محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829626526
بازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93 نقاط ضعف فعلی ادبیات ما کجاست/ادبیات ما باید متعهد به آرمانهای انقلاب باشد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93
نقاط ضعف فعلی ادبیات ما کجاست/ادبیات ما باید متعهد به آرمانهای انقلاب باشد
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: متأسفانه فقدان تئوری میان معتقدان به تئوری ادبی انقلاب اسلامی و ضعف مدیریت انقلاب مشکلاتی را برای ادبیات ایجاد کرد تا جایی که جریان آرمانستیز و تکنیک زده به جریان مسلط تبدیل شد!
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، پاییز و زمستان سال گذشته با شهریار زرشناس در موضوعات مختلف جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تا جایزه فرهنگی جلال آل احمد و مباحث دیگر به گفتوگو نشستیم، وی دراین گفتوگوها معتقد بود که ادبیات به طور طبیعی چون آیینه اجتماع و شرایط زندگی است، نسبت به زندگی متعهد است و آنچه به زندگی میگذرد نوعی عهد است، ادبیات بدون عهد نمیتواند باشد، چرا که انسان بدون عهد نمیتواند باشد، نظام هستی جهت دارد و به سمت جهتی حرکت میکند هر فعل و اندیشه که از انسان سر میزند نوعی جهت دارد، این مدعا که ادبیات نولیبرال تکنیک زده مطرح میکند که ما میخواهیم فقط به ادبیات توجه کنیم و کاری به آرمان و تعهد نداریم، یک مغالطه بیش نیست که پشتش منافع نولیبرالیسم نهفته است. در ایرانی که ما آرمانهای انقلاب اسلامی را به بالاترین حد ممکن میخواهیم، باید ادبیاتی داشته باشیم که در گام نخست متعهد به آرمانهای انقلاب باشد یعنی متعهد به عدالت و فطرت بشر و اینکه انسان را اعتلا ببخشیم و تواناییهای عشق ورزی، کار خلاق و بالندگی بشری را رشد بدهیم، گام دوم اگر نویسندهای حتی اگر تعهد آرمانی به هر دلیلی به انقلاب ندارد لااقل در اثر ادبیش برخی ارزشهای انسانی را پایبند باشد. مشروح این گفتوگوها از اینجا و اینجا قابل مطالعه است.
گزیدهای از این گفتوگوها را میخوانیم: *بنده زمانی که مشاور دبیرکل در نهاد کتابخانهها بودم، بسیاری از ناشران روشنفکری که آن دوره مشغول بودند و تمام کتابهای اکبر گنجی، عبدالکریم سروش، عطاءالله مهاجرانی و ... را با تیراژهای بالا ـ حتی تا 9 مرتبه ـ تجدید چاپ میکردند، انبارها پر از این کتابها شده بود، ما خواستیم این روند را متوقف کنیم، به سمت حمایت از کارهای انقلابی ببریم، بسیاری از این ناشران که نمیخواهم اسم ببرم به خاکسترنشینی افتادند، چرا که دیگر وزارت ارشاد از اینها حمایت نمیکرد و ما هم در نهاد خریداری نمیکردیم، خلاصه اینها داشتند ورشکست میشدند بعضیها فروشگاههایشان بسته شد و برخی به مرز تعطیلی افتادند، این نشان میدهد که اینها تماماً از کانالهای دولتی تغذیه میشدند. الان که ما از نهاد بیرون آمدیم، دوباره همه این ناشران به میدان آمدهاند، همه آنهایی که به ما برای ورشکستگیشان نامه مینوشتند، الان بیش از چند کتاب در ماه منتشر میکنند! *از وضع کنونی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ناراحت هستم، البته در جریان جزئی امور نیستم، ولی میدانم وضع مالیشان افتضاح است! حتی سال گذشته حقوق اعضا را نصفه و نیمه پرداخت میکردند، بنده تصور میکنم وضعیت مالی اینها را به اینجا کشانده که نه جلسهای بگذارند و نه بودجهای داشته باشند. *اگر به سالهای 1960 میلادی و حدود سال 65 شمسی نگاهی بیاندازیم، رویکرد تکنیکزده را مشاهده میکنیم، چرا که ادبیات محملی برای بیان اندیشه نولیبرالی شده بود و نولیبرالیسم ظهور ادبی خود را از طریق جریاناتی پیدا کرده بود که در مقیاس جهانی ادبیّت را مهمتر از ادبیات میدانست و ادبیات را در پیچ و خمهای تکنیک جستجو میکرد، البته در لابهلای تکنیکزدگی نوعی محتوای نسبیانگار و آرمان ستیز و به قول خود نویسندگانشان مطلق ستیز را نیز بیان میکرد، دقیقاً این مؤلفهها در آثار نویسندگانی که برنده جایزه جلال شدند نیز مشهود است. بنابراین از این دهه جریان رمان نو ظهور کرد و به اصطلاح ادبیات پست مدرن به بازار آمد و رویکردهایی که به موازات رمان نو «ساموئل بکت» و در ادامهاش میلان کوندرا، باتامور تا پستمدرنیسمها وارد ادبیات شد که اینها علیرغم اختلافاتی که با هم دارند، یک وجه مشترک داشته که محتوا را به مسلخ فرم و تکنیک میبرند و آن را با گفتارهای مختلف تحت عنوان ادبیت عنوان میکنند. *متأسفانه فقدان تئوری در میان معتقدان به تئوری ادبی انقلاب اسلامی و ضعف مدیریت انقلاب باعث شد که حتی بخشی از نیروهای پرورده شده حوزهها هم جذب جریان معارض شوند، بنابراین از دهه 70 جریان آرمانستیز، تعهد گریز، تکنیکزده در ادبیات ما به جریان مسلط تبدیل شده و به طرز وحشتناکی به باز تولید خود پرداخت، ابوتراب خسروی یکی از این افراد است که شاگرد مستقیم هوشنگ گلشیری بوده است. در نهایت بحث بنده این است که ادبیات به طور طبیعی چون آیینه اجتماع و شرایط زندگی است، نسبت به زندگی متعهد است و آنچه به زندگی میگذرد نوعی عهد است، ادبیات بدون عهد نمیتواند باشد، چرا که انسان بدون عهد نمیتواند باشد، نظام هستی جهت دارد و به سمت جهتی حرکت میکند هر فعل و اندیشه که از انسان سر میزند نوعی جهت دارد، این مدعا که ادبیات نولیبرال تکنیک زده مطرح میکند که ما میخواهیم فقط به ادبیات توجه کنیم و کاری به آرمان و تعهد نداریم، یک مغالطه بیش نیست که پشتش منافع نولیبرالیسم نهفته است، چرا که همین ادبیات که میگوید ما با عهد و آرمان کار نداریم خودش عهد و آرمان دارد و مستغرق کردن انسانها در روزمرگی محض و در پیچ و خم بازیهای تکنیکی و ادبیت چیزی است که ادبیات را از ستیهندگی جدا میکند و این به نفع نظام جهانی سلطه است. *زمانی که من میگویم ادبیات باید آرمانگرا باشد، نخست باید به آرمانهای عام انسانی، عدالت و اخلاق توجه کند، در حالی که تا نیمه قرن بیستم هم رسالت آشکار ادبیات همین بود، منتها چون نظام جهانی نولیبرالیسم متوجه شد که ترویج این دیدگاه به ضررش است از نیمه قرن بیستم این بازی بهم خورد و مدل ادبیات آرمان گریز اخلاقی را مطرح کرد. بنابراین اینکه عدهای میگویند نویسنده نباید سیاسی باشد و در اثرش کار سیاسی را آمیخته کند، حرفهای کاملاً جدید چهل ـ پنجاه سال اخیر است این صحبتها را اگر به تولستوی یا دیگر نویسندگان آن دوره میگفتیم، برایشان عجیب بود چرا که همه از ادبیات سلاحی ساخته بودند و اساساً جز این هم نمیشد انتظار داشت، در حالی که ادبیات باید به ارزشهای عام انسانی، مهرورزی، عدالت، آزادی و اخلاق پایبند باشد. *حرف من این است در ایرانی که ما آرمانهای انقلاب اسلامی را به بالاترین حد ممکن میخواهیم، باید ادبیاتی داشته باشیم که در گام نخست متعهد به آرمانهای انقلاب باشد، یعنی متعهد به عدالت و فطرت بشر و اینکه انسان را اعتلا ببخشیم و تواناییهای عشق ورزی، کار خلاق و بالندگی بشری را رشد بدهیم، گام دوم اگر نویسندهای حتی اگر تعهد آرمانی به هر دلیلی به انقلاب ندارد لااقل در اثر ادبیش برخی ارزشهای انسانی را پایبند باشد نظیر «رومن رولانس» اما جریان ادبی نولیبرال در ایران از اواخر دهه 60 با محوریت گلشیری و گرته برداری از غرب، ادبیات تعهدگریز شد، این ادبیات دروغ میگوید، چون تعهد گریزی به معنای سردرگمی خواننده در اشتغالات روزمره به منظور تحمیق فکری منجر به تداوم نظام سلطه جهانی میشود را داراست. *اگر وزارت فرهنگ و ارشاد ما متولی تولید کار تئوریک در ادبیات میشد و جریان ادبی انقلاب را زیر پر و بال خود میگرفت الان ما نباید تاوان این ضعف را بدهیم متأسفانه این ضعف ادامه دارد فراتر از این سرویس دهی به معارضان که یکی از اینها جایزه جلال است. *در نهایت باید نیروهای انقلابی و تئوریک در مؤسسات سازماندهی شوند سپس کارگروههای شورای عالی انقلاب فرهنگی هم سازمانی کار کنند و یک جریان مداوم خلق تئوری ایجاد کنند، این تئوریها به صورت کتاب، مقاله و سخنرانی به میدان بیاید و بعد داستاننویسی که مثلاً میخواهد در حوزه هنری کتاب بخواند، این تئوریها را گرفته و شروع به حرکت کند و خط و ربط خود را پیدا کند، بنابراین کاری که شورای عالی انقلاب فرهنگی میکند، در بالا مشخص میشود و این کارها همه البته نباید مختص نخبگان باشد، باید تمام نیروها به میدان عمل بیایند، بعد از پنج سال که جریانات را ببینیم، تفاوت آشکار میشود، منتها باید مرزبندی کنیم، مرزبندی نیروهای خودی که به نظام و اسلام و انقلاب و رهبری متعهد هستند، فضا را باز میکند که اوضاع به نفع انقلابیون شود. انتهای پیام/
94/01/09 - 11:13
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
بازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93 بنیانگذار سبک «پرشین کیکبوکس» هستم/ تربیت ۵۰۰۰ روحانی
بازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93بنیانگذار سبک پرشین کیکبوکس هستم تربیت ۵۰۰۰ روحانی رزمیکارقبل از ورود به حوزه علمیه ورزش رزمی را فرا میگیرد و بعدها همزمان با تحصیل ورزش را دنبال میکند حجتالاسلام حمید قربانپور بنیانگذار سبک پرشین کیکبوکس است و از یک دهه پیش تابازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93 راز سالم ماندن کتابخانه امیرالمؤمنین(ع)/ سرنوشت 9 مجلد «الغ
بازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93راز سالم ماندن کتابخانه امیرالمؤمنین ع سرنوشت 9 مجلد الغدیرفرزند علامه امینی میگوید یازده جلد الغدیر چاپ شده و 9 جلد مانده است که در اختیار مرحوم آقا رضا و برادرم محمد بود و کار زیاد دارد یعنی علامه بیش از 100 صفحه توصیههایی داشتبازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93 کرامات علامه جعفری چه بود/ماجرای اتمام ترجمه نهجالبلاغه در روزها
بازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93کرامات علامه جعفری چه بود ماجرای اتمام ترجمه نهجالبلاغه در روزهای پایانی عمر علامهعذرا جعفری فرزند علامه جعفری میگوید آخرین روزهای عمر پر برکت علامه در خارج از کشور با ایشان تلفنی صحبت کردیم با اینکه حال خوبی نداشتند اما به ما مژدبازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93 نجمه طباطبایی: پزشکان میگفتند مغز علامه اندازه 700 سال کار کرده
بازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93نجمه طباطبایی پزشکان میگفتند مغز علامه اندازه 700 سال کار کرده استفرزند علامه طباطبایی و همسر شهید قدوسی میگوید علامه این اواخر که برای مداوا به خارج رفته بود پزشکان گفته بودند این مغز به اندازه ۷۰۰ سال کار کرده و تمام چروکهایش بابازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93 واقعه مسجد گوهرشاد تلخترین خاطره کودکیام است/ من و همسرم، استاد
بازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93واقعه مسجد گوهرشاد تلخترین خاطره کودکیام است من و همسرم استاد و شاگرد بودیمرئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران خود را مدیون شیخ محمدتقی آملی میداند و میگوید ۹ سالگی مشهد را به قصد تهران ترک کرده و در مدارس مروی و سپهسالار تحصیلبازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93 رؤیاهای بسیاری با بوعلی دارم/با حکم امام(ره) رئیس نیاوران شدم
بازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93رؤیاهای بسیاری با بوعلی دارم با حکم امام ره رئیس نیاوران شدممدیرگروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق ع میگوید در ایام جوانی به صوفیگری روی میآورد و حتی شیخ ذهبیها را هم ملاقات میکند اما نصایح پدر و دلسوزیهایش باعث میشوبازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93 ماجرای مناظره با یک مفتی در مسجدالنبی/دوقلوهای مبلغ قرآنی+عکس
بازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93ماجرای مناظره با یک مفتی در مسجدالنبی دوقلوهای مبلغ قرآنی عکسخودشان را دوقلویهای غیرافسانهای میخوانند زیرا با کمک همدیگر قرآن کریم را در مدت کوتاهی حفظ کردهاند با هم دروس حوزه را به اتمام رسانند حتی مراسم خطبهخوانی غدیر را در اصبازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93 اجداد آلسعود، یهودیان خیبر هستند/نقش ویلیام شکسپیر در تشکیل وها
بازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93اجداد آلسعود یهودیان خیبر هستند نقش ویلیام شکسپیر در تشکیل وهابیت کارشناس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر عج گفت آل سعود از قبیله عنزه یا همان یهودیان خیبر هستند جالب است که انگلیسیها به آنها میگفتند شما از قبیله عنزه هستید و ما شمبازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93 نظر علامه جعفری درباره بدحجابی/ رفتار علامه با بچهها چگونه بود
بازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93نظر علامه جعفری درباره بدحجابی رفتار علامه با بچهها چگونه بودفریده جعفری دختر علامه جعفری ره میگوید علامه یک بار به من گفتند که این خانمهای بدحجاب را ببینید از اینها دیگر ابن سینا فارابی و اشخاص عالم خلق نخواهد شد چرا که مسیر دبازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93 مردی که از اتریش تا کعبه را پیاده میرود/از داعش متشکرم که باعث ش
بازخوانی گفتوگوهای آیین و اندیشه در سال 93مردی که از اتریش تا کعبه را پیاده میرود از داعش متشکرم که باعث شد به ایران بیایمبهبودی و سلامتی خواهرش از سوی خدا باعث میشود که به عهدش وفا کند ثائر عبود سفر پیاده خود را از اتریش به نیت زیارت مکه معظمه آغاز میکند و هنگامی که به ایرمهمترین اتفاقهای کتاب و ادبیات در سال 93
شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۱ ۰۳ با مرور برخی از مهمترین رویدادهای حوزه ادبیات و کتاب در سال 93 میتوان به شمایی کلی از مسائل اهل ادبیات در طول یک سال گذشته رسید به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر ایسنا در یک سال گذشته اتفاقاتی در حوزه ادبیات و کتاب ایران رخ داد که از جمله آنها میتوانادبیات داستانی نسبت به سالهای گذشته سال بهتری را تجربه کرد
صادق کرمیار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران ادبیات داستانی نسبت به سالهای گذشته سال بهتری را تجربه کرد ادبیات داستانی ما که همواره به عنوان یکی از مهمترین ژانرهای ادبی در مرکز توجه قرار گرفته در سال 1393 به نسبت سالهای گذشته سال بهتری را تجربه کرده است صادق کرمیار نویسنده ک«یادگار زریران» بخوانید/ لزوم بازخوانی ادبیات کهن ایران
پیشنهاد نوروزی هنرمندان به مردم یادگار زریران بخوانید لزوم بازخوانی ادبیات کهن ایران شناسهٔ خبر 2519646 دوشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۸ هنر > تئاتر رحمت امینی نویسنده و کارگردان تئاتر به علاقمندان به کتابخانی پیشنهاد داد تا در ایام نوروز سراغ مطالعه ادبیات کهن ایران از جملهزیر بازارچه کتاب/ هفته سوم اسفند ۹۳ «کمی دیرتر» با تبلیغ چهره به چهره پرفروش شد/ ادبیات در آستانه نوروز پرمخ
زیر بازارچه کتاب هفته سوم اسفند ۹۳ کمی دیرتر با تبلیغ چهره به چهره پرفروش شد ادبیات در آستانه نوروز پرمخاطب شد کتاب پرفروشِ سال همچنان میفروشدهفته سوم اسفند ۹۳ با توجه به اینکه در آستانه سال جدید خورشیدی هستیم شاهد پرفروش شدن کتابهای حوزه ادبیات داستانی بودیم خبرگزاری فگزارش فارس به مناسبت سالروز شهادت امابیها: دعایی که بانوی آب و آیینه برای شیعیان به یادگار گذاشت/مرثیه علی(ع)
گزارش فارس به مناسبت سالروز شهادت امابیها دعایی که بانوی آب و آیینه برای شیعیان به یادگار گذاشت مرثیه علی ع در شهادت فاطمه س حجتالاسلام فرحزاد گفت در ایام فاطمیه حدیث کسا زیاد بخوانیم چون کلمات این حدیث از زبان حضرت فاطمه است پیامبر دو مرتبه قسم میخورند که اگر این حدیث خواامام جمعه ابرکوه: مسئولان نقاط ضعف و قوت را در یک سال گذشته رصد کنند
امام جمعه ابرکوه مسئولان نقاط ضعف و قوت را در یک سال گذشته رصد کنندامام جمعه ابرکوه با بیان اینکه پایان سال همیشه زمان بررسی فعالیتها و اقدامات است گفت مسئولان ابرکوه در این ایام نقاط ضعف و قوت خود را رصد کنند به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه حجتالاسلام سید ابراهیم حسی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها