پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1848704048
پایان استهزای هزاران ساله زنِ سقراط/ نگاه فمنیستی نداشتیم
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نشست تئاتر «سقراط» در مهر-۱
پایان استهزای هزاران ساله زنِ سقراط/ نگاه فمنیستی نداشتیم
شناسهٔ خبر: 2518270 جمعه ۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۳
هنر > تئاتر
کارگردان نمایش «سقراط» و فرهاد آییش بازیگر نقش این فیلسوف مطرح جهان درباره ویژگی های نمایشنامه و نگاهی که به زن دارد و همچنین نحوه اجرای نقش صحبت کردند. خبرگزاری مهر-گروه هنر: سقراط فیلسوف بزرگ یونان، همشهریان آتنیاش را تشویق میکرد تا خدایانشان، ارزشها و خودشان را مورد پرسش و ارزیابی قرار دهند به همین دلیل در سال ۳۹۹ پیش از میلاد، سقراط به فاسد کردن جوانان و بیاعتقادی به خدایان متهم شد و او را به دادگاه فراخواندند. قضات مجازات مرگ با نوشیدن جام شوکران را برای سقراط خواستار شدند و در حالی که شاگردانش پیشنهاد فرار به او دادند سقراط مرگ را به فرار ترجیح میدهد.افلاطون شاگرد او، در رسالههای «آپولوژی»، «کریتون» و «فایدون» به شرح زندگی و محاکمه استادش پرداختهاست. سقراط مبلغ تعریف کلیات، وارد کردن اخلاق به فلسفه و توجه به خویشتن انسان بود. حمیدرضا نعیمی براساس زندگی این فیلسوف بزرگ و تاثیرگذار یونانی نمایشی تولید کرده که از ۷ فروردین ماه برای سومین بار در تالار وحدت به صحنه می رود. این اثر نمایشی پیش از این از ۲۱ آذر تا ۲۷ دی ۱۳۹۲ و مجددا از هفت فروردین تا اول اردیبهشت ۱۳۹۳ به نمایش درآمده بود که با استقبال زیاد علاقمندان تئاتر نیز روبرو شد.فرهاد آییش در نقش سقراط، لادن مستوفی تئودوته، ایوب آقاخانی افلاطون، نقی سیف جمالی کریتون، بهناز نازی زانتیپه همسر سقراط و کتانه افشارینژاد در نقش سافو بازیگران اصلی این اثر نمایشی هستند.همچنین این نمایش به تازگی موفق شده جوایز بهترین طراحی صحنه، طراحی لباس، طراحی چهره پردازی، آهنگسازی، بهترین بازیگر مرد و بهترین نمایش را در معرفی برگزیدگان کانون ملی منتقدان در سال ۹۲ از آن خود کند.به بهانه اجرای مجدد «سقراط» از ۷ فروردین ماه و همزمان با روز جهانی تئاتر با حمیدرضا نعیمی کارگردان، فرهاد آییش و لادن مستوفی بازیگران و رضا مهدی زاده طراح صحنه نمایش گفتگویی انجام دادیم.در بخش ابتدایی این نشست مباحثی همچون دلایل اجرای مجدد این نمایش، شکل گیری ایده ابتدایی نگارش نمایشنامه «سقراط»، تعاملی که نعیمی و آییش برای اجرای این اثر در طول کار و تمرین ها با هم داشتند، پرداختن به ویژگی های انسانی این فیلسوف بزرگ، توجه به نقش و جایگاه زنان در جامعه آن دوران و منفعل نبودن شخصیت زن در نمایشنامه هایی که نعیمی تا به حال به صحنه برده و چالش های بازیگری و توجه به سه ضلع مثلث بازیگر، متن و کارگردان مورد توجه قرار گرفت.در بخش ابتدایی این نشست با ما همراه باشید:*آقای نعیمی چطور شد به فکر بازتولید نمایش «سقراط» افتادید؟
حمیدرضا نعیمی: من اصلا قصد نداشتم «سقراط» را دوباره به صحنه ببرم بلکه می خواستم با آقای آییش نمایشی به اسم «شوایک» را که یک کمدی سیاه درباره جنگ و کار بسیار سختی است در تالار وحدت کار کنم به همین منظور و برای صحبت درباره این کار جدید نزد آقای سعیدی پور مدیر تالار وحدت رفتم اما اصلا کار به صحبت درباره نمایش جدید نرسید و تا آقای سعیدی پور ما را دید گفت بهتر است کار جدید را کنار بگذاریم و فعلا درباره اجرای مجدد «سقراط» صحبت کنیم. من هم وقتی این میزان استقبال را دیدم دلیلی پیدا نکردم که بگویم نه چون «سقراط» کاری است که واقعا مخاطب خودش را داشت و الان هم خوشبختانه در شبکه های مجازی استقبال خوبی از اجرای مجدد نمایش می شود. به نکته جالبی می توانم در این مورد اشاره کنم؛ ما به سازمان زیباسازی شهرداری تهران رفته بودیم تا نامه ای را برای گرفتن تبلیغات شهری به امضای مدیرعامل این سازمان برسانیم. قائم مقام سازمان زیباسازی شهر دکترای فلسفه دارد و آقای دکتر کامیاب مدیر عامل این سازمان هم فلسفه خوانده است. وقتی قائم مقام نامه ما را برای امضا نزد رییس برد او ابتدا قبول نکرد اما وقتی به او گفتند که برای نمایش «سقراط» این امضا را می خواهیم بلافاصله گفت فرهاد آییش در این نمایش خیلی خوب بازی کرده و نامه ما را امضا کرد. آن زمان خیلی حس خوبی به من دست داد که در یک اداره چند نفر نمایش ما را می شناسند و آن را دوست دارند.خوشبختانه «سقراط» اتفاق خوبی برای من ایجاد کرد و خیلی محبوب شد. البته قطعا اشکالاتی در کار من به عنوان کارگردان وجود داشت که در اجرای مجدد سعی کردم آنها را رفع و رجوع کنم.*متنی که شما به عنوان «سقراط» به نگارش درآوردید این فیلسوف را در موقعیتی انسانی به تصویر می کشد. شخصیتی که بیشتر وجه انسانی دارد و با زبان عامه با مردم ارتباط برقرار می کند. در حقیقت در این نمایش ما شاهد اجرایی اتوبیوگرافی از زندگی یک فیلسوف نیستیم بلکه در وهله اول انسانی را می بینیم که فیلسوف است و با دانشی که دارد با مردم اطرافش ارتباط برقرار می کند. ایده ابتدایی نگارش نمایشنامه و پرداختن به زندگی سقراط از این زاویه چطور به ذهنتان رسید؟نعیمی: من فکر می کنم نوشتن یک نمایشنامه و اجرای یک اثر نمایشی درباره سقراط جایش در تئاتر ما خالی بود. چون فقط قشر کتابخوان خاصی مثل بچه هایی که با فلسفه و افرادی که با بخشی از ادبیات سروکار دارند مطالبی درباره سقراط خوانده اند اما مردم ما واقعا با تفکر و زندگی سقراط آشنایی زیادی ندارند و شاید از خواندن اشعار شاملو، خانم سیمین بهبهانی و یا حسین منزوی که به مساله نوشیدن جام شوکران توسط سقراط اشاره شده درباره زندگی اش چیزهایی بدانند. من هم مثل همه مردم تعدادی مطلب جسته گریخته خوانده بودم اما همیشه در ذهنم این امر جای سوال بود که چطور یک نفر به عنوان «شهید فلسفه» نام گرفته است. اما فکر نمی کردم هیچگاه نمایشنامه ای درباره او بنویسم.بعد از اجرای نمایش «درخشش در ساعت مقرر» تعدادی از متونم رد شده بودند و من دنبال یک سوژه مناسب برای اجرا می گشتم که طی صحبتی که با دوستانم کردم یاد سقراط افتادم و شروع کردم به مطالعه هرچه کتاب درباره سقراط ترجمه شده است. وقتی کتاب ها را خواندم شیفته این کاراکتر و زندگی اش شدم. وقتی هم جستجو کردم دیدم خیلی کم در دنیای نمایش درباره سقراط نمایشنامه ای نوشته شده است.*شاید فقط آریستوفان در نمایشنامه «ابرها» اشاره ای به سقراط کرده باشد که البته آن هم به قصد به هجو کشیدن او بوده است.نعیمی: بله اما آریستوفان بیشتر از اینکه در اثرش یک درام نویس باشد یک بهره برداری سیاسی - اجتماعی از سقراط کرده است. اما برایم جالب بود که چرا کسی به سراغ سقراط نرفته و مثلا نویسندگانی چون شکسپیر و یا پیتر شفر درباره سقراط چیزی ننوشته اند. به هرحال خیلی خوشحالم که آنها ننوشتند و من نوشتم.فرهاد آییش: نمی توانی هم حدس بزنی که چرا این نویسنده ها درباره سقراط چیزی ننوشتند؟نعیمی: راستش را بخواهی به این نکته توجه نکردم اما زندگی سقراط بسیار دراماتیک است و آدم ناشناخته ای هم نبوده و از روزگاری که زندگی می کرده تا بعد از مرگش که اندیشه هایش توسط افلاطون مدون می شود فرد بسیار شناخته شده ای بوده است.
در نهایت من می خواستم نمایشنامه ای بنویسم که یک کاراکتر داشت به اسم سقراط و سقراط یعنی خود فلسفه و فلسفه یعنی سقراط. او تنها کسی است که صراحتا و به روشنی می گوید که می خواهد چه بگوید. من برخی اوقات وقتی کتاب هایی از بزرگان فلسفه می خوانم باید بروم چند کتاب جانبی درباره اندیشه آنها پیدا کنم و دو نفر هم برای من توضیح دهند که اصلا این فیلسوف چه می خواهد بگوید اما در مورد سقراط نیازی نیست که فلسفه اش را برای کسی توضیح دهید زیرا مسائلی را که مطرح می کند پیچیده و غامض نیستند بلکه همه صحبت هایش در جهت روشنگری است، به همین دلیل است که به سمت توده مردم می رود و شروع می کند با آنها ارتباط برقرار کردن. بردن دیالکتیک به دل عامه مردم کار بسیار سختی است که سقراط انتخاب کرده بود. برای من بسیار جذاب بود که شخصی با این سطح از نگرش بیاید در کفاشی یک کفاش بنشیند و با او صحبت کند.به هرحال زمانی که می خواستم درباره سقراط بنویسم دیدم زندگی اش آنقدر دراماتیک است که لازم نیست من چیزی به آن اضافه یا کم کنم بلکه فقط لازم بود آن را کمی تراش بدهم. البته مسائل دیگری هم در زندگی سقراط مطرح بوده که لازم نبود ما در نمایش آنها را نشان دهیم و این به مطالعه خود مردم باز می گردد. ما نقش سقراط در خانواده و نقش سقراط در جامعه اش را در این نمایش نشان دادیم.قصد من این بود که تئاتر بگویم بنابراین تا دلتان بخواهد زیاد نوشتم اما بعد نشستیم و نمایشنامه را کوتاه کردیم. مثلا با آقای آییش قرار گذاشتیم هرکدام جداگانه صحنه دادگاه را کوتاه کنیم و دیالوگ هایی را که به نظرمان زیاد است خط بزنیم. جالب اینجاست که روز بعد که صفحه های خط زده مان را با هم مقایسه کردیم دیدیم که عینا مثل هم است و هر دو ما چیزهای مشترکی را خط زده ایم و آنقدر نزدیک به هم فکر می کردیم.*یکی از نکات جالب توجه در نمایش «سقراط» پرداختن به مسائل زنان است در حالیکه همه ما می دانیم که سقراط فرد ضد زنی بوده است اما در این نمایش شما آگاهانه از جنبه دیگری به این قضیه ورود پیدا کردید و ویژگی های شخصیتی زانتیپه، زن روسپی و سافو را که سه زن اصلی نمایش هستند پررنگ به نمایش گذاشتید.نعیمی: آقای آییش نکته ای را به من گفتند که من نمی دانستم و البته هنوز فرصت نکردم زیاد درباره اش تحقیق کنم و آن هم این است که در جامعه غرب به خصوص کسانی که دارای دیدگاه های فمنیستی هستند دو نفر را خیلی مسخره می کنند؛ یکی نیچه و دیگری سقراط. البته این مساله را که زن در دیدگاه سقراط جایی ندارد و زیاد در موردش حرف زده نمی شود قبلا مطالعه کرده بودم و می دانستم این مساله جزو مواردی است که باید درباره اش حرف بزنیم.بزرگترین مشکل من در ابتدای راه چگونگی شروع نمایشنامه بود و خوشبختانه آقای آییش کسی بود که در این زمینه به من کمک زیادی کرد. آییش به من گفت من تا به حال از تو متنی را نخوانده ام اما با خواندن این نمایشنامه متوجه شدم که خیلی منطقی می نویسی و نویسنده ای احساسی نیستی. واقعا هم همینطور است چون آدمی هستم که سعی می کنم در عین اینکه به این نکته توجه کنم که کارم زیاد خشک و فنی نشود اما تلاش می کنم منطقی بنویسم و برایم مهم است که همه چیز دقیق و منظم و فکر شده باشد.در مرحله اول مدام فکر می کردم که نمایشنامه ام باید از کجا شروع شود و ناگهان به یاد سافو افتادم که ۲ سال قبل درباره اش مطالعه کرده بودم. متوجه شدم که سقراط مدام با یک نیرویی از عالم بالا در حال ارتباط است و حتی خوانده بودم که خود سقراط در جایی گفته بود که وقتی می خواهد کاری را انجام دهد با این نیرو مشورت می کند. من می دانستم این مساله یک ذهنیت بوده است اما تئاتر یک عینت است و باید به طریقی این ارتباط را و اینکه اصلا این آدم متعلق به عالم بالا و جایی گسترده تر است و زمینی نیست، نشان داده شود. برای نمایش این ارتباط معنوی به یاد سافو افتادم؛ زن شاعری که ۱۰۰ سال قبل تر از سقراط زندگی می کرده است. البته او زنی مثل زن های دیگر نبوده و هنوز هم برای من کاراکتری عجیب در کل تاریخ است. او کسی است که ۲۵۰۰ سال قبل از شوهرش جدا می شود برای اینکه بگوید باید به زن به عنوان یک موجود مستقل و جدا از مردش نگاه شود. حالا ممکن است برخی این نگاه را فمنیستی بنامند اما من دارای نگاه فمنیستی نیستم و نه آن را تایید می کنم و نه ردش می کنم. نگاه من این است که یک قربانی جدا از اینکه یک زن باشد یا مرد یا یک کودک؛ یک قربانی است.
در نهایت پرداختن به عالم مردگان و حضور سافو در عالم بالا برای من دریچه مناسبی بود تا اثرم را از آنجا آغاز کنم و بُعد غیر زمینی سقراط را عینی و فیزیکال نشان دهم. سه دسته زن در این نمایش حضور دارند که هرکدامشان دارای یک تعریف و کاراکتر خاص هستند. زن اول زانتیپه یک زن عامی که زن سقراط است و خودش یک قربانی به حساب می آید. او از این جهت قربانی است که زن سقراط شده است. او قربانی زندگی با سقراط است چون شکم بچه های سقراط باید سیر شود و سقراط هم اصولا نان آور خانه نیست و به دنبال مسائل دیگری است.در مقابل این زن کاراکتر دیگری داریم که تئودوته نام دارد و یک روسپی است اما میل به این دارد که به عنوان یک طبقه پست و غیر قابل احترام شناخته نشود و این جامعه است که درها را برای روسپی شدن او باز کرده است. در واقع او نیز یک قربانی است و در ادامه می بینیم که سقراط او را ورای چیزی که هست می پذیرد و رویش تاثیر می گذارد.زن سوم سافو زنی است که ایده آل ماست. این زن خودش آنقدر فعال است که خودش راه زندگی اش را انتخاب کرده است.بازیگران نمایش از جمله آقای آییش اعتقاد داشتند که برخوردی منصفانه و قابل احترام با کاراکتر زن در این نمایش شده است و من هم اساسا در کارهایم از جمله سقراط تلاش کردم هر کاراکتری حق خودش را در نمایشنامه داشته باشد و ورای اینکه بخواهم پرچمدار تفکری خاص باشم زن را موجودی منفعل و زیر پاگذاشته شده نببینم.*در این نمایش هم درباره ارتباط سقراط با همسرش حق را به سقراط نمی دهید و زن را هم محق می دانید که نسبت به وضعیتی که دارد اعتراض کند.آییش: مساله طرف سقراط بودن یا نبودن نیست زیرا الان سقراطی وجود ندارد که ما بخواهیم در موردش صحبت کنیم. وقتی داریم درباره سقراط صحبت می کنیم با یک مقوله سوبژکتیو و نگاهی که دیگران نسبت به او داشتند روبرو هستیم. برای اولین بار بود که من یک نگاه غیرمردسالارانه در ارتباط با سقراط و زنش می دیدم. اینکه واقعا رابطه سقراط با زنش چه بوده را فقط خدا می داند اما این نگاه دیگران است که زن سقراط را فردی بداخلاق و تندخو معرفی می کنند ولی لزوما ما نمی دانیم چه اتفاقی در آن زمان افتاده است.اما نگاه کلیشه به این صورت شکل گرفته که ما یک فیلسوف خیلی بزرگ داریم که در مقابلش یک زن غرغرو و بدجنس و بددهن وجود دارد و جلوی کارش را می گیرد. حالا یک نویسنده ای آمده و حق این زن را می گیرد و می گوید اگر هم او تندخو بوده حتما دلایلی داشته است و من چقدر خوشحالم که بهناز نازی بازیگری که برای نقش زن سقراط انتخاب شده تیپیکال آن کلیشه نبود.به نظرم این نگاه فمنیستی است البته نه از نوع فمنیستی که سال هاست باب شده بلکه ما می توانیم به نگاهی که مردسالارانه نیست و تصویر درست و به حقی از زن برعکس هزاران سال تاریخ که به زن نگاه درستی نکرده و حقش را پایمال کرده، ارائه می دهد، بگوییم فمنیسم. البته می توانیم ایسم را هم از انتهایش برداریم چون واژه ایسم به یک نگاه آرمان گرایانه و تفکر ایدئولوژیک ختم می شود بنابراین در این نمایش ما یک نگاه زنانه و فمن به زن داشتیم.من یکبار اوایل کار از آقای نعیمی پرسیدم که چرا من را که هیچ شباهت ظاهری به سقراط ندارم انتخاب کرده اید و وی پاسخ داد که اصلا قرار نیست نگاه تاریخی به سقراط داشته باشد. در واقع نعیمی دارد نگاه خودش را به یک مقوله بیان می کند بنابراین ما باید به تئاتر به عنوان یک مقوله سوبژکتیو نگاه کنیم و ذهنیت نویسنده را روی صحنه ببینیم. آنجاست که نگاه نعیمی در ارتباط با زن و سقراط روی صحنه عینی می شود.من عاشق آن صحنه ای هستم که نعیمی تصویر کرده و ما سقراط را می بینیم که زانو می زند و پای همسرش را می بوسد. در واقع این کار یک حرکت سمبولیک از طرف مردها بعد از هزاران سال نسبت به زنی است که ۲۵۰۰ سال بهش خندیدند.
نعیمی: یادم می آید آقای آییش به من گفته بود که تا به حال در تئاتر نقش تاریخی بازی نکرده است.آییش: بله و خیلی هم از ایفای چنین نقشی های می ترسیدم.نعیمی: دلیل ترس آقای آییش از بازی در نقش های تاریخی این بود که فکر می کرد امکان دارد مخاطب ذهنیتی از آن شخص داشته باشد و چیزی که او قرار است بازی کند ممکن است با ذهنیت تماشاگر همخوان نباشد اما قراری که ما با هم در این نمایش گذاشتیم این بود که وقتی تماشاگر وارد سالن تئاتر می شود دیگر نتواند تفاوتی بین فرهاد آییش و سقراط قائل شود و نداند که کدام یکی را دارد روی صحنه می بیند.مثلا آقای حسین پاکدل بعد از دیدن نمایش به من گفت که چقدر خوشحال است که من فرهاد آییش را برای بازی در نقش سقراط انتخاب کرده ام چون هیچ کس دیگر را نمی تواند جز آییش در این نقش تصور کند. این مساله برای من بخش مهم ماجرا بود. در نهایت ما قصدمان نمایش تاریخ نبود بلکه می خواستیم آییشی را که سقراط است نشان دهیم و این دو شخصیت درهم تنیده شوند. این مساله درمورد کاراکترهای دیگر هم وجود داشت و دوست نداشتم بازیگران دست به هیچ نوع تیپ سازی بزنند.*شخصیتی که از سقراط روی صحنه می بینیم فردی زمینی و بذله گو و شوخ طبع است و با ویژگی های انسانی اش با عامه مردم ارتباط پیدا می کند و فلسفه اش را با عامه مردم در میان می گذارد و با آنها دیالتیک برقرار می کند. طبق اشاراتی هم که شد به نظر می رسد با آقای نعیمی تعامل بسیاری برای شکل گیری ویژگی های شخصیتی سقراط داشتید. زمانی که نمایشنامه را خواندید سقراط را چطور دیدید آیا از نظر شما او انسانی است که وجه انسان بودنش بر فیلسوف بودنش ارجحیت دارد یا فیلسوفی است که می خواهد از طریق ارتباط با مردم فلسفه ذهنی اش را انتقال دهد.آییش: به هرحال هر فردی با هر ویژگی که دارد اول یک انسان است و بازیگر هم باید اول از همه وجه انسانی آن کاراکتر را دریابد وگرنه به طرف نوعی کلیشه می رود؛ اشتباهی که من در یکی دو هفته اولی که داشتم در نقش روحانی در یک سریال بازی می کردم، انجام دادم. می خواستم ببینم یک روحانی چه شخصیتی دارد و بیرون آمدن از کلیشه برایم خیلی سخت و ترسناک بود اما بعد برای اینکه از این وضعیت بیرون بیایم به خودم گفتم من در وهله اول یک آدم هستم بعد یک روحانی، پس باید خصوصیات انسانی یک آدم را ببینم.من کلا قضیه را خیلی جدی نمی بینم. به این نگاه می کنم که یک متن در اختیار من قرار گرفته و اصولا هم من به متن خیلی وفادار هستم و این متن یک سری داده ها دارد که من باید خودم را به آن نزدیک کنم بدون اینکه خودم را از دست بدهم و اینکه زاویه دیگر این مثلث کارگردان است که خواسته هایی دارد و من باید خودم را به خواسته های او هم نزدیک کنم البته بدون اینکه خودم را از دست بدهم. یعنی اینکه من باید نقشی را که بازی می کنم در خودم پیدا کنم. اینجاست که بازیگری برای من جذاب می شود که بتوانم ابعاد پیچیده زیر ناخودآگاهم را پیدا کنم و بتوانم یک قاتل، یک گاندی، یک بودا و یک سقراط را از تویش دربیاورم. اینجاست که به یک خودشناسی می رسم و به محض اینکه از خودم دور بشوم آن موقع دارم دروغ می گویم بنابراین روزی که نعیمی به من گفت من خود تو را می خواهم خیلی خوشحال شدم.حالا چالش اینجاست که من در آن مثلث و با وفاداری به حرف های کارگردان، نوشته و شخصیت وجودی خودم، به طراحی درستی از نقش برسم. اینجاست که چالش شروع می شود و اگر این روند درست پیش برود می توانیم بگوییم که یک تقسیم کار دموکراتیک صورت گرفته است. یعنی هیچکدام از خلاقیت های مختلفی که وجود دارد به حیطه دیگری تجاوز نمی کنند.
اینطور نبود که بخواهم خیلی آبستره به شخصیت سقراط نگاه کنم. البته تمام مطالبی را که درباره این شخصیت نوشته شده خواندم اما توانایی این را داشتم که همه این دانسته ها را دور بریزم. همیشه گفته ام که در هنر دور ریختن دانش خیلی مهم است هرچه شما بتوانید دانش بیشتری داشته باشید و آن را دور بریزید موفق تر خواهید بود. اصل قضیه ترسیم مثلث بازیگر، کارگردان و نقش است و وقتی چیزی در کار درست از کار درنیاید به معنی این است که یکی از آنها زور گفته است.ادامه دارد...
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
پایان انتظار 28 ساله خانواده شهید محسن نبوی
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۴ پیکر مطهر شهید محسن نبوی پس از گذشت 28 سال از شهادت شناسایی شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کرمانشاه به منظور گرامی داشت یاد و خاطره شهید محسن نبوی مراسمی با حضور خانواده این شهید برر مزار مطهرش در قطعه شهدای گمنام شهرستان سرپل ذهابنوجوان ۱۶ ساله؛ اولین قربانی چهارشنبه پایان سال
تراز سخنگوی سازمان آتش نشانی از کشته شدن یک نوجوان ۱۶ ساله به دلیل انفجار حاصل از مواد محترقه در پشت بام یک واحد مسکونی در منطقه نعمت آباد پایتخت خبر داد به گزارش تراز جلال ملکی اظهار داشت ساعت 14 30 دقیقه امروز انفجار شدید در یک منزل مسکونی واقع در محله نعمت آباد حوالی میدنوجوان ۱۵ ساله؛ اولین قربانی چهارشنبه پایان سال
نوجوان ۱۵ ساله اولین قربانی چهارشنبه پایان سال سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از سقوط مرگبار نوجوانی از پشتبام در پی انفجار مواد منفجره در پشت بام خبر داد آفتاب سید جلال ملکی در اینباره گفت حادثه انفجار در ساعت 14 30 به آدرس نعمت آباد میدان ثارالله بهثبات قیمت گوشت گوساله تا پایان اسفند
در گفتگو با مهر اعلام شد ثبات قیمت گوشت گوساله تا پایان اسفند شناسهٔ خبر 2519226 دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۷ اقتصاد > بازار رئیس اتحادیه گوشت گاوی از ثبات قیمت گوشت تا پایان سال خبر داد و گفت قیمت هرکیلوگرم گوشت گوساله به صورت مخلوط ۳۰ هزارتومان و گوشت گوساله صاف درجه یک ۳بانک ها به بنگاه داری خود پایان دهند |اخبار ایران و جهان
بانک ها به بنگاه داری خود پایان دهند کد خبر ۴۸۲۸۵۵ تاریخ انتشار ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۶ - 11 March 2015 عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت با توجه به وضعیت نامناسب حوزه تولید و صنایع و با عنایت به اینکه بیشتر بانک ها به جای انجام رسالت اصلی خود و بانکداری به بنگاه داری مشغپایان انتظار 28 ساله خانواده شهید نبوی |اخبار ایران و جهان
پایان انتظار 28 ساله خانواده شهید نبوی پیکر مطهر شهید محسن نبوی پس از گذشت 28 سال از شهادت شناسایی شد کد خبر ۴۸۱۵۳۰ تاریخ انتشار ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۳ - 07 March 2015 پیکر مطهر شهید محسن نبوی پس از گذشت 28 سال از شهادت شناسایی شد به گزارش ایسنا به منظور گرامی داشت یاد و خاطدر پايان برنامه 5 ساله دوم شهرداري تهران سرانه فضاي سبز به 18 مترمي رسد
۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ۱۱ ۳۲ق ظ مختاري در پايان برنامه 5 ساله دوم شهرداري تهران سرانه فضاي سبز به 18 مترمي رسد مراسم روز درختکاري و افتتاح پروژه 1020 هکتاري کمربند سبز شهر تهران با حضور شهردار تهران و رئيس مجلس شوراي اسلامي و برخي از اعضاي شوراي شهر از جمله رئيس شوراي شهر تهران و همچنيکاخ سفید: اسراییل باید به اشغال 50 ساله اراضی فلسطین پایان دهد
کاخ سفید اسراییل باید به اشغال 50 ساله اراضی فلسطین پایان دهد روز نو دولت آمریکا اعلام کرد اسراییل باید به اشغال 50 ساله کرانه غربی رود اردن خاتمه دهد دنیس مک دانا رییس دفتر اوباما روز دوشنبه در گردهمایی جی استریت یک لابی حامی اسراییل در آمریکا با اشاره به اشروع و پایان کار بازیکن 47 ساله با کسب عنوان پنجمی پرویز فرخی از تیم ملی والیبال ساحلی خداحافظی کرد
شروع و پایان کار بازیکن 47 ساله با کسب عنوان پنجمیپرویز فرخی از تیم ملی والیبال ساحلی خداحافظی کرددر پایان مرحله پنجم رقابت های لیگ والیبال ساحلی پرویز فرخی بازیکن با سابقه این رشته از تیم ملی خداحافظی کرد به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس پرویز فرخی که یکی از بازیکنان با سرئیس اداره میراث فرهنگی رباط کریم خبر داد قدمت هزاران ساله روستاهای رباط کریم
رئیس اداره میراث فرهنگی رباط کریم خبر دادقدمت هزاران ساله روستاهای رباط کریمرئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان رباط کریم از قدمت هزاران ساله روستاهای این شهرستان خبر داد محمود بهارلو امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در رباط کریم اظهار داشت معرفی جاذبه&zwپایان فرار هفتساله یک قاتل
یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷ ۱۰ فرمانده انتظامی شهرستان فاریاب از دستگیری متهم به قتل فراری پس از هفت سال خبر داد به گزارش سرویس حوادث خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سرهنگ حمیدرضا سعید با اعلام این خبر گفت هفت سال پیش متهم به قتل در اثر نزاع و درگیری طایفه ای فردی را به وسیلهمغول؛ پایانی برای شهر افسانه ای «جرجان»/تاریخ 7هزار ساله زیر خاک
مغول پایانی برای شهر افسانه ای جرجان تاریخ 7هزار ساله زیر خاک شناسهٔ خبر 2512604 سهشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۶ استانها > گلستان گرگان- شهر تاریخی جرجان که زمانی پایتخت سلسله آل زیار بود و آثار تاریخی فراوان از آن کشف شده است با 7 هزار سال قدمت در زمان مغول با دوران افسانهدادگاه، پایان تجاوز معلم ریاضی به پسرهای 18 ساله
تجاوز به نوجوانان دادگاه پایان تجاوز معلم ریاضی به پسرهای 18 ساله جلسه بنا به صلاح دید قاضی تجدید شد و مردیت در پایان هنگام خروج از دادگاه از والدین قربانیان خود عذر خواهی کرد به گزارش سرویس حوادث جام نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ششم آوریل 2014 زنی به نام "مردیپایان کابوس های هفت ساله قاتل فراری
دستگیری قاتل پایان کابوس های هفت ساله قاتل فراری بر اساس اعلام مرکز اطلاعرسانی پلیس کرمان سعید ادامه داد متهم در تحقیقات به بزه انتسابی اقرار و برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد به گزارش سرویس حوادث جام نیوز به نقل از ایسنا فرمانده انتظامی شهرستان فاریگزارش فارس/ فراق آیتالله رحمانى خلیلی ۱۹ ساله شد+تصاویر
گزارش فارس فراق آیتالله رحمانى خلیلی ۱۹ ساله شد تصاویردر آخرین روزهای سال ۱۳۷۴ آیتالله شیخ ابوالقاسم رحمانى خلیلی از مجتهدان حوزه علمیه دار فانی را وداع گفت عالمی که علامه حسنزاده آملی دربارهاش گفته بود آیتالله رحمانی خلیلی در آفاق به سر میبردند و ما در انفس به گزارش خبرهدف اصلي بايد رفتار قرآني باشد/ امروز هزاران نفر مشغول حفظ و قرائت قرآن هستند
۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ۱۶ ۳۴ب ظ رئيس مرکز امور قرآني سازمان اوقاف هدف اصلي بايد رفتار قرآني باشد امروز هزاران نفر مشغول حفظ و قرائت قرآن هستند آيين افتتاحيه هشتمين دوره آموزشي ارزيابي و انتخاب قاريان و حافظان ممتاز براي اعزام به مسابقات بين المللي در تهران برگزار شد به گزارش خبرگزارفیلمهای سینمایی و تلویزیونی پایان هفته |اخبار ایران و جهان
فیلمهای سینمایی و تلویزیونی پایان هفته شـبکههـای سـیـما فیـلمهـای سینـمایـی تـلویـزیونـی و انیـمیشـنهـای مخـتلفی بـرای پایان هفـته مخـاطبـان تـلویـزیـون تـدارک دیـدهاند کد خبر ۴۸۳۱۴۶ تاریخ انتشار ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۷ - 12 March 2015 شـبکههـای سـیـما فیـلمهـای سینـمایـی-