تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834719699
مهراب قاسمخانی: باید ازسینماهای پیشرفته دنیا الگو بگیریم
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: مهراب قاسمخانی: باید ازسینماهای پیشرفته دنیا الگو بگیریم
درتلویزیون ایران افراد نخبه وخلاق کم نیستند ؛کافی است مدیران نیم نگاهی به آنان داشته باشند و سرمایه و امکانات در اختیارشان بگذارند .
بعد از تغییر مدیریت در سازمان صدا و سیما صاحبنظران، اهالی رسانه و هنرمندان امیدوار شده بودند که چهره جدیدی از یک رسانه ببینند اما گویا مشکل ریشه ای و عمیق تر از آن است که با تغییر مدیریت حل شود.مشکل آنجاست که ما نمی توانیم سریال بسازیم با حرف های تازه تر و جذاب تر که مجبور نباشیم به پایتخت 2، 3 و 4 پناه ببریم. نه اینکه خوشحال نباشیم از محبوبیت کلاه قرمزی که هنوز بعد از سال ها می تواند مخاطب را به سمت تلویزیون بکشاند برعکس ما قدردان تلاش و شرافت هنری اساتید این حوزه مثلا آقای طهماسب و جبلی هستیم و از تمام حس های خوب کودکی که برای ما جاودانه کردند به راحتی نمی گذریم. سریال های ایرانی چه چیزی کم دارند که ترک ها جای آن ها را گرفتند و خانواده های ایرانی از هر طیف سنی و سلیقه ای سریال های چند صد قسمتی و کش دار را تا مدت ها دنبال می کنند و حتی از تکرار آن هم نمی گذرند جدا از تاثیرات فرهنگی و اجتماعی که بر خانواده ها می گذارد و ممکن است خود آن ها به عنوان مخاطب متوجه این داستان نباشند. مدت هاست مسوولین سازمان صدا و سیما با در اختیار داشتن بودجه کلان نتوانستند پاسخگوی تنوع سلیقه مخاطبان ایرانی باشند و آن ها را به سمت کانال های خارج از ایران بکشانند تا این تنوع و میل به جاذبه های تصویری در سریال را ترک ها به آن ها نشان دهند. باید چاره ای اندیشید. در سریال خارجی ،هنر پیشه ها مدل به مدل لباس عوض می کنند. اتومبیل ها جذابیت دارند. عوامل متعدد واقعی و ساختگی و البته بعضا و حتی غالبا نفسانی وجود دارد که نزد برخی و نه همه انگیزه ایجاد می کند. نه این که هر هفته پای یک سریال بنشینیم تا دیالوگ های تکراری و حوادث سطحی ببینیم غرض اما مقایسه با خارجی ها هم نیست که می دانیم پاره ای هنجارهای ما فارغ از تنگ نظری های ممیزی هم چنین اجازه ای نمی دهد.سریال سازی به صورت انبوه مستلزم به کارگیری اِلِمان های متعدد و وسعت نظر و کم کردن خط قرمزهاست.از سریال تلویزیونی باید لذت ببری. دنیای مدرن دنیای رنج نیست؛ دنیای لذت است. مرگ و اندوه هم البته هست و یکی از عناصر پیش رونده هر داستانی مرگ و قتل و رنج است. اما نمی توان مدام قبرستان نشان داد. تازه مقایسه کنید. قبرستان های سریال های ترکیه ای چقدرسرسبز است!نمی گوییم مدام طنز بسازید یا لودگی پیشه کنید. اما اگر نمی توانید به مردم تفکری عرضه کنید، اگر نمی خواهید از رمان های مشهور استفاده کنید و قرار است تراوش ذهنی چند فیلمنامه نویس را به عنوان سریال، هفته ها تحمل کنیم، اگر تهیه کننده ها به این انبوه سازی تلویزیونی مثل انبوه سازی ساختمانی نگاه می کنند و هر دقیقه اضافی برای آنها درآمد دارد و تلویزیون هم از آگهی سهمی می برد، دست کم قدری جذاب تر؛ لباسی، رنگی، اتومبیلی و موسیقی یی... داستانی که حس نکنی از جنس همان اندرزهایی است که آقای درستکار می خواهد به خورد ما بدهد! «ماهواره» به گواه آمارهای رسمی و غیررسمی درصد بالایی از ایرانیان ماهواره دارند و برنامههای آن را میبینند.راه مقابله با ماهواره نه پارازیت است و نه جمع آوری آن . تنها چاره اصولی این ماجرا، ارتقاء کیفیت و رقابت است و بس. وقتی برنامه های کودک تلویزیون ما از هر خلاقیت وجذابیتی خالی می شود، چرا یکی دو شبکه خارجی نیایند و این فضای خالی را با انواع و اقسام کارتون ها پرنکنند؟ کارتون هایی که بعضاً تصاویر خشن و یا غیرمتعارفشان، مناسب این رده های سنی نیست. وقتی تلویزیون ما دوست دارد هم فیلم های سینمایی امریکایی پخش کند و هم سروتهش را بزند و حتی برایش داستان جدید بنویسد، چرا کلی شبکه مثل قارچ نرویند و صبح تا شب فیلم پخش نکنند؟اگر نگاهی به سریال هاو فیلمهای ایرانی نگاهی گذرا داشته باشیم ، خواهیم دید که این برنامه ها یه سرو گردن بالاتر وبهتر از سریالهای حریم سلطان و شمیم عشق و عمر گل لا له و ازبوسه تا عشق و... می باشد .سلطان وشبان ، هزاردستان ، آئینه ، همسران ، خانه سبز، بدون شرح ، پاورچین ، پدرسالار، زیرتیغ ، مختارنامه ، ابن سینا ،مدارصفردرجه ، درچشم باد ،شوق پرواز ، گرگها ،روزی روزگاری ، ساعت خوش ،نرگس ، ستایش ، هوش سیاه ،پایتخت 1 و2 ،میوه ممنوعه ،متهم گریخت ، گمگشته ، خوش نشینها ، بزنگاه ، ساختمان پژشکان کلاه قرمزی ،چهارچرخ ،تبریز درمه .....یادتان هست که که تک تک این سریالها چقدر در جذب مخاطب موفق بودند ؟گرچه کاستی های داشتند ولی جز سریالهای موفق زمان خود محسوب می شوند ؟ درتلویزیون ایران افراد نخبه وخلاق کم نیستند ؛کافی است مدیران نیم نگاهی به آنان داشته باشند و سرمایه و امکانات در اختیارشان بگذارند . چرا که درتلویزیون ایران خلاقیت رنگ باخته است . خلاقیت در مدیریت و خلاقیت در برنامه سازی. سازمان صدا و سیمای ایران با بودجه و درآمد هنگفت، ده ها شبکه، صدها ساعت برنامه در روز، هزاران نفر پرسنل و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری بسیار وسیع، اصلا قابل مقایسه با هزینه و امکانات ترکیه نیست. واقعاً نیست. و نگویید که جذابیت های آنها «خط قرمزی» است و دست شبکه های داخلی از این بابت بسته. این هم اصلاً پذیرفتنی نیست. هروقت تلویزیون خودمان درست عمل کرده و برنامه جذابی نزدیک به سلیقه عمومی و خواست مخاطبان تهیه و درست عرضه شده، اقبال مخاطبان را نیز به همراه داشته است. یا وقتی کلاه قرمزی شروع می شود همه قید ماهواره را می زنند تا شیرینکاری های فامیل دور و پسرعمه زا و پسرخاله را ببینند. و مثلاً «نود» که رسماً تلاش شبکه های آن طرفی را برای ساخت برنامه ای مشابه ناکام گذاشت و رادیو هفت که یک اتفاق خیلی خوب و دلنشین در تلویزیون این روزهاست. واقعاً کجایند سریال هایی که خیابان ها را خلوت می کردند؟ کجاست یک مسابقه تلویزیونی اریژینال جذاب مثل مسابقه هفته، که اصطلاحاتش بعد از نزدیک به دو دهه هنوز ورد زبان هاست؟ کجاست برنامه ای که دوروزه فراموش نشود و دریادها بماند؟ جای موسیقیدانان و خواننده های پرطرفدار این مملکت در تلویزیون کجاست؟ یکی در این مملکت پیدا نمی شود که یک تَلِنت شو جذاب بسازد؟ آدم های خلّاق تلویزیون ما کجا هستند؟ مخاطبان تلویزیون ایران بیش از میزانی که ما تصور می کنیم قانع هستند. اما توقع آنها و اعتمادشان، یک "حداقل" دارد که متاسفانه تلویزیون ما مدت هاست از رسیدن به آن کف و حداقل، ناتوان است.وگرنه، نه بودجه تلویزیون ما کم است و نه سوژه برای تولید برنامه های قابل توجه مردم کمیاب.با این حساب دو راه بیشتر نداریم؛ یا باید بپذیریم که مخاطبان ما کج سلیقه اند و برنامه های آن ور آبی را به برنامه های جذاب شبکه های داخلی ترجیح می دهند و یا بپذیریم که برنامه هایمان یارای رقابت با برنامه های آنها را ندارند که شوربختانه درهر دو حالت قافیه را باخته ایم و متاسفانه میدان را کاملاً واگذار کرده ایم.اگر خوراک فکری و فرهنگی برنامه های ماهواره ای را نامناسب می دانیم – که در بسیاری موارد اینگونه است – و اگر فکر می کنیم در فرهنگ و جامعه خودمان به اندازه کافی سوژه سالم و جذاب برای برنامه سازی وجود دارد که -داریم -تا بتواند مخاطب ایرانی را راضی و از تماشای برنامه های آنطرفی ها بی نیاز کند و اگر معتقدیم برنامه سازان توانا و خلّاقی داریم که حریف آنها می شوند، پس باید دست بجنبانیم. همین حالا هم خیلی دیرنیست.در پایان گفتگویی کوتاه را با مهراب قاسمخانی بخوانید.فیلمنامه نویسی که سهم بزرگی در جذب مخاطب با سریال شبهای برره و. . . داشت.مهراب قاسمخانی یکی از نویسندگان فیلمنامه های شب های برره، پاورچین، پژمان و ... از جمله سریال هایی که با استقبال مخاطبان روبرو شد و به اصطلاح خیابان ها را خلوت می کرد.مهراب قاسمخانی در آسیب شناسی ضعف سریال های ایرانی گفت: من به عنوان فیلمنامه نویس یکی از ضعف های اصلی را از همکاران خودم می دانم. در فیلمنامه هیچگاه فقط یک عامل خاص را به تنهایی نمی توان مقصر دانست گاهی چند عامل دست به دست هم می دهند که آن ها را می توان در ضعف و نقص پرداخت در سریال های ایرانی موثر دانست. مهراب قاسمخانی افزود: فیلمنامه نویس های ما گاهی دچار نوعی رخوت می شوند و هنگامی که یک فیلمنامه موفق را می نویسند با همان سبک و به تقلید از فیلمنامه های قبلی کار خود را ادامه می دهند. وقتی قصه ها و نوع پرداخت تکراری می شوند سریال ها و سناریوها به دام تکرار و درجا زدن می افتند. واضح است که حوصله مخاطب هم سر می رود و به سراغ شبکه های ماهواره ای می روند تا چیزی تازه ببینند. مخاطبی که امروزه باهوش تر و دقیق تر از همیشه است و نمی توان با تکرار و مسئله های ساده آن را سرگرم کرد.مهراب قاسمخانی در پایان گفت: برای حل این مشکلات ما باید از سریال های موفق خارجی و سینماهای پیشرفته دنیا الگو بگیریم؛ نه اینکه ما نکات مثبت نداشته باشیم بلکه حرف من همگام شدن و آموختن روز به روز نسبت به سینمای دنیا و شناخت بیشتر از مخاطب و بازگرداندن آن ها به رسانه و تلویزیون است. امیدوارم با تلاش و تدبیر مسوولین سازمان صدا و سیما و هنرمندان بتوانیم گامی مثبت در جهت پیشرفت و رفع این ضعف ها برداریم و دوباره روزهایی را شاهد باشیم که به محض پخش شدن یک سریال دوباره خیابان ها خلوت شوند و مردم دوباره به پای تلویزیون برگردند.برنا
سه شنبه 18 فروردین 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]
صفحات پیشنهادی
دیزاین خانه جدید مهراب قاسمخانی+عکس
دیزاین خانه جدید مهراب قاسمخانی عکس دیزاین خانه جدید مهراب قاسمخانی مهراب قاسمخانی با انتشار عکس زیر نوشت اینستاگرام مهراب قاسمخانیمطالب مرتبط واکنش قاسمخانی به اعتراض به گردش دربرزیل با شلوارک عکسگردش مهراب قاسمخانی و بازیگران در برزیل 9 عکسهفت سین مهراب قاسم خانی عکسمتن ها وخانه جدید مهراب قاسمخانی+عکس
خانه جدید مهراب قاسمخانی عکس خانه مهراب قاسمخانی صفحه اجتماعی محراب قاسمخانی شنبه 15 فروردین 1394عطوان: ایران 13 سال با 6 قدرت دنیا مذاکره و ایستادگی کرد/ اعراب از ایران الگو بگیرند
عطوان ایران 13 سال با 6 قدرت دنیا مذاکره و ایستادگی کرد اعراب از ایران الگو بگیرندیک تحلیلگر برجسته عرب با بررسی جنبههای تفاهم هستهای ایران در لوزان تأکید کرد که این تفاهم برای اسرائیل بسیار بد خواهد بود و ایران در این مذاکرات توانست کشورهای ابرقدرت دنیا را تسلیم خواستههایسومین فرزند «ون دیزل» به دنیا آمد + عکس
سومین فرزند ون دیزل به دنیا آمد عکس ون دیزل با انتشار عکسی در صفحه اجتماعیاش به دنیا آمدن فرزندش را اعلام کرد به گزارش خبرنگار سینمای جهان باشگاه خبرنگاران به نقل از پیپل سومین فرزند ون دیزل به دنیا آمد ستارهی سریع و خشن 7 با انتشار عکسی از نوزاد خود در صفحهی اجتمتنها آکواریوم طبیعی دنیا در ایران
تنها آکواریوم طبیعی دنیا در ایران آبدانان در جنوب شرقی استان ایلام بین دو کوه کبیرکوه و دینارکوه واقع شده و بهعلت داشتن چشمههای آب گوارا در سالهای نه چندان دور آن را سراب میخوانند که به مرور زمان آبدانان نامیده شد ایسنا آبدانان در جنوب شرقی استان ایلام بین دو کوه کبیرکوهترسناک ترین معبر دنیا
ترسناک ترین معبر دنیا کامینیتو دل ری معبر کوچک پادشاه که در ارتفاع ۳۳۰ فوتی دره لوس کایتانس اسپانیا ساخته شده از سوی بسیاری از رسانه ها و گردشگران ترسناک ترین معبر دنیا لقب گرفته است سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۲سیره حضرت زهرا(س) باید الگوی تمام زنان مسلمان جهان شود
مشاور رییس سازمان اوقاف و امور خیریه سیره حضرت زهرا س باید الگوی تمام زنان مسلمان جهان شود همدان - ایرنا- مشاور رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت سیره و زندگینامه حضرت زهرا س باید الگوی تمامی زنان مسلمان جهان شود به گزارش ایرنا حجت الاسلام سید جلال رضوی روز سه شنبه در«کیهان بچهها»؛ گنجی که دنیای مرادی کرمانی را عوض کرد/ ساخت قصههای مجید در کرمان میسر نبود
کیهان بچهها گنجی که دنیای مرادی کرمانی را عوض کرد ساخت قصههای مجید در کرمان میسر نبود فرهنگ > ادبیات - مهر نوشت مرادی کرمانی میگوید یکی از مهمترین آموختههای سینما به من این بود که نشان دهم به جای آنکه تعریف کنم به باور من داستان بایدیحیی یثربی در گفتوگو با فارس: جهان اسلام نیازمند تحول فکری و فرهنگی است/سرنخهای فرهنگی را در دست بگیریم
یحیی یثربی در گفتوگو با فارس جهان اسلام نیازمند تحول فکری و فرهنگی است سرنخهای فرهنگی را در دست بگیریممؤلف و نویسنده حوزه فلسفه گفت خوشبختانه تحول فکری و فرهنگی امروز در جامعه اتفاق افتاده و نیاز است که جهان اسلام هم به این درک صحیح برسد سید یحیی یثربی مؤلف و نویسنده حوزه فلسشهرهای بزرگ الگویی از تجمع فرهنگهای متفاوت یک سرزمین است
زندگی در شهر از نظر اقتصادی اجتماعی فرهنگی مسائل پیچیدهای دارد و پرداختن به چنین مسائلی که درگیر زندگی شهروندان است میتواند موضوعیت فیلم شهری باشد شهرهای بزرگ الگویی از تجمع فرهنگهای متفاوت یک سرزمین است به گزارش ایلنا مدیرعامل موسسه رسانههای تصویری معتقد است کهحضرت فاطمه(س) الگوی زنان، مردان و بشریت است
حضرت فاطمه س الگوی زنان مردان و بشریت است ساری - ایرنا - معاون تحقیق مرکز تخصصی مهدویت کشور گفت حضرت فاطمه زهرا س تنها الگوی زنان نیست بلکه الگوی مردان و الگوی بشریت است به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران حجت الاسلام محمدرضا نصوری دامنترین و بهترین بانک دنیا+ عکس
روش سنتی امنترین و بهترین بانک دنیا عکس بانکی که نه نوبت دارد و نه سیستم آن قطع می شود و همچنین محدودیت برداشت هم ندارد سرویس فرهنگی جام نیوز ۲۵ ۱۲ ۱۳۹۳ - ۱۷ ۲۷حجتالاسلام فرحزاد در گفتوگو با فارس: حضرت امالبنین(ع) الگویی برای تقدیم بهترین شهیدان است
حجتالاسلام فرحزاد در گفتوگو با فارس حضرت امالبنین ع الگویی برای تقدیم بهترین شهیدان استیک کارشناس دینی گفت وقتی خبر شهادت سیدالشهداء ع را به بانو ام البنین س دادند فرمودند که من و همه اهل زمین فدای اباعبدالله الحسین ع شویم و این افتخار را نصیب خویش کرد که چهار فرزندش راگذری بر دنیای لباس طلاب
گذری بر دنیای لباس طلاب عبا انواع گوناگونی دارد که طلاب بر اساس نیاز نسبت به خرید اقدام میکنند عبای چهار فصل عبای زمستانی عبای بهاری و عبای تابستانی که قیمت هر یک متفاوت است به گزارش فرهنگ نیوز «وال عمامهای» موجود است این دست نوشتهای است که با ماژیک«دنیای پویا» شخصیت های محبوب کودکان را به خانه ها آورد
نگاهی به یکی از برنامه های عید نوروز دنیای پویا شخصیت های محبوب کودکان را به خانه ها آورد خبرگزاری پانا دنیای پویا مجموعه ای است که به شخصیت های انیمیشنی می پردازد این مجموعه به صورت ترکیبی زنده و انیمیشن به کارگردانی امیر فیضی ساخته و پخش آن از ۲۶ اسفند در شبکه پویا شروع«حوادث جهان» دنیا را برای ظهور آمادهتر میکند
حوادث جهان دنیا را برای ظهور آمادهتر میکند تولیت مسجد مقدس جمکران گفت ما نمیتوانیم درباره حوادث عراق یمن و که ارتباط خاصی با مسأله آخرالزمان دارد پیشبینی کنیم اما امیدواریم آنچه که در دنیای اسلام میگذرد جهان را برای ظهور حضرت حجت عج آمادهتر کند به گزارش فرهنگ ناين عكس از دختر سوري دنيا را تكان داد
اين عكس از دختر سوري دنيا را تكان داد رسانه گاه ميتواند بر آتش جنگ و خشونت بدمد و گاه نيز ميتواند منطق و عواطف بشري را درباره برخي حوادث و فجايع تلخ زنده كند نویسنده الناز خماميزاده رسانه گاه ميتواند بر آتش جنگ و خشونت بدمد و گاه نيز ميتواند منطق و عواطف بش-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها