تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه بنده اى بخواهد چيزى بخواند و يا كارى انجام دهد و بسم اللّه  الرحمن الرحيم بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805836428




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قنواتی: بیتوته نوروزی جوانان در صحرا هنوز در ماهشهر مرسوم است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نوروز در زادگاه اهل ادب -۶/
قنواتی: بیتوته نوروزی جوانان در صحرا هنوز در ماهشهر مرسوم است

محمد جعفری قنواتی


شناسهٔ خبر: 2520550 پنجشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
فرهنگ > شعر و ادب

محمد جعفری قنواتی گفت: هنوز آئین به صحرا رفتن جوانان در آستانه نوروز در ماهشهر وجود دارد و این رسم همچنان بسیار گسترده برگزار می‌شود. محمد جعفری قنواتی قصه‌نویس و ویراستار دانشنامه فرهنگ مردم ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره پیشینه نوروز در زادگاهش بندر ماهشهر، گفت: نوروز در شهر ما چندان آئین مفصلی نبود، البته سبزه و سفره هفت سین و خرید لباس نو و خانه‌تکانی و دید و بازدید و بیرن رفتن و غیره، همه اینها بود ولی قابل مقایسه با آئین‌هایی که مثلاً در شیراز و شمال خراسان و آذربایجان برگزار می‌شد، نبود.وی افزود: سبزه سفره هفت سین در ماهشهر، از غیر از گندم یا عدس، به عمل نمی‌آمد. یکی از آئین‌هایی که در آنجا به طور مفصل برگزار می‌شد، مراسم «عید مردگان» بود که یک روز قبل از نوروز برپا می‌شد. در این مراسم معمولاً مرغی را قربانی می‌کردند و غذای آن را خیرات می‌کردند. غیر از آن، شیربرنج را هم به عنوان خیراتِ غذای مردگان می‌پختند و غروب روز مانده به عید به همسایه‌ها می‌دادند.سیزده به در شهر خالی از سکنه می‌شدقنواتی اضافه کرد: در ماهشهر، چهارشنبه‌سوری را به تقویم قمری به عنوان چهارشنبه آخر ماه صفر برگزار می‌کردند ولی تقریباً همان آداب و رسوم چهارشنبه آخر سال در آن برپا می‌شد اما آئین چهارشنبه، آنگونه که در برخی مناطق دیگر ایران بود، برگزار نمی‌شد. همچنین خانواده‌هایی هم که عزادار بودند، در روز عید به سوگ می‌نشستند و دیگران برای فاتحه‌خوانی نزد آنها می‌رفتند. با این حال مراسم سیزده به‌در به طور بسیار مفصلی در ماهشهر برگزار می‌شد، در این روز شهر تقریباً خالی از سکنه می‌شد.این فرهنگ‌پژوه گفت: رسمی دیگری که در این منطقه بود، این بود که پسران و مردان جوان از یک هفته تا ۱۰ روز قبل از عید، با هم به صحرا می‌رفتند و آنجا چادر می‌زدند و تا چند روز بعد از نوروز هم آنجا می‌ماندند و بعد برمی‌گشتند. اعضای این گروه در روز عید به خانه‌شان برمی‌گشتند و بعد از یک عیددیدنی مختصر، دوباره به صحرا برمی‌گشتند. من جای دیگری این رسم را ندیده‌ام؛ هنوز هم آئین به صحرا رفتن، در این منطقه باقی مانده است و همچنان هم بسیار گسترده برپا می‌شود.
محمد جعفری قنواتی
وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی، تغییری در ترکیب این گروه‌ها به وجود آمد؛ اگر قبلاً بیشتر اعضای این گروه‌ها، همکلاسی و هم محله‌ای بودند، به صحرا می‌رفتند، بعد از انقلاب، بیشتر آنهایی که با هم همفکر بودند، به آنجا می‌رفتند و می‌توان گفت ترکیب این گروه‌ها رنگ سیاسی به خود گرفت. به هر حال در این مراسم، در روز عید یا فردای آن روز، اعضای هر گروه برای عیددیدنی به چادر گروه دیگر می‌رفتند و معمولاً هم کوچترها پیش مُسن‌ترها می‌روند.همیشه اولین عیدی را از پدربزرگم می‌گرفتم قنواتی درباره اولین عیدی که در نوروز گرفته است، گفت: من همیشه اولین عیدی را از پدربزرگم می‌گرفتم که یک سکه دو ریالی بود. در واقع او از چند روز قبل از عید پول‌هایش را خُرد می‌کرد تا به همه ما سکه‌های دو ریالی، عیدی بدهد.ویراستار دانشنامه فرهنگ مردم ایران در خصوص تغییراتی که در آئین‌های نوروزی از آن مقطع تاکنون به وجود آمده است، یادآور شد: با گسترش رسانه‌های گروهی و این روزها رسانه‌های اجتماعی، از تنوع آئین‌های نوروزی کمتر شده و تعدادی از آئین‌ها که مردم احساس می‌کنند، اساسی‌تر هستند، عمومیت پیدا کرده است؛ مثل سفره هفت سین که می‌توان گفت در سال‌های نه چندان دور، در همه جای ایران مرسوم نبود که چیده شود ولی امروزه عمومیت پیدا کرده است. البته سفره نوروزی یاهمان خوان نوروزی در همه جای ایران وجود داشت و یک سفره مقدس هم بود و به همین دلیل است که مسلمان‌ها در این سفره، قرآن می‌گذارند و هموطنان زرتشتی ما، اوستا.وی افزود: همچنین سابق بر این در بسیاری از مناطق ایران، در شب عید، سکه‌ای را داخل کوزه‌ای می‌گذاشتند و کوزه را از پشت بام به پائین می‌افکندند. فلسفه این کوزه شکستن هم این بود که آن کوزه یک سال برای حمل آب و یا آب خوردن، استفاده شده بود و دگر کثیف می‌شد و خزه می‌بست و لذا در این آئین، آن را می‌شکاندند و کوزه نو می‌گرفتند برای اینکه مردم معتقد بودند که با این کار، نکبت و نحوست که همان کثیفی‌ها و خزه‌هایی است که درون کوزه بسته شده، از بین می‌رود. طبیعتاً امروزه که کوزه دیگر کارکرد خاصی ندارد، این رسم هم از بین رفته است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن