تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804744704




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جاده تاریخی را هم تعریض کردند!


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: جاده تاریخی را هم تعریض کردند!
تعریض جاده خاکی در 500 کیلومتری «کتیبه گنجنامه»، باعث سقوط سنگی بزرگ روی یک دستگاه خودروی سواری و مچاله شدن آن شد.
به گزارش نامه نیوز، این حادثه در هفتمین روز تعطیلات نوروزی رخ داد و اگرچه هیچ تلفات جانی نداشت، اما نشانه‌ای برای تشدید ریزش سنگ و سقوط بهمن در یکی از مسیرهای پرتردد گردشگران و کوهنوردان استان همدان است.


علی بیات کوهنورد و فعال محیط‌زیست معتقد است، تعریض جاده "کیوارستان" سبب تشدید سقوط بهمن و ریزش سنگ و به خطر انداختن جان گردشگران و کوهنوردان خواهد شد.

تاریک دره و کیوارستان از یک شاخه به پیست اسکی همدان ختم می‌شود و نزدیک به 500 متر تا کتیبه گنجنامه فاصله دارد و یکی از جاده‌های فصلی مال‌رو است که در عصر هخامنشیان، معروف به "جاده شاهی" بوده که هگمتانه را از طریق پیچ و خم‌های تاریک دره به تویسرکان، نهاوند، کرمانشاه، لرستان، تخت جمشید و فارس مرتبط می‌کرده است.

این جاده خاکی در نزدیکی گنجنامه به سمت کیوارستان، به بهانه ساخت هتل در مقابل چشم‌انداز الوند (۱۱۱اُمین اثر ملی طبیعی ایران) درحال تعریض است.

به استناد اظهارات حسین زندی، فعال میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان، شهردار همدان اواخر سال گذشته در مراسم کلنگ‌زنی هتل شادی در بلوار کولاب (مسیر گنجنامه) از احداث 10 هتل در همدان خبر داده که بیشتر این هتل‌ها در مقابل چشم‌انداز کوهستان‌های الوند و در مسیر عباس‌آباد و گنجنامه به طرف الوند ساخته خواهد شد.

علی بیات ‌ فعال محیط زیست، کوهنورد و از دوستداران طبیعت با اشاره به جریان تخریب‌هایی که در طبیعت همدان راه افتاده، گفت: بارها نسبت به هرگونه دخل و تصرف در طبیعت هشدارهای لازم از طرف دوستداران محیط زیست و حتی مقامات عالی نظام داده شده؛ اما متاسفانه انگار این گفته‌ها و رهنمودها باعث جری شدن مخربان شده و همه روزه و بی‌وقفه و حتی بدون ساعتی درنگ مشغول تخریب هستند.

او نگرانی‌هایش را درباره تخریب طبیعت که جان دوستداران آن و گردشگران را به مخاطره می‌اندازد، در یادداشتی با عنوان «تخریب طبیعت و بهای سنگین آن...» مطرح کرده و آن را در اختیار ایسنا، قرار داده است.

در یادداشت این کوهنورد و دوستدار طبیعت آمده است: نسل دیروز و امروز گویی کمر به قتل طبیعت بسته‌ایم و غافلیم از این‌که این طبیعت روزی انتقام خود را در قالب‌های گوناگونی چون سیلاب، زلزله، آلودگی هوا و جابجایی زمین خواهد گرفت. در واقع انسان قبر خود را با ناآگاهی می‌کَند و برای عمری چند ده ساله، طبیعت میلیون ساله را به نابودی و یغما می‌کشد.

آنچه امروزه شاهد آن هستیم، اتفاقات نامیمونی است که طی دو دهه اخیر و بالاخص دهه اخیر سرعت فراوانی یافته است. در محیط شهری با نابودی باغ و ساخت ادارات پرتردد و هتل‌های 5 ستاره و در محیط کوهستان، جنگل، دشت و دریا به نوعی دیگر. از نمونه‌ی بارز و آشکار این تخریب‌ها می‌توان به طرح‌های توسعه گردشگری اشاره کرد که به بهانه توسعه براحتی در برابر دیدگان‌مان در حال تخریب طبیعت است.

در گنجنامه همدان به نام توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال طرح "بالابر گنجنامه" اجرا شد که بارها و بارها به دلایل مختلفی چون، احداث جاده، فاضلاب، آلودگی هوای منطقه ناشی از موتورخانه، تخریب دامنه الوند به بهانه احداث پارکینگ ومراکز فروش، شدیدا مورد اعتراض طرفداران محیط زیست و طبیعت واقع شد؛ ولی با حمایت‌هایی که از این طرح شد شاهد تخریب طبیعت بوده و هستیم که متاسفانه نصب دستگاه‌های دست دوم به عنوان بالابر ارزش این طرح را به نسبت طرح‌های دست اول تنزل داده است و احداث سوئیت‌ها، مراکز خرید و پارکینگ با تملک زمین‌های دامنه الوند دیگر غیر قابل جبران است.

بارها و بارها عنوان شده کسی مخالف کسب درآمد و ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی استان همدان نیست؛ اما شوربختانه به دلایلی از جمله نبود نظارت صحیح در حوزه محیط زیست و اکتوریسم شاهد اتفاقات ناگوار و غیرقابل جبرانی هستیم که بخشی از آن ناشی از احداث جاده‌های دسترسی است.

در تازه‌ترین نمونه نیز می‌توان به احداث جاده خاکی در نزدیکی گنجنامه به سمت کیوارستان اشاره کرد. نمونه‌ی چنین رفتارهای نابخردانه‌ای در سال‌های اخیر باعث روانی آب‌های ناشی از باران شده و فرسایش شدید خاک را به دنبال خواهد داشت.

هرچند در بخش ابتدایی این مسیر با درختکاری کمی از این سرعت گرفته شد؛ اما احداث جاده خاکی باعث خالی شدن و کم شدن مقاومت خاک‌های پیرامون جاده شده که سبب سقوط سنگ‌های چند تنی می‌شود. ممکن است این اتفاق در دفعات نخست به خیر بگذرد؛ اما دَرْ روی یک پاشنه نمی‌چرخد، آن هم در مسیر پرترددی، چون کیوارستان که جان کوهنوردان یا طبیعت دوستان را حتما روزی به خطر خواهد انداخت. حال با این مداومت برای تخریب طبیعت سوال این است چه کسی یا کسانی باید جوابگوی چنین حوادثی باشند و این زیاده‌خواهی‌ها و تخریب ها تا کجا ادامه خواهد داشت؟»



منبع: ایسنا


۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن