محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843862080
سینمای گیشه از رقابت میترسد/گفتوگو با شهرام مکری درباره فروش پنج ماهه گروه هنرو تجربه
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
سینمای گیشه از رقابت میترسد/گفتوگو با شهرام مکری درباره فروش پنج ماهه گروه هنرو تجربه فرهنگ > سینما - کارگردان فیلم «ماهی و گربه» معتقد است ایجاد رقابت در سینمای گیشه میتواند سطح کیفی فیلمهای ایرانی را بالاتر ببرد.
گروه فرهنگ و هنر: بیش از پنج ماه از آغاز اکران فیلمهای گروه هنر و تجربه میگذرد. حدود 13 فیلم سینمایی و 25 فیلم مستند و کوتاه در این مدت در این گروه اکران شدهاند. شورای سیاستگذاری گروه هنر و تجربه چندی پیش گزارشی از فروش فیلمها منتشر کرده بود. ضریب اشتغال صندلی برای فیلمهای سینمایی بیش از 30 درصد و برای فیلمهای مستند حدود 20 درصد اعلام شده است. شهرام مکری با فیلم سینمایی«ماهی و گربه» یکی از کارگردانانی است که فیلمش در این گروه اکران شده و اتفاقا از فیلم او استقبال قابل توجهی صورت گرفته است. با شهرام مکری کارگردان فیلم «ماهی و گربه» و عضو شورای سیاستگذاری گروه هنرو تجربه درباره ارزیابی فعالیتهای این مدت گروه هنر و تجربه و میزان استقبال از آثار آن گفتگویی انجام دادهایم. گزارش امیدوارکنندهای درباره ميزان استقبال صورت گرفته از فيلمهاي گروه هنر و تجربه منتشر شده است. نگاه شما به عنوان یکی از اعضای شورای سیاستگذاری به این گزارش چیست؟ در جلسهای که با حضور کارگردانان و علاقمندان سینمای هنر و تجربه و با هدف هماندیشی و معرفی این گروه برگزار شد؛ من در کمال امیدواری پشت تریبون اعلام کردم ما برای دوره شش ماهه اول نیاز داریم که 200 هزار تماشاگر برای دیدن فیلمهایمان بیاوریم. حرفی که آن موقع زدم به نظر میآمد کمی خیالپردازانه باشد اما اکنون با پایان دوره نه تنها این اتفاق افتاده است بلکه میتوانیم کاری کنیم و سعی بیشتری کنیم تا مخاطبان بیشتری را به سالنها بکشانیم. تصورم این تعداد تماشاگر بود اما اکنون آرزویم اتفاق افتاده است و در پایان پنج ماه بیش از 150 هزار نفر به تماشای این فیلمها نشستهاند. من این تعداد مخاطب را بیشتر به عنوان یک ایدهآل مطرح کردم حتی همان روز هم برخی از دوستان به من گفتند این میزان استقبال برای فیلمها زیاد است و شاید تماشاگران کمتری از فیلمها استقبال کنند. در همان نشست شما به نكته هايي درباره فيلمهاي كمهزينه اشاره كرديد. آيا با مروري بر فيلمهايي كه تاكنون در اين گروه اكران شده است، میتوان به این نتیجه رسید که حداقل برخی از این آثار توانستهاند بخشي از هزينههاي خود را به دست بياورند؟ فراموش نکنید فروش آثار سینمایی در ایران به چند عامل بستگی دارد، ما باید فروش آثار سینمای ایران را در ساختار سینمای ایران بررسی کنیم. سال گذشته رونق سینمای ایران از نظر گیشه خیلی خوب بود؛ فیلمهایی هم چون «آتش بس2»، «شهرموشها2»، «چ»، «شیار143» و «ردکارپت» توانستند مخاطبان زیادی را به سینما بیاورند. اما متاسفانه وقتی میزان فروش را با سرمایه و هزینهای که صرف ساخت این آثار شده ، مقایسه میکنیم درمییابیم اکران آنها چندان سودآور نبوده است. این را با همان فرمول رایج سود باید مقایسه کرد که مثلا 50 درصد فروش در اختیار سینمادار، 20 درصد در اختیار پخشکننده و 30 درصد در اختیار تهیهکننده قرار میگیرد. در واقع میتوان گفت هیچ کدام از دفاتر از طریق اکران به سود نرسیدهاند. شاید در پیش تولید، گرفتن اسپانسر یا فروش نسخههای ویدئویی این اتفاق افتاده باشد، اما بحث دقیق من سود در اکران و از طریق فروش بلیت است. میتوان چنین گفت که تقریبا بیشتر آثار سینمای ایران حتی در این سال پررونق به سوددهی نرسیدهاند. با این نگاه، شما معتقدید با همین فروش اندک یکی دو بلیت برای برخی فیلمهای گروه هنر و تجربه میتوان انتظار سوددهی داشت؟ در نظر بگیرید که کل سهیمه صندلی گروه سینمایی هنر و تجربه 800 صندلی از 14 هزارصندلی سینمای ایران است. اما به خاطر دو اتفاق یعنی یک، بودجههای کم و دو، سود فروش که مستقیم به تهیهکننده میرسد، میتوانیم بگوییم ما در این گروه آثار سودآوری داشتهایم. این نشان میدهد که اینجا راه حلی وجود دارد که راه حل موفقتری نسبت به سینمای گیشه است. با این حال تعداد اندك مخاطب، سبب دلسردي كارگردانان این گروه نميشود؟ من به یک نکته معتقدم و آن فیلم خوب و فیلم بد است. فیلم خوب هم در گروه هنرو تجربه اکران شده وفیلم بد هم همینطور. همانطور که فیلم خوب و بد را در سینمای گیشه هم داریم. مشخصا منظورتان از فیلم بد و خوب چیست؟ فیلمی که تماشاگر میبیند و میتواند به ادعایی که کارگردان و سازندهاش دارد پاسخ دهد فیلم خوب است؛ یعنی اگر فیلمی میگوید کمدی است، تماشاگر را میخنداند و اگر میگوید مباحث جدی و اجتماعی را مطرح میکند، باعث خنده نمیشود. وقتی فیلمی قراراست بترساند و این کار را انجام میدهد، آن موقع میتواند جزو فیلمهای خوب قرار گیرد، اما اگر فیلمی مدعی داشتن فلسفه است، اما حرفی ندارد نمیتواند فیلم خوب باشد. از نظر شما فیلمهای خوب با استقبال روبروشدهاند؟ فیلمهای خوبی که تماشاگر را راضی نگه میدارد از نظر اقتصادی توانستهاند به سوددهی برسند و مسئله اقتصادیشان نیز حل شود. نمونهاش هم اتفاقا در گروه هنرو تجربه زیاد است؛ مثل «ماهی و گربه»، «پرویز»، «روایت ناپدید شدن مریم»، «کهریزک؛ چهارنگاه»، مستند «6 قرن، 6 سال» فیلمهایی بودند که با استقبال روبروشدند. هنگامی که هزینه تولیدشان را نگاه میکنیم میبینیم که به نسبت تولید توانستهاند به سود برسند. فيلم شما هم توانست در همين گروه ٤٠٠ ميليون تومان فروش داشته باشد. چه فعاليتها يا تبليغاتي توانست سبب استقبال و فروش بالا شود؟ چنين فروشي را انتظار داشتيد؟ به نظرم برای هر فیلمی باید فضای مناسبی به وجود بیاید؛ یکی تبلیغات شهری انجام میدهد، یکی در فضای مجازی و یکی بر روی گروه هدف خود برنامهریزی میکند. ما هم برای فیلم این کاررا انجام دادیم و فکر کردیم دانشجویان میتوانند جزو گروه هدف باشند و براساس آن در فضای مجازی برنامهریزی کردیم و شرکت «ایران نوین» که هم تهیهکننده و هم شرکت تبلیغاتی است از شگردهای موثر استفاده کرد. از طرف دیگر فکر میکنم تیم تبلیغاتی گروه هنر و تجربه توانستند خیلی خوب فعالیت کنند و در کمتر از شش ماه گروهی که پنج سینما دارد را به یک اتفاق مهم فرهنگی تبدیل کنند. این سوال را از آن جهت پرسیدم که مبلغی بین 20 تا 60 میلیون تومان برای تبلیغات فیلمهای سینمایی در این گروه در نظر گرفته شده است. فکر میکنید این مقدار کمک مناسب باشد؟ اگر منظور شما از سئوال این است که قرار است این مقدار افزایش داده شود، اتفاقا نظر من این است که به تدریج این کمکها باید کاهش یابد و خود فیلمها بتوانند فضایی تبلیغاتی را به وجود آورند. وقتی فضای مناسب برای فیلمها به وجود بیاید، بقیه مسایل خودش حل میشود. با توجه به این که ما چندان در ایران نتواسنتهایم بخش خصوصی را فعال کنیم و ناچاریم بخشی از مناسبات دولتی را به کار بگیریم. ایدهآل این است که در یک برنامهریزی بلندمدت و ایدههای خلاقانه این وابستگی کمرنگ شود. با توجه به اینکه به تعبیر تحلیلگران این دوره فعالیت گروه هنر و تجربه با موفقیت پشت سر گذاشته شده است، فکر میکنید دست این گروه برای دورههای دیگر هم پر باشد؟ فکر میکنم مهمترین چیزی که اتفاقا با آن روبرو هستیم، هم برای سینمای ایران و هم برای گروههایی نظیر هنرو تجربه نیاز به فیلم خوب است، تا هم سینمای ایران و هم این گروه را سرپا نگه داریم. شرایط سینمای ایران شرایط بیرقیب است. مثل خودروسازی که ایرانیها در نهایت ناچار هستند از ماشینهای ایرانی استفاده کنند. اگر ما وارد بازار آزاد یا جهانی شویم ناچاریم فیلم خوب بسازیم. معتقدم اگر میخواهیم این گروه را سرپا نگه داریم باید بتوانیم از فیلمهای خوب خارجی با مختصات هنر و تجربه همزمان با اکران جهانی استفاده کنیم. مثلا چه عیبی دارد که فیلمی هم چون «خواب زمستانی» نوری بیگله جیلان پیش از حضور در شبکه ویدئویی در گروه هنرو تجربه اکران شود. ما باید ترکیبی از فیلمهای ایرانی و خارجی را همزمان داشته باشیم. پس هدف اصلی راه اندازی گروه که اکران آثارهنری و تجربی سینمای ایران است، چه میشود؟ در کشورهایی هم چون ژاپن، کره و هنگکنگ با وجود این که فیلمهای بزرگ همزمان با اکران جهانی نشان داده میشود، کماکان آثار کشورشان مورد استقبال قرار میگیرد. اما در نهایت خطر این بازار برای سینمای گیشهای است نه سینمای هنرو تجربه. چرا که گروه هنرو تجربه روی مخاطب خاصی فعالیت میکند، مخاطبی که انتخاب میکند این فیلمها را ببیند. در حالی که سینمای گیشهای باید وارد بازار رقابت شود و آنجاست که میبیند چقدر عقب است و به همین دلیل مدام تاکید میکنند که هیچ فیلمی جز ما نباید اکران شود و جالب اینجاست که حاضر نیستند حتی 800 صندلی را برای سینمای هنرو تجربه اختصاص دهند. بهترین کار این است که بازار رقابتی به وجود بیاید و در آن صورت سینمای ایران سعی میکند بهترینها را تولید کند. میتوانید چشماندازی برای شش ماه آینده در گروه هنر و تجربه ترسیم کنید؟ فکر میکنم باید سه اتفاق بیفتد تا این گروه سرپا بماند. اول اینکه ما بتوانیم مجوز نمایش فیلم روز خارجی را برای گروه هنرو تجربه بگیریم. نکته دوم اینکه امکانات سالنهای سینما آنقدر متنوع باشد که بسیاری از سینماگران علاقمند باشند که در این گروه آثارشان را نشان دهند. مثلا اگر ما فقط پنج شش سالن داریم، اما بتوانیم بگوییم که تجهیزات سینماها عالی است، کارکنان سینما خوش برخوردهستند،سینماها در بهترین نقطههای شهر قرار دارند، آنگاه جذابیت به وجود میآید. و نکته سوم و آخر اینکه ما درباره شرایط سینمای ایران صحبت میکنیم. این که سالنها بدون تماشاگر باشند در سینما و سالنهای گیشه هم اتفاق میافتد. بهتر است شیوه اکران فیلم از این شیوه سنتی و کف فروش خارج کنیم و ایدههای جدیدی را اجرا کنیم. 5858
کلید واژه ها: اکران سینما - کارگردانان سینمای ایران - سینمای ایران -
دوشنبه 10 فروردین 1394 - 10:14:43
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]
صفحات پیشنهادی
سپیدنامه در گفتوگو با فارس مطرح کرد انتشار اثر پژوهشی درباره شعر ایلام/ یاری برای نگارش جلد دوم
سپیدنامه در گفتوگو با فارس مطرح کردانتشار اثر پژوهشی درباره شعر ایلام یاری برای نگارش جلد دومسپیدنامه از انتشار اثر پژوهشی در حوزه شعر ایلام خبرداد و گفت امیدوارم بتوانیم دومین جلد از این مجموعه تحلیلی را نیز بزودی آغاز و چاپ کنیم بهروز سپیدنامه شاعر در گفتوگو با خبرنگادر مجله فرهنگی «پنجره» عنوان شد شاهحاتمی: سینمای ما قهرمانکُش است/ مدیران پس از مرگ سهراب به دنبال
در مجله فرهنگی پنجره عنوان شدشاهحاتمی سینمای ما قهرمانکُش است مدیران پس از مرگ سهراب به دنبال نوشدارو برای سینما هستندکارگردان سینما و تلویزیون ایران گفت ایران نخستین کشوری است که در سینمای خود قهرمان کشی را شروع کرد غافل از اینکه حس سلحشوری که زاییده یک قهرمان است نیاز کشوراز هشدار درباره اعلامیههای فروش کلیه تا شرط 21ماهه شدن خدمت سربازی
صفحات اجتماعی روزنامهها در قاب باشگاه خبرنگاران از هشدار درباره اعلامیههای فروش کلیه تا شرط 21ماهه شدن خدمت سربازی در صفحات اجتماعی روزنامههای کشور موضوعهای هشدار درباره اعلامیههای فروش کلیه و دستگیری روزانه 130 خورده فروش مواد مخدر پیگیری میشود به گزارش حوزه جامعه اطلاعامراسم آئین آغاز اکران نوروزی آغاز شد/ تقدیر از سازندگان پنج فیلم پرفروش اکران 93
مراسم آئین آغاز اکران نوروزی آغاز شد تقدیر از سازندگان پنج فیلم پرفروش اکران 93مراسم آئین آغاز اکران نوروزی با حضور پر تعداد هنرمندان و مدیران سازمان سینمایی در تالار ایوان شمس آغاز شد به گزارش خبرنگار سینمایی آئین آغاز اکران نوروزی با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینماییاز دخترک آت و آشغالی تا خانم گل میخکی نمایش 9فیلم کوتاه تجربی در اکران نوروزی گروه هنروتجربه
از دخترک آت و آشغالی تا خانم گل میخکینمایش 9فیلم کوتاه تجربی در اکران نوروزی گروه هنروتجربهسری جدید فیلمهای کوتاه تجربی روز از روز سه شنبه 26 اسفند در سینماهای گروه هنر و تجربه به نمایش در میآید به گزارش خبرگزاری فارس این فیلمها که شامل 9 فیلم کوتاه است قرار است در سانسهای مخیک روبات گیشه سینما را به دست گرفت/ باب اسفنجی در رده پنجم
دوشنبهها با گیشه سینمای جهان یک روبات گیشه سینما را به دست گرفت باب اسفنجی در رده پنجم شناسهٔ خبر 2514589 دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۶ هنر > سینمای جهان باکس آفیس آمریکای شمالی و کانادا این آخر هفته شاهد حضور سه فیلم جدید در راس باکس آفیس بود به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ااظهارات «عباس کیارستمی» درباره دفاع مقدس/ اکران پرفروش ترین فیلم سال/ انتشار فراخوان سی و سومین جشنواره فیلم ف
حاشیههای سینما در مهر سال 93 اظهارات عباس کیارستمی درباره دفاع مقدس اکران پرفروش ترین فیلم سال انتشار فراخوان سی و سومین جشنواره فیلم فجر در سالی که گذشت اتفاقات و تحولات زیادی در عرصه ی سینمای ما به وجود آمد که ما در زیر به مروری از مهم ترین این اتفاقات در ماه مهر می پردازاکران پنج فيلم کوتاه گروه «هنر و تجربه» در نوروز
۲۹ اسفند ۱۳۹۳ ۸ ۰ق ظ اکران پنج فيلم کوتاه گروه هنر و تجربه در نوروز موج - پنج فيلم کوتاه کات اتاق کنترل مثل هر روز شب امتحان و فردا صبح در اکران نوروزي گروه هنر و تجربه نمايش داده ميشود به گزارش خبرگزاري موج پنج فيلم کوتاه کات به کارگرداني رضا جمالي اتاقبازیگر نقش کودکی مولانا در گفتوگو بافارس: شهرام اسدی با دیدنم گفت کودکی مولانا پیدا شد/ از دوبله سریال راضی ن
بازیگر نقش کودکی مولانا در گفتوگو بافارس شهرام اسدی با دیدنم گفت کودکی مولانا پیدا شد از دوبله سریال راضی نیستمبازیگر نقش کودکی مولانا در سریال جلال الدین گفت معتقدم تازگی و طراوت حسی که حین بازی کردن سکانس در بازیگر هست نمیتواند هنگام دوبله و به طور مجدد تکرار شود محمدجوادنظر «مرتضی شایسته» درباره عملکرد رییس سازمان سینمایی
در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد نظر مرتضی شایسته درباره عملکرد رییس سازمان سینمایی مرتضی شایسته تهیه کننده سینما اقدام مسئولان سینمایی و حجتالله ایوبی را برای دیجیتالی کردن تجهیزات اکران سینماها تحسین کرد مرتضی شایسته تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبفیلمهای گیشهای سبب رونق صنعت سینمای هستند/ «حجت» یک پروژهی سخت خیابانی است
داود توحید پرست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران فیلمهای گیشهای سبب رونق صنعت سینمای هستند حجت یک پروژهی سخت خیابانی است کارگران سینما گفت از مسئولین فارابی خواهش میکنم به جای مشارکت در ساختمان فیلمها به فیلمهای پروانه دار وام دهند داوود توحید پرست کارگردان سینما در گفجدیدترین فیلمهای سینمایی در شبکه پنج / از «هنوز آلیس» تا «لاکپشتهای نینجا»
جدیدترین فیلمهای سینمایی در شبکه پنج از هنوز آلیس تا لاکپشتهای نینجا فرهنگ > تلویزیون - شبکه پنج پخش جدیدترین فیلمهای سینمای جهان را برای نوروز 94 در نظر گرفته است از هنوز آلیس تا فیلمهای اکشن و انیمیشن به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین فیلمهای نوروزیشهرامنیا در گفتوگو با فارس «تهران» سال آینده احتمالا مهمان نمایشگاه پاریس است/ اعتراض به نام «
شهرامنیا در گفتوگو با فارستهران سال آینده احتمالا مهمان نمایشگاه پاریس است اعتراض به نام خلیج در پاریسمدیر عامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران از احتمال مهمان ویژه شدن شهر تهران طی سال 2016 در نمایشگاه کتاب پاریس خبرداد امیر مسعود شهرامنیا مدیر عامل موسسه نمایشگاه&zwnjکارگردان فیلم سینمایی «ایران برگر»: شهرام ناظری تیتراژ ایرانبرگر را افتخاری خواند/ لُری از پاکترین گویشهای
کارگردان فیلم سینمایی ایران برگر شهرام ناظری تیتراژ ایرانبرگر را افتخاری خواند لُری از پاکترین گویشهای زبان دری استمسعود جعفری جوزانی کارگردان فیلم سینمایی ایران برگر که در این فیلم از گویش لُری استفاده کرده است گفت طبیعی است یک فیلمسازی که اهل جوزان است وقتی حرف میزندورود فیلمهای چینی به سینماها/ رقابت سازمان سینمایی و خانه سینما / ماراتن آتش بس2، آرایش غلیظ، خوابزدهها و خ
حاشیههای سینما در شهریور 93 ورود فیلمهای چینی به سینماها رقابت سازمان سینمایی و خانه سینما ماراتن آتش بس2 آرایش غلیظ خوابزدهها و خانوم مدیران سازمان سینمایی و خانه سینما در مرداد ماه هر کدام به صورت جداگانه در تدارک برنامهریزی برای برگزاری جشن بزرگ و به اصطلاح کم خرجمؤمنی شریف در گفتوگو با فارس: فروشگاه سوره مهر در میدان انقلاب پیش از سال 94 افتتاح میشود
مؤمنی شریف در گفتوگو با فارس فروشگاه سوره مهر در میدان انقلاب پیش از سال 94 افتتاح میشودرئیس حوزه هنری با رد برخی ادعاها در مورد خلف وعده و عدم همکاری پیمانکار در طرح آماده سازی فروشگاه سوره مهر در میدان انقلاب گفت فروشگاه سوره مهر در میدان انقلاب پیش از سال 94 افتتاح میشودگزارش فیلمهای شبکه پنج در نوروز ۹۴ نمایش «لاکپشتهای نینجا» تا کمدی هندی «کیک»/ پخش چهار
گزارش فیلمهای شبکه پنج در نوروز ۹۴نمایش لاکپشتهای نینجا تا کمدی هندی کیک پخش چهارمین فیلم پرفروش کره در سال ۲۰۱۴شبکه پنج در نوروز ۹۴ ۱۴ فیلم سینمایی تدارک دیده که در میان آنها چند فیلم سینمایی جدید و پر مخاطب دنیا دیده میشود به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها