تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ریشه های کفر سه چیز است:حرص و بزرگ منشی نمودن و حسد ورزیدن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819549026




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بخش اول جاده‌های افغانستان در گذر زمان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بخش اول
جاده‌های افغانستان در گذر زمان
یک قرن قبل بود که نخستین اتومبیل توسط امیر حبیب الله خان وارد افغانستان شد و از آن زمان بود که صنعت حمل نقل و جاده‌سازی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار شد.

خبرگزاری فارس: جاده‌های افغانستان در گذر زمان



به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، تا پیش از سال 1299 خورشیدی تمام حمل و نقل‌ داخلی و خارجی و نیز ارسال مرسوله‌های پُستی افغانستان به وسیله چهارپایان مختلف همچون یابو، قاطر، شتر و اسب صورت می‌گرفت‌.

برای اولین بار در زمان امیر حبیب‌الله خان بود که اتومبیل وارد افغانستان شد و به مرور زمان مورد استفاده مردم قرار گرفت‌. با ورود اتومبیل، جاده سازی و ایجاد راه‌هایی که اتومبیل در آنها رفت و آمد کند، اهمیت یافت و حمل و نقل شتاب بیشتری گرفت‌. اتومبیل در ابتدا فقط در دسترس شاه و درباریان بود و حتی تا سال‌های بعد از آن نیز مردم از چهارپایان استفاده می‌کردند.

سفر از کابل به قندهار در نخستین سال‌های استقلال کشور غالباً با اسب صورت می‌گرفت‌. مدتی بعد، دولت‌ِ وقت ساخت جاده قندهار، هرات را در دست گرفت و با وسایل محدود جاده‌سازی آن وقت موفق شد بیش از دو هزار کیلومتر جاده بسازد. حفر تونل سالنگ در شمال افغانستان  به علت کوهستانی‌ بودن مسیر سالنگ‌، بزرگترین مشکل در آن دوران، عدم دسترسی به ولایت شمال کشور بود، البته رفت‌و‌آمد بین کابل و شمال برقرار بود، ولی تنها به وسیله چهارپایان‌، چون جاده‌ای مناسب برای اتومبیل وجود نداشت‌. احداث یک جاده اتومبیل ‌رو که کابل را به شمال کشور متصل کند، آرزوی همه مردم افغانستان بود. بر همین اساس در زمان محمد نادر تصمیم گرفته شد که از سالنگ به آن طرف هندوکش یک راه کشیده شود و عملیات مقدماتی آن در سال 1306 خورشیدی آغاز شد. بر اساس برآوردی که در سال 1343 خورشیدی صورت گرفت‌، درآمد ترانزیتی این جاده، سالانه 2 میلیون و 770 هزار افغانی و مصارف این جاده بالغ بر یک میلیارد و 256 میلیون و 203 هزار و 698 افغانی بوده‌است‌. در 10 آذر سال 1332 خورشیدی کار حفر تونل سالنگ آغاز شد و پس از حدود یک دهه‌، این تونل در مهر 1342 خورشیدی به بهره‌برداری رسید. این تونل در رشته کوه‌های هندوکش واقع شده است‌. طول آن 2676 متر و عرض آن 5/7 متر و ارتفاع 1/7 متر است‌. برای تأمین روشنایی و تصفیه هوای داخل آن در اطراف تونل ژنراتورهای برق نصب شده‌است‌. این شاهراه مهم که هر متر آن با مصارف هنگفتی احداث شده است‌، راه را نسبت به مسیر دره شکاری ـ که پیش از آن تنها راه موجود بود ـ 200 کیلومتر کوتاه‌تر ساخت‌. شتاب جاده‌سازی و ورود اتومبیل‌های جدید در دهه دوم استقلال در دهه دوم استقلال‌، کار جاده‌سازی نسبتاً رونق گرفت و جاده‌های آسفالت شده با خصوصیات آن زمان ساخته شد که قابل استفاده برای اتومبیل‌ها بود.   برقراری ارتباط با ولایات مختلف و مرکز کشور و پیشرفت‌های صنعتی در قسمت صنایع دستی و نساجی و برقراری روابط تجاری با خارج‌، باعث تردد صدها اتومبیل و کامیون ذر این جاده شد. احداث کارخانه تعمیر اتومبیل در سال 1326 خورشیدی یک کارخانه تعمیر موتور اتومبیل از طرف بانک ملی افغانستان که انحصار وارد کردن اتومبیل و لوازم آن را داشت‌، در کابل آغاز به کار کرد.

با آغاز دهه سوم استقلال افغانستان‌، در زمان محمد ظاهر شاه کار جاده‌سازی شتاب بیشتری گرفت‌. از سال 1318 تا سال 1328 خورشیدی فعالیت‌های زیادی برای احداث جاده‌های جدید در افغانستان صورت گرفت. از مهم ترین فعالیت‌های صورت گرفته در این دوره می‌توان از احداث جاده لغمان‌، حفر تونل اول ماهی‌پر و یک تونل در منطقه تنگی ابریشم‌، احداث جاده بین پل سیدخلیل و گردیز و خوست‌؛ احداث جاده ای به طول 24 کیلومتر بین فراه و انار دره‌؛ احداث جاده میرزکر و جاده جدیدی از میمنه تا میرزا اولنگ‌؛ افتتاح کوتل چیچل و احداث جاده گردیز ـ خوست‌ نام برد. قرارداد افغانستان با کشورهای خارجی برای احداث جاده سازی در دهه چهارم استقلال افغانستان کار احداث جاده باز هم گسترش یافت و وارد مرحله نوینی شد. در این دوره دولت افغانستان با کمپانی‌های بزرگ خارجی از جمله کمپانی‌های آمریکایی مورسین و کنودسن‌، پروژه‌های را شامل بندها، راهها و تعمیرات به امضا رساند. در سال 1328 خورشیدی عملیات ساخت شاهراه تورخم ـ کابل و جاده بزرگ گرشک ـ قندهار و جاده جدید قندهار ـ سپین‌بولدک و پلان و نقشه‌های نهر بغرا، بند خروار، بند سراج و پروژه آبیاری جلال‌آباد در دست قرار گرفت.





انتهای پیام/

94/01/17 - 16:07





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن