کاهش فرصتهای شغلی که 5.7درصد رشد بهره وری نیروی کار در طول یک سال است؛ اگر مرکز آمار تایید کند، تعجب می‌کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) اضافه کرد: سوال بعدی که مطرح خواهد شد این است که چگونه در طول برنامه پنجم هر چه تلاش کردیم 2.5درصد رشد بهره‌وری اتفاق نیفتاد، اما در یک سال چه اتفاقی افتاد که بهره وری 5.7درصد رشد کرده است.
وی گفت: برخورد با آمارهایی که در سطح کلان ارائه می شود برخورد نفی نیست و هیچ آمار رسمی که از یک نهاد رسمی اعلم می‌شود به شرطی که آن نهاد متولی آمار باشد را رد نمی‌کینم و نمی‌گویم درست نیست.
عبدالملکی با بیان اینکه شبهات فاحشی مطرح می‌شود که باید کسی که آمار را اعلام می‌کند، باید بتواند به شبهات و سوالات پاسخ دهد، اظهار داشت: اگر نتواند پاسخ بدهد، می‌خواهیم که آمار را بازبینی کند که این آمارها را از کجا آورده و چگونه به دست آمده است.




يكشنبه 23 فروردين 1394 ساعت 11:06





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن