محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831397235
-کنش اشراقی و شهودی در سینما
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
کنش اشراقی و شهودی در سینما آندری تارکوفسکی، فیلمساز سرشناس و فقید سینما و سازنده آثار ماندگاری چون استاکر، سولاریس و آینه، 83 سال پیش در چنین روزهایی( آوریل 1932) دیده به جهان گشود. مطلب پیش رو به این بهانه نگاهی دارد به دیدگاه هستیشناسانه و معناگرایانه سینمای این کارگردان.
اگر هر هنر را صورتی از معرفت و فرهنگ آدمی بدانیم و هنرمند را کاشف و رسول، دیرپایی و پیوستگی آن با آدمیان، به مناسبت هایی وابسته است که میان آن و دیگر هنرها وجود دارد. سینما، شعر، موسیقی، نقاشی و... می توانند به عنوان دستاوردهای هنری ـ فرهنگی، از جوهره و مایه هستی بخش یکسانی برخوردار باشند که همان عنصر پیونددهنده، یعنی هنر به معنی ذات آن است. تنها چیزی که هنرها را متفاوت می کند، ابزار بیان آنهاست. این ابزار در سینما می تواند تصویر، در شعر واژه، در موسیقی نغمه و نوا و در نقاشی رنگ باشد؛ بنابراین می توان گفت هر سینمای حقیقی، خود، شعری صوتی و رنگی حقیقی است که در کیفیت و ماهیت خاصی به وجود آمده و معرفت و فرهنگ ویژه ای را به نمایش گذاشته است. این نوشته، بر آن است «سینما» را به عنوان تصویرهایی که در زمانی معین از برابر چشم های ما می گذرد و روایت کننده واقعیت هایی از حقیقت حیات ماست و بیرون و درون زندگانی ما را بازگو می کند و بازمی نمایاند در یک وارسی کوتاه تعریف کند.. زیبایی فیلم های تارکوفسکی در اصل، برپایه معرفت هستی شناسانه و ادیبانه اوست و هر فیلم او، می کوشد تماشاگر را به نوعی تعالی روحی، روانی و ارزش انسانی و اخلاقی برساند. فیلم «آینه» تارکوفسکی که در واقع روایتگر کودکی خود او نیز هست، می تواند بر این حقیقت تاکید کند که شعر هم می تواند به عنوان یک هنر، پیوندی مبارک با سینما داشته باشد. منظر پایدار دوربین تصویربرداری تارکوفسکی انسان و زمانه معاصر اوست، انسانی که روح دارد و به آفرینش و عرفان عالم، عشق می ورزد و زمان و زمانه خود را می شناسد؛ برای نمونه، می توان از آنچه تارکوفسکی در فیلم «آندری روبلوف» به تصویر کشیده و وحشت و خشونت تاریخی جهان معاصر را نشان داده، یاد کرد. رویکرد تارکوفسکی در فیلم هایش بر خلاف آنچه برخی ناقدان می پندارند، روان شناسانه است؛ زیرا او در همه فیلم هایش، برای انسان و همنوعش، به عنوان یک شخصیت معنوی و معتبر، احترام و ارجمندی ویژه ای قائل شده است؛ همنوعی که آدم است و روح، روان، دین و آیین دارد و باید سالم، درست و حقیقی، زندگی کند؛ پس، برای نشان دادن و دیده شدن این آدم، باید درون و روان او را کاوید و به آسیب های زندگانی او پی برد و راه برون رفت از دشواری ها را به او نشان داد و این کاری است که سینماگر متعهد معاصر، تارکوفسکی، در فیلم هایش انجام داده است؛ آنجا که از طبیعت گرداگر خود، آب و خاک و باد و آتش، بهره می گیرد و مانند یک شاعر، زیردرختی می نشیند و سرود زندگی سر می دهد. آنجا که اسب و سگ و همزیستان و اشیای اطراف خود را به عنوان نمادهای هنر خویش به کار می گیرد و آنها را با شخصیت های فیلم خود درگیر می کند، هدفی جز برانگیختن، متاثر کردن، به فهم و شناخت رسانیدن و دیگرگون کردن مخاطب خود ندارد. تارکوفسکی در فیلم «کودکی ایوان» این حقیقت را بازگو می کند که درخت همان آدمی است؛ همان موجود ارزشمندی است که روزی به دنیا می آید، می بالد، زندگی می کند، با نور و نیاز و نیایش آرمانی خود، بزرگ می شود و سرانجام روزی خشک می شود و می میرد. ببینید سینماگر، چه زیبا این فرآیند عرفانی و الهی را یعنی پیوستگی جهان ناسوت با جهان لاهوت را به ما نشان داده است. اگر در فیلم «استاکر» این سینماگر تامل کنیم، حقیقت و واقعیت را با هم در نشان دادن چهره نوین جهانی و تلخی جنگ و جادوگری اتمی معاصر درست می بینیم. می بینیم که سینماگر، مانند هر هنرمند دیگری (شاعر، نقاش، موسیقیدان و...) می تواند جامعه شناس، آسیب بین و حقیقت یاب باشد. درست است که تارکوفسکی به عنوان یک سینماگر، رویاها و خاطره های زندگانی خانوادگی خود را در فیلم هایش روایت می کند، اما ما را هم به نوعی به همذات پنداری و معرفت دیداری می رساند تا آنجا که به چالش زمانه خود بیندیشیم و تصویرهای خلاق شاعرانه ای را ببینیم که از نابودی تدریجی زندگی انسانی و معنویت روبه ناتوانی آدمیان، پرده برداشته است؛ اینجاست که همه هنرها با سینما همزاد می شوند. اینجاست که هنر و دین، قرابتی غیرقابل انکار پیدا می کنند و سینماگر، آموزگار و فیلم او، آموزنده به جا می ماند و خرد برانگیزاننده آدمی می شود و «دیدن» به اندیشیدن و ایمان آوردن می انجامد و آدمی بر آن می شود تا برخیزد و به نیاز اشراقی و شهودی وجود خود پاسخ دهد. مگر یک فیلم نمی تواند یک تجربه و یک عمل احساسی باشد؟ مگر تصویر و صدا و نور نمی تواند تربیت روحی، روانی و شخصیتی آدمی را تعیین کند؟ غربت آدمی را در جهان هستی و قربت او را با وجود حقیقی، در پاسخ به این پرسش ها، درک می کنیم و می بینیم که سینماگری متفکر، همسو با ما در فیلم «نوستالگیا» خود، احساس، دیگری و همدردی خود را بازتابانیده و ما را به دیدن و شناختن رنگ و نیرنگ کاسبکارانه و بازاری جهان معاصر، فراخوانده است؛ اینجاست که درست درمی یابیم سینما و هنر در یک اقلیم و بوم، منحصر نمی مانند و هر عصری و زمانه ای، هنر و سینمای خود را می آفریند و زبان و دیدگاه ویژه خود را روایت می کند. پس، «روایت» و چه بود و چگونگی آن در پیوند با واقعیت، نقش پایه ای در سینما دارد و شخصیت ها، نقش ها و عمل ها در سینما، عنصرهای تعریف شده و واقعی هستند و خط روایت را در ظهور گفت وگوها و بروز بازی ها در حضور سینماگر، آگاهانه پیش می برند و در سینمای تارکوفسکی، مانند یک شعر روایی، خیالپرداز و پررمز و راز می شوند و راه را برای تخیل سینماگر، به عنوان یک عنصر هدایت کننده و رسول انذاردهنده، باز می کنند. تخیلی که در ذهن شاعرانه رشد و تربیت یافته و از قالب مکتوب برخاسته و در پهنه جان تصویر، محجوب، نشسته است و در گستردگی یک رویا و استعاره، رازگونه تعریف شده و تارکوفسکی سینماگر را تا مقام یک مولف، پیش برده است. آهنگ آهسته و وزن آرام فیلم های تارکوفسکی ما را به قلمروی شاعرانه و عارفانه هدایت می کند؛ بویژه آنجا که زمان، مکان، فضا، فکر و گفت وگو، همه در نشان دادن موقعیت های طبیعی و کیفیت های عاطفی، شور و شوق انسانی و رفتارهای شفقت آمیز ، به گونه ای ترسیم شده اند که بهتر و واقعی تر به چشم آیند و زودتر «دیدن» ما را برانگیزانند و شیوه و جهتگیری نگاه ما را تغییر دهند؛ این را درست می توان هدف هر هنر و در اینجا، سینما دانست. هدف سینما هم چیزی جز حقیقت نیست؛ حقیقتی که در برخوردهای زندگانی آدمیان به واقعیت تبدیل شده و جنبه کاربردی پیدا کرده و این چیزی است که ما، در هر سکانس فیلم تارکوفسکی می بینیم. می بینیم و درمی یابیم که تارکوفسکی، سینماگری خلاق و مولف است، او متفکری است که درباره انسانیت، دیانت و معنویت در پیوند با جهان عینیت، تامل کرده و کوشیده است این مقوله ها را از ذهنیت محض بیرون آورد و در پهنه عینیت عالم هستی، کنش مند کند. عبدالحسین موحد / جام جم
 
سه شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 03:15
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]
صفحات پیشنهادی
سینمای ما هفتسین ندارد/ برای اقتصاد بیمار سینما آرزوی سلامتی دارم
علیرام نورایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران سینمای ما هفتسین ندارد برای اقتصاد بیمار سینما آرزوی سلامتی دارم علی رام نورایی بازیگر سینما و تلویزیون برای اقتصاد بیمار سینمای ایران آرزوی بهبود و سلامتی کرد علیرام نورایی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینما بانوروز با چاشنی سینما و تئاتر
نوروز با چاشنی سینما و تئاتر تهران-ایرنا-تماشای پنج فیلم سینمایی تازه که نوروز امسال بر روی پرده نقره یی قرار می گیرد و رفتن به تئاترهایی که این روزها برای دوستداران هنرهای نمایشی به اجرا در می آید می تواند گزینه خوبی برای گذراندن اوقات فراغت در روزهای بهاری باشد اکران پنج فیلمشعیبی و رضوی در سال ۹۴ یک فیلم سینمایی میسازند
در اینجا آینده مطرح شد شعیبی و رضوی در سال ۹۴ یک فیلم سینمایی میسازند شناسهٔ خبر 2521923 شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۰ هنر > رادیو و تلویزیون بهروز شعیبی و سیدمحمود رضوی در گفتگو با سیدعلی ضیاء اعلام کردند سال ۹۴ همکاری مشترک دیگری برای ساخت یک فیلم سینمایی خواهند داشت بهعکس هایی از یکی دیگر از بازیگران زن باردار این روزهای سینما +تصاویر
عکس هایی از یکی دیگر از بازیگران زن باردار این روزهای سینما تصاویر ماهچهره خلیلی و همسرش ابراهیم اشرفی زوج دوست داشتنی که حدودا یک ماه به اولین سالگرد ازدواج شان باقی مانده این روزها در انتظار پدر و مادر شدن هستند ابراهیم اشرفی همسر ماهچهره نیز مثل او دستی در دنیای هنر دارد دسآرام آرام / فیلم سینمایی / کامل
آرام آرام فیلمی است در ژانر عاطفی و به کارگردانی میلان لوتریا این فیلم محصول کشور هند میباشد بازیگران آجی وگان رانی موکرجی و خلاصه فیلم شادی دختر تنهایی است که چندان زندگی راحتی ندارد در عوض رانویر جوان ثروتمندی است که با دختر مورد علاقه خود توافق ندارد یک روز که شادتبریک بزرگان سینما به ملت ایران
تبریک بزرگان سینما به ملت ایران هنرمندان برجسته سینما تلویزیون و تئاتر کشور در آستانه نوروز ۱۳۹۴ از آرزوهای خود گفته و به مردم ایران زمین پیام تبریک فرستادند پیشکسوتان سرمایه های هنر کشور هستند و همواره باید در پاسداشت مقام و جایگاه آن ها تلاش کرد پیشکسوتان اعتبار جامه و فرهنگکودک درونتان را از خواب بیدار کنید/ سینمای کودک نیازمند امید است
پیشنهاد غلامرضا آزادی به سینماگران کودک درونتان را از خواب بیدار کنید سینمای کودک نیازمند امید است شناسهٔ خبر 2519138 جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۳ هنر > سینمای ایران غلامرضا آزادی کارگردان و تهیه کننده سینما از سینماگران خواست در سال جدید کودک درون خود را از خواب بیدار کنند غنگاهی به همه پروانههای ساخت سال 93/ 81 پروانه ساخت برای سال 93 سینما/ بیشترین سهم برای تابستان با 32 پروانه
نگاهی به همه پروانههای ساخت سال 93 81 پروانه ساخت برای سال 93 سینما بیشترین سهم برای تابستان با 32 پروانهپرونده پروانههای ساخت سال 93 سینما در حالی با 80 عنوان به پایان رسید که فصل تابستان با 32 مورد بیشترین تعداد پروانه صادر شده را به خود اختصاص داد به گزارش خبرنگار سینماییاولين فيلم تاريخ سينما 120 ساله شد
اولين فيلم تاريخ سينما 120 ساله شد برادران لومير خالقين اولين فيلم تاريخ سينماي جهان كارگران در حال خروج از كارخانه هستند به گزارش خبرنگار سينماي جهان باشگاه خبرنگاران به نقل از فيگارو اولين فيلم تاريخ سينما كارگران در حال خروج از كارخانه برادران لومير مخترعين سينما 1سایت فیلم سینمایی «ایران برگر» رونمایی شد
سایت فیلم سینمایی ایران برگر رونمایی شد سایت فیلم سینمایی ایران برگر تازه ترین اثر سینمایی مسعود جعفری جوزانی رونمایی شد سایت فیلم سینمایی ایران برگر به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی به آدرس اینترنتی www iranberger ir رونمایی شد در سایت فیلم سینمایی ایران برگر آخرین ساختتصویری از یکی دیگر از بازیگران زن باردار این روزهای سینما +عکس
تصویری از یکی دیگر از بازیگران زن باردار این روزهای سینما عکس ماهچهره خلیلی و همسرش ابراهیم اشرفی زوج دوست داشتنی که حدودا یک ماه به اولین سالگرد ازدواج شان باقی مانده این روزها در انتظار پدر و مادر شدن هستند ابراهیم اشرفی همسر ماه چهره خلیلی نیز مثل او دستی در دنیای هنر داردفیلمهای نوروزی را در کدام سینما تماشا کنید؟ |اخبار ایران و جهان
فیلمهای نوروزی را در کدام سینما تماشا کنید کد خبر ۴۸۵۳۰۶ تاریخ انتشار ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۰ - 22 March 2015 همزمان با نوروز 1394 شورای صنفی نمایش در این ایام فیلم های سی و سومین جشنواره فیلم فجر را برای اکران نوروزی سینما در نظر گرفته است به گزارش باشگاه خبرنگاران همزمان ببهار سبز سینمای ایران
حاشیههای سینما در فروردین 93 بهار سبز سینمای ایران اکران فیلمهای پرفروش و استقبال از آنها در فروردین 93 نوید بخش سالی پربار برای سینمای راکد ایران بود به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران فروردین ماه سال 93 با اکران پنج فیلم چ ساخته ابراهیم حاتمیکیا طبقه حساس به &nآخرین حرف سینمایی حاتمی کیا در «افق»
آخرین حرف سینمایی حاتمی کیا در افق شناسهٔ خبر 2522297 یکشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۸ هنر > رادیو و تلویزیون فیلم سینمایی چ آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا فردا سوم فروردین از شبکه افق پخش خواهد شد به گزارش خبرگزاری مهر چ آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا محصول سال ۱۳۹۲ و بهتقاضای بازگشت روز ملی سینما به تقویم/ داوری لیلا حاتمی
حاشیههای سینما در اردیبهشت 93 تقاضای بازگشت روز ملی سینما به تقویم داوری لیلا حاتمی اردیبهشت ماه سال جاری با درخواست های مدیران فرهنگی و سینمایی برای بازگشت روز ملی سینما به تقویم و تدارک برای برپایی جشن بزرگ سینما همراه بود به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران روز مبرنده جایزه بزرگ جشنواره سینما حقیقت روی آنتن شبکه مستند
برنده جایزه بزرگ جشنواره سینما حقیقت روی آنتن شبکه مستند شناسهٔ خبر 2522216 یکشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۰ هنر > رادیو و تلویزیون مستند جای خالی آقا یا خانم ب که جایزه بزرگ سومین جشنواره سینماحقیقت و سیمرغ بلورین بخش چشم واقعیت بیست و هشتمین جشنواره فجر را به دست آورده است افیلمهای نوروزی را در کدام سینما تماشا کنید؟
سینماهای اکران نوروزی 94 فیلمهای نوروزی را در کدام سینما تماشا کنید همزمان با نوروز 1394 شورای صنفی نمایش در این ایام فیلم های سی و سومین جشنواره فیلم فجر را برای اکران نوروزی سینما در نظر گرفته است به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران همزمان با نوروز 1394 شورای صنفی نمای-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها